LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lpg en staatskas spekken

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
boebertje

lpg en staatskas spekken

Ongelezen bericht door boebertje »

Laat ik eerst beginnen met te zeggen dat dit onderwerp al veel langer speelt en dat hoewel de staatskas gespekt idd gespekt wordt als lpg verdwijnt dit ook al zo was toen eht 4 jaar geleden al opgerakeld werd.

Gaan we eerst even beginnen met de brandstof. Is lpg een schone brandstof? NEE, maar wel schoner dan benzine en zeker veel schoner dan diesel. lpg brengt wel enkele problemen met zich mee. Ik noem bijvoorbeeld de inbouw van zo'n tank. Sommige merken zoals volvo hebben modellen waar zo'n tank al ingebouwd is, maar er zijn nog geneog merken die lpg niet (meer) ondersteunen en je meot dat dus achteraf inbouwen. Daardoor verlies je vaak de fabrieksgarantie (al neemt de fabrikant van d lpg/lpi systemen vaak over) en je verliest of bagageruimte of je reserveband en je krijgt toch nog vaak zo'n lelijke zwarte dop aan de buitenkant.


Daarnaast is er vaak de vraag of de motor van een auto er wel goed tegen kan. Het is wel bekend dat zeg maar ruw weg tot 1995 ingebouwde lpg systemen nogal wat problemen veroorzaakte. Kleppen die verbrandde, verdampers die stuk gingen etc. Na introductie g3 en de lpi systemen is dit sterk verbeterd. Maar fabrikanten staan er neit positief tegenover. Tests wijzen toch uit dat motors na 150.000 km zover versleten zijn dat er hoge kosten aanzit te komen. Ondanks dat een koltec blijft beweren wat door de introductie van het lpi-systeem problemen met kleppen etc. voorbij is blijkt het in de praktijk niet altijd te kloppen. Benzine heeft gewoonweg een betere smerende effect dan lpg. Aan de andere kanten is het ook de autofabrikante te verwijten. Motoren worden zo streng ontwikkeld met alle milieu normen dat de electronica heel ingewikkeld is. Het probleem is daardoor dat de auto na verloop van tijd wat midner lekker werkt. Daarnaast zijn autofaabrikanten van plan om auto's lichter te maken omdatz e de laatste jaren veel te zwaar zijn geworden. De evolutie heeft zich al plaats gevonden onder de motorkap. Staal is verwisseld voor het lichtere maar zachtere aluminium. Ook dat gaat problemen opleveren omdat lpg ene hogere verbrandingstemperatuur heeft.

Wat ik persoonlijk stront irritant vindt aan lpg is de wel hele kleine actiradius. Ik rijdt nu een diesel. Met een 60 liter tank kom ik nu makkelijk 1000 km met mijn volvo v50. Met mijn vorige volvo bi-fuel stond ik om de 300 km bij de tank. Daarnaast wordt in het buitenland lpg niet zonder meer ondersteund. In belgie mag je bijvoorbeeld bijn anergens meer parkeren in een garage als je lpg hebt. Een tankstation vinden die lpg heeft is vaak nog veel moeilijker.

En dan kom ik ook nog even terug op de opmerking, ja maar lpg rijden is toch veel goekdoepr dan diesel. Dat wordt ook vaak netjes berekend door lpg-bedrijven op de sites en in autobladen. Ook hier weer twee kantekeningen. 1 de restwaarde van een diesel is hoger dan een auto met lpg. ALs je een diesel auto inlevert met 140.000 km op de klok levert ie veeel emer op dan een zelfde soort auto maar dan met een lpg tank. Plus en nu spreek ik dus uit eigen ervaring, de onderhoudskosten. Ondanks het moderne lpi systeem wat in de volvo zat heb ej er veel meer onderhoud dan bij een diesel. Nu heb ik pas 30.000 km opzitten, maar al sik eht met di ebeurt daarvoor vergelijk toen ik een lpg reed is die veel lager. Als ik puur kijk wat er bij ons op de zaak aan kosten zijn bij lpg auto's of diesel auto's scheelt dat als snel op 140.000 km een euro of 2500! Bij mijn lpi-instalatie van koltec is er best wel het een en ander vervangen naar 100.000 km. verdampers een slagetje hier en daar een inejctor die stuk gaat reiniging motor etc etc etc een klepje hier en een klepje daar.

Een practisch voorbeeld is ook de restwaarde. Het evrschil tussen een bi-fuel volvo v40 en een v40 diesel was een verschil nieuw waarde van 1500 euri. De rest waarde na 3 jaar en 140.00 km verder was 1200 euro hoger (en d ekleur was wat couranter denk ik de diesel was grijs de lpg auto blauw).

