LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] herhalingstest jonge bestuurders

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
ronald g

herhalingstest jonge bestuurders

Ongelezen bericht door ronald g »

Geacht forum, mijn stelling is de volgende, het betreft de verkeerstoets van de jongeren die 1 tot 3 jaar in het bezit zijn van het beginners rijbewijs. U weet die lui in de opgevoerde gti's met brul uitlaten maar dit terzijde. Misschien is het bekend dat aan een beginnend motorrijder een kw(pk) maximum is op gelegd voor een aantal jaren.
Daardoor nemen de ongevallen iets af bij die beginnende motorrijders.
Mijn vraag is nu zou zo iets ook kunnen bij een beginnend autobestuurder. We zien nog te vaak éénzijdige ongevallen waarbij bestuurder en dan wel inzittenden zwaar gewond raken of erger vul maar in, te stoer laten zien wat ze dus niet kunnen. Als er dan ook een kw(pk) maximum zou kunnen komen voor de beginners kan dat dan iets helpen?

Met vriendelijke groet Ronald.

Wubo

Re: herhalingstest jonge bestuurders

Ongelezen bericht door Wubo »

Als mensen nou eerst eens van dat cliché afstappen, en niet alles over 1 kam scheren.
U weet die lui in de opgevoerde gti's met brul uitlaten maar dit terzijde.
Het zijn niet altijd de 'brullerts' namelijk.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Er zit nogal wat vermogensverschil tussen een auto en een motorfiets,

Wanneer jongeren een GTI kopen met flink wat pk's onder de motorkap, betalen zij zich letter scheel aan de verzekering van deze wagen!,

Een knaapje van 18 met een nieuw rijbewijs op zak waarvan de inkt nog nat is, en die stapt in een GTI met 200pk aan boord, weet niet half waar hij aan begint, het rijdt natuurlijk prachtig zo'n GTI, want op de snelweg ben je toch voor het gevoel de "meerdere" dan de gemiddelde auto, en die leuke bruluitlaat geeft die mooie grom die het grote vermogen onderstreept,

Hiep hiep hoera voor het rijbewijs en die mooie GTI,

Helaas is die GTI niet een ideale beginnersauto, iedere fout wordt medogenloos afgestraft door een reactie van de wagen die een beginnende automobilist niet verwacht, en met hoge snelheden op de snelweg is de vangrail of andere auto wel érg snel dichtbij,

In principe zou het zeker geen kwaad kunnen jonge beginnen automobilisten een vermogensgrens te geven met een auto, voor het "normale" autorijden, heb je in principe aan 85pk motorvermogen voldoende, zelfs bij de grotere auto's!,

Bij een motorfiets speelt dit nog veel erger, een sportieve motorfiets met meer dan 130pk aan boord, heeft een acceleratie waarvan de snelste Porsche of Ferrari het schaamrood op de kaken krijgt!, het zijn rijdende kanonnen wanneer het gashendel even ver opengedraaid wordt,

Een beginnende rijder onderschat meestal het vermogen van zo'n motorfiets, en komt in een ongecontroleerde wheelie terecht, en ligt dan al snel horizontaal op het asvalt, "vergevingsgezint" zijn deze sportmotoren zeker niet, en verwachten een ervaren rijder die dit vermogen de baas kan,

En daarbij heb je bij een motorfiets geen kreukelzone, de "kreukelzone" is het voorwiel..., en daarna is de bestuurder aan de beurt!..., geen prettige gedachte dus,

Motorrijden is helaas een gevaarlijke bezigheid, maar prachtig om te doen, want je geniet van de vrijheid op zo'n motor, glipt voorzichtig tussen de file's door, en ook stadsverkeer is met een motor zeer gemakkelijk te doen, maar weet wat je doet, want bij een evt. aanrijding is de motorrijder vrijwel altijd de verliezer, ook wanneer deze aangereden wordt,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

ronald g

De beginnende motorrijder heeft nu een beperking. De automobilist niet. Dan nu de vraag hoeveel startende motorrijders zijn er dit jaar om een boom gekrult? en hoeveel beginnende autobestuurders. Met jonge vrienden op de achterbank. Soms ook nog onschuldige fietsers die toevallig op het verkeerde moment daar waren. Onder het motto kijk ik kan rijden en zo hard mogelijk, stoer toch.

Ronald.

gjvisser

Ongelezen bericht door gjvisser »

In principe zou het zeker geen kwaad kunnen jonge beginnen automobilisten een vermogensgrens te geven met een auto, voor het "normale" autorijden, heb je in principe aan 85pk motorvermogen voldoende, zelfs bij de grotere auto's!
Maar zou je een max nemen van 85 pk, dan zou dat wel erg weinig zijn. Sommige automerken hebben namelijk niet eens auto's onder de 100 pk.

