LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] foutieve km stand bij verkoop auto
foutieve km stand bij verkoop auto
Goedenavond,
Ik heb een vraag. Ik heb een week geleden een pontiac uit 1978 gekocht bij een auto garage. De auto zou slechts 41.000 mile gelopen hebben, ( gelukkig mail bewaard waar dat in staat) en zag er aan de buitenkant echt heel goed uit. ( recent over gespoten) Binnen iets minder, maar ja het blijft een auto van ruim 30 jaar uit. Technisch helemaal in orde gemaakt, en € 5700 voor betaald. Nou kom ik met googlen mijn auto tegen, nog in orginele kleur bij een inport bedrijf, met de vermelding dat de auto 141000 mile heeft gelopen! De site waar de auto op staat is wat verouderd, maar duidelijk mijn auto.
Ik heb de eigenaar van de garage nog niet gesproken, omdat ik eerst wil weten wat mijn "rechten" zouden kunnen zijn in deze situatie.
De km stand van de auto gezien de leeftijd was voor mij de doorslag om toch nog een redelijk bedrag voor de ato te betalen, maar nou voel ik me toch aardig opgelicht. zit toch 160.000 km verschil in.
Is er iemand met de zelfde ervaring, of iemand die me zou willen adviseren? Als ik weet wat de te bewandelende paden zijn ga ik direct de garage bellen..
Alvast dank.
Ik heb een vraag. Ik heb een week geleden een pontiac uit 1978 gekocht bij een auto garage. De auto zou slechts 41.000 mile gelopen hebben, ( gelukkig mail bewaard waar dat in staat) en zag er aan de buitenkant echt heel goed uit. ( recent over gespoten) Binnen iets minder, maar ja het blijft een auto van ruim 30 jaar uit. Technisch helemaal in orde gemaakt, en € 5700 voor betaald. Nou kom ik met googlen mijn auto tegen, nog in orginele kleur bij een inport bedrijf, met de vermelding dat de auto 141000 mile heeft gelopen! De site waar de auto op staat is wat verouderd, maar duidelijk mijn auto.
Ik heb de eigenaar van de garage nog niet gesproken, omdat ik eerst wil weten wat mijn "rechten" zouden kunnen zijn in deze situatie.
De km stand van de auto gezien de leeftijd was voor mij de doorslag om toch nog een redelijk bedrag voor de ato te betalen, maar nou voel ik me toch aardig opgelicht. zit toch 160.000 km verschil in.
Is er iemand met de zelfde ervaring, of iemand die me zou willen adviseren? Als ik weet wat de te bewandelende paden zijn ga ik direct de garage bellen..
Alvast dank.
Re: foutieve km stand bij verkoop auto
Als U kunt bewijzen dat willens en wetens door verkoper een foutieve km stand is gehanteerd, dan kunt U de koop ontbinden vanwege "dwaling".
Er zijn hierover inmiddels genoeg rechterlijke uitspraken geweest.
http://jure.nl/bg6968
Google ook maar eens op "koop ontbinden bij onjuiste kilometerstand"
Er zijn hierover inmiddels genoeg rechterlijke uitspraken geweest.
http://jure.nl/bg6968
Google ook maar eens op "koop ontbinden bij onjuiste kilometerstand"
Vriendelijk dank!! dit is voor mij belangrijke info, ben blij te weten dat dit niet ongestraft voorbij kan gaan. Ik zal U/jullie op de hoogte houden van de vorderingen.
-
hoop gelul van mijn kant weggehaalt
Laatst gewijzigd door Mallemalle op 07 jul 2009 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
@Mallemalle,
wat doe je toch weer mal!!!
Je leest gewoon niet goed. Hij zegt duidelijk een verschil van 160.000 kilometer, jij maakt er ineens miles van.
Jij gaat helemaal de mist in met je "waardevolle" bijdrage.
Voorts wil ik je laten weten hier een klassieker te hebben staan uit de jaren 60. Dit beestje heeft een volledig complete en kloppende kilometerstand/registratie.
