LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Als ik een beetje rondstruin op sites voor gebruikte auto's zoals Marktplaats of Autoscout valt me op dat je anno 2019 voor rond de 10.000 euro al een gebruikte elektrische auto op de kop tikt. Weliswaar een Nissan Leaf met een hoge km-stand en weinig opties, maar mét accu. Het aanbod Renault Zoe's is rond die prijs ook aardig, al moet je er dan in veel gevallen nog een accu bij huren (=hogere maandelijkse kosten).
Nu rijd ik op dit moment een normale benzinewagen, maar ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op elektrisch rijden. Voor mijn woon-werkverkeer is dat ideaal (50km enkele reis) en ik heb de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren naast mijn carport. Nu is een nieuwe Leaf buiten budget (10.000-15.000), dus ik kijk met name naar gebruikte modellen. Ik vind het echter lastig te bepalen wat voor dit budget een 'goede koop' is, en waar je bij aanschaf op moet letten.
Ik kwam een artikel tegen met praktische tips (https://www.wijkopenautos.nl/magazine/t ... sche-auto/), waar onder meer wordt gezegd dat je de accu kunt laten 'doormeten' bij een dealer. Wat dat lijkt me toch het belangrijkste (slijtage)onderdeel van een elektrische wagen, immers minder capaciteit = minder km op 1 laadbeurt. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Kun je dat bij een proefrit al (laten) checken? Zijn er nog andere aandachtspunten afgezien van bv. banden, remmen, ophanging etc.?
Het internet loopt over van de artikelen over elektrisch rijden, dus alle tips op basis van (echte) ervaringen zijn welkom!
Nu rijd ik op dit moment een normale benzinewagen, maar ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op elektrisch rijden. Voor mijn woon-werkverkeer is dat ideaal (50km enkele reis) en ik heb de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren naast mijn carport. Nu is een nieuwe Leaf buiten budget (10.000-15.000), dus ik kijk met name naar gebruikte modellen. Ik vind het echter lastig te bepalen wat voor dit budget een 'goede koop' is, en waar je bij aanschaf op moet letten.
Ik kwam een artikel tegen met praktische tips (https://www.wijkopenautos.nl/magazine/t ... sche-auto/), waar onder meer wordt gezegd dat je de accu kunt laten 'doormeten' bij een dealer. Wat dat lijkt me toch het belangrijkste (slijtage)onderdeel van een elektrische wagen, immers minder capaciteit = minder km op 1 laadbeurt. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Kun je dat bij een proefrit al (laten) checken? Zijn er nog andere aandachtspunten afgezien van bv. banden, remmen, ophanging etc.?
Het internet loopt over van de artikelen over elektrisch rijden, dus alle tips op basis van (echte) ervaringen zijn welkom!
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Ik denk niet dat je hier veel ervaringen zult vinden. Kijk eens hier:
https://www.evrijders.nl/
http://elektrischvervoernederland.nl/forum/
https://zerauto.nl/
https://www.evrijders.nl/
http://elektrischvervoernederland.nl/forum/
https://zerauto.nl/
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Ja, dat is een beetje het probleem. De meeste van die sites bieden vrij algemene tips, maar niet echt praktische informatie (voor zover ik kan zien)..
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Ik gaf je de link naar een specifiek EV-forum. Heb je daar al dezelfde vraag gesteld?
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Dat EV-forum is volgespamd met allerlei onzin, en geen moderator te zien. De site werkt sowieso niet, je moet zo ongeveer bij iedere pagina opnieuw inloggen.
Dan valt het met dit forum allemaal nog wel mee...
Dan valt het met dit forum allemaal nog wel mee...
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
dit wás een fatsoenlijk forum, maar is zo te zien compleet volgespamd. Nou ja, het idee blijft hetzelfde: de kans op een goed antwoord op gerelateerde fora (of dat nu EV of een regulier autoforum is) vele malen groter.
witte angora
vindt dit leuk
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Mij lijkt het grootste probleem dat de oudere electtische modellen, als je geen Tesla koopt, nieuw al geen grote actieradius hadden. Dat wordt met het ouder worden van de accu alleen maar minder.
Koop je wel een Tesla, dan moet je rekening houden met verschrikkelijk dure onderdelen
Koop je wel een Tesla, dan moet je rekening houden met verschrikkelijk dure onderdelen
Komkommertijd
en kweenie
vinden dit leuk
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Daarom is het een goed idee de accu even door te laten meten. Dan kun je zien of hij al dan niet aan vervanging toe is.
Wat dat betreft is de Zoe een heel goede optie. Je huurt weliswaar de accu, maar de capaciteit blijft voor 75% gegarandeerd. De huidige modellen hebben overigens de keuze tussen een kleine en een grote accu; maar ik weet niet of de grote accu er bij de eerste modellen in geplaatst kan worden. Dat zou je even goed moeten navragen.
Wat dat betreft is de Zoe een heel goede optie. Je huurt weliswaar de accu, maar de capaciteit blijft voor 75% gegarandeerd. De huidige modellen hebben overigens de keuze tussen een kleine en een grote accu; maar ik weet niet of de grote accu er bij de eerste modellen in geplaatst kan worden. Dat zou je even goed moeten navragen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Houdt er wel rekening mee dat de Leaf's die voor 10.000 op marktplaats staan van de eerste generatie is. Oftewel een opgegeven actieradius van 160 km, praktijk plus minus 120 km, afhankelijk van de weersomstandigheden en vooral je snelheid (110km/h op de snelweg). Bovendien vraag ik me af wat de waarde van de auto is, als jij de auto zou willen verkopen (accucapaciteit is dan nog meer afgenomen).
