LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Electronische storing Renault Clio 1.4
Electronische storing Renault Clio 1.4
Ik heb regelmatig problemen met mijn Renault Clio Expressio 1.4 2001.
Deze auto heb ik in juni 2001 nieuw aangeschaft om voorlopig van extra kosten af te zijn.
Alle beurten en de extra winter checks netjes gehad. Ik tank alleen bij Shell of een van de grote pompen. Kwalitatief goede benzine. Vanaf het begin zijn er problemen geweest met elektronische storingen die de motor zodanig beïnvloeden dat hij geen trekkracht of vermogen meer heeft.
Twee weken geleden gebeurde dit op de snelweg. Het zweet brak me uit. De toeren liepen volledig terug. Het storingslampje elektronische storing brandde. Nadat ik gelukkig weer op de rechterrijbaan kon komen, liep mijn snelheid terug naar 60 km. per uur. Ook met terugschakelen kon ik geen toeren meer maken, ondanks een volledig ingetrapt gaspedaal. Gelukkig kon ik op tijd (met het hart in mijn keel!) op de vluchtstrook komen!
Opgehaald door een bergingsbedrijf. Auto weer starten, niets aan de hand. Ik kon er zelf mee naar huis rijden. Vervolgens naar de garage. Ze kunnen de storing niet vinden. ‘Vermoedelijk is de gasklep een keer blijven hangen en moeten de kabels naar de gasklep vervangen worden”. Binnenkort een beurt, ik kan er volgens hen gewoon mee rijden. Als het probleem zich nog voordoet. Gewoon auto aan en uit, dan ‘reset’ die zich en kan ik weer verder.
Lange afstanden durf ik momenteel niet te rijden. Snelweg vermijd ik. Motor slaat 1e keer naar starten direct af. Motor loeit soms en soms tijdens het rijden schiet hij in een keer snel vooruit. Motor loopt ook een beetje pruttelend.
Van een collega hoor ik dat ze met haar Clio uit 2002 hetzelfde probleem heeft. Bij haar zou het aan het sleutelhuis liggen. Sleutelhuis vervangen. Storing blijft.
Bij de garage klinkt mijn verhaal dat zij hetzelfde probleem heeft ‘vreemd in de oren, nog nooit van dit soort problemen bij Clio gehoord). Tja, een auto is snel verkocht. Maar je eigen merk kennen en een afdoende oplossing voor een probleem vinden, schijnt met de huidige techniek moeilijk te zijn.
Ik ben nu gaan Googlen en zie veel meldingen van deze storing. Is er iemand die voor dit probleem een inmiddels blijvende oplossing heeft gevonden? Ik heb niet meer zoveel vertrouwen in de diagnose van Renault. Heeft er iemand een tip? Helaas zit het er niet voor mij in een nieuwe auto aan te schaffen, maar dat zou ook zeker geen Renault meer worden!
Augustus 2001 km stand: 1244 km.: Motor trilde en hield in als hij koud was en schokkend op gang komen. Diverse keren naar de garage geweest. Ik werd ik in eerste instantie niet serieus genomen door de garage, in december 2001 kreeg ik een brief van Renault Nederland dat de stekker van het smoorkleppenhuis vervangen moest worden bij mijn type Clio.
Oktober 2004 km stand: 28420: Auto slaat soms moeilijk aan. Geen toeren, motor houdt in:
Brandende lampjes (elektronische storing). Moeilijk aanslaan. Geen toeren, motor houdt in. BDP gever vervangen en druk (MAP) sensor vervangen.
Uit en opname vliegwiel
Opname element druk vervangen
Maart 2005 km stand 29981 km.: Auto rijdt slecht, (geen vermogen) en lampje electronische storing gaat branden.
Bobine vervangen
April 2005 km stand 30288 km: Storingslampje brandt opnieuw, auto schokt tijdens het rijden.
Kabelbundel gaspedaal gemonteerd.
Augustus 2005 km stand 31885 km: Storingslampje brandt weer, auto geen vermogen, trekt niet goed op en schokt.
Bobine vervangen
Mei 2006 km stand 35590 km: Autoruit naar beneden gevallen aan bestuurderszijde.
