LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omslagpunt benzine vs. diesel

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Omslagpunt benzine vs. diesel

Ongelezen bericht door roland48 »

Al jaren wordt er gezegd dat het omslagpunt in de kosten van een diesel liggen rond de 30.000 km, ofwel vanaf 30.000 km per jaar wordt diesel goedkoper.

Dit gaat wel op voor nieuwe auto's, maar hoe zit het met 2de hands auto's? Als voorbeeld neem ik een Volvo V40 1.6 benzine vs. een V40 1.9D, beide uit 1999 (dit is de gewenste klasse).

De afschrijving en het onderhoud zijn dan vrijwel gelijk. De verschillen zitten in de verzekering en in grote mate in de wegenbelasting. Met benzine van 1,25 euro (8L/100km) en diesel 0,93 euro (5,6L/100km) kom ik op een omslagpunt van ongeveer 11.000 km.

Het lijkt dus beter om een diesel aan te schaffen (15.000 km/j) in plaats van een benzinewagen, maar 11.000 lijkt me aan de lage kant. Zie ik iets over het hoofd?

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Omslagpunt benzine vs. diesel

Ongelezen bericht door Anastasia »

Als ze even duur waren...
Maar wegens de hogere nieuwwaarde is de diesel duurder in verzekering, en deze is meestal zwaarder, dus ook de belasting.

Als de diesel veel kilometers heeft en de benzine weinig is de diesel goedkoper in aanschaf, en iets meer onderhoud, maar toch veel goedkoper, en dan kan het zelfs met 0 km per jaar al goedkoper zijn!

Als je een 5 jaar oude koop op benzine met 50.000 km en diesel met 150.000 km en dan de prijzen ziet, dus bijde goed onderhouden en goede garantie, is het bij nul km al goedkoper'!

Ook zal het verschil tussen aankoopprijzen en dagwaarde minder verschil hebben, dus bij total loss heb je minder bij te betalen...

Je houd tevens geld over voor andere leuke dingen..... dus kies die diesel met iets meer kilometers, en voordat je het prijsverschil aan onderhoud en extra belasting terug hebt ben je veel verder, dus ook bij nul kilometers waarbij de brandstof die goedkoper is en minder verbruik niet eens meetelde!

Zo zou je ook kunnen rekenen!

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: Omslagpunt benzine vs. diesel

Ongelezen bericht door Sometimes »

Bij 0 km is wat overdreven, de vaste lasten (wegenbel, verz) zijn tenslotte hoger. Je moet het terugverdienen door te rijden, de besparing op de brandstofkosten per kilometer moet de extra vaste lasten opbrengen.

Ik heb een soortgelijke keuze gemaakt en een diesel gekocht. Voor mijn auto (Mondeo) had ik het omslagpunt berekend op 10.880 km. Goed te doen dus.

rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: Omslagpunt benzine vs. diesel

Ongelezen bericht door rhodi »

Bij een wat grotere auto ligt het omslagpunt meestal lager. Grotere auto's gebruiken meer benzine. Ikzelf had een mercedes c-klasse, automaat benzine. Heb nu een e-klasse, handschakel diesel. De c reed 1 op 9,5, de e rijd 1 op 16 ruim. Nu heb ik het over 10.000 km bij gehouden. Dus best wel een aardig vergelijk.Benzine kost zo'n € 1,25 en diesel ong. €0,95. 10.000/9,5*€1,25= €1315 aan benzine
10.000/16*€0,95=€594 aan diesel.

Wegenbelasting is jaarlijks €500 duurder aan diesel, dus ik ben nu al ruim €200 goedkoper bij 10.000 km.

Vergelijk is niet helemaal 100% , C was automaat en E is handbak maar toch.
C weegt 1300 kg en de E weegt 1360 kg.(ik heb de ligtste uitvoering).

De tegenwoordige turbo's en dergelijke gebruiken wel meer dan de ouderwetse diesel zoals ik heb, maar die rijden dan ook wat meer zoals een benzine auto rijdt.

Of er verschil in verz.premie zit weet ik niet. Onderhoud van een diesel is goedkoper dan van benzine!!
Diesel zijn gemaakt voor veel kilometers,benzine niet.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Omslagpunt benzine vs. diesel

Ongelezen bericht door roland48 »

Ik heb het natuurlijk wel over gelijkwaardige auto's, dus een benzineversie met 100.000 vs.een diesel met 150.000 km's op de teller.

Er is dan wel een verschil in aanschafwaarde, maar de afschrijving per jaar is na 5 jaar ongeveer gelijk.

Als het zo is dat een diesel goedkoper is in onderhoud, dan komt het omslagpunt nog lager te liggen. Waar zit dat verschil trouwens in?

Straks lekker dieselen. Het omslagpunt kan dus inderdaad zo laag zijn..

Ik heb een vergelijk gemaakt tussen oudere en nieuwere diesels, de nieuwere zijn aanmerkelijk zuiniger geworden. Van eenzelfde type kan het best van 6,7 naar 5,5L per 100 km zijn gegaan (weer even diezelfde V40 als uitgangspunt). Het is dus wel zaak een nieuwer type te kopen om maximaal te profiteren van het brandstofvoordeel.

De verzekering scheelt trouwens zo'n 5% op basis van de hogere nieuwwaarde.

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: Omslagpunt benzine vs. diesel

Ongelezen bericht door Sometimes »

Verzekering wordt bepaald door waarde en door gewicht. Diesel is altijd zwaarder, dus daar komt ook een stukje vandaan.

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Omslagpunt benzine vs. diesel

Ongelezen bericht door DL3B »

En dan nog wat: hoe ga je je auto verzekeren?
Oudere auto zal je zeker geen all-risk meer voor nemen; wordt eerder een WA met beperkt casco toch?
Vergeet dat vooral niet in de totaalberekening.

chaoot
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 okt 2006 15:22

Re: Omslagpunt benzine vs. diesel

Ongelezen bericht door chaoot »

Hallo,

Wij hebben zelf 6 jaar geleden een 106 Diesel aangeschaft. (model uit 1996)

Omslagpunt lag op dat moment rond de 12000 per jaar voor dat model en die leeftijd.
We rijden inmiddels 11000 per jaar (gemiddeld).
De auto is relatief goedkoop in de verzekering en wegenbelasting. Gevoelsmatig rijden we goedkoop omdat de brandstof goedkoper is aan de pomp.
Onderhoudskosten zijn uiteraard hoger omdat het een tweede hands betreft.

Gesloten