LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ondernemersrisico automonteur
Ondernemersrisico automonteur
Goedendag,
Van de week maakte mijn auto een raar geluid. Ik stopte langs de weg en alle koelvloeistof liep over de weg.
Vervolgens heb ik de auto naar een monteur in de regio gesleept, die zou er de volgende dag naar kijken.
Nu heeft de monteur de auto proberen te starten en is de waterpomp vastgelopen , de distributieriem eraf geknalt en zijn er een x aantal kleppen krom. Al met al geen goedkoop grapje.
Maar wie is er nu aansprakelijk? Toen ik de auto naar de monteur had gesleept zat de distributieriem nog op zijn plek en waren er dus ook geen zuigers krom. Is hier ook zoiets als ondernemersrisico voor?
Alvast bedankt.
Van de week maakte mijn auto een raar geluid. Ik stopte langs de weg en alle koelvloeistof liep over de weg.
Vervolgens heb ik de auto naar een monteur in de regio gesleept, die zou er de volgende dag naar kijken.
Nu heeft de monteur de auto proberen te starten en is de waterpomp vastgelopen , de distributieriem eraf geknalt en zijn er een x aantal kleppen krom. Al met al geen goedkoop grapje.
Maar wie is er nu aansprakelijk? Toen ik de auto naar de monteur had gesleept zat de distributieriem nog op zijn plek en waren er dus ook geen zuigers krom. Is hier ook zoiets als ondernemersrisico voor?
Alvast bedankt.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Dank voor de reactie snuffel.
De waterpomp is vastgelopen toen de monteur de auto heeft gestart. Hij heeft toegegeven dat toen hij de auto startte de waterpomp vastliep en de distributieriem er is afgelopen. Er kan inderdaad veel schade zijn en daarom wil we graag meer van weten. In ieder geval bedankt voor de reactie, mocht u na dit antwoordt nog meer informatie of een andere gedachtengang hebben hoor ik dit graag.
De waterpomp is vastgelopen toen de monteur de auto heeft gestart. Hij heeft toegegeven dat toen hij de auto startte de waterpomp vastliep en de distributieriem er is afgelopen. Er kan inderdaad veel schade zijn en daarom wil we graag meer van weten. In ieder geval bedankt voor de reactie, mocht u na dit antwoordt nog meer informatie of een andere gedachtengang hebben hoor ik dit graag.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Als hij het zelf heeft toegegeven lijkt de zaak toch een makje...
Re: Ondernemersrisico automonteur
Dat lijkt me ook, en komt haast nooit voor......thecure schreef:Als hij het zelf heeft toegegeven lijkt de zaak toch een makje...
Verder is het interessant om te weten waarom de koelvloeistof uit de motor liep. En ook de reden van het vastlopen van de koelvloeistof / waterpomp.
Of was de behuizing van de pomp al gebarsten en liep daarom de koelvloeistof eruit, en de zaak vast.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Ik zou zeggen probeer een zaak. Het zal niet meevallen en ik geef u weinig kans.
Re: Ondernemersrisico automonteur
en dan ook nog. hij mag dat in eerste instantie dan wel toegegeven hebben, misschien dat hij dat nu wel niet meer doet.
Re: Ondernemersrisico automonteur
De koelvloeistof is eruit gelopen omdat de as van de waterpomp kapot was. (volgens de monteur)Brahms schreef:Dat lijkt me ook, en komt haast nooit voor......thecure schreef:Als hij het zelf heeft toegegeven lijkt de zaak toch een makje...
Verder is het interessant om te weten waarom de koelvloeistof uit de motor liep. En ook de reden van het vastlopen van de koelvloeistof / waterpomp.
Of was de behuizing van de pomp al gebarsten en liep daarom de koelvloeistof eruit, en de zaak vast.
De motor liep nog toen ik hem aan de kant heb gezet, ook gewoon uitgedaan door de sleutel om te draaien. Dat wijst er dus op dat op dat moment alles nog op zijn plek zat.
