Enkele dagen geleden ben ik bij een renault dealer geweest met de vraag wat een nieuwe uitlaat voor een renault clio gaat kosten.
Vervolgens ging men even kijken wat er precies vervangen moest worden. Na tien minuten kreeg ik een bedrag medegedeeld.
Ik heb verder geen afspraak gemaakt en ben ergens anders gaan informeren. Daar bleek de reparatie € 150,- goedkoper te zijn.
Dus heb ik mijn auto daar laten repareren.
Enkele dagen later ontvang ik een rekening van de renault dealer voor een diagnose van mijn renault clio. Dit gaat om een bedrag van € 25,-
Ik heb echter alleen gevraagd wat een nieuwe uitlaat mij zou gaan kosten en er is mij niet verteld dat daar kosten aan verbonden zijn.
Nu gaat het mij niet om die € 25,- maar meer om de vraag: Mag dit zomaar? Mag de garage zonder het van te voren te melden onderzoekskosten in rekening brengen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Liever naar de echte dealer???
Re: Liever naar de echte dealer???
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord! Gewoon deze rekening niet betalen. Lijkt me van de dealer gewoon een poging van "niet geschoten is altijd mis" .
Re: Liever naar de echte dealer???
Is mogelijk ja, om shoppen (wat u dus hebt gedaan) tegen te gaan kijkt men voor u en maakt u geen gebruik van de garage dan betaald u zgn. onderzoekskosten.
Helaas, betalen maar.
Helaas, betalen maar.
Re: Liever naar de echte dealer???
Afhankelijk of de auto op de brug heeft gestaan, kan men er een kostenplaatje aanhangen,
De 'huur' van de brug, en andere 'gereedschappen', zoals de schroevedraaier die gebruikt wordt om het uitlaatsysteem te checken op doorroesting, willen de bedrijven maar al te graag doorberekenen,
Als u alleen achter de balie met een servicemedewerker met het onderdelenboek op tafel, een prijsje uitgerekend heeft, is het natuurlijk nonsens om hier € 25,- voor te rekenen!,
Er zijn maar weinig garage's die hun werk voor de klant doen, tegenwoordig moet álles betaald worden!, getuige de factuurs van reparaties aan de auto, zoals 'huur meetgereedschap', en 'gebruik klein materiaal',
Iedereen weet, als bij een garage een reparatie uit laat voeren, wordt je vaak bij de poot genomen, een garage werkt helaas vaak alleen voor zichzelf!, de kassa moet rinkelen, en de auto moet rijden, en daar heeft de klant natuurlijk graag een paar euro's meer voor over,
Men leest in de media maar zelden dat een garage in het faillissement gaat..., auto's is handel, als de wagen verkocht wordt, en als de wagen in onderhoudt komt, wordt er weer stevig aan verdiend.
De 'huur' van de brug, en andere 'gereedschappen', zoals de schroevedraaier die gebruikt wordt om het uitlaatsysteem te checken op doorroesting, willen de bedrijven maar al te graag doorberekenen,
Als u alleen achter de balie met een servicemedewerker met het onderdelenboek op tafel, een prijsje uitgerekend heeft, is het natuurlijk nonsens om hier € 25,- voor te rekenen!,
Er zijn maar weinig garage's die hun werk voor de klant doen, tegenwoordig moet álles betaald worden!, getuige de factuurs van reparaties aan de auto, zoals 'huur meetgereedschap', en 'gebruik klein materiaal',
Iedereen weet, als bij een garage een reparatie uit laat voeren, wordt je vaak bij de poot genomen, een garage werkt helaas vaak alleen voor zichzelf!, de kassa moet rinkelen, en de auto moet rijden, en daar heeft de klant natuurlijk graag een paar euro's meer voor over,
Men leest in de media maar zelden dat een garage in het faillissement gaat..., auto's is handel, als de wagen verkocht wordt, en als de wagen in onderhoudt komt, wordt er weer stevig aan verdiend.
Re: Liever naar de echte dealer???
