LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geborgen gebreken na aankoop auto met nieuwe APK
-
Geborgen gebreken na aankoop auto met nieuwe APK
Ik heb 2 weken geleden een bmw 318is uit 1997 gekocht bij een autodealer. De auto is met nieuwe apk afgeleverd, maar door zelf een kijkje te nemen op de brug, nadat de auto is goedgekeurd. blijkt er nog heel veel aan te mankeren, hij is gewoon niet meer veilig om mee te rijden. de stabelisatorstang is los van het chassis en waar hij normaal bevestigd zit is helemaal weggeroest. en er mankeren nog veel meer dingen aan die normaal met de apk gerepareerd zouden moeten worden. nu is mijn vraag wat kan ik op de autodealer verhalen. en wat zijn mijn rechten. ik heb de auto zonder garantie gekocht. graag wat advies van mensen die hier meer vanaf weten.
mvg Ronnie
mvg Ronnie
Re: Geborgen gebreken na aankoop auto met nieuwe APK
APK is geen aankoopkeuring maar betekent alleen maar dat de auto aan de absolute minimumeisen voldoet. Verder betekent het nul komma nul.
"deze auto heeft APK" is een zelfde soort uitspraak als "deze auto heeft vier wielen".
"deze auto heeft APK" is een zelfde soort uitspraak als "deze auto heeft vier wielen".
apk betekend inderdaad niets, en is bij louche handelaren ook gewoon te koop.
uit 1997 is gewoon een oude auto, hoeveel kilometer heeft deze gereden? ik schat 300.000 of meer.
bij zulke auto's is het gewoon goed opletten, of een aankoopkeurig doen. u heeft helaas 0,0 rechten. het conformiteitsbeginsel is hier niet van toepassing, want wat kun je verwachten van een 15 jaar oude auto?
uit 1997 is gewoon een oude auto, hoeveel kilometer heeft deze gereden? ik schat 300.000 of meer.
bij zulke auto's is het gewoon goed opletten, of een aankoopkeurig doen. u heeft helaas 0,0 rechten. het conformiteitsbeginsel is hier niet van toepassing, want wat kun je verwachten van een 15 jaar oude auto?
-
oke, maar k heb op een site gelezen dat dat soort dingen onder geborgen gebreken vallen en de eventuele kosten op hem kan verhalen of de koop terughalen en mijn geld terug kan krijgen.
zie link: http://www.occasionadvies.nl/handboek/V ... _nu?page=3
zie link: http://www.occasionadvies.nl/handboek/V ... _nu?page=3
ronnieveen schreef;
Je moet zo'n handleiding in zijn geheel zien en niet een voor u misschien gunstige passage.
gr Henk
In uw bedoelde handboek staat ook dat u een onderzoekplicht heeft vooraf daar begin je mee en niet achteraf zoals u nu doet.oke, maar k heb op een site gelezen dat dat soort dingen onder geborgen gebreken vallen en de eventuele kosten op hem kan verhalen of de koop terughalen en mijn geld terug kan krijgen.
Je moet zo'n handleiding in zijn geheel zien en niet een voor u misschien gunstige passage.
gr Henk
-
dat klopt. Maar er staat ook in dat ondergeborgen gebreken valt bijv. Met de motor of versnellingsbak enz. Dingen die ik op het eerste oog niet kan zien. Maar dat hij daar wel verandwoordelijk voor is..
Tijdens het maken van een proefrit kun je wel een beetje inschatten hoe de staat van de motor en versn. bak is...ronnieveen schreef:dat klopt. Maar er staat ook in dat ondergeborgen gebreken valt bijv. Met de motor of versnellingsbak enz. Dingen die ik op het eerste oog niet kan zien. Maar dat hij daar wel verandwoordelijk voor is..
De conclusie is en blijft; Je koopt een barrel van 15 jaar oud,aanschafprijs eurootje of 800-1000?, zonder garantie, verricht geen onderzoek en neemt de auto mee...zat er wel een strik om?
Je hebt helemaal nergens recht op, ik zou gaan sparen voor een fatsoenlijke auto
je hebt een zaak als er zaken mis zijn die je op grond van de koopovereenkomst redelijkerwijs zou mogen verwachten dat dat in orde was.
Je kan in deze natuurlijk wel het argument aandragen dat er punten zitten die bij APK absoluut afkeur zouden zijn en die in de tijd dat jij hem hebt gehad nooit tot deze staat zouden kunnen zijn gereduceerd( hier zal je dan wel een onafhankelijke expert naar moeten laten kijken..