(Bedrading raammechanisme in deur in beide gevallen geknapt)
Juni 2006 km stand 36143: Motor stoot stationair:
Bobine vervangen.
Juli 2006: Autoruit naar beneden gevallen aan bijrijderzijde.
(Bedrading raammechanisme in deur geknapt)
Juli 2007 km stand 41383 km: Auto ‘loeit’ met starten op volle toeren, houdt in bij optrekken en rijden:
Smoorklep reinigen
September 2007: Auto ‘loeit’ met starten op volle toeren, houdt in bij optrekken en rijden:
Smoorklep reinigen (is onder garantie van bovenstaande reparatie uitgevoerd).
Deze auto heb ik in juni 2001 nieuw aangeschaft om voorlopig van extra kosten af te zijn.
Alle beurten en de extra winter checks netjes gehad. Ik tank alleen bij Shell of een van de grote pompen. Kwalitatief goede benzine. Vanaf het begin zijn er problemen geweest met elektronische storingen die de motor zodanig beïnvloeden dat hij geen trekkracht of vermogen meer heeft.
Twee weken geleden gebeurde dit op de snelweg. Het zweet brak me uit. De toeren liepen volledig terug. Het storingslampje elektronische storing brandde. Nadat ik gelukkig weer op de rechterrijbaan kon komen, liep mijn snelheid terug naar 60 km. per uur. Ook met terugschakelen kon ik geen toeren meer maken, ondanks een volledig ingetrapt gaspedaal. Gelukkig kon ik op tijd (met het hart in mijn keel!) op de vluchtstrook komen!
Opgehaald door een bergingsbedrijf. Auto weer starten, niets aan de hand. Ik kon er zelf mee naar huis rijden. Vervolgens naar de garage. Ze kunnen de storing niet vinden. ‘Vermoedelijk is de gasklep een keer blijven hangen en moeten de kabels naar de gasklep vervangen worden”. Binnenkort een beurt, ik kan er volgens hen gewoon mee rijden. Als het probleem zich nog voordoet. Gewoon auto aan en uit, dan ‘reset’ die zich en kan ik weer verder.
Lange afstanden durf ik momenteel niet te rijden. Snelweg vermijd ik. Motor slaat 1e keer naar starten direct af. Motor loeit soms en soms tijdens het rijden schiet hij in een keer snel vooruit. Motor loopt ook een beetje pruttelend.
Van een collega hoor ik dat ze met haar Clio uit 2002 hetzelfde probleem heeft. Bij haar zou het aan het sleutelhuis liggen. Sleutelhuis vervangen. Storing blijft.
Bij de garage klinkt mijn verhaal dat zij hetzelfde probleem heeft ‘vreemd in de oren, nog nooit van dit soort problemen bij Clio gehoord). Tja, een auto is snel verkocht. Maar je eigen merk kennen en een afdoende oplossing voor een probleem vinden, schijnt met de huidige techniek moeilijk te zijn.
Ik ben nu gaan Googlen en zie veel meldingen van deze storing. Is er iemand die voor dit probleem een inmiddels blijvende oplossing heeft gevonden? Ik heb niet meer zoveel vertrouwen in de diagnose van Renault. Heeft er iemand een tip? Helaas zit het er niet voor mij in een nieuwe auto aan te schaffen, maar dat zou ook zeker geen Renault meer worden!
Augustus 2001 km stand: 1244 km.: Motor trilde en hield in als hij koud was en schokkend op gang komen. Diverse keren naar de garage geweest. Ik werd ik in eerste instantie niet serieus genomen door de garage, in december 2001 kreeg ik een brief van Renault Nederland dat de stekker van het smoorkleppenhuis vervangen moest worden bij mijn type Clio.
Oktober 2004 km stand: 28420: Auto slaat soms moeilijk aan. Geen toeren, motor houdt in:
Brandende lampjes (elektronische storing). Moeilijk aanslaan. Geen toeren, motor houdt in. BDP gever vervangen en druk (MAP) sensor vervangen.
Uit en opname vliegwiel
Opname element druk vervangen
Maart 2005 km stand 29981 km.: Auto rijdt slecht, (geen vermogen) en lampje electronische storing gaat branden.
Bobine vervangen
April 2005 km stand 30288 km: Storingslampje brandt opnieuw, auto schokt tijdens het rijden.
