LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Motor verkocht met verkeerde bouwjaar

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
pjmatrix

Motor verkocht met verkeerde bouwjaar

Ongelezen bericht door pjmatrix »

Hallo allemaal,

In 2010 heb ik een crossmotor zonder kenteken gekocht.
Het ging om een Honda CRF250R uit 2007. Na een jaartje crossen heb ik in juli 2011 de motor wegens een langdurige blessure moeten verkopen.

Vorige week werd ik gebeld door de koper. Deze had de motor na laten kijken bij een dealer en nu blijkt dat het bouwjaar niet klopt. De motor blijkt van 2006 te zijn. Volgens de Honda dealer geeft het 10e getal van het framenummer bouwjaar aan. De koper heeft me een foto gestuurd waarop inderdaad een 6 te zien is.

De koper eist nu een tegemoetkoming van een paar honderd euro, maar ik heb de motor ook als bouwjaar 2007 gekocht. Buiten dat is het prijsverschil van een CRF uit 2006 en 2007 soms maar € 50,-.

Wat zijn nu mijn rechten en plichten?

Alvast bedankt,

PJ

crazyme

Re: Motor verkocht met verkeerde bouwjaar

Ongelezen bericht door crazyme »

2006 gebouwd en in jan 2007 op kenteken gezet ?

Lijkt mij heel verklaarbaar.

Iets aan particulieren verkopen is niet altijd gemakkelijk :mrgreen:

pjmatrix

Bedankt voor de reactie.

Nee, de motor heeft geen kenteken.
Ik ben een particulier en ook verkocht aan een particulier.

Toen ik de motor kocht stond deze te koop als motor uit 2007 en ik heb deze dus uiteraard ook verkocht als motor uit 2007. Er is dus blijkbaar ook geen verschil , behalve het framenummer.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Nou laat de koper dan maar eisen, dat is het risico als je bij een particulier koopt.

Als jij oprecht hebt verkocht dan moet je daar bij blijven.

pjmatrix

Mijn zwager had het erover dat het onder de onderzoeksplicht van de koper valt. Klopt dat?
Laatst gewijzigd door pjmatrix op 12 nov 2011 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme

pjmatrix schreef:Mijn zwager had het erover dat het onder het onderzoeksplicht valt van de koper. Klopt dat?
Daartegenover staat een informatieplicht van de verkoper, dus dat kan een eindeloze discussie worden.

Heb jij info van degene die aan jou heeft verkocht ? Kun je aantonen dat je "te goeder trouw" bent ?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

U kunt eens langs een juridisch loket om aanvullende informatie in te winnen. Eerste advies is doorgaans gratis.

De koper eist iets, dus is het aan de koper om te bewijzen dat u 'te kwader trouw' heeft gehandeld. Dit kan nog lastiger zijn dan gedacht, de vraag is of het aantonen middels framenummer voldoende is. U moest ook op de hoogte zijn van deze coderingen en op de hoogte zijn dat de motor inderdaad bj 2006 had. Dit is niet zo eenvoudig dat aan te tonen.

U kunt (indien u dit zou willen) proberen er met koper uit te komen. Win wel eerst juridisch advies in want voordat men het weet, wordt het gezien als schuldbekentenis. Indien koper een onredelijk verschil eist, kunt u ook aangeven om de hele koop terug te draaien. U zult de motor dan wel moeten gaan verkopen met bj 2006 omdat u daar nu van op de hoogte bent.

pjmatrix

crazyme schreef:
pjmatrix schreef:Mijn zwager had het erover dat het onder het onderzoeksplicht valt van de koper. Klopt dat?
Daartegenover staat een informatieplicht van de verkoper, dus dat kan een eindeloze discussie worden.

Heb jij info van degene die aan jou heeft verkocht ? Kun je aantonen dat je "te goeder trouw" bent ?
De gegevens van de persoon, waarvan ik de motor heb gekocht, heb ik nog.
Maar de oorspronkelijke verkoper zegt dat hij hem ook als 2007 heeft gekocht.

Ik heb toentertijd toevallig de advertentie opgeslagen, maar helaas wel als word document. Dus dat bewijst niks ben ik bang.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan het zijn dat de motor weliswaar in 2006 gebouwd is, maar in 2007 aan de eerste eigenaar geleverd is? Dat zou het verschil verklaren, denk ik. Met auto's kan precies hetzelfde gebeuren, dat zo'n ding pas een paar maanden na het bouwen aan de klant geleverd wordt/op kenteken wordt gezet.

Dus ik denk dat de koper helemaal niet zo'n sterke zaak heeft, eerlijk gezegd. Het nummer zegt m.i. niet zo heel veel.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Maar de koper koopt hem al in juli en gaat pas 5 maanden later klagen, in november. Is dat niet veel te lang?