Als je hem bij een BMW dealer hebt gekocht, zou ik daar gewoon eens even een babbeltje maken. niet geschoten is altijd mis.
Ik geef je niet heel veel kans, maar mocht je een rechtsbijstandvezekering hebben dan helpt het vast wel als er een briefje van een advocaat op de deurmat van de dealer ploft. Gezien het feit dat je waarschijnlijk niet zoveel voor de wagen betaald zal hebben heb je kans dat de dealer je gewoon terug betaald om juridische kosten( die dan meer worden als de waarde van de auto) te voorkomen.
succes
Je kan in deze natuurlijk wel het argument aandragen dat er punten zitten die bij APK absoluut afkeur zouden zijn en die in de tijd dat jij hem hebt gehad nooit tot deze staat zouden kunnen zijn gereduceerd( hier zal je dan wel een onafhankelijke expert naar moeten laten kijken..
Als je hem bij een BMW dealer hebt gekocht, zou ik daar gewoon eens even een babbeltje maken. niet geschoten is altijd mis.
Ik geef je niet heel veel kans, maar mocht je een rechtsbijstandvezekering hebben dan helpt het vast wel als er een briefje van een advocaat op de deurmat van de dealer ploft. Gezien het feit dat je waarschijnlijk niet zoveel voor de wagen betaald zal hebben heb je kans dat de dealer je gewoon terug betaald om juridische kosten( die dan meer worden als de waarde van de auto) te voorkomen.
succes
Het is natuurlijk flauwekul om op voorhand er van uit te gaan dat de auto voor weinig is gekocht bij een louche handelaar, zoals sommige mensen hier doen. Er staat bv niet of het een ex-leasewagen is met heel veel kilometers, of dat de BMW van een ouder echtpaar is geweest, zoals ook vaak voor komt. In dat laatste geval betaal je nog zo 4000 euro. Aan zo'n oudere BMW kun je nog een prima auto hebben, zolang je 'm bij een vertrouwd adres koopt en je een onderhoudsgeschiedenis mee krijgt.
Deze informatie ontbreekt nu.
Deze informatie ontbreekt nu.
En dan nog dit: apk gaat om verkeersveiligheid en milieu. Tussen het moment van de apk-keuring en die twee weken (op voorwaarde dat z'n relaas klopt) kan een stabilisatorstang niet plotseling zijn doorgeroest. Als het goed is krijg je na de keuring ook een rapport mee. Daar in zou dit onderdeel op z'n minst als aandachtspunt moeten staan vermeld. Een dealer kan z'n apk-bevoegdheid ook kwijt raken.
De meerderheid van de Nederlanders heeft geen verstand van auto's. Als zo iemand hier vragen stelt na een geval van pech of stommiteit heeft hij of zij meer aan een onderbouwd antwoord.
De meerderheid van de Nederlanders heeft geen verstand van auto's. Als zo iemand hier vragen stelt na een geval van pech of stommiteit heeft hij of zij meer aan een onderbouwd antwoord.
-
Ja hoor, koper heeft 0,0 rechten, mag ik even lachen
De mensen die dit roepen moeten misschien zelf eens een wetboek openslaan en ook lezen en eens wat jurisprudentie doornemen.
De reactie van kokka komt nog het meest in de buurt van de realiteit.
De mensen die dit roepen moeten misschien zelf eens een wetboek openslaan en ook lezen en eens wat jurisprudentie doornemen.
Droom lekker verder zou ik zeggen...
Of ga TS bijstaan met je wijsheid....
Of ga TS bijstaan met je wijsheid....
Het hangt van de omstandigheden af. De auto is met een APK keuring gegeven. Dat doet me vermoeden dat de auto verkocht is om mee deel te nemen aan het verkeer. Dit valt dan onder normaal gebruik en dus moet de auto alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor dat gebruik.ronnieveen schreef:graag wat advies van mensen die hier meer vanaf weten.
Maar ik vraag me wel af wat de marktwaarde van een doorsnee bmw 318is uit 1997 is en in hoeverre de aankoopprijs van deze auto daarvan afwijkt.
de koper heeft in ieder geval het recht de naam van de dealer op trosradar bekend te makenPaulus0013 schreef:Ja hoor, koper heeft 0,0 rechten, mag ik even lachen