LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hyundai Trajet 2.0 Versnellingsbak problemen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
robienl1
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2009 14:43

Hyundai Trajet 2.0 Versnellingsbak problemen

Ongelezen bericht door robienl1 »

onze hyundai trajet uit 01/2005 heeft al meerdere keren bij de hyundai garage gestaan omdat hij lekte bij de snellingsbak.
De hyundai garage netjes keringen vervangen.
Alleen komen wij na een tijd er achter dat het helemaal niet aan de keringen ligt maar dat er spelling op de uitgaande as zit.
waar door hij gaat lekken. Maar je raad het al buiten de garantie.
Kunnen wij nog iets verhalen op de hyundai garage??
ik vind het namelijk niet kunnen dat na ruimgenomen 5 jaar al de versnellingsbak naar ze grootje is! Wie weet hier meer raad mee?
die ben ik echt dankbaar.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Hyundai Trajet 2.0 Versnellingsbak problemen

Ongelezen bericht door D1RK »

Wanneer was de eerste melding van lekkage?

Als deze binnen 3 jaren was heeft U kans dat ze niet goed gekeken hebben en dus toch garantie zou kunnen zijn.

U moet een klacht binnen de garantie indienen en dan blijft deze doorlopen tot het opgelost is.

Helaas is uw Koreaan geen Japanse auto, het lijkt er wel op maar nu weet U gelijk waarom echte Japanse Auto's hier op dit forum zo zeldzaam zijn.

De Japanse merken uit andere landen gemaakt komen helaas vaker voor dan de echt en alleen in Japan gemaakte.

Voor meer zwakke punten van Uw auto kunt U zoeken op
www.problemcar.nl
Vooral de monteurs geven daar eerlijke antwoorden en Uw volgende auto zou U eerst hier kunnen opzoeken.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Hyundai Trajet 2.0 Versnellingsbak problemen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik zou dit zowiezo aanhangig maken.... Garage heeft niet goed geanalyseerd. Dat blijkt en misschien is het door hun onkunde wel erger geworden dat de uitgaande as speling is gaan vertonen. Echter de uitgaande as zit in de versnellingsbak zelf en kan dus nooit lekken of de behuizing van de versnellingsbak zelf is gescheurd aan 1 van de 2 zijde waar de uitgaande as in het huis hangt. Dat kan door speling en torsie, maar dan is er al langer iets aan de hand. Overmatige speling ontstaat door een slechte montage en of een slechte of verkeerde afstelling of maatvoering van de lagerschalen en wordt in de loop van tijd erger.

Korte opzet versnellingsbak: Koppelingsgedeelte, Schakelgedeelte en differentieelgedeelte.

Op het moment dat je schakelt, ontkoppel je eerst, dan schakel je, en koppel je. Dit ontkoppelen en koppelen doe je dmv het koppelingspedaal. Je stuurt in de versnellingsbak dan het koppelingsgedeelte aan. Met het schakelen, stuur je het schakelgedeelte aan. Op het moment dat je weer koppelt zullen de primaire en uitgaande as weer worden aangedreven. Doordat deze worden aangedreven zal deze via je differentieel een voortstuwende kracht geven. Deze voorstuwende kracht wordt overgegeven aan je aandrijfassen en wielen.

In een versnellingsbak zit een primaire as, een uitgaande as met daarop vaste en verschuifbare tandwielen. Ook zitten hier je synchronisatie-ringen op. Ook zit er in je versnellingsbak een achterruitrijschakel-asje, tandwiel en heftboom. Dit is een los tandwiel die over zijn as heen schuift, doordat deze wordt opgetild door de hefboom op het moment dat je de achteruit inschakeld. Dit tandwiel maakt dan een vaste tanwielverbinding tussen de primaire en de uitgaande as.

Dit geheel komt vanaf het schakelgedeelte aan op het zonnewiel van het differentieel. Dit is geen schakelgedeelte meer, maar het begin van je aandrijving. Op deze aandrijving komen links en rechts de aandrijfassen het differentieelhuis in. Hier zitten keerringen die lekkage vanuit het differentieelhuis tegengaan.

Mogelijke lekpunten zijn, primaire-as keerring, schakel-as keerring, selektiehuis keering, linker-of rechter differentieelhuis keerring. Ook kan het zijn dat er 1 van de 2 versnellingsbak pakkingen lek zijn.

Speling in de versnellingsbak geeft schakelproblemen en een hoop (vaak gierend) geluid. De lagers krijgen ruimte in hun schalen en gaan meedraaien of wrikken. Dit wrikken veroorzaakt meer torsie op je primaire en of uitgaande as wat weer andere lagers overmatig doet laten slijten. Vergis je niet in de kracht en de snelheid die een versnellingsbak heeft. Als je problemen hebt met een dergelijk iets dan moet je meteen de boel laten nakijken, want het wordt van kwaad tot erger. Op die manier moet dan veelal de versnellingsbak worden gereviseerd of vervangen.

Zelf heb ik een Suzuki Baleno. Een zwak punt is de borgplaat van de 5e versnelling. Dit komt omdat de boutjes van deze plaat afbreken door de torsiekrachten. Eerst trillen zij los en dan breken zij af met als gevolg dat de kop van de boutjes worden vergruisd door de tandwielen in de versnellingsbak en in het erge geval kan dit gruis schade aan lagers of tandwielen veroorzaken. Ik heb dus al eens mijn versnellingsbak eronderuit moeten halen en moeten demonteren, het schakelgedeelte geheel moeten schoonmaken en weer opnieuw moeten monteren, omdat ik niet alle kopjes van het aantal afgebroken boutjes terugvond met aftappen van de versnellingsbakolie. Ook heb ik 4 lagers vervangen waarvan 2 uit voorzorg. Meteen heb ik de nieuwe boutjes van de borgplaat voorzien van loc-tite, zodat deze niet meer los kunnen trillen en dus dit probleem niet meer zal hebben.

erik_nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2009 08:09

Re: Hyundai Trajet 2.0 Versnellingsbak problemen

Ongelezen bericht door erik_nl »

hoi maarten,

Ik heb ook problemen met mijn baleno versnellingsbak. Ik sta nu op het punt een dure revisie bak te kopen, maar liever zou ik het zelf doen. heb jij tips voor mij over in- en uitbouw en revisie zelf?

bvd, erik

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Hyundai Trajet 2.0 Versnellingsbak problemen

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Indien er speling op de steek as van de versnellingsbak zit zijn de lagers in de bak stuk en dienen vernieuwd te worden. Simmeringen alleen vervangen is nimmer voldoende. Maar pas op. Het kan even goed zijn dat het niet zo'n vaart loopt en dat er alleen teveel transmissie olie in de bak zit. Draai de bovenste vuldop open en laat er uit lopen wat er uit loopt, dan bereikt u het juiste peil.

Gesloten