Dit voertuig heeft nog geen 35.000 kilometer gelopen.
Zeg dus geen zaken die je niet kan staven!
wat doe je toch weer mal!!!
Je leest gewoon niet goed. Hij zegt duidelijk een verschil van 160.000 kilometer, jij maakt er ineens miles van.
Jij gaat helemaal de mist in met je "waardevolle" bijdrage.
Voorts wil ik je laten weten hier een klassieker te hebben staan uit de jaren 60. Dit beestje heeft een volledig complete en kloppende kilometerstand/registratie.
Dit voertuig heeft nog geen 35.000 kilometer gelopen.
Zeg dus geen zaken die je niet kan staven!
-
Simpele rekensom: 100000 miles= 160000 km !
-
klopt allemaal
overeen gelezen, lastig als men kilometers en miles door elkaar gebruikt
maar dan nog, 41000 miles op de teller, teller loopt wellicht tot 99999
dan zit je met een verschil van precies 100.000 miles, ja ja 160.000 km
en daar gaat het om, het is heel goed mogelijk dat het klokje al eens rond is geweest, sterker, behoorlijk aannemelijk
dat lijkt me dan geen geval van bewuste oplichting
iig zou je bij aankoop van een auto van 30 jaar oud met die meterstand ff achter je oor moeten krabben en met behulp van gezond verstand ff uit moeten zoeken in hoeverre dat de originele stand is
kan is grootd at dat niet het geval is en als de wagen ook nog eens is overgespoten zou ik nogmaals bedenkingen hebben
een auto met een werkelijke meterstand van 41.000 miles in 30 jaar heft nauwelijks gereden,en zal derhalve dan ook meer geleden hebben van het stilstaan dan van het rijden, en je mag aannemen dat de wagen al die jaren iig niet buiten heeft gestaan, dat red zelfs een pontiac van 1978 niet
overeen gelezen, lastig als men kilometers en miles door elkaar gebruikt
maar dan nog, 41000 miles op de teller, teller loopt wellicht tot 99999
dan zit je met een verschil van precies 100.000 miles, ja ja 160.000 km
en daar gaat het om, het is heel goed mogelijk dat het klokje al eens rond is geweest, sterker, behoorlijk aannemelijk
dat lijkt me dan geen geval van bewuste oplichting
iig zou je bij aankoop van een auto van 30 jaar oud met die meterstand ff achter je oor moeten krabben en met behulp van gezond verstand ff uit moeten zoeken in hoeverre dat de originele stand is
kan is grootd at dat niet het geval is en als de wagen ook nog eens is overgespoten zou ik nogmaals bedenkingen hebben
een auto met een werkelijke meterstand van 41.000 miles in 30 jaar heft nauwelijks gereden,en zal derhalve dan ook meer geleden hebben van het stilstaan dan van het rijden, en je mag aannemen dat de wagen al die jaren iig niet buiten heeft gestaan, dat red zelfs een pontiac van 1978 niet
Geacht forumlid,
U kunt uw (koop)bevindingen toetsen via:
Artikel 326 Wetboek van strafrecht, luidende:
"Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie."
Middels "Googlen" kunt u de in het artikel vermelde kenmerken opzoeken. Deze staan tussen komma's.
In het zoekvenster van "Google" het zinsdeel intoetsen en u krijgt zeer waarschijnlijk de verlangde informatie in zicht.
Wellicht belandt u bij eerdere uitspraken van de rechter, v.w.b. uw onderwerp!
Indien uw zoektocht positief eindigt, bent u bevoegd aangifte ter zake van oplichting te doen bij de politie.
Deze is verplicht uw aangifte op te nemen.
Het OM beslist v.w.b. de vervolging.
Het oordeel of inderdaad hier sprake is van oplichting, wordt genomen door de rechter.
succes
sterkearm
U kunt uw (koop)bevindingen toetsen via:
Artikel 326 Wetboek van strafrecht, luidende:
"Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie."