Dus resumee
- meer onderhoudskosten
- hogere restwaarde diesel
- beperkte actiradius
- betrouwbaarheid systeem minder (pech onderweg)
- verlies van reserve wiel of bagageruimte
- leleije dop aan de zijkant

Maar ben nog neit klaar. Want alles wordt nu opgehangen aan het woord veiligheid. Want lpg zou onveilig zijn! En fair enough het is eigenlijk ook wel zo. Mensen vegeten nogal snel het ongeluk met de vrachtauto geladen met lpg, waar de chauffeur levend verbrandde en wat een hele dag duurde om de auto te bluseen en te controleren.

Overheden wordt eigenlijk verweten dat ze altijd de put dempen wanneer de keo verdronken is, nu willen ze actie ondernemen voordat de koe verdrinkt en dan wordt er kritiek geleverd. Niemand had kunnen weten dta vuurwerk ooit zo gevaarlijk zou kunnen zijn. Datzelfde geld voor lpg. Iedereen noemt het een veilige brandstof en veel mesen denken aan lpg tanken aan benzinestations langs de snelweg. Maar vergeten wordt dat er ook veel benzinestations in woonwijken staan die een bonvengrondse lpg-opslagtank hebben waar 30.000 liter in kan.

En natuurlijk ga j eheel negatief en zwart kijken als je zegt dat er binnenkort een ongeluk mee meot gebeuren. Maar stel er staat een pompstation bij t-splitsing en er komt een rvactwagen aan zonder remmen.........wat dan? Dan kun je dag zeggen met je handje naar een halve woonwijk. Benzinetanks zijn veel beter beschermt onder de grond.

Overigens zijn er ook veel gevallen bekend waarbij een auto zomaar in de brand vloog tijdens het tanken van lpg, dat kwam dan door een lekkende lpg tank in de auto, een niet juist werkende lpg instalatie in de auto etc.


Nogmaals ik merk heeeel sterk dat er dus eerst een ramp moet gebeuren met lpg voordta mensen gaan inzien dat het een onveilige brandstof is. Ik heb totaal geen bezwaren tegen lpg tanks langs de snelweg. Die zitten vaak onder de grond en zijn gewoon heel goed beveiligt. Waar het hier zeker om gaat zijn de pompstation die gewoon zo'n tank bovengronds hebben liggen.

En al erdient de overheid aan. Als het nu zou plaats vinden en de overheid haalde dat klein miljardje binnen had er neit bezuinigd hoeven te worden in de zorg, awbz etc. Want de overheid verdient niks maakt geen winst etc. Extra inkomsten betekend in deze tijden minder beuzinigen, en dat si wel zo prettig, want dan had de pil gewoon in het ziekenfonds kunnen blijven enzo :-)

Gast

Re: lpg en staatskas spekken

Ongelezen bericht door Gast »

Pfff, wat een verhaal! Had ook gewoon kunnen reageren op de reeds bestaande topic ipv een nieuwe te openen. Is we l zo overzichtelijk

boebertje

Re: lpg en staatskas spekken

Ongelezen bericht door boebertje »

ja sorry je hebt helemaal gelijk sorry was ook de ebdoeling las dat stuk van lpg en had dus op de knop react moeten drukken ipv nieuw onderwerp

Gast

Re: lpg en staatskas spekken

Ongelezen bericht door Gast »

Het is je vergeven :D

Niels

Re: lpg en staatskas spekken

Ongelezen bericht door Niels »

Ehh, benzine en diesel zijn ook niet geheel zonder gevaar. Verbieden dan maar :?:
En: auto's zijn zeker niet zonder gevaar (gebeuren tenslotte meer ongelukken mee dan met LPG :!: ) Auto's dan maar verbieden :?:

Natuurlijk kunnen we zo wel even doorgaan. Sommige argumenten van je zijn terecht, doch niet allemaal. De besparing die men zegt te verkrijgen met het verbod op LPG is er waarschijnlijk niet eens.

Elke brandstof heeft zijn 'plussen en minnen'. Alleen daardoor al is het te kort door de bocht van de overheid om LPG te willen verbieden. Er zit nog meer dan genoeg ontwikkeling in LPG.

Voor overige punten, uitleg, commentaren etc: zie inderdaad het bestaande topic over LPG

Gast

Re: lpg en staatskas spekken

Ongelezen bericht door Gast »

Nou daar ben je als usa car rijder dan mooi klaar mee als het zou door gaan, want de meeste amerikanen die rond rijden in nederland lopen op lpg.....onder ander de onze :twisted: :twisted:

Gesloten