Kabelbundel gaspedaal gemonteerd.
Augustus 2005 km stand 31885 km: Storingslampje brandt weer, auto geen vermogen, trekt niet goed op en schokt.
Bobine vervangen
Mei 2006 km stand 35590 km: Autoruit naar beneden gevallen aan bestuurderszijde.
(Bedrading raammechanisme in deur in beide gevallen geknapt)
Juni 2006 km stand 36143: Motor stoot stationair:
Bobine vervangen.
Juli 2006: Autoruit naar beneden gevallen aan bijrijderzijde.
(Bedrading raammechanisme in deur geknapt)
Juli 2007 km stand 41383 km: Auto ‘loeit’ met starten op volle toeren, houdt in bij optrekken en rijden:
Smoorklep reinigen
September 2007: Auto ‘loeit’ met starten op volle toeren, houdt in bij optrekken en rijden:
Smoorklep reinigen (is onder garantie van bovenstaande reparatie uitgevoerd).
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Wanneer ik dit zo lees, ook op het AMT-forum tref ik dit soort verhalen aan, dan weet men de orzaak niet. Het is de schuld der electronica.
Electronica is overgevoelig en gaat uiteindelijk stuk met alle gevlgen van dien. Er wordt van alles vervangen ofschoon het veelal voor de hand ligt dat het daaraan niet kan liggen. Men is de techniek niet meester en daarom komen veel mensen in de problemen.
Electronica is overgevoelig en gaat uiteindelijk stuk met alle gevlgen van dien. Er wordt van alles vervangen ofschoon het veelal voor de hand ligt dat het daaraan niet kan liggen. Men is de techniek niet meester en daarom komen veel mensen in de problemen.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Ligt ook aan de kwaliteitseisen die je aan materialen en fabricage stelt. Als je een motorblok slecht opbouwt is draait deze ook snel in puin."Electronica is overgevoelig en gaat uiteindelijk stuk met alle gevolgen van dien"
Mee eens maar ook weer een stukje kwaliteit of het ontbreken daarvan.Men is de techniek niet meester en daarom komen veel mensen in de problemen.
Natuurlijk zijn er ook zaken als slechte massa's en kabelbreuken waar zelfs de beste monteur zich het ongans naar zoekt.
Gebreken aan het olie- of brandstofsysteem zijn wat makkelijker te ontdekken
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Hallo!
Ik wil nog even terugkomen op de electronische storing van de clio 1.4. (2001)
Bij mijn clio begon gisteren het lampje (electronische storing) te branden.
De auto viel telkens uit en ging soms ook naar de 2500-3000! toeren. Uit zichzelf! Na het starten is de storing even verholpen maar komt later weer terug!
Kortom hetzelfde probleem! Is er hier al een oplossing voor? ( aantal zaken zijn al vervangen bij de dealer maar probleem bijft terugkomen)
gr. M
Ik wil nog even terugkomen op de electronische storing van de clio 1.4. (2001)
Bij mijn clio begon gisteren het lampje (electronische storing) te branden.
De auto viel telkens uit en ging soms ook naar de 2500-3000! toeren. Uit zichzelf! Na het starten is de storing even verholpen maar komt later weer terug!
Kortom hetzelfde probleem! Is er hier al een oplossing voor? ( aantal zaken zijn al vervangen bij de dealer maar probleem bijft terugkomen)
gr. M
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 mei 2008 16:37
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Hoi,
Ik heb sinds gisteren voor de tweede keer een storing (Clio nov 2001) dat mijn gaspedaal weigert. Soms doet de auto het weer wel, maar na een tijd doet het gas niets meer. De motor blijft lopen, maar harder dan stationair gaat hij niet.
Vorige keer was het een reparatie van 150 euro excl. en zijn alleen alle contacten schoongemaakt. Later vertelde een medewerker van de Wegenwacht dat het waarschijnlijk om het contact van het electronisch gaspedaal gaat. Hij adviseerde dit contact er uit te halen en gewoon aan elkaar te solderen.
Nou gaat me dat wel lukken, mits ik er bij kan, maar ik zou niet weten waar dat contact zit. Iemand een idee?
