LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mogelijke lekke koppakking volkswagen polo

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
bpost
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2007 14:58

mogelijke lekke koppakking volkswagen polo

Ongelezen bericht door bpost »

Ik las een oud bericht van iemand die een lekke koppakking had met zn auto.

Mijn polo staat nu bij de garage voor de derde keer.

Ook ik had meerdere malen koelvloeistoflekkage. De eerste keer is de thermostaat er uit gehaald om te kijken of dat het probleem was. Bleek toch niet het geval te zijn, want het lampje ging weer branden. Thermostaat toch vervangen en verschillende druktesten werden uitgevoerd op het hele koelsysteem, incl. koppakkingtest. Er was niets te zien. Vier dagen na de reparatie ging het lampje weer branden en kwam er behoorlijk veel witte rook uit de uitlaat. Wederom naar de garage, er moest een halve liter bij en de rook was wel normaal met het koude weer. Dus wachtte ik het maar weer af. Weer vier datgen later brandt het lampje weer, de rook is nu wel weg.
Momenteel voeren ze een tweede test uit om te kijken of er nu toch niet is lekt.

Heeft iemand iets degrelijks ook meegemaakt en zou het inderdaad de koppakking kunnen zijn? De dealer heeft niet echt een idee.

Greetje2
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2007 15:18

Re: mogelijke lekke koppakking volkswagen polo

Ongelezen bericht door Greetje2 »

Bij beide auto's die ik tot nu toe heb gehad, had ik beide keren een lekke koppakking. Mijn garage controleerde dit als volgt.
De dop van de radiator eraf halen en de auto even stationair laten draaien. Als de radiatorvloeistof begint borrelen (komt er van onderen lucht bij) dan heb je waarschijnlijk een lekke koppakking. Als je er snel bij bent, valt de schade nog wel mee. Ze kunnen dan geloof ik "bijgeslepen" worden ipv vervangen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten, Greetje

passatje
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2007 17:16

Re: mogelijke lekke koppakking volkswagen polo

Ongelezen bericht door passatje »

Het probleem van een lekke koppaking bij de Polo van mijn zoon heb ik ook gehad, oorzaak was een losse schoep op de waterpomp waardoor de koeling niet meer toereikend was, kokende motor en witte rook uit de uitlaat.
Oplossing was: nieuwe koppakking + nieuwe waterpomp.
Hij rijd nu alweer 2 jaar zonder problemen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: mogelijke lekke koppakking volkswagen polo

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Advies!
Vervang de thermoschakelaar van de fan voor een lagere temperatuurschakeling bij 80 graden. De 95 graden is net de critisch en kan bij droge lucht en warm weer tot oververhitting leiden.
Als gevolg van oververhitting trekt de kop meestal krom.
Dit herstelt zich min of meer wel weer na afkoeling maar kan beter worden voorkomen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: mogelijke lekke koppakking volkswagen polo

Ongelezen bericht door kanovaarder »

De standaard controle is altijd:

1/ radiateurdop loshalen en kijken of er sludgevorming opgetreden is.
Vieze bruine drab dat een beetje vettig aanvoelt.
2/ Oliepeilstok loshalen en kijken naar sludgeresten en/of druppeltjes
water.
3/ In de dikke slangen knijpen die van en naar de radiator gaan.
Komt er luchtbellen uit expansievat/radiator dan is dit een
indicatie.
4/.Afpersen met een meter en motor een tijdje laten draaien.
Gaat de wijzer omhoog? Sneller bij stationair gas geven? Dan is
er zeker sprake van een lekke koppakking.
5/.Tijdens het rijden gaat vaak de temperatuurmeter met schokjes
omhoog en omlaag terwijl ook de kachel dan weer warmte geeft en
dan ineens niet of nauwelijks (lucht in het systeem).

In dat geval moet de kop gevlakt worden en een nieuwe koppakking gemonteerd.

Een goede remedie tegen hernieuwd te heet worden van de motor waardoor weer de mogelijkheid van doorslaan van de koppakking is toch vrij eenvoudig.
Maak op het thermocontact (onderaan de radiateur ) twee draden ----waarbij de andere twee wel aangesloten moeten blijven-----
en trek die door naar het dashboard en zet daar op het dashboard een schakelaar tussen.
Als de motor door verschillende omstandigheden te heet dreigt te worden (file- ,bergrijden) dan kunt u handmatig de ventilator alsnog inschakelen.

Een ouwe grijze doch in die dingen ervaren Grootvader

Gesloten