LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inhoudende motor Volkswagen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
EN

Inhoudende motor Volkswagen

Ongelezen bericht door EN »

Al sinds de koop van mijn polo (eennalaatste type) kampt deze met het probleem dat tijdens het rijden de motor inhoudt. Het lijkt in feite net alsof de auto afslaat. Het gebeurt voornamelijk tijdens het rijden op de snelweg. De motor slaat dan terug in de toeren.
Toen ik de auto net had sloeg deze ook daadwerkelijk af, gelukkig nooit op de snelweg gebeurd. Dit probleem is echter verholpen, maar men kan de oorzaak van het inhouden doch nog steeds niet vinden.

Een familielid en een kennis van mij, allebei in het bezit van een Golf (Type III en IV), hebben beide hetzelfde probleem met hun auto. Ik baal hier erg van. Één daarvan heeft de auto inmiddels ingeruild, met als gevolg dat iemand die auto waarschijnlijk weer koopt en weer met hetzelfde probleem te kampen krijgt.
Wie weet waar het aan kan liggen?

Mimi

Re: Inhoudende motor Volkswagen

Ongelezen bericht door Mimi »

LuchtMassaMeter, Gaskleppenhuis, Brandstoffilter, Soort Benzine die je tankt.
Zo goed?? Das dan €50= voor dit webconsult.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zonder uitleg doen we het er niet voor :twisted:

Gast

Mischien toch beter je wagen een keer af laten stellen?Kan vanalles zijn natuurlijk.Injectoren vuil,ontsteking niet goed afgesteld,en zo zijn er nog wel een paar 100 dingen waar het aan kan liggen. :?

Son of god

Ongelezen bericht door Son of god »

Zijn het TDI PD (pompverstuivers) motoren? Zo ja zal het waarschijnlijk een vervuilde luchtmassameter zijn. Dit is een bekend probleem bij deze motoren en heeft tot gevolg dat de verhouding brandstof/lucht niet goed meer is waardoor je een slechte verbranding en dus een inhoudende motor hebt.

Gast

Zeg maar het zelfde als een slechte adem.

bad breath

Ongelezen bericht door bad breath »

Nee eigenlijk niet

Een slechte adem is vergelijkbaar met een slecht werkende katalysator :twisted:

Mimi

Ongelezen bericht door Mimi »

Deze was ik nog vergeten: zitten er wel goede bougies in dat ding?? En dan bedoel ik niet hagelnieuwe maar bougies met de juiste afstand tussen de polen ?

hier meer info over bougies: http://www.ngksparkplugs.com

per

Ongelezen bericht door per »

Ik heb met het zelfde probleem te maken gehad, bezit geen VW maar
een opel meriva. Bij mijn wagen heeft de garage de EGR-klep vervangen
waarna het probleem was verholpen!!

Gast

EGR klep?

per

Ja, EGR of UGR-klep deze regelt de uitlaatgassen vertelde de monteur.

Gast

Kijk dat zegt al iets meer!
Is dus de klep die uitlaatgassen terugvoert naar de cylinder bij een koude start of lage belastingen o.i.d.
Heb dat bij opel al eens meer gehoord en de symptomen lijken inderdaad op die van de originele poster!

Jaap01

Ongelezen bericht door Jaap01 »

Gezien de klacht hoor ik milieu eis.

De huidige automotoren moeten aan hoge milieu eisen voldoen, waardoor er veel uitlaatgas moet worden teruggevoerd naar de motor via de UGR-klep. Dat betekent dat de motor eigenlijk met vuile lucht moet ademen. Is niks aan te doen als er geen storingen in het motormanagementsysteem aanwezig zijn. Behalve motor software verbeteren, maar dat doet niet elke fabrikant. Dit kost namelijk veel geld en tijd. :(

Of zorgen dat de motor niet inwendig vervuild door af en toe eens flink door te rijden, is lastig in NL dat weet iedereen. Pas bij hoge toerentallen worden de inwendige delen van de motor schoon gebrand. Af en toe een goede kwaliteit brandstof tanken helpt ook, denk aan V-power.

Kortom niet tanken bij de witte pomp en je rechtervoet iets zwaarder maken bij acceleren. Dus niet volgens 'het nieuwe rijden' rijden. Dat veroorzaakt namelijk vervuilde motoren en kan hierdoor zware motorschade veroorzaken.