Willem
Ik heb sinds gisteren voor de tweede keer een storing (Clio nov 2001) dat mijn gaspedaal weigert. Soms doet de auto het weer wel, maar na een tijd doet het gas niets meer. De motor blijft lopen, maar harder dan stationair gaat hij niet.
Vorige keer was het een reparatie van 150 euro excl. en zijn alleen alle contacten schoongemaakt. Later vertelde een medewerker van de Wegenwacht dat het waarschijnlijk om het contact van het electronisch gaspedaal gaat. Hij adviseerde dit contact er uit te halen en gewoon aan elkaar te solderen.
Nou gaat me dat wel lukken, mits ik er bij kan, maar ik zou niet weten waar dat contact zit. Iemand een idee?
Willem
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 jan 2009 14:45
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Dag,
Hier hebben we hetzelfde probleem. We hebben al van alles vervangen echter zonder resultaat.
Heeft iemand hier al een oplossing voor?
Mvgr, Arnold
Hier hebben we hetzelfde probleem. We hebben al van alles vervangen echter zonder resultaat.
Heeft iemand hier al een oplossing voor?
Mvgr, Arnold
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 mei 2008 16:37
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Ja, het is voor mij al heel lang geleden, dus ik probeer het zo goed mogelijk te bedenken hoe het zat. Het is waarschijnlijk corrosie op een contactpunt. Er zit een contactpunt (stekkertje of zo) in de kabel van het pedaal. Die moet je verwijderen tot je alleen maar een kabeltje hebt en aan elkaar solderen. Goed afwerken en je kan weer vooruit. Kijk wel even goed of er geen zekering tussen zit, als dat zo is moet je er natuurlijk wel een nieuwe zekering tussen zetten.
Het kan natuurlijk ook je pedaal zijn. Dan kan je die het beste vervangen. Al dat onderzoekwerk kost uiteindelijk veeeeel meer dan het onderdeel vervangen.
Of je koopt een Renault 4, zoals ik en je hebt nooit meer ergens last van. Nou jaa, niks onbegrijpelijks in ieder geval
Succes!
*edit* ik zie nu dat ik dezelfde oplossing al gaf, maar dit hielp wel! *edit*
Het kan natuurlijk ook je pedaal zijn. Dan kan je die het beste vervangen. Al dat onderzoekwerk kost uiteindelijk veeeeel meer dan het onderdeel vervangen.
Of je koopt een Renault 4, zoals ik en je hebt nooit meer ergens last van. Nou jaa, niks onbegrijpelijks in ieder geval
Succes!
*edit* ik zie nu dat ik dezelfde oplossing al gaf, maar dit hielp wel! *edit*
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 05 okt 2010 10:13
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Het is bekend dat een Renault (maar ook Citroen en Peugeot) vooral v.w.b. electronica vrij storingsgevoelig is. Als je geluk hebt, blijf je er van verstoten. Jij hebt dit geluk niet.
Een japanner is een veiliger keuze qua betrouwbaarheid (zeker qua elektronica). Echter, Renault liefhebbers vallen vooral voor het uiterlijk en comfort volgens mij.
Nieuwe Renaults schijnen wat beter te zijn (invloed van Nissan?). Gelukkig, want met alleen het design en 5 sterren NCAP red je het niet (o.a. meer en meer merken hebben 5 sterren....).
Een japanner is een veiliger keuze qua betrouwbaarheid (zeker qua elektronica). Echter, Renault liefhebbers vallen vooral voor het uiterlijk en comfort volgens mij.
Nieuwe Renaults schijnen wat beter te zijn (invloed van Nissan?). Gelukkig, want met alleen het design en 5 sterren NCAP red je het niet (o.a. meer en meer merken hebben 5 sterren....).
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 jan 2009 14:45
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Dag,
Bedankt voor jullie reacties. Echter hebben wij het gasklephuis en de gaspedaal of gaspedaalsensor al vervangen. Tevens maakt te monteur de stekkertjes om de maand schoon. Echter is het probleem altijd weer gekomen.
De stekkertjes/contactpunten aan elkaar solderen was volgens de monteur niet mogelijk. Ook is er al ergens een bypass gemaakt in de bekabeling.
