LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] occasion gekocht, niet goed

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
angeliquesmit

occasion gekocht, niet goed

Ongelezen bericht door angeliquesmit »

Wij hebben 2 maanden geleden een Seat Toledo gekocht uit 1999 voor 6000,- euro, bij een Ford dealer. Tijdens de proefrit hebben wij een aantal dingen geconstateerd dat gemaakt moest worden, waaronder een raar bonkend geluid bij de vooras. Als het niet gemaakt kon worden zou de koop niet door gaan (helaas niet op papier vast laten leggen). Zij gaven aan alle punten te maken, want dat zou toch onder de BOVAG garantie vallen. We zijn nu 2 maanden verder en zij hebben alles nagekeken, alles goed gerepareerd BEHALVE dat rare bonkende geluid. De auto is al 5x terug geweest naar de garage en zij kunnen niet vinden wat er aan de hand is. Zij geven aan alles nagekeken te hebben, dus in hun ogen is de auto veilig. Maar wij geven aan dat zij niet na kunnen gaan waar dat geluid vandaan komt en dus ook niet kunnen zeggen dat de auto veilig is. Wij willen nu een gesprek met de verkoop om tot een oplossing te komen.

Kan iemand ons helpen in hoever wij tot ons recht staan om bijv. te zeggen dat we de koop ongedaan willen maken of inruil van een andere auto?

a.roijmans

Re: occasion gekocht, niet goed

Ongelezen bericht door a.roijmans »

Waarom ga je niet eens ff naar de ANWB voor een controle zij vinden alles!
mvgr Arnold

hooplol

Ongelezen bericht door hooplol »

Op hun koste natuurlijk, desnoods naar de Seat dealer.

Tarballs

Ongelezen bericht door Tarballs »

Nee, niet naar de dealer. Het is een probleem tussen koper en verkoper. De verkoper moet binnen de garantieperiode bewijzen dat de koper het probleem zelf heeft veroorzaakt. Lukt dat niet, dan is de verkoper verantwoordelijk voor een acceptabele oplossing. De dealer heeft daar niets mee te maken.

Mocht er een fabricagefout of iets dergelijks zijn, dan mag de verkoper proberen dat bij de fabrikant te verhalen, nadat (!) hij de koper een oplossing heeft geboden. Dat is verder het probleem van de verkoper en niet van Angelique. Die heeft alleen met de verkoper te maken.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Tarballs,

De dealer of de ANWB lijkt me zeker wel een goede oplossing.

Probleem is namelijk niet zozeer dat er iets niet functioneert , maar dat er een vermoeden is dat er "iets" kapot is. Misschien is de auto hierdoor onveilig, in ieder geval zijn de kopers hier niet gerust op.

Gezien het feit dat de Seat dealer niks kan vinden , kan zij ook niks repareren, en is geld-terug of koop ongedaan maken hierdoor ook geen recht. ( alleen als de dealer zou erkennen dat dit geluid als ontbindende voorwaarde in de verkoop is bedongen)

Daarom moet er eerst een onderzoek plaatsvinden wat de oorzaak van dit geluid bepaalt, pas vanuit dit startpunt kunnen verdere acties worden afgeleid
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 19 mei 2007 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

hooplol

Ongelezen bericht door hooplol »

Het is toch wel duidelijk dat de verkoper (Ford) geen oplossing heeft kunnen cq willen vinden en het ziet er niet uit dat ze dat ook gaan lukken binnen de garantietermijn. Het is dus verstandig binnen deze periode kenbaar te maken dat je het anders wil oplossen. Dan wel naar de ANWB dan wel de dealer!

Tarballs

Ongelezen bericht door Tarballs »

De verkoper blijft binnen de garantieperiode verantwoordelijk voor het probleem. Het is sowieso verstandig om schriftelijk (desnoods) aangetekend kenbaar te maken dat het probleem bestaat. Wat ik bedoel is dat het niet de zaak van de koper is om contact te leggen met de dealer. Je hebt als koper alleen te maken met de verkoper, want daarmee (en niet met de dealer) heb je een overeenkomst.

Als de verkoper het probleem niet zelf kan oplossen, kan de verkoper contact zoeken met de dealer als hij wil. Dat is verder zijn zorg.

Denk je het volgende in: de koper zoekt contact met de dealer/importeur. Die bedenkt een dure oplossing. Wie gaat dat betalen als de verkoper op dat moment zegt dat hij het zelf wel goedkoper had kunnen oplossen.

Mijn stelling blijft: de dealer mag er best in betrokken worden, maar dan moet de verkoper dat doen. Gezien het feit dat er sprake is van garantie is het aan hem om de zaak op te lossen.
Gezien het feit dat de Seat dealer niks kan vinden , kan zij ook niks repareren, en is geld-terug of koop ongedaan maken hierdoor ook geen recht. ( alleen als de dealer zou erkennen dat dit geluid als ontbindende voorwaarde in de verkoop is bedongen)
Ben ik het niet mee eens. Het lijkt me volkomen duidelijk dat een vreemd geluid niet normaal is, wat de oorzaak ook. Binnen de garantieperiode moet de verkoper dat oplossen. Als hij dat niet kan, is het wel degelijk mogelijk om de koop ongedaan te maken. De auto functioneert niet normaal, tenzij je bijgeluiden wel normaal vindt.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Tarballs.
Tijdens de proefrit hebben wij een aantal dingen geconstateerd dat gemaakt moest worden, waaronder een raar bonkend geluid bij de vooras.
Ik kan met jouw gedachte meegaan als het een duidelijk goed hoorbaar vreemd geluid is, waarbij "iedereen" zegt dat dit niet normaal is.
Zij geven aan alles nagekeken te hebben, dus in hun ogen is de auto veilig.
Hieruit lees ik in ieder geval dat de Ford dealer het geluid niet als verontrustend bestempeld , maar het min of meer een normaal bijgeluid van de wagen vindt.

Hier hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn, maar je kan slecht ontbinding van de koop eisen als de wederpartij zegt dat er "niks" aan de hand is.

Jij en ik kunnen vanaf hier dit geluid niet beoordelen. Maakt de garage er zich met een Jantje-van-Leijen vanaf of zijn de kopers een Pietje-Precies en maken zich zorgen om niks.

Volgens mij kun je alleen uit deze impase geraken door een derde deskundige naar de wagen te laten kijken. Hetzij de Seat dealer hetzij de ANWB,

Gesloten