LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Tegenwoordig wordt iedere nieuwe auto geleverd met een Certificaat van Overeenstemming (CVO), waarop de belangrijkste prestaties van een auto vermeld staan, waaronder CO2 uitstoot. Deze CVO is 1-op-1 gekoppeld aan het chassisnummer van de auto.
In Nederland is de BPM heffing direct gekoppeld aan deze CO2 waarden, hoe hoger de CO2 waarde hoe meer BPM betaald dient te worden.
Nu heb ik een nieuwe Audi A4 (Limousine, 1.4 TSFI, S-Tronic 16inch banden) gekocht in Duitsland. Volgens de website (Audi.de) heeft deze auto een CO2 uitstoot van 119 g/km. Een identieke auto in Nederland (Audi.nl) heeft een uitstoot van 114 g/km. Dit betekent dat ik dus op papier een auto heb die het milieu zwaarder belast dan exact dezelfde auto in Nederland!
Voor nu zijn de gevolgen dat ik bij het invoeren van deze auto over 5 g/km extra BPM moet betalen (ongeveer 700 euro) tov exact dezelfde auto in Nederland aangekocht.
In Nederland wordt de typegoedkeuring door PON uitgevoerd. Zij geven aan:
"Aangezien we in Nederland te maken hebben met BPM en deze bepaald wordt op basis van de Co2 uitstoot van de auto, bestellen wij onze voertuigen op zo'n manier dat de Co2 uitstoot het laagst mogelijk is. Dit betekent onder andere dat wij de auto's met lage rolweerstand banden bestellen, waarbij zelfs soms het merk en type wordt gespecificeerd. In Duitsland wordt hier minder rekening mee gehouden."
We hebben in Europa één maat maar die verschilt van land tot land! Mijn inziens is de CO2 waarde onafhankelijk van het land, net zoals het gewicht van de auto, trekvermogen van de auto.
Wat is de waarde van het CVO als er zo mee wordt gesjoemeld?
In Nederland is de BPM heffing direct gekoppeld aan deze CO2 waarden, hoe hoger de CO2 waarde hoe meer BPM betaald dient te worden.
Nu heb ik een nieuwe Audi A4 (Limousine, 1.4 TSFI, S-Tronic 16inch banden) gekocht in Duitsland. Volgens de website (Audi.de) heeft deze auto een CO2 uitstoot van 119 g/km. Een identieke auto in Nederland (Audi.nl) heeft een uitstoot van 114 g/km. Dit betekent dat ik dus op papier een auto heb die het milieu zwaarder belast dan exact dezelfde auto in Nederland!
Voor nu zijn de gevolgen dat ik bij het invoeren van deze auto over 5 g/km extra BPM moet betalen (ongeveer 700 euro) tov exact dezelfde auto in Nederland aangekocht.
In Nederland wordt de typegoedkeuring door PON uitgevoerd. Zij geven aan:
"Aangezien we in Nederland te maken hebben met BPM en deze bepaald wordt op basis van de Co2 uitstoot van de auto, bestellen wij onze voertuigen op zo'n manier dat de Co2 uitstoot het laagst mogelijk is. Dit betekent onder andere dat wij de auto's met lage rolweerstand banden bestellen, waarbij zelfs soms het merk en type wordt gespecificeerd. In Duitsland wordt hier minder rekening mee gehouden."
We hebben in Europa één maat maar die verschilt van land tot land! Mijn inziens is de CO2 waarde onafhankelijk van het land, net zoals het gewicht van de auto, trekvermogen van de auto.
Wat is de waarde van het CVO als er zo mee wordt gesjoemeld?