Na elke reparatie is de auto weer in orde. Echter beginnen de problemen na een paar week weer op te spelen. Ook de Renault garages, waar de auto telkens wordt uitgelezen, weten er geen raad mee. Wij hebben nu al duizenden euro’s uitgegeven aan reparaties voor deze auto, allen zonder resultaat. Wij zijn ten einde raad, echter zijn wij erg blij met deze auto en willen het probleem graag verholpen hebben.
Wij hopen dat iemand hier een oplossing voor heeft.
Mvgr, Arnold
Bedankt voor jullie reacties. Echter hebben wij het gasklephuis en de gaspedaal of gaspedaalsensor al vervangen. Tevens maakt te monteur de stekkertjes om de maand schoon. Echter is het probleem altijd weer gekomen.
De stekkertjes/contactpunten aan elkaar solderen was volgens de monteur niet mogelijk. Ook is er al ergens een bypass gemaakt in de bekabeling.
Na elke reparatie is de auto weer in orde. Echter beginnen de problemen na een paar week weer op te spelen. Ook de Renault garages, waar de auto telkens wordt uitgelezen, weten er geen raad mee. Wij hebben nu al duizenden euro’s uitgegeven aan reparaties voor deze auto, allen zonder resultaat. Wij zijn ten einde raad, echter zijn wij erg blij met deze auto en willen het probleem graag verholpen hebben.
Wij hopen dat iemand hier een oplossing voor heeft.
Mvgr, Arnold
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Hallo Allemaal, even een reactie op mijn eigen bericht uit 2008.
Destijds is de drukvoeler vervangen, zat een barstje in.
Ik heb niet meer veel met de auto gereden omdat ik de snelweg niet meer goed op durfde. De problemen zijn inmiddels weer begonnen. In augustus moesten weer 2 bobines vervangen worden. Het euvel zou dan vermoedelijk opgelost zijn. Een maand later sta ik weer bij de garage. Waarschijnlijk is de inspuitcomputer defect. Een nieuwe computer (als het daar in ligt) kost inclusief werkplaatstarief 750,00.
Nu heb ik een aantal maanden na aanschaf een terugroepactie van Renault gehad, waarin geschreven werd dat de bevestiging van het stekkertje van het smoorklephuis mogelijk onvoldoende zou zijn, en 'om een goede werking van het inspuitsysteem te blijven garanderen' moest deze vervangen worden. Is ook onder garantie uitgevoerd. Alle kabels en stekkertjes zijn conform de reparatie-procedure van Renault Nederland vervangen (dit moet de garage dus zo doen) Inmiddels ben ik vele euro's aan reparatiekosten voor dit euvel verder. Ik heb nu 3,5 weken geleden eerst een aangetekende brief aan Renault Nederland geschreven, de situatie voorgelegd, betreffende nota's meegestuurd zodat ze kunnen zien wat er al gedaan is, om advies èn een schriftelijke reactie gevraagd. Geen reactie ontvangen. Nu kan ik de computer laten vervangen, echter, weet ik dan nog niet of het probleem verholpen zal zijn?
Mijn auto is nu 9 jaar en heeft ca. 56000 km. gereden. Volgens mij is dat niet veel. Omdat ik van Renault Nederland geen reactie heb gehad, heb ik de situatie afgelopen donderdagmorgen via email (met brief aan Renault Nederland en Nota's) voorgelegd aan BOVAG, gelukkig kreeg ik snel een reactie. (waarvoor warme douche). Zij bemiddelen niet in dit soort zaken omdat het hier om een ‘non-conformiteit’ (art. 7:17 BW) zou gaan. Hiervoor moet je de juridische weg bewandelen (rechtsbijstand) of Geschillencommissie Vervoer in Den Haag. Je moet dan wel aan kunnen tonen dat meer gebruikers er last van hebben. (Ik lees op dit Forum al een aantal soortgelijke klachten).
Ik voel zelf niet zoveel voor een hele juridische rompslomp en het gedoe er omheen. Ik wil graag in een betrouwbare veilige auto stappen. Maar ik laat het nu toch maar eens uitzoeken. Ik vind het jammer dat Renault Nederland het niet zodanig wil onderzoeken of het om een fabricagefout gaat. Want het lijkt mij enigzins vreemd dat er kabels omgelegd moeten worden?