Volgens een kennis is dit ondernemersrisico en zijn zij als het goed is hiervoor verzekerd.
Ik ben benieuwd of nog meer mensen deze mening delen of hetzelfde mee hebben gemaakt of hier meer kennis van hebben. Alle reacties zijn welkom!
Re: Ondernemersrisico automonteur
De vraag is natuurlijk of de schade ontstaan is door het handelen van de monteur, of onvermijdelijk was door de al opgetreden problemen. Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen. Zo te zien is TS evenmin iemand met veel verstand van zaken. En zelfs als je hard kunt maken dat de schade door het handelen van de monteur is ontstaan, is het niet automatisch zo dat die dan ook aansprakelijk is voor de schade. De schade moet aan hem toe te rekenen zijn. Ik voorzie dus nog wel de nodige bewijsproblemen.
Vooralsnog zou ik proberen om in goed onderling overleg te kijken hoe ver je kunt komen, daar kom je vaak het best mee weg.
Vooralsnog zou ik proberen om in goed onderling overleg te kijken hoe ver je kunt komen, daar kom je vaak het best mee weg.
Re: Ondernemersrisico automonteur
als de as kapot was (middendoor bedoel je?) kon de motor onmogelijk normaal lopen, de distributieriem loopt ook over de waterpomp.koennijp schreef:De koelvloeistof is eruit gelopen omdat de as van de waterpomp kapot was. (volgens de monteur)Brahms schreef:Dat lijkt me ook, en komt haast nooit voor......thecure schreef:Als hij het zelf heeft toegegeven lijkt de zaak toch een makje...
Verder is het interessant om te weten waarom de koelvloeistof uit de motor liep. En ook de reden van het vastlopen van de koelvloeistof / waterpomp.
Of was de behuizing van de pomp al gebarsten en liep daarom de koelvloeistof eruit, en de zaak vast.
De motor liep nog toen ik hem aan de kant heb gezet, ook gewoon uitgedaan door de sleutel om te draaien. Dat wijst er dus op dat op dat moment alles nog op zijn plek zat.
Volgens een kennis is dit ondernemersrisico en zijn zij als het goed is hiervoor verzekerd.
Ik ben benieuwd of nog meer mensen deze mening delen of hetzelfde mee hebben gemaakt of hier meer kennis van hebben. Alle reacties zijn welkom!
Het lijkt me waarschijnlijker dat de afdichting stuk gegaan is, waardoor de waterpomp is gaan lekken. vervolgens is deze vastgeslagen toen de monteur de auto startte.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Raar geluid en koelvloeistof weg lijkt me: pomp al lek onder het rijden. Distributieriem op z'n plek is een visuele vaststelling, maar die kan best al zijn versprongen.
Kortom, een lastige zaak om je recht te halen. Ik zou proberen er samen uit te komen, want anders kost het meer tijd en energie dan noodzakelijk.
Vraag is natuurlijk ook of het om een vrij jonge auto gaat of bijvoorbeeld een Golf III of Corsa in de winter van zijn bestaan?
ps bij mijn stenentijdperk-automobiel wordt de waterpomp meen ik aangedreven via een van de andere riemen.
Kortom, een lastige zaak om je recht te halen. Ik zou proberen er samen uit te komen, want anders kost het meer tijd en energie dan noodzakelijk.
Vraag is natuurlijk ook of het om een vrij jonge auto gaat of bijvoorbeeld een Golf III of Corsa in de winter van zijn bestaan?
ps bij mijn stenentijdperk-automobiel wordt de waterpomp meen ik aangedreven via een van de andere riemen.
Re: Ondernemersrisico automonteur
niet alleen in het stenen tijdperk, nu grijpen de autofabrikanten weer terug op dat principe. Bij mijn Focus 1.0 ecoboost wordt de waterpomp weer door de multiriem aangedreven.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Kort samengevat;
Heb de auto rijdend aan de kant gezet, motor uit gezet, koelvloeistof liep er allemaal uit. Auto naar de monteur gesleept en vervolgens heeft hij hem daar proberen te starten. Hij (kennis van de familie) heeft gezegd dat op moment dat hij de auto startte hij even liep maar vrijwel de waterpomp meteen vastliep en toen ook de distributieriem eraf knalde. Nu heb ik vandaag ook bericht gehad dat alle 16 kleppen krom zijn. Er moet dus helemaal een nieuwe kop op komen.