Middels "Googlen" kunt u de in het artikel vermelde kenmerken opzoeken. Deze staan tussen komma's.
In het zoekvenster van "Google" het zinsdeel intoetsen en u krijgt zeer waarschijnlijk de verlangde informatie in zicht.
Wellicht belandt u bij eerdere uitspraken van de rechter, v.w.b. uw onderwerp!
Indien uw zoektocht positief eindigt, bent u bevoegd aangifte ter zake van oplichting te doen bij de politie.
Deze is verplicht uw aangifte op te nemen.
Het OM beslist v.w.b. de vervolging.
Het oordeel of inderdaad hier sprake is van oplichting, wordt genomen door de rechter.
succes
sterkearm
-
Heel grote woorden sterkearm. maar je zal wel eerst de opzet moeten bewijzen !
Dat ben ik met u eens, vandaar deze mogelijkheid om de zaak te "toetsen".
M.i. heeft de klacht een civiele- en/of een strafrechterlijke kant!
vr.groetend,
sterkearm
M.i. heeft de klacht een civiele- en/of een strafrechterlijke kant!
vr.groetend,
sterkearm
-
grote woorden idd want het is nog niet eens duidelijk of er communicatie is geweest tussen verkoper en koper mbt die kilometerstand
als koper gewoonweg heeft aangenomen dat 41.000 de originele stand is terwijl dit heel goed en zeer aannemelijk 141.000 zou kunnen zijn heeft koper geen poot om op te staan
als koper gewoonweg heeft aangenomen dat 41.000 de originele stand is terwijl dit heel goed en zeer aannemelijk 141.000 zou kunnen zijn heeft koper geen poot om op te staan
nou, de koper, ik dus, heb de kilometer stand ( of milenstand..) ook wel in twijfel getrokken. Maar als de huidige eigenaar - een gerenomeerde auto garage- mij per mail bevestigd dat het werkelijk zou gaan om een orginele km stand, zou twijfel daarover toch niet in het spel mogen zijn. Ik vind dat dit dan rederlijkerwijs mag worden aangenomen. Ik ben in middels door een aantal van jullie gewezen op de rechten en plichten in deze, evenals de procedures. Mijn dank daar nogmaals voor.
De auto is trouwens over gespoten omdat de orginele kleur niet makkelijk te verkopen was, maar de foto's de ik opgedoken heb tonen dat de auto volledig roestvrij was. Ook de oude eigendoms papieren van de eerste eigenaar waren aanwezig, om aan te tonen dat het werkelijk ging om een auto van eerste eigenaar. Gezien de algemene staat van de auto was het daarom aannemelijk dat het ging om een auto van eerste eigenaar die simpelweg een lange (re) tijd heeft stil gestaan. Blijkt dus niet het geval.
Maar allen alsnog dank voor de toelichtingen.
De auto is trouwens over gespoten omdat de orginele kleur niet makkelijk te verkopen was, maar de foto's de ik opgedoken heb tonen dat de auto volledig roestvrij was. Ook de oude eigendoms papieren van de eerste eigenaar waren aanwezig, om aan te tonen dat het werkelijk ging om een auto van eerste eigenaar. Gezien de algemene staat van de auto was het daarom aannemelijk dat het ging om een auto van eerste eigenaar die simpelweg een lange (re) tijd heeft stil gestaan. Blijkt dus niet het geval.
Maar allen alsnog dank voor de toelichtingen.
-
zo, das iig duidelijke informatie die je in je eerste post niet aangaf
dan wordt het natuurlijk een ander verhaal
dan wordt het natuurlijk een ander verhaal
-
En daat heeft de verkoper dus geen woord van gelogen !!! Maar dat is inmiddels uitgelegd door mallemalle.dat het werkelijk zou gaan om een orginele km stand
-
daar heeft de verkoper bolijkbaar wel over gelogen want de stand bleek gene 41000 maar 141000
magoed
raadpleeg maar ff de NAP site en je weet het
gedoe om niks
magoed
raadpleeg maar ff de NAP site en je weet het
gedoe om niks