LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen vrijwaringsbewijs, nu boete
Geen vrijwaringsbewijs, nu boete
Mijn vriend heeft een paar jaar terug via een collega die een motorzaak heeft zijn motor verkocht aan weer een kennis (waarvan hij de naam dus niet meer weet) van die collega (ik weet het, het klinkt allemaal vaag). Een paar weken terug kwam er een brief van het RDW dat er geconstateerd is dat de motor nog op zijn naam stond en niet verzekerd was en hij dus kon rekenen op een boete.
Nu blijkt dus dat die collega het vrijwaringsbewijs helemaal vergeten is en mijn vriend had toen net grote problemen met zijn vrouw en dochter waardoor hij het helemaal vergeten is. Allebei fout dus, dat ontkennen ze niet.
Mijn vriend heeft een brief geschreven naar het RDW en het verhaal uitgelegd, maar toch moet hij de boete betalen. Vandaag lag die in de bus, 320 euro!! Alsof je een emmer leeggooit. Die collega heeft wel al gezegd dat hij meebetaalt, want het is ook zijn schuld, dus dat wordt ieder de helft (al vind ik 160 euro nog een hoop geld).
Mijn vraag is nu: hoe verder? Kan je nog op een of andere manier aan een vrijwaringbewijs komen? Ze hadden het er al over om hem als gestolen aan te geven, maar dat vind ik niet kunnen. Ze zijn beide fout geweest, ze zullen ook hiervoor de consequenties moeten dragen. Trouwens...dat kan na de brief aan het RDW toch niet meer!
Weet iemand wat hier nu aan te doen is?
Nu blijkt dus dat die collega het vrijwaringsbewijs helemaal vergeten is en mijn vriend had toen net grote problemen met zijn vrouw en dochter waardoor hij het helemaal vergeten is. Allebei fout dus, dat ontkennen ze niet.
Mijn vriend heeft een brief geschreven naar het RDW en het verhaal uitgelegd, maar toch moet hij de boete betalen. Vandaag lag die in de bus, 320 euro!! Alsof je een emmer leeggooit. Die collega heeft wel al gezegd dat hij meebetaalt, want het is ook zijn schuld, dus dat wordt ieder de helft (al vind ik 160 euro nog een hoop geld).
Mijn vraag is nu: hoe verder? Kan je nog op een of andere manier aan een vrijwaringbewijs komen? Ze hadden het er al over om hem als gestolen aan te geven, maar dat vind ik niet kunnen. Ze zijn beide fout geweest, ze zullen ook hiervoor de consequenties moeten dragen. Trouwens...dat kan na de brief aan het RDW toch niet meer!
Weet iemand wat hier nu aan te doen is?
Re: Geen vrijwaringsbewijs, nu boete
Je vriend heeft dus al een paar jaar lang elk jaar een brief gehad van de belastingdienst voor de wegenbelasting.
Kijkt hij nooit z'n post na?
Kijkt hij nooit z'n post na?
Post bekijk ik altijd. De wegenbelasting heeft nooit brieven gestuurd voor deze motor of geld afgeschreven.
Heb je misschien ook nog een antwoord op mijn vraag?
Heb je misschien ook nog een antwoord op mijn vraag?
Trouwens, je kan zoiets ook eerst vragen ipv gewoon er vanuit gaan dat dat zo is.
Ik heb geen antwoord op je vraag.
Ik weet alleen dat als er een motor op iemands naam staat, dat er automatisch een brief wordt gegenereerd dat er ook wegenbelasting moet worden betaald.
Ergens in het verhaal klopt er iets niet. Of is de motor gedurende enkele jaren geschorst geweest bij de rdw?
Verder kun je op de website van de rdw kijken wanneer de motor voor het laatst bij iemend op naam is gezet (niet op wiens naam, alleen wanneer).
Ik weet alleen dat als er een motor op iemands naam staat, dat er automatisch een brief wordt gegenereerd dat er ook wegenbelasting moet worden betaald.
Ergens in het verhaal klopt er iets niet. Of is de motor gedurende enkele jaren geschorst geweest bij de rdw?
Verder kun je op de website van de rdw kijken wanneer de motor voor het laatst bij iemend op naam is gezet (niet op wiens naam, alleen wanneer).
Mijn vriend en ik zijn nu 3 bij elkaar. Ik doe de post en de bankzaken. Nooit is er wegenbelasting in rekening gebracht voor deze motor, nooit eerder een boete kregen omdat ie onverzekerd rondreed. Daarom snap ik ook niet dat zoiets nu pas komt.