Met verbasing bovenstaand bericht gelezen... Wat een onzin.
Als zelfstandig Verkoop-Specialist veel opdrachten gehad bij verschillende dealerbedrijven van verscheidene merken. Daarbij goed in de verschillende "keukens" kunnen kijken...
Het is zo gemakkelijk om de Zwarte Piet naar de dealer bedrijven te spelen. Maar de klant denkt echter zooo slim te zijn alles te weten en met een grote bek zijn/haar gelijk te kunnen krijgen. Altijd op zoek naar bevestiging van het negatieve...
Even over de winstgevendheid van de diverse dealerbderijven in NL. Meer dan een derde van de NL dealer draait verlies... Marges lopen terug en kosten (vaak van overheidswege opgelegd) worden telkens hoger.
Dus die Gouden Bergen zijn er echt niet!
Klanten vergelijken prijzen van Beun op de hoek die Nul onkosten heeft en een heel ander tarief kan rekenen, met een uiterst modern dealerbedrijf die aan alle voorschriften van zowel overheid als importeur/fariek moet voldoen. dat is gewoon appels met peren vergelijken.
Men eist alsmaar meer, maar het mag niets kosten. Zo gaat dat gewoon niet. Die bedrijven die juist wel cijfers boven nul draaien laten zich niet gek maken en doen datgene waarvan zij weten dat het goed is en waar zij ook achter kunnen staan! ... en dat weten hun tevreden klanten ook.
Denk nou eens na, als je toch bij het ene autobedrijf toch veel meer geld krijgt voor een inruil, waardoor het toe te betalen bedrag redelijk is en bij de ander de inruil stukken lager is en het toe te betalen bedrag gelijk is aan het eerste bedrijf... dan weet je toch ook dat er iets niet helemaal klopt?! Ga dan niet die tweede dealer zitten vervelen met, maar daar krijg ik dat en dat terug.... Gaat helemaal nergens over... Wees blij dat die tweede dealer een eerlijke prijs voor zijn te verkopen auto vraagt, u een eerlijke inruilprijs biedt, en daardoor ook een eerlijk service KAN verlenen...!
Cheers.
Als zelfstandig Verkoop-Specialist veel opdrachten gehad bij verschillende dealerbedrijven van verscheidene merken. Daarbij goed in de verschillende "keukens" kunnen kijken...
Het is zo gemakkelijk om de Zwarte Piet naar de dealer bedrijven te spelen. Maar de klant denkt echter zooo slim te zijn alles te weten en met een grote bek zijn/haar gelijk te kunnen krijgen. Altijd op zoek naar bevestiging van het negatieve...
Even over de winstgevendheid van de diverse dealerbderijven in NL. Meer dan een derde van de NL dealer draait verlies... Marges lopen terug en kosten (vaak van overheidswege opgelegd) worden telkens hoger.
Dus die Gouden Bergen zijn er echt niet!
Klanten vergelijken prijzen van Beun op de hoek die Nul onkosten heeft en een heel ander tarief kan rekenen, met een uiterst modern dealerbedrijf die aan alle voorschriften van zowel overheid als importeur/fariek moet voldoen. dat is gewoon appels met peren vergelijken.
Men eist alsmaar meer, maar het mag niets kosten. Zo gaat dat gewoon niet. Die bedrijven die juist wel cijfers boven nul draaien laten zich niet gek maken en doen datgene waarvan zij weten dat het goed is en waar zij ook achter kunnen staan! ... en dat weten hun tevreden klanten ook.
Denk nou eens na, als je toch bij het ene autobedrijf toch veel meer geld krijgt voor een inruil, waardoor het toe te betalen bedrag redelijk is en bij de ander de inruil stukken lager is en het toe te betalen bedrag gelijk is aan het eerste bedrijf... dan weet je toch ook dat er iets niet helemaal klopt?! Ga dan niet die tweede dealer zitten vervelen met, maar daar krijg ik dat en dat terug.... Gaat helemaal nergens over... Wees blij dat die tweede dealer een eerlijke prijs voor zijn te verkopen auto vraagt, u een eerlijke inruilprijs biedt, en daardoor ook een eerlijk service KAN verlenen...!