Ik denk dat zoals thecure aangeeft hij waarschijnlijk is gaan lekken en toen de monteur de auto startte hij vast is gelopen. Maar de schade die door het starten van de monteur aan mijn auto is ontstaan, valt daar iets over te zeggen met betrekking tot ondernemersrisico? Die waterpomp is voor mij rekening dat staat vast!
Heb de auto rijdend aan de kant gezet, motor uit gezet, koelvloeistof liep er allemaal uit. Auto naar de monteur gesleept en vervolgens heeft hij hem daar proberen te starten. Hij (kennis van de familie) heeft gezegd dat op moment dat hij de auto startte hij even liep maar vrijwel de waterpomp meteen vastliep en toen ook de distributieriem eraf knalde. Nu heb ik vandaag ook bericht gehad dat alle 16 kleppen krom zijn. Er moet dus helemaal een nieuwe kop op komen.
Ik denk dat zoals thecure aangeeft hij waarschijnlijk is gaan lekken en toen de monteur de auto startte hij vast is gelopen. Maar de schade die door het starten van de monteur aan mijn auto is ontstaan, valt daar iets over te zeggen met betrekking tot ondernemersrisico? Die waterpomp is voor mij rekening dat staat vast!
Re: Ondernemersrisico automonteur
Helaas, geen merk of type vermeld maar ik vermoed dat de waterpomp ook door de tandriem word
aangedreven.
En bij vervangen tandriem doe je dan gelijk de waterpomp ook.
Als die riem en pomp te laat zijn vervangen is risico eigenaar en niet een garage waar je toevallig pech kreeg.
Bij een vastgelopen pomp kan de riem hier over slippen en later breken en bij stationair draaien is de kromme kleppen wel vreemd...
Maar zonder merk en type kan ik niets zeggen, maar eigenaar is verantwoordelijk voor tijdig vervangen tandriem en zolang je niet aantoonde dat dit tijdig is gebeurd kun je niets claimen.
aangedreven.
En bij vervangen tandriem doe je dan gelijk de waterpomp ook.
Als die riem en pomp te laat zijn vervangen is risico eigenaar en niet een garage waar je toevallig pech kreeg.
Bij een vastgelopen pomp kan de riem hier over slippen en later breken en bij stationair draaien is de kromme kleppen wel vreemd...
Maar zonder merk en type kan ik niets zeggen, maar eigenaar is verantwoordelijk voor tijdig vervangen tandriem en zolang je niet aantoonde dat dit tijdig is gebeurd kun je niets claimen.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Merk is volkswagen en het type auto een golf 4 uit 1999. Heb bij hun ook mijn auto APK laten keuren en gevraagd of ze ook naar de distributieriem wilden kijken etc. Hebben zij toen gedaan en ik kon er nog makkelijk een tijdje mee rijden, zag er nog keurig uit. (2 maand geleden nu en 3000km verder)stofzuigertje schreef:Helaas, geen merk of type vermeld maar ik vermoed dat de waterpomp ook door de tandriem word
aangedreven.
En bij vervangen tandriem doe je dan gelijk de waterpomp ook.
Als die riem en pomp te laat zijn vervangen is risico eigenaar en niet een garage waar je toevallig pech kreeg.
Bij een vastgelopen pomp kan de riem hier over slippen en later breken en bij stationair draaien is de kromme kleppen wel vreemd...
Maar zonder merk en type kan ik niets zeggen, maar eigenaar is verantwoordelijk voor tijdig vervangen tandriem en zolang je niet aantoonde dat dit tijdig is gebeurd kun je niets claimen.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Ja, een 17 jaar oude Golf en de riem zag er nog redelijk uit...