Of ie geschorst is geweest weet ik niet. Ik ga eens op de site kijken.
Of ie geschorst is geweest weet ik niet. Ik ga eens op de site kijken.
Bij Datum aanvang tenaamstelling staat 06-07-1995. Hij is dus nooit op iemand anders zijn naam gezet. Daar zijn we mooi klaar mee dus. Motor niet meer in bezig, maar nog wel op zijn naam.
Wat mij betreft mag die collega helemaal gaan dokken!!
Wat mij betreft mag die collega helemaal gaan dokken!!
Nu wordt het al wat duidelijker. En als ik jullie was zou ik dan idd eens met die collega gaan praten.
Succes.
Succes.
Dat is al gebeurt, maar die man weet niet meer aan wie hij de motor verkocht heeft. Daarom mijn vraag wat nu te doen? Blijkbaar is dat ding nooit overgeschreven, maar de motor is ook pleite. Wij hebben weinig zin om straks te blijven betalen voor iets wat wij niet hebben.
Iets wat je zou kunnen doen is het volgende.
Aangifte doen van vermissing van het kentekenbewijs. Bij de rbw een nieuw kentekenbewijs aanvragen, hier hoort dan automatisch een nieuwe kentekenplaat bij maar die hoef je natuurlijk niet aan te schaffen.
Als je de nieuwe kentekenpapieren binnenhebt, dan de papieren terugsturen naar de rdw met een begeleidend briefje dat de motor wordt gesloopt in eigen beheer.
Dan zijn jullie er van af, en heeft degene die er nog mee rondrijdt een probleem.
Een aanvraagformulier voor een vervangend kentekenbewijs kun je bij het postkantoor halen.
Aangifte doen van vermissing van het kentekenbewijs. Bij de rbw een nieuw kentekenbewijs aanvragen, hier hoort dan automatisch een nieuwe kentekenplaat bij maar die hoef je natuurlijk niet aan te schaffen.
Als je de nieuwe kentekenpapieren binnenhebt, dan de papieren terugsturen naar de rdw met een begeleidend briefje dat de motor wordt gesloopt in eigen beheer.
Dan zijn jullie er van af, en heeft degene die er nog mee rondrijdt een probleem.
Een aanvraagformulier voor een vervangend kentekenbewijs kun je bij het postkantoor halen.
Laatst gewijzigd door Pruim op 25 jun 2008 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Een motorzaak die niet weet aan wie een motor verkocht is, en die bovendien niet meteen een motor overschrijft bij inruil of verkoop? Ik zou aan wat touwtjes gaan trekken, dan is die zaak geen lang leven meer beschoren!
Oke..pruim, dank je wel. Zag dat je via de site van het RDW ook een nieuw kentekenbewijs kan aanvragen.
Ja pbarendse, zoals ik al schreef het is een vaag verhaal. Het is meer dan 3 jaar geleden en ik heb geen idee hoe die man die motor verkocht heeft. Ik ga bijna denken dat hij hem niet via de zaak heeft verkocht, maar particulier, anders zou het toch in de boeken staan.
Ja pbarendse, zoals ik al schreef het is een vaag verhaal. Het is meer dan 3 jaar geleden en ik heb geen idee hoe die man die motor verkocht heeft. Ik ga bijna denken dat hij hem niet via de zaak heeft verkocht, maar particulier, anders zou het toch in de boeken staan.
Mijn vriend komt net binnen, het verhaal is een klein beetje anders. Die motor is niet verkocht, maar weggeven aan een kennis waarvan hij de naam dus niet meer weet en die zou hem opknappen. Lekker vaag.
En weet nu ook waarom er geen motorrijtuigenbelastig werd gerekend. Ding is uit 1978, dus belastingvrij.
En weet nu ook waarom er geen motorrijtuigenbelastig werd gerekend. Ding is uit 1978, dus belastingvrij.
Inmiddels is het kenteken van zijn naam af per 20 augustus en dachten we dat alles geregeld was. Komt er vorige week nog even een rekening van het CJIB, een boete van 380 euro wegens een onverzekerde motor, 60 euro meer omdat het de 2e keer is. 3 Jaar lang hoor je er niks van en nu opeens 2 keer achter elkaar. Feit is geconstateerd in juni, toen waren we er dus al mee bezig en de rekening komt in oktober.
Het lijkt wel of ze het expres zitten te doen!!
Het lijkt wel of ze het expres zitten te doen!!