Cheers.
Re: Liever naar de echte dealer???
Dealerbedrijven worden in een bepaald "corcet"gedwongen.
- Pand/showroom/personeel moet aan huisstijl voldoen
- Specifieke gereedschappen en apparatuur moeten aanwwezig zijn
- Meebetalen aan marketing
Dit KOST geld
Importeurs knagen aan omzet:
- Auto's hoeven steeds minder naar de garage
- Target halen, dus auto's op kenteken zetten en voor minder dan nieuwprijs verkopen
Dit KOST inkomsten
Kort door de bocht worden de dealers met steeds meer kosten en steeds minder omzet opgezadeld door de importeur/fabrikant van de auto's die ze moeten verkopen.
Om nog winst te maken moet de dealer creatief zijn.
- Tweedehandjes verkopen voor teveel geld
- Besparen op uitvoeren onderhoud (berekenen wat niet uitgevoerd is of niet doen wat volgens voorschriften in de prijs zit)
- Klanten dingen aansmereren (bander versleten bij 3mm profiel, olie ververrsen na 5000km etc)
- Listig zeepbellen zoals extra hoge inruil, gratis financieren en andere crap
- Afleveringskosten opkrikken (wat vind je bijvoorbeeld van de afleveringskosten op een 2ehands?)
En last but not least: door de steeds hogere graaizucht van de overheid worden auto's zowiezo steeds duurder. Dus om nog iets te verkopen moet er steeds meer stroop gesmeerd worden. Dit gebeurd niet door de fabrikant/importeur maar vaak (gefinancierd) door de dealer.
- Pand/showroom/personeel moet aan huisstijl voldoen
- Specifieke gereedschappen en apparatuur moeten aanwwezig zijn
- Meebetalen aan marketing
Dit KOST geld
Importeurs knagen aan omzet:
- Auto's hoeven steeds minder naar de garage
- Target halen, dus auto's op kenteken zetten en voor minder dan nieuwprijs verkopen
Dit KOST inkomsten
Kort door de bocht worden de dealers met steeds meer kosten en steeds minder omzet opgezadeld door de importeur/fabrikant van de auto's die ze moeten verkopen.
Om nog winst te maken moet de dealer creatief zijn.
- Tweedehandjes verkopen voor teveel geld
- Besparen op uitvoeren onderhoud (berekenen wat niet uitgevoerd is of niet doen wat volgens voorschriften in de prijs zit)
- Klanten dingen aansmereren (bander versleten bij 3mm profiel, olie ververrsen na 5000km etc)
- Listig zeepbellen zoals extra hoge inruil, gratis financieren en andere crap
- Afleveringskosten opkrikken (wat vind je bijvoorbeeld van de afleveringskosten op een 2ehands?)
En last but not least: door de steeds hogere graaizucht van de overheid worden auto's zowiezo steeds duurder. Dus om nog iets te verkopen moet er steeds meer stroop gesmeerd worden. Dit gebeurd niet door de fabrikant/importeur maar vaak (gefinancierd) door de dealer.
Re: Liever naar de echte dealer???
Boeiend allemaal,
maar wat heb ik als klant te maken met de sores tussen dealer en importeur. De klant is toch koning of is dat in de autobranche soms anders. De wijze waarop importeurs hun monopolie afdwingen bij dealers is al jaren een punt van discussie in de EU maar vooralsnog niet opgelost. En het krimpen van de marges wordt verrekend over de rug van de klant. Als je kijkt naar de werkplaatstarieven krijg je de indruk dat er louter academici werken. Ja ja, het pand moet ook betaald worden. Dan maar een iets eenvoudiger showroom, dat maakt de auto's niet minder aantrekkelijk.
