LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fietskartel

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Gast

fietskartel

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ken de tweewielerbranche van haver tot gort.
Als etaleur ben ik elke dag bij een andere fietsenwinkel werkzaam.
Als columnist schrijf ik sinds 1993 elke maand voor het vakblad Tweewieler 'pittige'columns.
Ik ben erg boos op de NMa, die, zonder blikken of blozen, Gazelle, Giant, Batavus, Koga-Miyata en andere onder Accell opererende topbedrijven, van malversaties, prijsafspraken en prijsopdrijvingen durft te beschuldigen.
Door de berichtgevingen raken fietsliefhebbende consumenten en zelfs fietsenmakers (dealers) op het verkeerde pad.
Ik wil graag de oproep plaatsen om een krachtig protest richting NMa te doen.
Beschuldigingen zonder grondslag zijn in mijn ogen niet te accepteren.

Ron Haker Alkmaar :x

Gast

Re: fietskartel

Is heel fijn dat U boos bent maar wat moeten wij ermee?

Gast

Nou, ik ben op zoek naar een mountainbike en ik ben bij enorm veel zaken wezen kijken en wat opvalt is dat de verschillende merken fietsen overal even duur zijn en dat de prijs gelijk is aan de adviesprijs van de fabrikant. Volgens mij zit er iets goed mis in deze fietsenbranche.

Gast

Voor een goede en goedkope fiets:

www.fietsenhandel.com

Gast

of je koopt er 1 bij de Aldi :wink:

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

De NMA denkt dat ze er verstandig aan doen een enorme boete op te leggen. Wat doet een bedrijf die net een paar miljoen door het doucheputje heeft gespoeld? Juist, die verhoogd de prijzen.... bedankt NMA.
Ook Shimano (een belangrijke leverancier van onderdelen) heeft een enorme boete gehad... Omdat de prijzen te laag zijn!!! Dus ook de prijzen van de onderdelen worden verhoogd, waardoor de prijzen van fietsen nog een keer stijgen... Bedankt NMA!

Dat de fietsenprijzen gelijk zijn aan de adviesprijzen van de fabrikant is wel logisch. Is het je al opgevallen dat Volkswagens ook overal even duur zijn? En de Volkskrant? En een pakje Marlboro?

Gast

@Simon.
Dat de prijs van auto's overal gelijk is, zou ook niet moeten mogen, maar bij auto's zit het nog vreemder in elkaar, omdat wanneer je een nieuwe auto wilt kopen, dan kun je bijvoorbeeld niet een volkswagen kopen bij een dealer in Amsterdam als er in je eigen woonplaats(regio) ook een volkswagendealer zit.
Wat betref de sigaretten...voor zover ik weet worden de sigarettenprijzen voor een groot deel bepaald door het ministerie en zullen er wel bepaalde regels zijn met betrekking tot de prijs, net zoals dit is bij medicijnen. Een apotheker mag ook niet "stunten" met medicijnen.

Dus blijft er nog steeds overeind...waarom is de prijs van een fiets overal even hoog. Er is dan toch geen concurentie!!!
De prijsverhoging die Shimano kennelijk moet doorvoeren is logisch wanneer je naar de concurrentiepositie kijkt. Wat Shimano probeert te doen, is net zolang lage prijzen vragen voor zijn produkten totdat de concurrentie het niet meer aankan en failliet gaat, waarna Shimano de prijs weer flink omhoog doet, omdat de mensen toch bij hen moet kopen omdat er geen andere bedrijven (concurrenten) meer zijn.

me -myself

Ongelezen bericht door me -myself »

ik ben van mening dat er wel degelijk prijsafspraken zijn gemaakt. ik kan me namelijk niet voorstellen dat de prijzen allemaal gelijk kunnen zijn. waarom kunnen bijvoorbeeld bedrijfen als halfords wel fietsen goedkoop aanbieden en dat zijn gewoon fietsen die gemaakt worden door sparta. dus niets verkeerds aan, zijn fietsen die als beste uit de bus komen bij diverse testen. dus niets verkeerds aan.

nee, ik denk dat de NMa eindelijk een keer goed werk heeft geleverd. aanpakken die bedrijven waar wij ECHT teveel betalen.

met vriendelijke groet

me-myself

fietser

Ongelezen bericht door fietser »

Ik heb net een nieuwe fiets gekocht. Daarbij heb ik uit de folders de fietsen van Batavus, Gazelle en Sparta vergeleken. Natuurlijk wel vergelijkbare fietsen. Daarbij viel mij op dat Sparta over het algemeen, bij normale stadsfietsen de goedkoopste fietsen had. Nu valt die vergelijking niet altijd mee. Iedereen heeft andere 'luxe' op de fietsen, zoals naafdynamo, extra goedzittende zadels en dergelijke.
Anderzijds is het wel zo dat onderdelen van de fietsen vaak wel van dezelfde bedrijven komen.
Mijn idee is bij de verkoop van een fiets is het wel degelijk de moeite waard om de prijzen (kan ook via de fabrieks-websites) met elkaar te vergelijken en zeker opletten bij de technische gegevens. Door zelf na te gaan waar de fiets in elk geval aan moet voldoen en welke 'luxe' gewenst kan men echt wel een dgoede en niet te dure fiets vinden.

chopper

Ongelezen bericht door chopper »

Een ding is zeker en dat is de informatie van gazelle diep bedroevend is. Ze prijzen alleen maar hun prachtige verstelbare stuurtjes en zadeltjes. Daar waar de rest keurig een volledige specificatie geven van de gemonteerde onderdelen.

Naar mijn inziens worden er zeker afspraken gemaakt over de prijs.
Bij weining tot geen enkel consumenten produkt wordt de adviesprijs van de fabrikant afgerekend.

Wat betreft de auto, dit is de consumentenprijs en niet avdiesprijs.

Fietsliefhebber

Ongelezen bericht door Fietsliefhebber »

Fantastische oproep Ron Haker daar doe ik graag aan mee.
De NMA is wat mij betreft gewoon een opgeblazen instantie van de overheid die links en rechts boetes uitschrijft en tot nu toe nog geen één serieuze boete heeft kunnen innen.

Het is zelfs zo dat de NMA budgetten van de overheid krijgt opgelegd wat ze jaarlijks binnen moeten halen aan boetes. Dus wat mij betreft is het gewoon geldklopperij. En de echt grote jongens zoals de benzinemaatschappijen durven ze niet aan te pakken vanwege te grote belangen.

Boycotten de NMA!!!!!!!!!!

En de prijzen van de fietsen zijn niet te duur. Het is een arbeidsintensief product en de echte kenner zit welke fiets van goede kwaliteit is en welke niet. Om maar een voorbeeld te noemen: een spaak van een fiets daar zijn tientallen verschillende kwaliteiten in en dat zie met het blote oog niet. Dus mensen niet te snel oordelen dat fietsen te duur zijn.

Een fietsliefhebber

Gesloten