-
als je een voertuig met kenteken verkoopt zul je ten alle tijden de tenaamstelling moeten aanpassen, bij het postkantoor, en het voertuig op naam nieuwe eigenaar laten zetten
kost je 10 euro en dan is dat geregeld
dat is niet gebeurd en dus zit je nu met de gebakken peren
de rdw heeft gewoon gelijk, als de motor al die tij op naam van je vriend heeft gestaan is hij verantwoordelijk voor belasting, verzekering etc
zuur, maar een les om volgende keer je zaken wel goed te regelen
kost je 10 euro en dan is dat geregeld
dat is niet gebeurd en dus zit je nu met de gebakken peren
de rdw heeft gewoon gelijk, als de motor al die tij op naam van je vriend heeft gestaan is hij verantwoordelijk voor belasting, verzekering etc
zuur, maar een les om volgende keer je zaken wel goed te regelen
Ik raad je aan eerst even alles te lezen.
-
zo duidelijk is het verhaal niet
wat ik niet begrijp is het vrijwaring verhaal
je hebt dus blijkbaar wel de papieren overgeschreven , maar geen vrijwaring want kwijt?
das lastig maar je kan wel aantonen met de nieuwe papieren van die vriend, dat de motor vanaf die datum op zijn naam staat
maar je zegt ook dat de papieren nooit zijn overgeschreven, in dat geval kom ik terug op mijn eerste reactie en is het geheel aan jezelf te wijten
wat ik niet begrijp is het vrijwaring verhaal
je hebt dus blijkbaar wel de papieren overgeschreven , maar geen vrijwaring want kwijt?
das lastig maar je kan wel aantonen met de nieuwe papieren van die vriend, dat de motor vanaf die datum op zijn naam staat
maar je zegt ook dat de papieren nooit zijn overgeschreven, in dat geval kom ik terug op mijn eerste reactie en is het geheel aan jezelf te wijten
Blijkbaar heb je gewoon niet goed gelezen, want er is niks overgeschreven. Dat staat ook in mijn eerste bericht. De collega van mijn vriend was vergeten de motor over te schrijven. Mijn vriend heeft er zelf ook niet meer aan gedacht.
Eind mei ontving hij dus een boete omdat de motor onverzekerd was. Lullig maar in principe wel terecht. Na diverse correspondentie heeft het RDW nu het kenteken van mijn vriend zijn naam afgehaald, per 25 augustus.
Waar het nu om gaat is dat hij een tweede boete krijgt, terwijl er dus maandenlang contact is geweest met het RDW. De datum van constatering is in juni geweest, een paar maanden na de eerste constatering. Alsof ze erop hebben zitten wachten. En de boete van het CJIB komt uiteindelijk in oktober.
In principe is de boete terecht, want hij was nog niet verzekerd. Maar het RDW wist ook dat we bezig waren met het kenteken van mijn vriend zijn naam af te halen, want hij heeft de motor niet.
Eind mei ontving hij dus een boete omdat de motor onverzekerd was. Lullig maar in principe wel terecht. Na diverse correspondentie heeft het RDW nu het kenteken van mijn vriend zijn naam afgehaald, per 25 augustus.
Waar het nu om gaat is dat hij een tweede boete krijgt, terwijl er dus maandenlang contact is geweest met het RDW. De datum van constatering is in juni geweest, een paar maanden na de eerste constatering. Alsof ze erop hebben zitten wachten. En de boete van het CJIB komt uiteindelijk in oktober.
In principe is de boete terecht, want hij was nog niet verzekerd. Maar het RDW wist ook dat we bezig waren met het kenteken van mijn vriend zijn naam af te halen, want hij heeft de motor niet.
-
dr rdw heeft weinig te maken met het cjib
het cjib hanteert echter wel de gegevens van de rdw en als de motor pas vanaf vorige week alsnog op andere naam is gezet , ook al ben je er al maanden eerder mee bezig, dan geld die datum
magoed je kan altijd proberen je geld terug te krijgen maar ik vrees dat je wettelijk geen poot hebt om op te staan
het cjib hanteert echter wel de gegevens van de rdw en als de motor pas vanaf vorige week alsnog op andere naam is gezet , ook al ben je er al maanden eerder mee bezig, dan geld die datum
magoed je kan altijd proberen je geld terug te krijgen maar ik vrees dat je wettelijk geen poot hebt om op te staan
We zitten nu het bezwaar te maken. In augustus krijgt hij een brief van het RDW gedateerd op 11 augustus met het verzoek de verklaring in te vullen om het kenteken te laten vervallen. Even later de constatering van het RDW dat het motorvoertuig niet verzekerd is, gedateerd op 12 augustus. Het is dus wel degelijk het RDW die de overtreding constateert en dit doorgeeft aan het CJIB voor de boete.