Ach, alles wordt duurder dus waarom de auto niet. De overheid graait in de portemonnee van de mobilist en de branche denkt "dat kunnen wij ook". En dat kunnen ze ook...
maar wat heb ik als klant te maken met de sores tussen dealer en importeur. De klant is toch koning of is dat in de autobranche soms anders. De wijze waarop importeurs hun monopolie afdwingen bij dealers is al jaren een punt van discussie in de EU maar vooralsnog niet opgelost. En het krimpen van de marges wordt verrekend over de rug van de klant. Als je kijkt naar de werkplaatstarieven krijg je de indruk dat er louter academici werken. Ja ja, het pand moet ook betaald worden. Dan maar een iets eenvoudiger showroom, dat maakt de auto's niet minder aantrekkelijk.
Ach, alles wordt duurder dus waarom de auto niet. De overheid graait in de portemonnee van de mobilist en de branche denkt "dat kunnen wij ook". En dat kunnen ze ook...
Re: Liever naar de echte dealer???
Beste Tigger,
Neem me niet kwalijk dat u zich aangevallen voelt door mijn schrijven,
Tijdens mijn 30 jaar dat ik autorijdt, ben ik aardig te weten gekomen hoe garagebedrijven kunnen werken,
Kennissen en vrienden komen vaak bij mij langs als ze sores hebben met hun garage bedrijf,
De fouten die ik hier aantref, liegen er niet om,
Stomme fouten, zoals distributieriem vervangen, en dan niet even de spanrol nakijken of deze nog geen speling en geruisloos en soepel loopt, na 15.000 kilometer loopt de riem van de tandwielen af, klant naar de garage, er was toch een nieuwe d-riem gemonteerd?
Helaas geen garantie, de spanrol is gebroken, dus motor kapot, kleppen gesneuveld, reparatie kost € 1000,-, terwijl de wagen net een grote beurt heeft gehad,
Op de factuur van deze beurt stond keurig netjes dat de d-riem was vervangen,
Teleurgesteld gaat de klant naar een andere merkdealer, deze kon de reparatie verrichten voor € 500,-, u begrijpt natuurlijk wel dat deze klant nooit meer bij die garage binnenloopt,
Een collega van me heeft zijn auto in onderhoud bij een merkgarage,
Net een grote beurt gehad, wat reparaties verricht en een lange factuur,
Dit kan gebeuren, maar €1000,- maar de wagen liep niet lekker meer,
Na een snelle inspectie bij een kennis van me, (die professioneel automonteur is), had al snel in de gaten dat de d-riem versleten was, deze was tijdens de roetmeting een paar tanden opgeschoven, dit kan kleppen kosten!,
Op de factuur stond netjes: D-riem én spanrollen vervangen...
Iedereen kreeg natuurlijk flink argwaan, en alles werd gecontroleerd,
Op de factuur, nieuwe gloeibougies geplaatst, brandstoffilter vervangen, luchtfilter vervangen, en ga zo maar door,
De oude gloeibougies zaten nog keurig op hun plaats, een zwart oud luchtfilter werd van de motor gehaald... en ga zo maar door, Ook het brandstoffilter, was niet vervangen,
Het enigste dat vervangen was, was de olie, en de ruitensproeiervloeistof,
Na ruggespraak met de monteur in de garage, werd er doodleuk gezegt 'dat ze het momenteel erg druk hadden', de garage vertelde dat de beurt goed gedaan was, zelfs na confrontatie met de oude onderdelen, hield de man vol dat alles goed was, en dat de factuur snel overgemaakt moest worden,
Na dreiging met rechtsbijstand, lachte men de collega uit,
Deze nam contact op met zijn rechtsbijstand, en legde alles uit,
Zijn geluk is, dat de rekening €1000,- was, zodat er werk van kon worden gemaakt,
Het garagebedrijf werd op hun vingers getikt, en mijn collega kon de wagen terugbrengen, en alles werd toen keurig vervangen, zoals het hoorde,
deze man is natuurlijk naderhand nooit meer bij dit bedrijf geweest,
En zelf heb ik helaas weinig goede ervaringen met garagebedrijven,
zodoende dat ik vrij negatief over deze bedrijven schrijf,
Mijn eigen auto van 14jaar oud, heb ik toendestijds nieuw gekocht, deze wagen heb ik altijd zelf in onderhoud gehad, de APK wordt geregeld door een garage die wél te vertrouwen is,
Hopende dat dit in de toekomst verbeterd wordt, want er is nu nog te veel kaf onder het koren!.
