LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koplampen Ford Focus snel stuk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
gruttepier

Koplampen Ford Focus snel stuk

Ongelezen bericht door gruttepier »

Ik rijd sinds vorige jaar naar volle tevredenheid een Ford Focus.
Rijdt prima niets mis mee.

Er is echter een probleempje. De koplampen gaan wel erg snel stuk. Zo om de 3/4 maanden sta ik weer bij de garage om een nieuwe lamp erin te laten zetten. Aangezien ik geen techneut ben, er het nodige aan obstakels moet worden genomen voordat de lamp geplaatst is, laat ik het de garage even doen. Bij mijn vorige auto, een renault was het zelf plaatsen overigens geen probleem.

Ik vind het toch redelijk vaak dat die lampen kapot gaan. Zijn er meer Focus rijders met dit probleem?

stofzuigertje

Re: Koplampen Ford Focus snel stuk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Helaas zijn bepaalde merken zo moeilijk ingebouwd dat het werk voor de garage is helaas.

Maar monteren ze Long Life lampen van Philips of Osram?
En meten ze de spanning, normaal 12 volt maar bij starten zakt deze richting 10,8 volt,
om daarna bij gasgeven te stijgen tussen de 13.5 volt en 15.3 volt en vermoedelijk zit jou Ford Focus ruim boven de 14 volt.
Ook snel optrekken en hoge toeren rijden kan de dynamo laten laden en zo pieken veroorzaken.
Maar laat ze eens digitaal de spanningafgifte van Dynamo controleren.

Ze moeten dan eventueel de spanningsregelaar vervangen en dat is garantie.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Ze moeten dan eventueel de spanningsregelaar vervangen en dat is garantie.
Als er nog garantie op de auto is, dan ja!

gruttepier

Helaas is er geen garantie meer op de auto. Het is een tweedehands, garantie was 3 maanden. Verder prima wagen, een diesel, alleen het ergerlijk is dat die lampen zo vaak stuk gaan. Collega adviseerde me xenon verlichting te nemen. Is een stuk duurder, maar volgens hem hebben die lampen een langere levensduur.

Is dit een typische Ford Focus kwaal?

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Is dit een typische Ford Focus kwaal?
Ik denk het niet, want ik heb er al verschillende gehad, maar af en toe natuurlijk, maar niet zo vaak als jij hebt.
Is het altijd dezelfde kant, of wisselvallig.

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Is niet een Focus-specifieke kwaal, komt bij meer auto's voor.
Vraag je garage of ze een piekspanning protector willen monteren. Daarmee voorkom je in bijna alle gevallen het voortijdig stukgaan van lampen door, juist ja, piekspanning.
Is een soort van condensator die tussen de - pool en de + pool van de accu wordt gemonteerd.
Partnummer: CT12EP, kost ongeveer 15,00 en is in 1 minuut te plaatsen.

v.d.Heyden

gruttepier

Dank voor de reacties allemaal.

@tennis: Het is niet specifiek een kant waar het probleem speelt. Gaat een beetje om-en om. Dan links, dan weer rechts.

@vdHeyden: Dank voor de tip. Ik zal er naar vragen, lijkt me nuttig.

renaultmonteur

Ongelezen bericht door renaultmonteur »

Product eigenschap

de Ford Focus is uitgerust met een Smart charge laadsysteem, dit kan zorgen voor pieken van 17Volt

gruttepier

@renaultmonteur: En die 17 volt piekspanning zorgt ervoor dat de lamp springt?

Het monteren van een weerstand of protector zou dus de oplossing kunnen zijn?
Monteur van de garage (heb de lamp bij een andere garage dichtbij werkplek laten vervangen) noemde ook al zoiets. Is zoiets snel gemonteerd en hoeveel kost dat?

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

v.d.Heyden schreef:Is niet een Focus-specifieke kwaal, komt bij meer auto's voor.
Vraag je garage of ze een piekspanning protector willen monteren. Daarmee voorkom je in bijna alle gevallen het voortijdig stukgaan van lampen door, juist ja, piekspanning.
Is een soort van condensator die tussen de - pool en de + pool van de accu wordt gemonteerd.
Partnummer: CT12EP, kost ongeveer 15,00 en is in 1 minuut te plaatsen.
v.d.Heyden
Of stond het er niet duidelijk genoeg misschien......
Hoef je niet eens door de garage te laten doen, zelfs iemand met 2 linkerhanden kan dat apparaatje plaatsen.

v.d.Heyden

gruttepier

Hoho.. was duidelijk genoeg hoor, maar hoor links en rechts (buiten dit forum) steeds weer andere bedragen namelijk. Daarom vroeg ik er even wat specifieker naar. Kan soms wel eens verhelderend werken.

gruttepier

vd Heyden: Hartstikke bedankt. Hier heb ik wat aan!! :D

renaultmonteur

Ongelezen bericht door renaultmonteur »

gruttepier schreef:@renaultmonteur: En die 17 volt piekspanning zorgt ervoor dat de lamp springt?

Het monteren van een weerstand of protector zou dus de oplossing kunnen zijn?
Monteur van de garage (heb de lamp bij een andere garage dichtbij werkplek laten vervangen) noemde ook al zoiets. Is zoiets snel gemonteerd en hoeveel kost dat?

ja of nee, tis maar hoe je het bekijkt, goed voor de levens duur van de lamp is het uitteraad niet. Maar hier kan je weinig aan doen, het smart charge systeem is ontwikkeld voor het mileu (-0 .5 co)

Gesloten