LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 31 jan 2020 09:09
Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
Ik heb een Peugeot 308SW 96Kw (2015) uitvoering met een distributie riem die door de olie loopt.
Twee weken terug kreeg ik motor storing P0014 nokkenas verstelling. bij 42.000 km
(volgens Peugeot zou deze 175.000km of 10 jaar mee te gaan.)
Na onderzoek bleek de distributie riem aangetast te zijn, en de vezels zijn gaan zwerven door de olie.
Kosten voor een nieuwe riem en vervangen aangetaste onderdelen en schoonmaken van motor 2000 euro's.
Bij navraag bleek de orginele riem al te zijn vervangen door een duurzamere versie.
Peugeot Nederland gaf geen coulance. Omdat Dit een schadeauto die meer dan 2 jaar stil had gestaan (in orginele staat). En pas toen ik heb gekocht had zijn eerste 2 ondehoudsbeurten had gehad.
Nu is he volgende het geval; Peugeot beweert dat de riem minstens 175.000km en/of 10 jaar mee moet gaan. Dit blijkt bij navraag bij verschillende garages niet het geval, veelal wordt deze al voor 80.000km vervangen.
Ook bij het onderhoud door de garage is het niet mogelijk de slijtage van de riem te controleren, (zoals bij een normale distributie riem). De slijtage (vezels) zorgen voor vervolg schade die flink kan oplopen.
Dit klopt toch niet !!!
Zijn er meer Peugeot bezitters met hetzelfde probleem.
Peugeot Nederland aanspakelijk gesteld maar laat niets meer van zicht horen. Inmiddels is de auto gerepareerd. Maar ik ben bang dat ik over 40.000 / 50.000 km weer aan de beurt ben.
Twee weken terug kreeg ik motor storing P0014 nokkenas verstelling. bij 42.000 km
(volgens Peugeot zou deze 175.000km of 10 jaar mee te gaan.)
Na onderzoek bleek de distributie riem aangetast te zijn, en de vezels zijn gaan zwerven door de olie.
Kosten voor een nieuwe riem en vervangen aangetaste onderdelen en schoonmaken van motor 2000 euro's.
Bij navraag bleek de orginele riem al te zijn vervangen door een duurzamere versie.
Peugeot Nederland gaf geen coulance. Omdat Dit een schadeauto die meer dan 2 jaar stil had gestaan (in orginele staat). En pas toen ik heb gekocht had zijn eerste 2 ondehoudsbeurten had gehad.
Nu is he volgende het geval; Peugeot beweert dat de riem minstens 175.000km en/of 10 jaar mee moet gaan. Dit blijkt bij navraag bij verschillende garages niet het geval, veelal wordt deze al voor 80.000km vervangen.
Ook bij het onderhoud door de garage is het niet mogelijk de slijtage van de riem te controleren, (zoals bij een normale distributie riem). De slijtage (vezels) zorgen voor vervolg schade die flink kan oplopen.
Dit klopt toch niet !!!
Zijn er meer Peugeot bezitters met hetzelfde probleem.
Peugeot Nederland aanspakelijk gesteld maar laat niets meer van zicht horen. Inmiddels is de auto gerepareerd. Maar ik ben bang dat ik over 40.000 / 50.000 km weer aan de beurt ben.
Re: Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
Neem dit op met de verkoper die de auto aan jou verkocht heeft. Met Peugeot Nederland heb jij niets te maken. Ik vraag me dan ook af op welke juridische basis je hun aansprakelijk wil stellen.
Re: Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
En dat is op zich ook logisch. Peugeot heeft namelijk ook geen enkele verplichting jegens u, u heeft geen overeenkomst met Peugeot maar met de verkoper van uw auto. Maar goed, nu begrijp ik dat u een schadeauto heeft die ook nog eens 2 jaar lang stil heeft gestaan. En de werking van een dergelijke riem wordt pas optimaal als die ook regelmatig gesmeerd wordt, en dus door de olie loopt. Vooral dat laatste komt de levensduur van de riem zeker niet ten goede en maakt het aansprakelijk stellen van peugeot helemaal lastig. Tel daarbij op dat de originele riem er al niet meer op zit, wat ook niet echt in uw voordeel spreekt.c.j.boeren schreef: ↑31 jan 2020 09:48Peugeot Nederland aanspakelijk gesteld maar laat niets meer van zicht horen.