Ik wil graag een auto waar ik bij normaal gebruik op kan vertrouwen, natuurlijk zullen er altijd reparaties uitgevoerd moeten worden vanwege gebruik en slijtage, dat begrijp ik ook wel en dat is ook niet het probleem. Reparaties en beurten laat ik elk jaar trouw uitvoeren.
Ik zou gewoon met een blijvende oplossing hartstikke blij zijn. Ik vind het een fijne auto, hij ziet er nog goed uit en ik ben eerste gebruiker, ik zou het fijn vinden dat ik hem nog een aantal jaren zou kunnen gebruiken, zeker gezien al het geld dat ik er nu al in heb gestoken. Ik vermoed een fabricagefout of iets dergelijks. Mijn Clio was destijds een van de eerste nieuwe modellen die in Nederland werd geleverd. Dat vertelde garage destijds met enige trots.
Omschrijving storing. Tijdens het rijden begint het storingslampje te branden. Zodra de motor rond de 2500 - 2800 toeren maakt, loopt de auto in vermogen terug en kan ik gas geven wat ik wil, maar daar reageert de auto niet op.
Hij mindert vaart en loopt in snelheid terug.
Als ik naar een andere versnelling schakel waarbij het de motor weer even minder toeren maakt dan kan ik gas geven tot hij het bovenstaande toerental weer bereikt. Dan is het weer gebeurd. Dan is het van belang dat ik zo snel mogelijk een plekje zoek waar ik even stil kan staan om de motor te resetten.
Als ik stilsta begint de auto te schokken en gaat het wijzertje op de toerenteller zo rond de 2000 toeren heen en weer.
Vervolgens begint de auto UIT ZICHZELF te rijden.
Destijds is de drukvoeler vervangen, zat een barstje in.
Ik heb niet meer veel met de auto gereden omdat ik de snelweg niet meer goed op durfde. De problemen zijn inmiddels weer begonnen. In augustus moesten weer 2 bobines vervangen worden. Het euvel zou dan vermoedelijk opgelost zijn. Een maand later sta ik weer bij de garage. Waarschijnlijk is de inspuitcomputer defect. Een nieuwe computer (als het daar in ligt) kost inclusief werkplaatstarief 750,00.
Nu heb ik een aantal maanden na aanschaf een terugroepactie van Renault gehad, waarin geschreven werd dat de bevestiging van het stekkertje van het smoorklephuis mogelijk onvoldoende zou zijn, en 'om een goede werking van het inspuitsysteem te blijven garanderen' moest deze vervangen worden. Is ook onder garantie uitgevoerd. Alle kabels en stekkertjes zijn conform de reparatie-procedure van Renault Nederland vervangen (dit moet de garage dus zo doen) Inmiddels ben ik vele euro's aan reparatiekosten voor dit euvel verder. Ik heb nu 3,5 weken geleden eerst een aangetekende brief aan Renault Nederland geschreven, de situatie voorgelegd, betreffende nota's meegestuurd zodat ze kunnen zien wat er al gedaan is, om advies èn een schriftelijke reactie gevraagd. Geen reactie ontvangen. Nu kan ik de computer laten vervangen, echter, weet ik dan nog niet of het probleem verholpen zal zijn?
Mijn auto is nu 9 jaar en heeft ca. 56000 km. gereden. Volgens mij is dat niet veel. Omdat ik van Renault Nederland geen reactie heb gehad, heb ik de situatie afgelopen donderdagmorgen via email (met brief aan Renault Nederland en Nota's) voorgelegd aan BOVAG, gelukkig kreeg ik snel een reactie. (waarvoor warme douche). Zij bemiddelen niet in dit soort zaken omdat het hier om een ‘non-conformiteit’ (art. 7:17 BW) zou gaan. Hiervoor moet je de juridische weg bewandelen (rechtsbijstand) of Geschillencommissie Vervoer in Den Haag. Je moet dan wel aan kunnen tonen dat meer gebruikers er last van hebben. (Ik lees op dit Forum al een aantal soortgelijke klachten).
Ik voel zelf niet zoveel voor een hele juridische rompslomp en het gedoe er omheen. Ik wil graag in een betrouwbare veilige auto stappen. Maar ik laat het nu toch maar eens uitzoeken. Ik vind het jammer dat Renault Nederland het niet zodanig wil onderzoeken of het om een fabricagefout gaat. Want het lijkt mij enigzins vreemd dat er kabels omgelegd moeten worden?