Nog een link naar een ander forum: https://nissanelectricclub.nl/forums/
Nog een link naar een ander forum: https://nissanelectricclub.nl/forums/
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
De grootste ontwikkeling bij elektrische auto's zit hem inderdaad in de actieradius. Auto's van een paar jaar geleden komen gemiddeld veel minder ver dan nieuwe auto's. Een dat verschil wordt alleen maar groter.
Dat betekent dat een 'verouderde' auto in principe ook sneller minder waard zou worden dan een gewone auto. Maar het grote verschil is dat er, voorlopig, een grote vraag naar electrische auto's is en dat je dus nu waarschijnlijk nog wel een redelijk bedrag terug zult krijgen als je je electrische auto zou willen inruilen. Maar of dat zo blijft?
Daarom vraag ik me af of het in zo'n situatie niet handiger en misschien zelfs voordeliger zou zijn als je een autootje zou (private-)leasen. Misschien ook even vergelijken.
Dat betekent dat een 'verouderde' auto in principe ook sneller minder waard zou worden dan een gewone auto. Maar het grote verschil is dat er, voorlopig, een grote vraag naar electrische auto's is en dat je dus nu waarschijnlijk nog wel een redelijk bedrag terug zult krijgen als je je electrische auto zou willen inruilen. Maar of dat zo blijft?
Daarom vraag ik me af of het in zo'n situatie niet handiger en misschien zelfs voordeliger zou zijn als je een autootje zou (private-)leasen. Misschien ook even vergelijken.
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Bedankt voor de tips tot nu toe. Het voornaamste is inderdaad (kritisch) kijken naar de resterende actieradius en laten controleren hoe goed de accu nog is.
Nogmaals, voor mijn gebruik (ca. 100km per dag, thuis laden mogelijk) is een gebruikt instapmodel best een goede optie. De kosten per kilometer zijn dan enorm laag. Ik ga ook eens op werk vragen wat de mogelijkheden zijn om daar een laadpunt te plaatsen.
Nogmaals, voor mijn gebruik (ca. 100km per dag, thuis laden mogelijk) is een gebruikt instapmodel best een goede optie. De kosten per kilometer zijn dan enorm laag. Ik ga ook eens op werk vragen wat de mogelijkheden zijn om daar een laadpunt te plaatsen.
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Let wel even op volgens welke meetmethode de 'oorspronkelijke' actieradius wordt weergegeven. Tot voor kort gebeurde dat met de NEDC meetmethode, maar die was erg onnauwkeurig (veel te positief). Sinds september vorig jaar is het verplicht de actieradius volgens de WLTP meetmethode te vermelden, die is een stuk realistischer.
Je kunt je indenken dat je op internet nog heel vaak een actieradius tegen zult komen via de NEDC methode, en dat sommige handelaren, ondanks dat het niet mag, je de NEDC actieradius onder ogen zullen leggen, want 'dat is zo gecommuniceerd'.
Je kunt je indenken dat je op internet nog heel vaak een actieradius tegen zult komen via de NEDC methode, en dat sommige handelaren, ondanks dat het niet mag, je de NEDC actieradius onder ogen zullen leggen, want 'dat is zo gecommuniceerd'.
kweenie
vindt dit leuk
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Als je dan in de winter een keer in een flinke file staat wordt het wel spannendMelonUsk schreef: ↑26 feb 2019 13:38Bedankt voor de tips tot nu toe. Het voornaamste is inderdaad (kritisch) kijken naar de resterende actieradius en laten controleren hoe goed de accu nog is.
Nogmaals, voor mijn gebruik (ca. 100km per dag, thuis laden mogelijk) is een gebruikt instapmodel best een goede optie. De kosten per kilometer zijn dan enorm laag. Ik ga ook eens op werk vragen wat de mogelijkheden zijn om daar een laadpunt te plaatsen.
Holy53
vindt dit leuk
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Wat ik mij afvraag :
je koopt een nieuwe E auto.
Bij diverse merken moet je dan het accupakket leasen.
Dat pakket is niet van jou, alleen de 'kale' auto.
En je wilt later de auto inruilen voor een ander merk.
Dat wordt dan mogelijk een auto zonder accupakket, want de accu is niet van jou.
Mijn gedachte : dan kun je de auto alleen inruilen bij hetzelfde merk.
Waar je dus voor altijd aan vastzit.
Ik heb deze vraag 3 weken geleden bij RENAULT gesteld.
Het antwoord moet nog komen.
je koopt een nieuwe E auto.
Bij diverse merken moet je dan het accupakket leasen.
Dat pakket is niet van jou, alleen de 'kale' auto.
En je wilt later de auto inruilen voor een ander merk.
Dat wordt dan mogelijk een auto zonder accupakket, want de accu is niet van jou.
Mijn gedachte : dan kun je de auto alleen inruilen bij hetzelfde merk.
Waar je dus voor altijd aan vastzit.
Ik heb deze vraag 3 weken geleden bij RENAULT gesteld.
Het antwoord moet nog komen.
Re: Goedkoop (tweedehands) elektrisch rijden: een goed idee?
Je zult de auto gewoon overal kunnen inruilen. Alleen zal de nieuwe eigenaar de accu's wel weer via Renault moeten huren. Maat dat staat los van hoe de nieuwe eigenaar de auto heeft gekregen.