Maar alleen APK, en dus geen garantie dat hij niet breekt.
Meestal is bepaalde KM stand of aantal jaren het advies om te vervangen...
De riem zag er goed uit maar de waterpomp, die vervang je ook gelijk met de riem
en daar zit het probleem.
Alleen maar APK en geen grote beurt + riem vervangen en dat was ook al snel €800,- geweest.
Dat is meer dan dagwaarde auto en wilde je dat betalen?
U kon nog doorrijden maar hij zij niet hoelang!
Jammer maar ze zeggen niet voor niets elke 5 jaren nieuwe riem + waterpomp.
Door de werkzaamheden van grote beurt + riem in te vullen op www.mijngarage.nl zie je wat het koste bij een garage in jou buurt, nu te laat maar had je dit willen betalen?
Maar alleen APK, en dus geen garantie dat hij niet breekt.
Meestal is bepaalde KM stand of aantal jaren het advies om te vervangen...
De riem zag er goed uit maar de waterpomp, die vervang je ook gelijk met de riem
en daar zit het probleem.
Alleen maar APK en geen grote beurt + riem vervangen en dat was ook al snel €800,- geweest.
Dat is meer dan dagwaarde auto en wilde je dat betalen?
U kon nog doorrijden maar hij zij niet hoelang!
Jammer maar ze zeggen niet voor niets elke 5 jaren nieuwe riem + waterpomp.
Door de werkzaamheden van grote beurt + riem in te vullen op www.mijngarage.nl zie je wat het koste bij een garage in jou buurt, nu te laat maar had je dit willen betalen?
Re: Ondernemersrisico automonteur
Ik vraag me af in hoeverre je de staat van een distributieriem visueel kunt controleren. Het is niet voor niets dat fabrikanten in het onderhoudsschema aangeven wanneer de distributieriem moet worden vervangen.koennijp schreef: Merk is volkswagen en het type auto een golf 4 uit 1999. Heb bij hun ook mijn auto APK laten keuren en gevraagd of ze ook naar de distributieriem wilden kijken etc. Hebben zij toen gedaan en ik kon er nog makkelijk een tijdje mee rijden, zag er nog keurig uit. (2 maand geleden nu en 3000km verder)
Re: Ondernemersrisico automonteur
Bij een auto uit 1999 zijn dit soort schades voor eigen risico. Bovendien lekt een pomp niet zomaar zoveel, een falende keerring lekt een hele poos een beetje en gedurende die tijd heb je de kans de boel te vervangen. Vag pompen hebben wel de neiging om plotseling vast te lopen en dat zal zijn gebeurd (daar kan de monteur weinig aan doen).
Een VW van 1999 heeft bij goede onderhoud minimaal driemaal een nieuwe Driem gekregen dus een paar jaar terug de derde (en bij goed onderhoud ook aan zijn tweede of derde waterpomp toe moeten zijn)
Geen documentatie of rekeningen over bovenstaande werkzaamheden doet vermoeden dat er een aanzienlijke kans op structurele schade was....
Een VW van 1999 heeft bij goede onderhoud minimaal driemaal een nieuwe Driem gekregen dus een paar jaar terug de derde (en bij goed onderhoud ook aan zijn tweede of derde waterpomp toe moeten zijn)
Geen documentatie of rekeningen over bovenstaande werkzaamheden doet vermoeden dat er een aanzienlijke kans op structurele schade was....
Re: Ondernemersrisico automonteur
een golf uit 99? die moet gewoon naar de sloop.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Kleine correctie: "deze" Golf uit 99. De schade staat niet in verhouding tot de waarde van de auto.thecure schreef:een golf uit 99? die moet gewoon naar de sloop.
Re: Ondernemersrisico automonteur
Economisch total lossGJvdZ schreef:Kleine correctie: "deze" Golf uit 99. De schade staat niet in verhouding tot de waarde van de auto.thecure schreef:een golf uit 99? die moet gewoon naar de sloop.