Ik wil graag een auto waar ik bij normaal gebruik op kan vertrouwen, natuurlijk zullen er altijd reparaties uitgevoerd moeten worden vanwege gebruik en slijtage, dat begrijp ik ook wel en dat is ook niet het probleem. Reparaties en beurten laat ik elk jaar trouw uitvoeren.
Ik zou gewoon met een blijvende oplossing hartstikke blij zijn. Ik vind het een fijne auto, hij ziet er nog goed uit en ik ben eerste gebruiker, ik zou het fijn vinden dat ik hem nog een aantal jaren zou kunnen gebruiken, zeker gezien al het geld dat ik er nu al in heb gestoken. Ik vermoed een fabricagefout of iets dergelijks. Mijn Clio was destijds een van de eerste nieuwe modellen die in Nederland werd geleverd. Dat vertelde garage destijds met enige trots.
Omschrijving storing. Tijdens het rijden begint het storingslampje te branden. Zodra de motor rond de 2500 - 2800 toeren maakt, loopt de auto in vermogen terug en kan ik gas geven wat ik wil, maar daar reageert de auto niet op.
Hij mindert vaart en loopt in snelheid terug.
Als ik naar een andere versnelling schakel waarbij het de motor weer even minder toeren maakt dan kan ik gas geven tot hij het bovenstaande toerental weer bereikt. Dan is het weer gebeurd. Dan is het van belang dat ik zo snel mogelijk een plekje zoek waar ik even stil kan staan om de motor te resetten.
Als ik stilsta begint de auto te schokken en gaat het wijzertje op de toerenteller zo rond de 2000 toeren heen en weer.
Vervolgens begint de auto UIT ZICHZELF te rijden.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 dec 2010 11:38
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Hallo allemaal, ik heb een storing gehad aan mijn Renault Twingo, nu ruim 2,5 jaar oud. Storing: ABS lampje blijft branden en later wegvallen snelheidsmeter. Na 3 weken heeft men storing kunnen verhelpen. Nu ligt er een factuur van de garage, waarbij een coulanceregeling van 63% toegepast is door Renault Nederland. Naar mijn idee geeft dit aan dat dit een storing is die eigenlijk niet zou mogen gebeuren, ook al is de garantietermijn verlopen, waarom verleen je anders coulance. Het gaat mij niet zo zeer om de factuur en ook niet om de garage in kwestie, ik wil graag weten: wie heeft ook een dergelijke storing gehad waarbij wel 100% coulance is verleend door Renault Nederland?
M. Verveer, Papendrecht
M. Verveer, Papendrecht
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Bobines!!! Ik heb een Renault Scenic sinds 2001. De originele bobines zijn allemaal vervangen. De twee in 2004 vervangen bobines zijn inmiddels ook weer vervangen. Bij elkaar zijn er dus 6 bobines vervangen. Renault heeft na een klacht 1 bobine vergoed en de garage heeft het arbeidsloon van deze vervanging niet berekend. In mijn ogen een slechte beurt van Renault Nederland. Renault een gecertificeerd bedrijf met een grote naam kan het zich blijkbaar permitteren om inferieur materiaal te monteren in hun auto's. Het is helemaal erg als de vernieuwde bobines nog steeds niet in orde zijn. Ik weet zeker dat Renault hiermee niet voldoet aan hun eigen normen in hun ISO en TS certificering. Mijn klacht is erop gericht om Renault zich bewust te laten zijn van hun eigen certificeringnormen en tevens om een ruimere vergoeding te ontvangen. Vandaag ben ik door Renault afgescheept met de opmerking dat het vergoeden van één bobine het maximale is dat ze kunnen doen.
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Mihrre, van onze Renault Scenic van 2001 is i.v.m. de problemen die jij beschrijft de smoorklep vervangen. Geen resultaat. Elke analyse bij een volgende storing gaf steeds weer aan dat de smoorklep moest worden vervangen. Na twee jaar tobben was de garage er van overtuigd dat de computer (rekeneenheid in Renault taal) moest worden vervangen. Kosten €750,- incl.