Re: Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
Is die af fabriek met schade geleverd dan?c.j.boeren schreef: ↑31 jan 2020 09:48Omdat Dit een schadeauto die meer dan 2 jaar stil had gestaan (in orginele staat).
Ik denk niet dat je hier iets gaat winnen. Peugeot heeft goede redenen om je niet te helpen. Heb je al bij de verkoper aangeklopt, en wat zei die?
Re: Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
De enige waar je op dit moment nog iets kunt verhalen is degene die de nieuwe riem gemonteerd heeft. Als de riem binnen een jaar weer op gaat spelen dan heb je een punt en kun je hem hierop aanspreken (kwaliteit reparatie).
Bij normaal gebruik ( = niet 2 jaar stilstaan) en regelmatige oliewissel moet zelfs een peugeot riem langer mee kunnen dan 50.000 km echter die 175.000 km is zeker niet realistisch en als het dat al was zal er ook een aantal jaren aan hangen (gok max. 5-7 jaar).
Bij normaal gebruik ( = niet 2 jaar stilstaan) en regelmatige oliewissel moet zelfs een peugeot riem langer mee kunnen dan 50.000 km echter die 175.000 km is zeker niet realistisch en als het dat al was zal er ook een aantal jaren aan hangen (gok max. 5-7 jaar).
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
Bij andere merken eisen ze bepaalde olie soorten en specificaties.
De gesmeerde riem kan niet tegen elke Olie!
Ik denk dat ze daarom minder dan 10 jaren of 175.000 km mee gaan.
1x het Action huismerk, zelfs als de dikte goed is mag niet, dus bij bijvullen ooit kun je het oplopen.
Vraag daarom welke olie de verkoper gebruikt heeft en wat Peugeot Nederland voor olie advies geeft.
En wie was vorige eigenaar... goede garages geven daarom elke keer een vol flesje met 1 liter juiste verse olie voor bijvullen
om die reden bij elke beurt.
De gesmeerde riem kan niet tegen elke Olie!
Ik denk dat ze daarom minder dan 10 jaren of 175.000 km mee gaan.
1x het Action huismerk, zelfs als de dikte goed is mag niet, dus bij bijvullen ooit kun je het oplopen.
Vraag daarom welke olie de verkoper gebruikt heeft en wat Peugeot Nederland voor olie advies geeft.
En wie was vorige eigenaar... goede garages geven daarom elke keer een vol flesje met 1 liter juiste verse olie voor bijvullen
om die reden bij elke beurt.
Re: Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
Bekend probleem, lees de verschillende peugeot foras maar na (Peugeot meeting)
Is inderdaad een ondeugdelijke riem.
Is inderdaad een ondeugdelijke riem.
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14
Re: Ondeugelijke Distributie riem Peugeot 308SW (T9 met injectie EB2DTS)
Na de THP problematiek is het volgende hoofdstuk de EB2.
Om in uw geval op coulance bij de importeur te kunnen rekenen moet u een onderhoudsboekje kunnen tonen waarin aantoonbaar alle beurten volgens de daarvoor geldende normen staan afgetekend. Met een pauze van 2 jaar daartussen zal dat laatste een probleem worden. Ik vrees dat voor de druiven zuur zijn. Zelfs na montage van een nieuwe riem is het raadzaam deze elke beurt te laten checken met een simpel daarvoor gemaakt gereedschapje.
Om in uw geval op coulance bij de importeur te kunnen rekenen moet u een onderhoudsboekje kunnen tonen waarin aantoonbaar alle beurten volgens de daarvoor geldende normen staan afgetekend. Met een pauze van 2 jaar daartussen zal dat laatste een probleem worden. Ik vrees dat voor de druiven zuur zijn. Zelfs na montage van een nieuwe riem is het raadzaam deze elke beurt te laten checken met een simpel daarvoor gemaakt gereedschapje.