LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Motorschade na 51.000 km

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Loek01
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:05

Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door Loek01 »

In januari 2014 een tweedehands Peugeot 207 SW (eerste toelating auto 15.05.2008) gekocht bij een erkende garage. De auto had op dat moment 27.000 km op de teller en was dolblij met de aankoop. Onlangs had ik problemen met starten. De auto startte telkens consequent alleen bij de tweede poging. Ik heb de wagen daarom ter reparatie bij een garage in de buurt achtergelaten. Diagnose: slijtage van de nokkenas, waardoor vijlsel door de motor is gaan zwerven. M.a.w. de motor is rijp voor de sloop met 51.000 km op de teller... kosten € 4.150,- !
Ik heb hierover met Peugeot Nederland gebeld om te vragen hoe het mogelijk is dat een motor na 51.000 km de brui eraan geeft terwijl deze netjes zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. Peugeot Nederland kon mij alleen adviseren om de auto bij een erkende Peugeot dealer te laten nakijken. Bovendien gaf men aan dat de leeftijd van de auto (7 jaar) hierbij ook relevant is en zij dus hiervoor sowieso niet aansprakelijk kunnen worden gesteld. Ik heb vervolgens rechtshulp ingeschakeld, omdat ik het absurd vind dat een motor naar de knoppen gaat na 51.000 km en ik van mening ben dat het hier om een ondeugdelijk product handelt. Men heeft mij echter al telefonisch aangegeven dat ik hierbij weinig kans maak, omdat ik de tweede eigenaar ben en de leeftijd wel degelijk een rol speelt. Ik vroeg mij af of iemand in soortgelijke situatie heeft gezeten. Bedankt voor jullie advies.

riddert
Berichten: 2210
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door riddert »

Loek01 schreef:In januari 2014 een tweedehands Peugeot 207 SW (eerste toelating auto 15.05.2008) gekocht bij een erkende garage. De auto had op dat moment 27.000 km op de teller en was dolblij met de aankoop. Onlangs had ik problemen met starten. De auto startte telkens consequent alleen bij de tweede poging. Ik heb de wagen daarom ter reparatie bij een garage in de buurt achtergelaten. Diagnose: slijtage van de nokkenas, waardoor vijlsel door de motor is gaan zwerven. M.a.w. de motor is rijp voor de sloop met 51.000 km op de teller... kosten € 4.150,- !
Ik heb hierover met Peugeot Nederland gebeld om te vragen hoe het mogelijk is dat een motor na 51.000 km de brui eraan geeft terwijl deze netjes zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. Peugeot Nederland kon mij alleen adviseren om de auto bij een erkende Peugeot dealer te laten nakijken. Bovendien gaf men aan dat de leeftijd van de auto (7 jaar) hierbij ook relevant is en zij dus hiervoor sowieso niet aansprakelijk kunnen worden gesteld. Ik heb vervolgens rechtshulp ingeschakeld, omdat ik het absurd vind dat een motor naar de knoppen gaat na 51.000 km en ik van mening ben dat het hier om een ondeugdelijk product handelt. Men heeft mij echter al telefonisch aangegeven dat ik hierbij weinig kans maak, omdat ik de tweede eigenaar ben en de leeftijd wel degelijk een rol speelt. Ik vroeg mij af of iemand in soortgelijke situatie heeft gezeten. Bedankt voor jullie advies.
Dingen gaan nu eenmaal stuk, zeker bij een complex produkt als een auto. U heeft alleen de pech dat een onderdeel een grote schade veroorzaakt heeft, en waarschijnlijk is het schadebedrag ook uw grootste bezwaar tegen het defect. Over een wiellager van een paar tientjes had u waarschijnlijk minder hard op de trom doen slaan.
Waarom dat dingen kapot gaan kan vele oorzaken hebben, bijvoorbeeld een verkeerde oliesoort of veel te weinig olie waardoor de smering niet voldoende is geweest. Veel korte, koude ritten, wat gezien de km stand aannemelijk is, is ook funest voor het mechaniek.
Of u dus een ondeugdelijk produkt gereden hebt is nog maar de vraag. Veel externe oorzaken kunnen van invloed zijn geweest.
Maar mocht uw rechtsbijstand hier brood in zien, laat ze hun gang gaan, baat het niet dan schaad het niet. Geluk ermee.

witte angora
Berichten: 32565
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik het goed heb was de auto 6 jaar oud bij aankoop. 27.000 Kilometer totaal is dus 4500 kilometer per jaar, gemiddeld. Dat is niet veel nee.