Helaas na korte tijd weer dezelfde problemen. Kort geleden heb ik de auto met draaiende motor en met het alarmlampje van het elektronische systeem brandend aan de garage aan kunnen bieden voor een analyse. En wat was de analyse: vervang de kabel naar de smoorklep. Verder is er een aarde verbeterd en wat contacten "gezuiverd". Geen problemen meer maar wel onnodig €750,- armer. Van een terugroepactie wist ik niets af. Goed argument om bij de klacht te gebruiken. Bedankt Herman
Helaas na korte tijd weer dezelfde problemen. Kort geleden heb ik de auto met draaiende motor en met het alarmlampje van het elektronische systeem brandend aan de garage aan kunnen bieden voor een analyse. En wat was de analyse: vervang de kabel naar de smoorklep. Verder is er een aarde verbeterd en wat contacten "gezuiverd". Geen problemen meer maar wel onnodig €750,- armer. Van een terugroepactie wist ik niets af. Goed argument om bij de klacht te gebruiken. Bedankt Herman
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Dag Herman, je zou ook nog eens kunnen kijken op de website Geschillen commissie vervoer, dosiernummer 93.0070.
Verder is er in het forum van monteurs ook info te vinden over de kwaliteit van de bobines en dat e.e.a. bij Renault bekend is.
Tot op heden heb ik nog geen reactie van Renault gehad.
Verder is er in het forum van monteurs ook info te vinden over de kwaliteit van de bobines en dat e.e.a. bij Renault bekend is.
Tot op heden heb ik nog geen reactie van Renault gehad.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 jan 2009 14:45
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Mihrre,
Weet je al meer? Wij hebben namelijk dezelfde storing.. Hebben een brief terug gekregen van renault dat we het maar moeten oplossen met een renault garage... hebben we dus niks aan want die weten het ook niet.
Ik hoor het graag!
Mvgr, Arnold
Weet je al meer? Wij hebben namelijk dezelfde storing.. Hebben een brief terug gekregen van renault dat we het maar moeten oplossen met een renault garage... hebben we dus niks aan want die weten het ook niet.
Ik hoor het graag!
Mvgr, Arnold
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Voor diegenen die met dergelijke problemen zitten en maar raak onderdelen laten vervangen (al dan niet op advies van garage/dealer), jullie zouden er allemaal goed aan doen je aan te melden bij een club voor Renaults, Clio's, etc. en advies in te winnen op forums zoals AMT en problemcar.
Het probleem is dat de monteurs (zelfs bij de merkgarages) het antwoord zelf ook niet weten. Zeker niet op het moment dat de computer bij uitlezen van storingen niks aangeeft. Vergelijk het met mensen tegenwoordig die niet meer kunnen rekenen zonder rekenmachine.
Op de diverse forums zitten mensen met kennis, puur uit praktijk of eigen ervaringen. Dit kan je letterlijk vele Euro's schelen. Zo'n garage die vervangt de onderdelen wel, zolang ze er zelf niet voor op hoeven te draaien. Omdat de eigenaren veelal ook niet weten wat ze moeten doen, gaan ze toch maar in op het advies. Jammer.
Het probleem is dat de monteurs (zelfs bij de merkgarages) het antwoord zelf ook niet weten. Zeker niet op het moment dat de computer bij uitlezen van storingen niks aangeeft. Vergelijk het met mensen tegenwoordig die niet meer kunnen rekenen zonder rekenmachine.
Op de diverse forums zitten mensen met kennis, puur uit praktijk of eigen ervaringen. Dit kan je letterlijk vele Euro's schelen. Zo'n garage die vervangt de onderdelen wel, zolang ze er zelf niet voor op hoeven te draaien. Omdat de eigenaren veelal ook niet weten wat ze moeten doen, gaan ze toch maar in op het advies. Jammer.
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
@ Jtc waarom reageer je nog op een topic die in mei 2008 gestart is.
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Omdat Arnold voor mij reageerde.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 jan 2009 14:45
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Er zijn nog altijd mensen met dit probleem....
Re: Electronische storing Renault Clio 1.4
Klopt, en niet alleen bij de Clio maar bij alle modellen rond de bouwjaren 2001-2004.