LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koppakking

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
lizeth

koppakking

Ongelezen bericht door lizeth »

hier even een vraagje we hebben 17-07-2003 een ford mondeo wagon gekocht uit 1996 voor de prijs van 3950 euro bij een erkende bovaggarage
nu vonden we na even met de auto gereden te hebben dat de temperatuur erg hoog opliep, dus dit gemeld bij de garagehouder en die zou dit nakijken tegelijk met het maken van de katalysator want die bleek ook stuk te zijn, toen we de auto kwamen ophalen en 150 euro moestenb afrekenen voor de katalysator vertelde hij dat het hoog oplopen van de temeratuur geen kwaad kon, want omdat er een lpg tank inligt en die worden nogal gauw wat warmer moesten we er ongeveer 20% van aftellen en als we dat doen dan staat hij inderdaad niet in het rood.
nu kwamen we 17-01-2004 met stukken te staan witte rook uit de uitlaat en de motor houd er mee op anwb gebeld en die vertelde dat het vermoedelijk de koppakking was.
dus naar huis laten slepen en op maandagochtend even contact opgenomen met de garage die zijn hem komen halen maar ondertussen staat de auto daar nu al twee weken en hij is nog niet klaar al twee maal de datum verzet wanneer hij klaar zou zijn en ik heb het idee dat we een beetje van de kast naar de muur gestuurd worden en hij gaat er van op uit dat we de rekening zelf betalen,want hij zegt dat we de motor te warm hebben laten lopen maar als we zijn verhaal van die 20% er aftellen aanhouden dan heeft hij niet te warm gelopen.
wat zijn nu mijn rechten als consument je denkt veilig te kopen bij een bovaggarage maar dus niet altijd zo...
groetjes lizeth

Bert Huisman

Re: koppakking

Ongelezen bericht door Bert Huisman »

Ik weet niet wat voor een soort BOVAG-garage dit was, maar een malloot was het wel die dit advies wist te geven. LPG zal zeker zorgen voor wat hogere temperaturen, maar 20% temp.stijging is een onbekend fenomeen. Wat wel vaak gebeurt bij auto's met LPG (voor zover ze nog worden geleverd) is dat de koppakking door de hogere verbrandingstemperaturen stuk gaat. Meestal heeft dit ook gevolgenn voor de cilinderkop, die krom trekt. Daardoor passen kleppendeksel kop motor niet meer op elkaar en ontstaat lekkage. Wat een goede garage dus altijd zal moeten doen, is het (laten) vlakken van de cilinderkop na een dergelijke zgn. warmloper. Alleen de koppakking vervangen is geen optie, deze gaat gegarandeerd weer stuk als de onderliggende kop niet wordt gerepareerd of vervangen. Bij een ernstige warmloper, waarbij de motor roodgloeiend is geweest, kunnen ook cilinderbussen inzakken, waardoor motorproblemen op termijn niet te vermijden zijn. Het is dus zaak deze details even in de gaten te houden en op de reparatienota voor e.e.a. vast te laten leggen dat op deze reparatie degelijke BOVAG garantie wordt verstrekt, en niet dat de uitloop van de aankoopgarantie het werk zal moeten doen. Ik hoopeen bijdrage te hebben geleverd aan de oplossing van het probleem. Sterkte. :)

Sjaak Stienstra

Ongelezen bericht door Sjaak Stienstra »

Lizeth,hij zal wel op zoek zijn naar een gebruikte cilinderkop op de sloop want dit is een Ford Mondeo kwaaltje ook al loopt hij alleen maar op benzine.
Het zal wel even duren want deze koppen worden schaars.
Ik ben het met Bert eens het was een maloot maar dan in zijn voordeel en in jouw nadeel.
Hoe lang heb je hem al,straks wacht hij met repareren tot de garantie om is en neemt dan jouw weer in het ooitje en kun je het volle pond betalen,pas op.

Jan Lute

Ongelezen bericht door Jan Lute »

Ik zou eerst is leren autorijden voordat je de garage de schuld geeft. Huisman met zijn stomme opmerkingen ook altijd, je moet gewoon met die garagehouder naar bed gaan. Dan dokt ie wel. De volgende keer eerst even les nemen voordat je een auto koopt oke?

gele helm

Ongelezen bericht door gele helm »

als je een mondeo vorig jaar voor dat geld hebt gekocht kon je ook wel vermoeden dat er wat aan de hand moest zijn.
slim van de garage om hem beneden de 4500 euro te verkopen dan heb je namelijk helemaal geen garantie daarboven krijg je meteen 6 maanden.
Dus niet zo zeuren als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten dan krijg je dit soort dingen nou eenmaal goed en goedkoop bestaat nu eenmaal niet.
i love motzart!

ricardo1

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Ik zou deze kwestie gewoon even aan de Bovag voor leggen, daar is die Bovag immers voor. Ik ben van mening dat die garage met die 20% aftellen u een onzin verhaal heeft verkocht om er zo makkelijk van af te wezen. Natuurlijk wordt die motor op LPG warmer, maar als die meter in het rood gaat is er iets aan de hand en moet daar iets aan gedaan worden. Hij had u in elk geval niet moeten laten rijden met deze auto. Nou moet ik er wel bij zeggen dat een lekke koppakking bij een Ford Mondeo op LPG van deze leeftijd echt geen zeldzaam verschijnsel zal zijn. Je vertelt er niet bij hoeveel kilometers de auto gelopen heeft. En waarom heb je eigenlijk 150 euro betaald voor de reparatie aan de katalysator, had je dan geen garantie op die auto?

Jan Lute

Ongelezen bericht door Jan Lute »

Omdat het een ontzettend domme doos is. Die gelooft in die 'mooie blauwe' ogen van de garagehouder.

Frederik Fransen

Ongelezen bericht door Frederik Fransen »

Kijk Lute, dat is dus wat ik elders bedoelde. Gillen en bleren, alleen om je eigen stem te horen.

Gesloten