Op de cilinderinhoud kun je ook geen beperkingen doen, dit zegt namelijk weinig over de snelheid.

Ik ben er sowieso op tegen, de jonge rijders hebben hun eigen verantwoording en met het puntenrijbewijs worden ze flink bestraft bij een fout.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Misschien dat de "petjes generatie" op het moment dat ze het rijbewijs uitgereikt krijgen, hun petje eens af kunnen zetten.
Dan heb je kans dat de hersenen die er onder schuil gaan meer zuurstof krijgen, waardoor er logischer nagedacht wordt.

Eén van de belangrijkste onderdelen van auto rijden is anticiperen.
Vooruitlopen op de situatie waar je op dat moment in zit.
Dus........ een stap verder denken.

De jeugd vertaalt dit meestal in: "Ga ik hard genoeg en haal ik het voor dat die ander er is".
En waar die ander dan is mag je zelf invullen......

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

je kan trouwens als beginnend autobestuurder (type inkt nog niet droog van zijn rijbewijs) geen GTi, VR6, OPC, GSI S4 en welk snelle auto dan ook kopen. Geen enkele verzekeringsmaatschappij wil die auto bniet verzekeren.
Kopen kan wel maar verzekeren ho maar, en op naam van je moeder is ook aardig streng.

ronald g

Misschien de auto begrenzen op snelheid en acceleratie, Met de huidige electronica moet dit mogelijk zijn. Hoe de wetgeving dit aan moet pakken zal moeilijk worden. één manier zou kunnen een aantekening op het kentekenbewijs dat aangeeft dat de auto geschikt is voor een beginnend bestuurder. Met deze goedkeuring zou dan de verzekering een korting kunnen geven voor de beginnend bestuurders en vooral de petjes generatie gestimuleerd kunnen worden.

ronald g

@queenfan, waarom rijden ze er dan wel in? Toch van mamma en die zet de auto op naam en verzekert hem. Is het zo dat mamma's nu gek zijn van sport uitlaten felle verlichting en ineens van keiharde boem boem muziek houden?

gjvisser

@ queenfan: Met een tussenpersoon kun je je GTI makkelijk in de verzekering krijgen. Zelf ervaring mee. Premies liggen wel wat hoger.

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

@gjvisser, dan is dat ook nieuw voor mij, of regio gebonden.

Een kamaraad van mij had net zijn rijbewijs had een Renault 5 GT Turbo gekocht maar geen verzekering die hem wilde verzekeren vandaar.

gjvisser

Klopt, als je dit meteen doorspeelt naar de verzekeringsmij. zelf, dan weigeren ze je, doe je dit via een tussenpersoon, dan willen ze het vaak nog wel doen.

ronald g

Wat ik me dan toch nog afvraag hoe komt iemand van zeg net 19 aan een auto van een vrij jonge leeftijd helemaal opgedirkt aan de centen?
Is de zilvervloot spaarregeling weer terug of is het toch dsb? het heeft er niets mee te maken maar toch. Terug naar de vraag het lijkt er op dat bling bling voor jongeren belangrijker is dan veilig rijden, het is ook te zien aan het aantal rijbewijzen dat bij deze groep al ingenomen is door ongevallen, snelheid en niet te vergeten alcoholgebruik.

gjvisser

Tja als het je hobby is dan steek je daar geld in. Zij stoppen dat in hun auto, anderen weer in postzegels... Waar dat vandaan komt? Tja, gewoon werken, rijke ouders, lening, wiet teelt, maakt verder niet uit toch?

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe oud jij bent ronald g?

Shareena

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik vind sommige mensen echt onzin verkopen... Wat nou herhalingstoets? Niet alle jonge bestuurders rijden gevaarlijk (omdat jij toevallig een paar van die aso's kent...) Ik ken ook gevaarlijke bestuurders die al ouder zijn! Gaan we gevaarijke ouderen ook een herhalingstoets laten doen? Lijkt me ook nuttig, want sommige ouderen rijden ook gevaarlijk... En wat van middelbare leeftijd bestuurders, die regelmatig te hard rijden... Laten we die ook een herhalingstoets doen?

Precies... Het einde is zoek en ik zie het alleen maar als geldverspilling! Meer controles lijkt mij het enige en de beste oplossing! De gevaarlijke bestuurders van de weg halen, jong of oud!

Wubo

Ongelezen bericht door Wubo »

Tssss...

jonge broekies???

De mannen die met een midlifeciris rondrijden kunnen er anders ook wat van.

:?

Gesloten