boef530 schreef:Als je het sec bekijkt dan is het een koop tussen consumenten, de verkoper heeft niets op papier en de koper ook niet. Sta je niet sterk bij de rechter maar wat als het contract wel ondertekend zou zijn dan is, zoals gezien en gereden accoord bevonden verkoop prijs zonder garantie en/of nawerk. In beide gevallen is er geen recht op enige vergoeding.
Stel dat de auto krom is door een eerdere aanrijding. Dan is het wel degelijk een non-conformiteit, waar de consument niet op bedacht hoefde te zijn.
Enfin, zoals eerder gezegd het is wel van belang om het defect door een specialist te laten onderzoeken. De stelling alleen dat het achterwiel een beetje scheef staat is hierbij echt onvoldoende
Nee dat klopt ook ik weet dat het door een officiele instelling gecontstateert dient te worden en met deze gegevens kunnen we dan eventueel een vervolg stap nemen.
dus wordt vervolgd.
Kortom als ik dus goed heb gelezen wat er door de mede forumers wordt geschreven heb je op aan aankoop van een product dat ouder is dan een aantal jaren geen garantie, dus begrijp ik hieruit dat die vlieger alleen op zal gaan voor een nieuw product.
beetje vreemd nl want als je een tv koopt die nieuw is dan heb je vanuit de winkel een half jaar garantie die opgerekt kan worden tot twee jaar (als ik het goed heb).
By the way verder dromen doen we altijd als er geen dromen meer zijn is het leven ook saai.
Aankoop bij een professional zonder garantie
Heeft u een auto gekocht bij een professional zonder garantie dan betekent dit niet dat u gelijk aan uw lot wordt overgelaten. U moet zich wel realiseren dat u tijdens de aankoop van een auto plichten heeft. De verkoper moet zich realiseren dat u beschermd wordt door het consumentenrecht.
Uw plichten
Tijdens de aankoop van een auto heeft u de onderzoeksplicht. Dit betekent dat u vóór de aankoop de plicht heeft om de auto op zicht goed te keuren. Zodra u overgaat tot de aankoop kunt u dan ook geen aanspraak meer maken op zaken die u van te voren had kunnen opmerken. Dus zit er een scheur in de bekleding of werkt de radio niet? Dan valt dit niet meer achteraf op de verkoper te verhalen.
Veel verder gaat uw verantwoordelijkheid niet.
Uw rechten
Technische mankementen aan bijvoorbeeld de motor, versnellingsbak en wielophanging vallen onder de verantwoordelijkheid van de verkoper. Krijgt de auto nu binnen een paar weken technische mankementen dan moet u zeker contact opnemen met de verkoper. Deze zal u ongetwijfeld afwimpelen met het argument dat u geen garantie heeft. Echter, garantie is hier helemaal niet aan de orde. U heeft een verborgen gebrek, deze valt nog onder de aankoop! Het is nu aan de verkoper om aan te tonen dat het mankement pas na de verkoop is ontstaan.