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
U heeft het antwoord toch al kunnen lezen. Het hangt samen met de banden die er onder zitten. Een band met een lagere rolweerstand heeft een beter resultaat. Deze worden ingekocht door de importeur. U koopt zelf een andere auto in Duitsland met andere banden. Deze heeft dus een hogere uitstoot. De CO2 waarde kan dus verschillen per auto, ook al is het hetzelfde type. Plak de naden af en u krijgt weer een ander resultaat. Haal de achterbank er uit, idem.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Nee dit klopt niet. Ik heb net een uit belgie geïmporteerde gebruikte auto gekocht, en die heeft (had inmiddels) aanzienlijk minder vermogen dan de nederlandse versie. en daarmee ook heel andere CO uitstoot. Maakte in dit geval niet uit voor bpm want auto is meegekomen als verhuisgoed dus er hoefde mits een jaar mee doorgereden in NL geen belastingen voor de import betaald te worden.Mijn inziens is de CO2 waarde onafhankelijk van het land, net zoals het gewicht van de auto, trekvermogen van de auto.
Is zuiver een elektronische regeling, heb ik inmiddels in de computer aan laten passen. De Europese dealers en fabrikanten hebben verschillende versies van de modellen, afhankelijk van de fiscale regels van een land.
Wellicht is een dealer bereid dit aan te passen (andere software te laden) en dit ook op schrift te stellen, maar kan zo maar zijn dat de kosten daarvan niet opwegen tegen de extra belasting.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Naast zuinige banden die besparen kun je ook de 2.1 Ato naar 2.7 Ato oppompen mits de band 3.5 ato of meer als maximale heeft.
De 4.0 Ato banden mag je zelfs tot 3.1 Ato op pompen en dan is van 2.1 naar 3.1 Ato zoveel zuiniger dat er veel meer te besparen valt.
Naast de uitstoot ook de rolweerstand en dus verbruik.
Daarom haat ik stadsverkeer en bepaalde nieuwbouw wijken met straatstenen en hoor je mijn Benzine soms beter dan een Diesel aankomen!
De 4.0 Ato banden mag je zelfs tot 3.1 Ato op pompen en dan is van 2.1 naar 3.1 Ato zoveel zuiniger dat er veel meer te besparen valt.
Naast de uitstoot ook de rolweerstand en dus verbruik.
Daarom haat ik stadsverkeer en bepaalde nieuwbouw wijken met straatstenen en hoor je mijn Benzine soms beter dan een Diesel aankomen!
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
is onzin dit verhaal. de RDW kijkt echt niet naar soorten banden bij kentekenafgifte en bepaling uitstoot, maar gewoon naar de specificaties die bij de auto op schrift staan vanuit de fabriek. En dat is een hogere uitstoot dan een voor NL goedgekeurde versie.stofzuigertje schreef:Naast zuinige banden die besparen kun je ook de 2.1 Ato naar 2.7 Ato oppompen mits de band 3.5 ato of meer als maximale heeft.
De 4.0 Ato banden mag je zelfs tot 3.1 Ato op pompen en dan is van 2.1 naar 3.1 Ato zoveel zuiniger dat er veel meer te besparen valt.
Naast de uitstoot ook de rolweerstand en dus verbruik.
Daarom haat ik stadsverkeer en bepaalde nieuwbouw wijken met straatstenen en hoor je mijn Benzine soms beter dan een Diesel aankomen!
Daarnaast is het zeer hard oppompen van banden zeer onverstandig. naast dat het het weggedrag in bochten en op natte weg nadelig beïnvloed is het zeer zeer slecht voor de levensduur van de banden die en sneller en verkeerd zullen slijten. Dus extra kosten op dat punt...
