LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kromme remschijven Ford Mondeo

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Veldt01

Re: Kromme remschijven Ford Mondeo

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Er zijn een aantal merken die geboorde schijven maken om warmte af te voeren. Enkel deze zijn voor racegebruik en worden incidenteel gebruikt op supersportauto's (Porsche heeft goede). Deze schijven zijn van speciaal hooggelegeerd staal en de gaten worden niet normaal geboord en ondergaan na het aanbrengen van de gaten een hele reeks noodzakelijke bewerkingen (om ze betrouwbaar te maken).
Dit heeft niets te maken met de schijven die voor gewone straatauto's worden aangeboden. Dit zijn normale schijven die achteraf van geboorde gaten zijn voorzien. Afgezien van het feit dat ze niets/nauwelijks iets toevoegen aan de warmteafvoer staan de erom bekend dat ze vroegtijdig scheuren (en bij doorrijden zelf kunnen exploderen).

Dus: wil je 4-800 Euro per schijf kwijt (met een maximale gebruiksduur van ca. 10-15.000 k) dan zou je "echte" race remschijven kunnen overwegen anders zou ik het lekker voor ongeboorde schijven kiezen.

Gegroefde schijven hebben niets met warmteafvoer te maken, de groeven zorgen voor het reinigen van de blokken/aggressiever aangrijpen en garanderen (een beperkt aantal kilometers) een betere waterafvoer.
Zowel geboorde als gegroefde als schijven (alsook een combinatie van beide) leveren beperkt onbalans op en produceren iets meer lawaai (en ook daar zal niet elke gebruiker op zitten te wachten)

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

Veldt01 schreef:Er zijn een aantal merken die geboorde schijven maken om warmte af te voeren. Enkel deze zijn voor racegebruik en worden incidenteel gebruikt op supersportauto's (Porsche heeft goede). Deze schijven zijn van speciaal hooggelegeerd staal en de gaten worden niet normaal geboord en ondergaan na het aanbrengen van de gaten een hele reeks noodzakelijke bewerkingen (om ze betrouwbaar te maken).
Dit heeft niets te maken met de schijven die voor gewone straatauto's worden aangeboden. Dit zijn normale schijven die achteraf van geboorde gaten zijn voorzien. Afgezien van het feit dat ze niets/nauwelijks iets toevoegen aan de warmteafvoer staan de erom bekend dat ze vroegtijdig scheuren (en bij doorrijden zelf kunnen exploderen).

Dus: wil je 4-800 Euro per schijf kwijt (met een maximale gebruiksduur van ca. 10-15.000 k) dan zou je "echte" race remschijven kunnen overwegen anders zou ik het lekker voor ongeboorde schijven kiezen.

Gegroefde schijven hebben niets met warmteafvoer te maken, de groeven zorgen voor het reinigen van de blokken/aggressiever aangrijpen en garanderen (een beperkt aantal kilometers) een betere waterafvoer.
Zowel geboorde als gegroefde als schijven (alsook een combinatie van beide) leveren beperkt onbalans op en produceren iets meer lawaai (en ook daar zal niet elke gebruiker op zitten te wachten)
Heb je eens naar deze gekeken:
http://cgi.ebay.de/SPORT-BREMSSCHEIBEN- ... 2a02d862ce

Veldt01

Die zijn later geboord. Ik heb ze zelf op mijn dagelijks vervoer (maar dan zonder de gaten). Goede schijven en ik ken iemand die ze persé met gaten op zijn astra wilde (achter). Houdt er wel rekening mee dat de achterschijven heel erg weinig doen en dat klachten zich voornamelijk bij de voorzijde voordoen (biedt minimaal 60-70% van de remkracht) in combinatie met gegroefde EBC schijven voor. Hij rijdt er rustig mee en dat gaat tot op heden goed.

malaga

Dus als ik jou goed begrijp, zijn deze ook zonder gaten van Zimmermann vergrijgbar?
Heb je die van jou hier in Nederland gekocht?
Heb ze helaas niet op Ebay gevonden !

Cr@m

Ongelezen bericht door Cr@m »

Kijk maar eens op www.remschijf.nl en anders heb je nog www.autopartsonline.nl

Veldt01

Da's een goede tip (remservice in Utrecht is ook o.k.).
Je kunt ook nog even op het mondeo forum kijken (klacht is daar ook bekend). Weet dat er daar een aantal met zwarte Brembo schijven rijden. Voor auto's onder de 200 pk kun je die eventueel ook nog overwegen (pluspunt is dat je af bent van overmatig veel roest op de niet remvlakken van je schijven.

fuelheart

Ongelezen bericht door fuelheart »

Om op een mogelijke oorzaak terug te komen,

Hete remmen moet je niet afkoelen met water. Hoe dunner en zwakker de constructie van je remschijf des te sneller ze krom trekken.
Denk maar aan je braadpan die je te vroeg afwast.

Het is slechts een mogelijke oorzaak, maar als je dit niet doet ben je weer een stapje dichter bij het behouden van goede remschijven.
Dus in ieder geval een tip!

malaga

fuelheart schreef:Om op een mogelijke oorzaak terug te komen,

Hete remmen moet je niet afkoelen met water. Hoe dunner en zwakker de constructie van je remschijf des te sneller ze krom trekken.

Het is slechts een mogelijke oorzaak, maar als je dit niet doet ben je weer een stapje dichter bij het behouden van goede remschijven.
Natuurlijk als de remmen heet zijn, neem ik een emmer water en koel deze af!
Wat een onzin, maar ik denk oude bekende!

fuelheart

Ongelezen bericht door fuelheart »

bayer113 schreef:
fuelheart schreef:Om op een mogelijke oorzaak terug te komen,

Natuurlijk als de remmen heet zijn, neem ik een emmer water en koel deze af!
Wat een onzin, maar ik denk oude bekende!
Daarmee doelde ik niet op jou.
Iedereen is verschillend en er zijn ook mensen die daar absoluut niet bewust van zijn.
Als ik hier antwoord op geef doe ik dit niet alleen voor jou maar ook voor anderen, want een ander die dit topic leest heeft misschien hetzelfde.
En misschien heeft hij/zij toevallig WEL de remmen (per ongeluk) gekoeld met water toen de auto gewassen werd of je remmen in brand stonden wat ook mogelijk is.

Dankjewel.

Gesloten