Bij een nieuw gekochte fiets van het merk Giant wordt geen gebruiksaanwijzing geleverd en na contact met de fabrikant blijkt dat er geen gebruiksaanwijzing bestaat.
In België is het verplicht maar ik vraag me af hoe dat in Nederand is.
Is iemand hiervan op de hoogte?
tnx
Ad
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gebruiksaanwijzing voor nieuwe fiets verplicht in Nederland?
Re: Gebruiksaanwijzing voor nieuwe fiets verplicht in Nederland?
Sinds wanneer heeft men een gebruiksaanwijzing voor een fiets nodig ?
Gewoon een kwestie van opstappen en de trappers gebruiken om vooruit te komen.
Gewoon een kwestie van opstappen en de trappers gebruiken om vooruit te komen.
Je hebt volkomen gelijk... maar het gaat hier natuurlijk niet om het fietsen maar onderhoud en afstelling..
Even een voorbeeldje..
Op mijn fiets zit een verstelbaarstuur en deze klapte spontaan naar beneden.. levensgevaarlijk en pijnlijk.
Waar vind ik nu de gegevens om het stuur zo in te stellen dat het blijft zitten..
Maar ik zou ook wel graag willen weten hoe de kettingkast is te demonteren..
enz..
Dus gaat het hier NIET om een gebruiks aanwijzing om te fietsen maar een gebruiksaanwijzing bij de fiets..
mijn fout.. ik had duidelijker te zijn
[/b]
Even een voorbeeldje..
Op mijn fiets zit een verstelbaarstuur en deze klapte spontaan naar beneden.. levensgevaarlijk en pijnlijk.
Waar vind ik nu de gegevens om het stuur zo in te stellen dat het blijft zitten..
Maar ik zou ook wel graag willen weten hoe de kettingkast is te demonteren..
enz..
Dus gaat het hier NIET om een gebruiks aanwijzing om te fietsen maar een gebruiksaanwijzing bij de fiets..
sportieve reactie miniad. Inderdaad een soort onderhoudsschema hoort zeker meegeleverd te worden. Dit is ook bij de aankoop van een auto het geval, al wordt in de meeste gevallen gebruik gemaakt van de fietsenhersteller dan wel de garage in geval van een auto. Zo veel hobbyisten zijn er niet meer die zelf aan de fiets sleutelen en bovendien verspeel je daarmee je garantie.
Mijn fietsenhersteller woont een dorp verder en daar heb ik naar toe te fietsen... dus vroeg (vraag) ik mij af of het dan veilig is..
Ik weet dat in België het verplicht is een gebruiksaanwijzing bij te leveren maar dat ligt zover weg... dus geldt het hier ook??
(ik ben niet zo thuis in wetten en regels maar soms kunnen ze goed uit komen..)
tnx en groet van Ad