Groet,

Gast.

per

het is inderdaad een feit dat men in de auto-industrie alleen maar belooft nieuwe software te ontwikkelen, maar na ruim 1 jaar nog niets!!
dat verhaal van een vuile motor onderschrijf ik niet, zowel ik als mijn
vrouw rijden onze auto zeg maar sportief en maken aardig wat kilometers.

Gast

die EGR of UGR klep is een mechanisch apparaat met waarschijnlijk electronische stuurcomponenten. Op het moment dat er inferieure kwaliteit onderdelen zijn gebruikt of de klep is niet nauwkeurig in elkaar gezet heb je al kans dat er vreemde dingen gaan gebeuren. Heeft verder niets van doen met vervuilde motoren of het feit dat je rookgassen terugvoert naar de motor. De functie van zo'n klep is juist zo snel mogelijk bedrijfstemperatuur te krijgen en daardoor een optimale verbranding (voor zover ik begrepen heb - ben geen automonteur).
En natuurlijk kan er altijd iets kapot gaan hoe goed de onderdelen ook zijn die je gebruikt!

Gast

Oops :oops:
Iets te vlot met mijn reactie
EGR's schijnen wel degelijk te vervuilen en daardoor een onregelmatiger loop van de motor te veroorzaken.

bron:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic=20133

Jaap01

Het is duidelijk dat hier een stel amateurs aan het praten zijn over auto's.

UGR: Uitlaatgas recirculatie.

Waarom?

Het naverbranden van onverbrandde koolwaterstoffen die tijdens koude start of ongunstige bedrijfsomstandigheden altijd ontstaan.

Kan het ook anders?

NEE!

Waarom kan het niet anders?

Omdat de milieuwetgeving vanuit europees niveau zeer streng is geworden. Een auto verontreinigd ten opzichte van tien jaar geleden 100 keer minder.

Wat heeft dat voor een invloed op de motor?

De motor reageert meer op basis van de computerprogrammatuur dan de rechter voet van de bestuurder. De elektronica mag en kan niet altijd een comfortabele hoeveelheid brandstof inspuiten. Dat betekent dat de motor niet altijd reageert zoals de bestuurder verwacht dat hij reageert! Kortom niet zeuren, maar accepteren......wordt met de ingang van EURO 5 waarschijnlijk alleen maar erger.

Hoe komt het dat een motor vervuild?

De eerder genoemde koolwaterstoffen slaan neer op de kleppen, klepstelen en cilinderbodems. Deze aanslag verdwijnt alleen bij hoge motortemperaturen. Dus als het motortje lekker ronddraait. Wanneer de motor niet boven de 2500 toeren komt en altijd half gas wordt gereden zal het vervuilingsproces snel verlopen en de motor binnen 10 a 15 dkm vervuilen totdat hij niet meer lekker loopt, compressie verliest en slecht start.

Duidelijk?

Groet,

Jaap.

P.s. Maak een goede proefrit met de auto die je gaat kopen en hou in je rijgedrag rekening met eventuele motorvervuiling.

Jaap01

Toevoeging, was ook te vlot.....

heb link gevolgt en gelezen.

EGR afsluiten is illegaal, maar wel een goede oplossing! Mits het geen storing in het motormanagement veroorzaakt.

Groet,

Jaap.

Gast

De eerder genoemde koolwaterstoffen slaan neer op de kleppen, klepstelen en cilinderbodems. Deze aanslag verdwijnt alleen bij hoge motortemperaturen. Dus als het motortje lekker ronddraait. Wanneer de motor niet boven de 2500 toeren komt en altijd half gas wordt gereden zal het vervuilingsproces snel verlopen en de motor binnen 10 a 15 dkm vervuilen totdat hij niet meer lekker loopt, compressie verliest en slecht start.
Oftwel:
Het Nieuwe Rijden - voor de brandstofbesparing -maar wel af en toe even de cylinders "schoonblazen" op z'n tijd ;-)

Overigens wordt er gesuggereerd dat de EGR de temperaturen bewust laag houd (voorkomen vorming NOx?). Zou betekenen dat je zelfs met vol in toeren doortrekken niet eens aan die hoge temperaturen zou kunnen komen om de kool weg te branden!?

Jaap01

We kunnen dit verhaal heel technisch maken, maar... dat volgt op een gegeven ogenblik niemand meer.

Mijn conclusie is, inhouden kan een technische oorzaak hebben, een UGR-klep die niet goed functioneert of iets dergelijks. Echter is vaak de rijstijl of het motormanagement de oorzaak. Vergeet niet dat autofabrikanten de drivebility van hun auto's testen bij volledig "schopne" motoren.

Groet,

Jaap.

Gesloten