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
De banden zijn IDENTIEK, net zoals de verdere uitvoering van de auto. Het verschil zit in de manier waarop in Nederland en Duitsland getest wordt! Als het om een IDENTIEKE auto gaat en een duidelijk gespecificeerde test dan zouden er geen verschillen mogen zijn tussen landen.NeoDutchio schreef:U heeft het antwoord toch al kunnen lezen. Het hangt samen met de banden die er onder zitten. Een band met een lagere rolweerstand heeft een beter resultaat. Deze worden ingekocht door de importeur. U koopt zelf een andere auto in Duitsland met andere banden. Deze heeft dus een hogere uitstoot. De CO2 waarde kan dus verschillen per auto, ook al is het hetzelfde type. Plak de naden af en u krijgt weer een ander resultaat. Haal de achterbank er uit, idem.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Dat Klopt, de RDW kijkt alleen naar het CVO dat aan de auto gekoppeld is en door de fabrikant wordt meegeleverd. Maar dan is het wel vreemd dat PON erin slaagt voor een identieke auto een lagere CO2 waarde te verkrijgen dan de Duitse variant. Alle onderdelen die bijdragen aan de CO2 waarde (motor vermogen, motor type, type band) zijn hetzelfde.vroem schreef:is onzin dit verhaal. de RDW kijkt echt niet naar soorten banden bij kentekenafgifte en bepaling uitstoot, maar gewoon naar de specificaties die bij de auto op schrift staan vanuit de fabriek. En dat is een hogere uitstoot dan een voor NL goedgekeurde versie.stofzuigertje schreef:Naast zuinige banden die besparen kun je ook de 2.1 Ato naar 2.7 Ato oppompen mits de band 3.5 ato of meer als maximale heeft.
De 4.0 Ato banden mag je zelfs tot 3.1 Ato op pompen en dan is van 2.1 naar 3.1 Ato zoveel zuiniger dat er veel meer te besparen valt.
Naast de uitstoot ook de rolweerstand en dus verbruik.
Daarom haat ik stadsverkeer en bepaalde nieuwbouw wijken met straatstenen en hoor je mijn Benzine soms beter dan een Diesel aankomen!
Daarnaast is het zeer hard oppompen van banden zeer onverstandig. naast dat het het weggedrag in bochten en op natte weg nadelig beïnvloed is het zeer zeer slecht voor de levensduur van de banden die en sneller en verkeerd zullen slijten. Dus extra kosten op dat punt...
Het lijkt erop alsof de Nederlandse versie getest wordt met geoptimaliseerde banden en dat er vervolgens in Nederland andere banden opgelegd worden.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
vroem schreef:Nee dit klopt niet. Ik heb net een uit belgie geïmporteerde gebruikte auto gekocht, en die heeft (had inmiddels) aanzienlijk minder vermogen dan de nederlandse versie. en daarmee ook heel andere CO uitstoot. Maakte in dit geval niet uit voor bpm want auto is meegekomen als verhuisgoed dus er hoefde mits een jaar mee doorgereden in NL geen belastingen voor de import betaald te worden.Mijn inziens is de CO2 waarde onafhankelijk van het land, net zoals het gewicht van de auto, trekvermogen van de auto.
Is zuiver een elektronische regeling, heb ik inmiddels in de computer aan laten passen. De Europese dealers en fabrikanten hebben verschillende versies van de modellen, afhankelijk van de fiscale regels van een land.
Wellicht is een dealer bereid dit aan te passen (andere software te laden) en dit ook op schrift te stellen, maar kan zo maar zijn dat de kosten daarvan niet opwegen tegen de extra belasting.
Dank voor de tip! Ik zal bij de dealer navragen of het mogelijk is dit voor uitlevering aan te passen.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
De bijgeleverde CVO is bepalend bij gebruikte invoer....
Mijn banden verhaal is voor nieuwe en voor keuring RDW... door de importeur.
De normale VW Polo had normale banden, met de spaardiesels ging de banden keuze anders en de spanning omhoog.
Dit was in 2009 en door PON gedaan.
Als je normale banden tot 3 bar op pompte en dat als maximale op de banden staat gaan ze inderdaad snel slijten en midden word glad.
Maar de zuinige banden met extra harde loop vlakken die tot 4 bar volgens de zijkant mogen... die kun je wel op 3 bar oppompen zonder dat ze rond gaan staan.
Bij import heeft de keurmeester keuze, ga ik voor gelijkwaardige Nederlandse invoeren, het Duitse papier of de Belg met Brandblusser die altijd 2 Kg zwaarder is?
Als je een gemakkelijke keurmeester kreeg bij RDW gebruikte invoer keuring is de auto zomaar 25 kg lichter geworden omdat hij het schuifdak vergeet... de zware glasplaten zijn 25 kg zwaarder dan aluminium dak plaat en die heeft geen zware rails.... en motortje....
Verder worden er vaker fouten gemaakt....
