LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LPG wordt verboden??

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
dens

LPG wordt verboden??

Ongelezen bericht door dens »

AMSTERDAM - Alle veiligheidsproblemen rond lpg-tankstations in woonwijken zijn in één klap verholpen als de verkoop van lpg als autobrandstof wordt verboden. Bovendien levert zo'n verbod tussen de 600 en 852 miljoen euro op. Dat blijkt volgens de Volkskrant uit een onderzoek van Ecorys in opdracht van vier ministeries, waaronder die van VROM en Verkeer en Waterstaat.

Een lpg-verbod is volgens de onderzoekers effectiever dan het slopen van huizen rond lpg-stations of het aanpassen van bouwplannen. Ook strengere veiligheidsmaatregelen bij het transport en opslag van de brandstof halen minder uit.

Nederland kent ruim tweeduizend lpg-stations, waarvan er bij honderden het risico op een ramp te hoog is. Ook levert het transport vaak onveilige situaties op. Door een verbod op lpg wordt het transportgevaar met 60 procent teruggedrongen. Het risico verdwijnt niet geheel omdat het vervoer van gasflessen blijft bestaan.

Het meeste voordeel is voor de rijksoverheid bij een lpg-verbod, doordat de meeste lpg-rijders op diesel zullen overstappen. Dat zal de Belastingdienst naar schatting 288 miljoen euro per jaar extra aan accijns opleveren. Ook de grond waarop de lpg-stations leveren geld op, en bouwen in de omgeving van de stations is niet langer verboden.

Wat vinden jullie hier nu van. Het is toch zot om de LPG dan maar te verbieden?? Het is de mooiste, schoonste brandstof voor auto's (welke nu beschikbaar is). Men moet dit juist promoten en subsidie geven op het beter en veiliger maken van de stations :!:

Gast

Re: LPG wordt verboden??

Ongelezen bericht door Gast »

dat houd dus in dat iedereen benzine en diesel moet gaan rijden, spekken ze hun staatskasje weer....

dens

Ongelezen bericht door dens »

Precies, daar gaat het allemaal om. Het is gewoon de makkelijkste weg voor de regering. En ik vind dat triest. Ik ben echt niet zo'n milieufreak, maar hier is het milieu wel bij gebaat (bij LPG, dus). Het is gewoon jammer.

FritzTheCat

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

Op gas moet je koken, geen auto rijden.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, da's de algemene reactie van veel mensen. Maar toen men op gas begon te koken en de steenkolen of houtvuurtjes vaarwel zegden had je ook dit soort tegenstanders. En nu kookt 3/4 Nederland op gas. LPG is gewoon een prachtige brandstof voor een auto en het is een schande om dat te gaan verbieden :!:

jannieheetik

Ongelezen bericht door jannieheetik »

Dens heeft gelijk, dit is weer een van de vele manieren waarop deze regering probeert zichzelf te verrijken ten koste van de burger. Er zou ons een betaalbare brandstof worden afgenomen. (waarvan ik nog zou moeten zien dat dit - met de huidige europesche wetten - mogelijk is!)

Maar even voor de goede orde: LPG is géén schone brandstof! Het milieuvriendelijke aspect van deze brandstof is 'm gelegen in het feit dat het een afvalproduct is, wat, indien het niet zou worden gebruikt, ongebruikt moet worden afgefakkeld.

Mijns inziens kun je er dan toch beter auto's op laten rijden.

resp001296514

Ongelezen bericht door resp001296514 »

Het is toch van de zotte, heb je een schone brandstof, wil je die gaan verbieden.
Voor zover ik weet is er nog nooit een gastank ontploft en ik heb zelf jaren op LPG gereden, zelfs een kop-staartbotsing gehad, wel was mijn benzinetank aan gort(vol 50 ltr) maar nog geen schrammetje op de gastank.
Dat je de LPG stations buiten de bebouwde wil hebben vind ik prima.

Niels

Ongelezen bericht door Niels »

trouwens, wat denk je van al die camping-gas flesjes en dergelijke? Zou men dan ook moeten verbieden. Dat heeft ook nogal wat consequenties (marktkooplui die vaak van die grote gasflessen gebruiken e.d.)

Niels

Ongelezen bericht door Niels »

....of aardgas wat iedereen in huis gebruikt. Zijn al veel meer ongelukken mee gebeurd dan met LPG. Kijk nu maar weer naar Belgie :(

Gesloten