Neem me niet kwalijk dat u zich aangevallen voelt door mijn schrijven,
Tijdens mijn 30 jaar dat ik autorijdt, ben ik aardig te weten gekomen hoe garagebedrijven kunnen werken,
Kennissen en vrienden komen vaak bij mij langs als ze sores hebben met hun garage bedrijf,
De fouten die ik hier aantref, liegen er niet om,
Stomme fouten, zoals distributieriem vervangen, en dan niet even de spanrol nakijken of deze nog geen speling en geruisloos en soepel loopt, na 15.000 kilometer loopt de riem van de tandwielen af, klant naar de garage, er was toch een nieuwe d-riem gemonteerd?
Helaas geen garantie, de spanrol is gebroken, dus motor kapot, kleppen gesneuveld, reparatie kost € 1000,-, terwijl de wagen net een grote beurt heeft gehad,
Op de factuur van deze beurt stond keurig netjes dat de d-riem was vervangen,
Teleurgesteld gaat de klant naar een andere merkdealer, deze kon de reparatie verrichten voor € 500,-, u begrijpt natuurlijk wel dat deze klant nooit meer bij die garage binnenloopt,
Een collega van me heeft zijn auto in onderhoud bij een merkgarage,
Net een grote beurt gehad, wat reparaties verricht en een lange factuur,
Dit kan gebeuren, maar €1000,- maar de wagen liep niet lekker meer,
Na een snelle inspectie bij een kennis van me, (die professioneel automonteur is), had al snel in de gaten dat de d-riem versleten was, deze was tijdens de roetmeting een paar tanden opgeschoven, dit kan kleppen kosten!,
Op de factuur stond netjes: D-riem én spanrollen vervangen...
Iedereen kreeg natuurlijk flink argwaan, en alles werd gecontroleerd,
Op de factuur, nieuwe gloeibougies geplaatst, brandstoffilter vervangen, luchtfilter vervangen, en ga zo maar door,
De oude gloeibougies zaten nog keurig op hun plaats, een zwart oud luchtfilter werd van de motor gehaald... en ga zo maar door, Ook het brandstoffilter, was niet vervangen,
Het enigste dat vervangen was, was de olie, en de ruitensproeiervloeistof,
Na ruggespraak met de monteur in de garage, werd er doodleuk gezegt 'dat ze het momenteel erg druk hadden', de garage vertelde dat de beurt goed gedaan was, zelfs na confrontatie met de oude onderdelen, hield de man vol dat alles goed was, en dat de factuur snel overgemaakt moest worden,
Na dreiging met rechtsbijstand, lachte men de collega uit,
Deze nam contact op met zijn rechtsbijstand, en legde alles uit,
Zijn geluk is, dat de rekening €1000,- was, zodat er werk van kon worden gemaakt,
Het garagebedrijf werd op hun vingers getikt, en mijn collega kon de wagen terugbrengen, en alles werd toen keurig vervangen, zoals het hoorde,
deze man is natuurlijk naderhand nooit meer bij dit bedrijf geweest,
En zelf heb ik helaas weinig goede ervaringen met garagebedrijven,
zodoende dat ik vrij negatief over deze bedrijven schrijf,
Mijn eigen auto van 14jaar oud, heb ik toendestijds nieuw gekocht, deze wagen heb ik altijd zelf in onderhoud gehad, de APK wordt geregeld door een garage die wél te vertrouwen is,
Hopende dat dit in de toekomst verbeterd wordt, want er is nu nog te veel kaf onder het koren!.