Massa rijklaar G op kenteken is 100 kg zwaarder dan de belastingdienst leeg rekende...
En bij overnemen uit andere landen gaat het vaker fout.... Duitse import waar ze 100Kg teveel op kenteken kregen maar ik protesteerde....
Maar ook een Belg die wel erg licht is geworden...
Met een CEE Certificat de Conformite ,
12.1 massa du vihicle of 14.3 en dat is maximale massa op de assen en als ze die nemen.... dan krijg ik een erg voordelige auto.....
Er word bij invoer gebruikte zelden gemeten, ze nemen aangeleverde cijfers gewoon over indien aanwezig en bij hogere uitstoot en dus meer rest BPM is achterhouden soms voordeliger....
Ook een kenteken van gelijkwaardige eerder afgegeven tonen wil wel eens helpen...
Ze moeten alles even snel opzoeken en invoeren en daarom komen deze verschillen.
Mijn banden verhaal is voor nieuwe en voor keuring RDW... door de importeur.
De normale VW Polo had normale banden, met de spaardiesels ging de banden keuze anders en de spanning omhoog.
Dit was in 2009 en door PON gedaan.
Als je normale banden tot 3 bar op pompte en dat als maximale op de banden staat gaan ze inderdaad snel slijten en midden word glad.
Maar de zuinige banden met extra harde loop vlakken die tot 4 bar volgens de zijkant mogen... die kun je wel op 3 bar oppompen zonder dat ze rond gaan staan.
Bij import heeft de keurmeester keuze, ga ik voor gelijkwaardige Nederlandse invoeren, het Duitse papier of de Belg met Brandblusser die altijd 2 Kg zwaarder is?
Als je een gemakkelijke keurmeester kreeg bij RDW gebruikte invoer keuring is de auto zomaar 25 kg lichter geworden omdat hij het schuifdak vergeet... de zware glasplaten zijn 25 kg zwaarder dan aluminium dak plaat en die heeft geen zware rails.... en motortje....
Verder worden er vaker fouten gemaakt....
Massa rijklaar G op kenteken is 100 kg zwaarder dan de belastingdienst leeg rekende...
En bij overnemen uit andere landen gaat het vaker fout.... Duitse import waar ze 100Kg teveel op kenteken kregen maar ik protesteerde....
Maar ook een Belg die wel erg licht is geworden...
Met een CEE Certificat de Conformite ,
12.1 massa du vihicle of 14.3 en dat is maximale massa op de assen en als ze die nemen.... dan krijg ik een erg voordelige auto.....
Er word bij invoer gebruikte zelden gemeten, ze nemen aangeleverde cijfers gewoon over indien aanwezig en bij hogere uitstoot en dus meer rest BPM is achterhouden soms voordeliger....
Ook een kenteken van gelijkwaardige eerder afgegeven tonen wil wel eens helpen...
Ze moeten alles even snel opzoeken en invoeren en daarom komen deze verschillen.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Precies, in België kun je bijvoorbeeld een "Audi TDI ultra 6 speed" of een "Audi A6 TDI ultra S tronic" kopen die normaal 150 paarden maakt en vragen (om minder belastingen en verzekeringen te betalen) om de stroom te hebben afgenomen tot 136 paarden.Hugobo schreef:vroem schreef:Nee dit klopt niet. Ik heb net een uit belgie geïmporteerde gebruikte auto gekocht, en die heeft (had inmiddels) aanzienlijk minder vermogen dan de nederlandse versie. en daarmee ook heel andere CO uitstoot. Maakte in dit geval niet uit voor bpm want auto is meegekomen als verhuisgoed dus er hoefde mits een jaar mee doorgereden in NL geen belastingen voor de import betaald te worden.Mijn inziens is de CO2 waarde onafhankelijk van het land, net zoals het gewicht van de auto, trekvermogen van de auto.
Is zuiver een elektronische regeling, heb ik inmiddels in de computer aan laten passen. De Europese dealers en fabrikanten hebben verschillende versies van de modellen, afhankelijk van de fiscale regels van een land.