Dikke kans dat de auto inderdaad voornamelijk voor korte ritjes is gebruikt, en daar wordt een motor niet blij van.

Je noemt een bedrag van 4150 euro. Is dat een nieuwe motor of zo? Een ruilmotor zou volgens mij goedkoper moeten zijn. Maar het beste is misschien toch even langs de dealer te gaan, misschien hebben zij een andere oplossing.

thecure
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door thecure »

volgens moet je niet bij peugeot zijn, maar bij de verkoper. die blijft verantwoordelijk voor wat hij verkoopt.

is het een vti of thp motor?

witte angora
Berichten: 32565
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door witte angora »

Na ruim anderhalf jaar na aankoop?

Loek01
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:05

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door Loek01 »

Riddert en Witte Angora, bedankt voor jullie input. Ik ben erg zuinig op de auto geweest...netjes beurten gehad, juiste olie gebruikt, oliepeil regelmatig gecheckt en aantallen korte ritten is te verwaarlozen. Ik weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaar hiermee is omgesprongen en inderdaad, gezien de lage kilometerstand bij de aankoop, zijn korte ritten plausibel. Ik vraag me desalniettemin af of dit de oorzaak kan zijn dat een motor het na 51.000km opgeeft ?
Er is een compleet gereviseerde motor besteld die wellicht morgen al ingebouwd wordt (€ 4150,- is incl. inbouwen, arbeidsuren... Motor zou ± €3500,- kosten). Nu naar de Peugeot dealer gaan is op dit moment geen optie meer. Bovendien is de kans groot dat het hele grapje me nog meer zou kosten.

Thecure: ik ben een complete leek, maar ik ga even uit van een VTI motor (120pk). Ik betwijfel of ik de verkoper aansprakelijk kan stellen...mijn eerste ingeving was de fabrikant zelf, maar ik kan minimaal een poging wagen. Niet geschoten, altijd mis. Bedankt voor je advies in elk geval.

witte angora
Berichten: 32565
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan zal er niet veel meer te verhalen zijn. Krijg je nog geld terug voor de oude motor? Die is ook nog wel te reviseren volgens mij.

Loek01
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:05

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door Loek01 »

IJzervijlsel door de gehele motor. Verwacht niet dat daar nog iets aan te reviseren valt. De monteur gaf aan dat de motor rijp voor de sloop was, maar wie weet....ga hier in elk geval ook nog eens naar informeren. Bedankt voor het meedenken!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar u hebt dus blijkbaar de andere motor al besteld. Waarom vraagt u dan nog hier wat te doen? Bij de verkoper hoeft u natuurlijk niet asn te komen en bij de fabrikant ook niet,

Loek01
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:05

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door Loek01 »

Mijn vraag hier is met name of ik de kosten alsnog zou kunnen verhalen op iemand. Het feit dat de reparatie al in gang is gezet is omdat ik afhankelijk ben van mijn auto en deze geen weken kan missen. De kapotte motor kan eventueel nog op elk moment door een schade expert bekeken worden, mocht het zover komen. Ik had gehoopt dat iemand nog een mogelijkheid kon bedenken om de hoge kosten te drukken.

thecure
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door thecure »

hmm vti motoren staan niet echt bekend met problemen, in tegenstelling tot de thp's.

volgens het consumenten recht moet je echt bij de verkoper zijn. het zal wel moeilijk zijn om aan te tonen dat het product niet conform is.