Met het kenteken hebben we niks te maken, het is een crossmotor die nooit een kenteken gehad heeft en niet geschikt of goedgekeurd is om op de openbare weg te rijden. Koper en verkoper zijn beiden particulieren dus ik vermoed dat er ook wel geen garantie afgesproken is. Als er geen getuigen zijn is het al snel een wellus/nietus discussie. Ik zou het niet weten.

pjmatrix

witte angora schreef:Kan het zijn dat de motor weliswaar in 2006 gebouwd is, maar in 2007 aan de eerste eigenaar geleverd is? Dat zou het verschil verklaren, denk ik. Met auto's kan precies hetzelfde gebeuren, dat zo'n ding pas een paar maanden na het bouwen aan de klant geleverd wordt/op kenteken wordt gezet.

Dus ik denk dat de koper helemaal niet zo'n sterke zaak heeft, eerlijk gezegd. Het nummer zegt m.i. niet zo heel veel.
De oorspronkelijke verkoper heeft toentertijd gezegd dat de motor met bj 2007 in 2008 overjarig gekocht was. Maar dit heb ik helaas niet zwart op wit.

De koper weet dat ik de gegevens van de oorspronkelijke verkoper heb en wilt deze nu ook hebben en contact met hem opnemen. Mag ik deze gegevens wel zo aan hem geven?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Mag ik deze gegevens wel zo aan hem geven?
Je zit met de wet op de privacy, dus ik denk het niet, eigenlijk. Ik weet ook niet hoe hij zal reageren als er ineens iemand op de stoep staat.

Wat je kunt doen is de vorige eigenaar even toestemming vragen, maar ik denk dat dat eigenlijk niet zo'n probleem is, als ik het zo zie.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

@pjmatrix, laat de koper maar in zijn sop gaarkoken hij kan helemaal niets claimen vooral als er geen kenteken is afgegeven. Een framenummer met daarop een bouwjaar indicatie is het productie jaar en zegt niets over de ingebruikname datum. Als de koper zover gaat dat er een rechter aan te pas moet komen zie ik dat met vertrouwen tegemoet want als die in het voordeel van koper beslist krijgt hij half Nederland over zich heen.

crazyme

Wat ronald zegt. Ik denk ook dat de koper maar wat probeert. Daarbij zal hij in een procedure ook nog eens moeten aantonen dat jij hebt gezegd dat het bouwjaar 2007 is (en niet iets zoals "de motor is van 2007")

Om sterk te staan zal hij moeten aantonen dat jij bewust een verkeerd jaar hebt doorgegeven, EN dat dit ook nog eens substantieel scheelt in de waarde.

Emmy75

Foutje..
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 12 nov 2011 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

Oh help 1x is wel genoeg..
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 12 nov 2011 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

witte angora schreef:Wat je kunt doen is de vorige eigenaar even toestemming vragen, maar ik denk dat dat eigenlijk niet zo'n probleem is, als ik het zo zie.
Dat zou inderdaad wel de beste weg zijn om het eerst aan de vorige eigenaar te vragen. Aan de andere kant zou ik als ik die vorige eigenaar was me niet met zo'n geschil willen bemoeien en bovendien moet TS zich afvragen wat als deze ineens doodleuk gaat zeggen jahoor ik heb hem verkocht met bj 2006.
crazyme schreef:Om sterk te staan zal hij moeten aantonen dat jij bewust een verkeerd jaar hebt doorgegeven, EN dat dit ook nog eens substantieel scheelt in de waarde.
Denk eerlijk gezegd niet dat het koper gaat lukken om voor een rechter aan te tonen dat TS opzettelijk te kwader trouw heeft gehandeld. Dan had deze maar bij een goed bedrijf moeten kopen en niet van een particulier. Maarja daarom betaalt men bij een bedrijf ook meestal meer.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

die keer hetzelfde antwoord, niet wat overdreven emmy????

die koper heeft geen poot om op te staan, wat ronald al zei, het gaat hier om een productjaar van het frame, dat wil nog niet zeggen dat die hele motor in dat jaar is gebouwd.

dit ging vroeger ook zo met brommers (of dat nu ook nog opgaat durf ik nie te zeggen, daarvoor ben ik er te lang uit.

die motor kan dus makkelijk in 2007 gebouwd zijn. geef die koper anders 50 euro ter compensatie, want veel verschil in prijs zit er niet.

doet hij dan nog moeilijk adviseer je hem om het aan de rechter te vragen.
dat gaat hij geheid verliezen.

Emmy75

renegade66 schreef:die keer hetzelfde antwoord, niet wat overdreven emmy????
ff teruglezen aub. Ik meldde op 16:29u dat het misging..

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

De juiste weg is eigenlijk de koper compleet negeren, hij heeft geen poot om op te staan. Fabrikanten voeren modelwijzigingen vaak in het derde kwartaal door om het gat in bouwjaar op te vangen. Als je in de eerste helft van het jaar een voertuig koopt kun je er vrijwel zeker van uit gaan dat die het jaar daarvoor van de band is gerold. Bij kentekenplichtige voertuigen is de datum eerste afgifte kenteken steekhoudend. Bij een crossmotor is er geen kentekenplicht en moet de koper onderzoek doen, een beetje ervaren koper gaat ook niet uit van bouwjaar maar modeljaar. het waardeverschil is te verwaarlozen en de koper volkomen kansloos, een compensatie aanbieden is schuld bekennen.

Gesloten