Wellicht is een dealer bereid dit aan te passen (andere software te laden) en dit ook op schrift te stellen, maar kan zo maar zijn dat de kosten daarvan niet opwegen tegen de extra belasting.
Dank voor de tip! Ik zal bij de dealer navragen of het mogelijk is dit voor uitlevering aan te passen.
Het is niet de dealer die verantwoordelijk is voor een ander programma voor motormanagement, het is de importeur die het moet doen (en de importeur moet een versie van deze auto hebben gehomologeerd met deze software, waardoor de stroomvoorziening beperkt is tot 136 paarden ).
Een monteur die een software laadt die slechts 136 paarden geeft aan een auto van 150 paarden heeft geen wettelijke waarde (= niet gehomologeerd) om een belastingvermindering te krijgen.
Aan de andere kant, als (door een monteur of uzelf) u een software laadt die de kracht van de motor verhoogt, bent u wettelijk verplicht om (individueel) uw aangepaste auto te homologeren, belastingen en verzekeringen worden aangepast naar zijn nieuwe functies.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Het heeft niet zoveel nut om op een Nederlands forum te adviseren op basis van de situatie in België.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Ook niet om te reageren, want dit heeft met de vraagstelling niets te doen, want daar gaat het om een Duitse situatie , dus niet relevant!Het heeft niet zoveel nut om op een Nederlands forum te adviseren op basis van de situatie in België.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Grote kans dat het niet exact dezelfde auto is. Auto's worden meestal getuned voor de lokale wetgeving. Zo heeft Volvo bijvoorbeeld in de V40 voor Nederland een kleinere tank gemonteerd (voor de zuinigste modellen) om zo de CO2 uitstoot op een niveau te krijgen dat je lagere bijtelling kon krijgen. Die wetgeving is typisch Nederland, dus elders leveren ze die auto gewoon met grotere tank (en daardoor iets meer CO2 uitstoot). Ook worden vaak om dezelfde reden andere banden gemonteerd.Hugobo schreef: Nu heb ik een nieuwe Audi A4 (Limousine, 1.4 TSFI, S-Tronic 16inch banden) gekocht in Duitsland. Volgens de website (Audi.de) heeft deze auto een CO2 uitstoot van 119 g/km. Een identieke auto in Nederland (Audi.nl) heeft een uitstoot van 114 g/km. Dit betekent dat ik dus op papier een auto heb die het milieu zwaarder belast dan exact dezelfde auto in Nederland!
Dit alles zou te voorkomen zijn als we gewoon alles op EU niveau gaan regelen. Dus ook bijtelling en andere belastingen.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Dit is belangrijk voor een Nederlander die een auto koopt uit een ander Europees land, omdat de goedkeuring van de auto een Europese homologatie is, dus de kenmerken die deel uitmaken van deze Europese homologatie worden gerespecteerd door alle Europese landen waarvan Laag maakt er deel van uit.Moneyman schreef:Het heeft niet zoveel nut om op een Nederlands forum te adviseren op basis van de situatie in België.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
In Nederland kennen we niet het systeem van de individuele homologatie. Evenmin worden verzekering en fiscale lasten aangepast. Afgezien van extreme tuning of verbouwing, natuurlijk. Een verhaal daarover veroorzaakt dus eerder verwarring dan duidelijkheid.Legaumais schreef:Dit is belangrijk voor een Nederlander die een auto koopt uit een ander Europees land, omdat de goedkeuring van de auto een Europese homologatie is, dus de kenmerken die deel uitmaken van deze Europese homologatie worden gerespecteerd door alle Europese landen waarvan Laag maakt er deel van uit.Moneyman schreef:Het heeft niet zoveel nut om op een Nederlands forum te adviseren op basis van de situatie in België.
Re: Mijn auto heeft in Duitsland een hogere uitstoot dan hier
Het is in zoverre relevant dat duidelijk is dat bepaalde fiscaal relevante factoren per land kunnen worden bijgesteld door simpelweg de software aan te passen. Auto's die verder technisch identiek zijn kunnen zo in verschillende landen een verschillende uitstoot en verschillend vermogen hebben.