Loek01
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2015 14:05

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door Loek01 »

Thecure: bedankt voor je info. Ik heb deze morgen contact gehad met de consumentenbond. Zij adviseerden mij inderdaad ook de verkoper te raadplegen. Dit heb ik dan ook vandaag gedaan en wacht nog op hun stellingname. Het is echter nagenoeg onmogelijk om aan te tonen dat de motor ten tijde van de aanschaf van de auto reeds een gebrek had en dat deze daarom niet door nalatigheid van mijn kant is stuk gegaan. Eigenlijk had ik destijds een aankoopkeuring moeten laten doen. Vraag mij alleen af of men hierbij ook binnen in de motor gaat checken of deze nog in orde is...maar goed, dat is allemaal achteraf. Net zoals het feit dat ik misschien had moeten wachten met de reparatie totdat helemaal duidelijk is wie hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden...maar ik kan echter geen weken wachten en een geschil uitvechten, voordat ik mijn auto gemaakt heb.
Al met al verwacht ik er niet veel van. De enige hoop die ik op dit moment heb is een eventuele coulance regeling met de verkoper...Bedankt voor jullie advies in elk geval.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door peteroo »

Het is niet wat je zou mogen verwachten, zeker als aantoonbaar alle beurten zijn uitgevoerd volgens de fabrieksspecificaties.

Maar net even gegoogeld op de 207 sw en ik kom veel problemen tegen, zowel met de diesel- als de benzinemotoren. Voor de benzinemotoren wordt een extreem olieverbruik gemeld (een liter op 400 km). De 1.6 Hdi diesels hebben de bekende problemen met kapotte turbo's en compleet in de soep gelopen motoren.

Jammer, want Peugeot heeft in het verleden ook veel goede motoren gebouwd.

thecure
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door thecure »

peteroo schreef:Het is niet wat je zou mogen verwachten, zeker als aantoonbaar alle beurten zijn uitgevoerd volgens de fabrieksspecificaties.

Maar net even gegoogeld op de 207 sw en ik kom veel problemen tegen, zowel met de diesel- als de benzinemotoren. Voor de benzinemotoren wordt een extreem olieverbruik gemeld (een liter op 400 km). De 1.6 Hdi diesels hebben de bekende problemen met kapotte turbo's en compleet in de soep gelopen motoren.

Jammer, want Peugeot heeft in het verleden ook veel goede motoren gebouwd.
bij de benzinemotoren gaat het alleen om de thp motoren, deze waren slecht door idd olieverbruik, en door kettingen die gingen rekken.
De vti's zijn in de regel wel betrouwbaar, al vind ik ze minder mooi lopen. echte naaimachientjes zoals de oude TU5JP4 motoren zijn ze niet vind ik.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door kokka »

maarehhh slijtage van de nokkenas? dan is er iets mis geweest met de olietoevoer naar de nokkenas.
bij motor revisie kunnen ze overigens prima slijpsel en ander vuil uit de motor spoelen. je moet alleen even kijken of het goedkoper is om te reviseren of om een ruilmotor erin te zetten

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door peteroo »

Autobezit begint wel erg duur te worden zo. Voor minder dan die 4000 euro kocht ik ooit een tweedehands Mazda en daar heb ik acht jaar lang probleemloos mee gereden.

jonis
Berichten: 2869
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door jonis »

Ooit....dat was vast nog in de tijd dat op de auto voor een rechterspiegel nog extra betaalt moest worden. :wink:

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door peteroo »

Mwah, 13 jaar geleden.

RCEE
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 mei 2011 22:37

Re: Motorschade na 51.000 km

Ongelezen bericht door RCEE »

Je noemt een bedrag van 4150 euro. Is dat een nieuwe motor of zo? Een ruilmotor zou volgens mij goedkoper moeten zijn. Maar het beste is misschien toch even langs de dealer te gaan, misschien hebben zij een andere oplossing.
Ik twijfel erg aan de diagnose in dit verhaal. Ik heb zelf veel aan deze motoren gewerkt maar een technisch total-los heb ik nog nooit gezien. Het feit dat er [mogelijk] slijpsel in de motor gevonden is zou niet verklaren dat de auto consequent pas bij de 2e poging start. ook de geroepen reparatie prijs van €4150,-
zou mij aan het denken zetten. Hier zijn goedkopere oplossingen mogelijk.

Rijdt de auto verder goed? Ik zou dan adviseren om idd even een second opinion bij een [officiële!] Peugeot dealer uit te laten voeren. Misschien gewoon een defecte temparatuursensor die bij deze motoren 90% van de startproblemen veroorzaakt.

Gesloten