LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontevrede Koper
Ontevrede Koper
Hallo,
13 dagen geleden heb ik mijn Alfa Romeo 156 t.spark selespeed verkocht. Ik was een liefhebber van die auto, maar wegens de dure benzineprijzen en het onderhoud aan alfa in zijn algemeenheid heb ik de auto verkocht. Een week voor de verkoop heb ik de auto nog apk laten keuren, toen zat er nog een gaatje in de uitlaat en dat heb ik laten maken. Altijd goed onderhouden en met plezier in gereden. Een dag voor de verkoop alle vloeistoffen aangevuld incl. Olie. Na 13 dagen krijg ik telefoon van de koper en hij zei dat het moterblok kapot is. Ik heb tegen hem gezegd dat ik dit vreemd vond. Aangezien de auto 130 a 140.000 km heeft gelopen. Een dag later zegt de koper dat ik heb terug kan kopen voor 700 Euro anders heb ik een probleem. Ik schrok hier natuurlijk van, maar heb de beste man netjes te woord gestaan dat ik weinig voor hem kan betkeken en dat de auto altijd netjes is onderhouden. Nog aan hem gevraagd hoe dit kwam, hij was in Duitsland hard wezen rijden en daar ging het mis. Weer een dag later zegt de man dat ik verplicht ben de auto terug te kopen anders neemt hij verdere stappen. De auto is particulier verkocht. Weet iemand wat mijn rechten/plichten zijn. Ik hoor het graag, Groeten N
13 dagen geleden heb ik mijn Alfa Romeo 156 t.spark selespeed verkocht. Ik was een liefhebber van die auto, maar wegens de dure benzineprijzen en het onderhoud aan alfa in zijn algemeenheid heb ik de auto verkocht. Een week voor de verkoop heb ik de auto nog apk laten keuren, toen zat er nog een gaatje in de uitlaat en dat heb ik laten maken. Altijd goed onderhouden en met plezier in gereden. Een dag voor de verkoop alle vloeistoffen aangevuld incl. Olie. Na 13 dagen krijg ik telefoon van de koper en hij zei dat het moterblok kapot is. Ik heb tegen hem gezegd dat ik dit vreemd vond. Aangezien de auto 130 a 140.000 km heeft gelopen. Een dag later zegt de koper dat ik heb terug kan kopen voor 700 Euro anders heb ik een probleem. Ik schrok hier natuurlijk van, maar heb de beste man netjes te woord gestaan dat ik weinig voor hem kan betkeken en dat de auto altijd netjes is onderhouden. Nog aan hem gevraagd hoe dit kwam, hij was in Duitsland hard wezen rijden en daar ging het mis. Weer een dag later zegt de man dat ik verplicht ben de auto terug te kopen anders neemt hij verdere stappen. De auto is particulier verkocht. Weet iemand wat mijn rechten/plichten zijn. Ik hoor het graag, Groeten N
Re: Ontevrede Koper
Nilles88
Koop=koop. Als de koper gaat dreigen, dan zou ik daarvan aangifte doen bij hermandad.
Sukses, Maxiem.
Koop=koop. Als de koper gaat dreigen, dan zou ik daarvan aangifte doen bij hermandad.
Sukses, Maxiem.
Re: Ontevrede Koper
Ik snap dat koop=koop, maar hij heeft het over de garantie volgens mij, maar dit is gewoon onderhoud en ik ben geen autobedrijf, maar gewoon particulier. Bedankt voor de reactie!
Re: Ontevrede Koper
Bij een particulier heb je nou eenmaal geen garantie, dus laat die het lekker bekijken.
Re: Ontevrede Koper
wat is er dan precies stuk dan? kapot is een breed begrip.
is er alleen een sensor stuk of is de motor in de soep gelopen?
hoe is de auto de afgelopen tijd onderhouden? kun je aannemelijk maken (rekeningen e.d.) dat de auto goed volgens voorschift is onderhouden?
Is de distributieriem (indien aanwezig) op tijd vervangen of is er aan te koper medegedeeld dat vervanging eraan zit te komen?
zo ja dan heb je de auto ter goeder trouw verkocht en is het helaas gewoon pech voor de koper.
had hij garantie willen hebben dan had hij maar bij een dealer moeten kopen.
Ook als de auto slecht en achterstallig onderhoud gehad heeft, en dit is eerlijk aan de koper medegedeeld, dan is het risico voor de koper.
Hij had immers de auto kunnen laten staan en een ander exemplaar kunnen kopen.
Heb je echter willens en wetens een auto verkocht met achterstallig onderhoud en gebreken, dan kan de koper hier een zaak van maken.
Hij moet dan wel aan de rechter bewijzen dat het defect te maken heeft met (verzwegen) achterstallig onderhoud.
is er alleen een sensor stuk of is de motor in de soep gelopen?
hoe is de auto de afgelopen tijd onderhouden? kun je aannemelijk maken (rekeningen e.d.) dat de auto goed volgens voorschift is onderhouden?
Is de distributieriem (indien aanwezig) op tijd vervangen of is er aan te koper medegedeeld dat vervanging eraan zit te komen?
zo ja dan heb je de auto ter goeder trouw verkocht en is het helaas gewoon pech voor de koper.
had hij garantie willen hebben dan had hij maar bij een dealer moeten kopen.
Ook als de auto slecht en achterstallig onderhoud gehad heeft, en dit is eerlijk aan de koper medegedeeld, dan is het risico voor de koper.
Hij had immers de auto kunnen laten staan en een ander exemplaar kunnen kopen.
Heb je echter willens en wetens een auto verkocht met achterstallig onderhoud en gebreken, dan kan de koper hier een zaak van maken.
Hij moet dan wel aan de rechter bewijzen dat het defect te maken heeft met (verzwegen) achterstallig onderhoud.
Re: Ontevrede Koper
Nilles88, Thecure heeft gelijk.
Mededelen is niet voldoende zonder een paar wettelijke getuigen. Zonder deze, bereik je bij een rechter (als het zover komt...) niets mee. Óf getuigen (dus geen broertje, zusje, papa enz) óf je hebt het op papier gezet en beiden ondertekend. De "vrijheid/blijheid" van particuliere verkoop is toch al een tijdje voorbij. Een particuliere koper heeft natuurlijk altijd zijn onderzoeksplicht, hetzij bij een garage, hetzij bij een particulier, maar de (particuliere) verkoper heeft ook een mededelingsplicht. Zeker in jouw geval. Een motor loopt immers niet zomaar in de soep. Het zal voor de koper evengoed niet gemakkelijk zijn (en zeker heel kostbaar zijn / vergeet de rechtsbijstand maar, want die sluit particuliere internetverkopen meestal uit...) om jouw voor de rechter te slepen. Als het zover komt zal het voor de verkoper echter ook niet gemakkelijk zijn om er onderuit te komen. Lastig, lastig dus. Misschien samen een goed gesprek aangaan en eens bespreken wat er nu daadwerkelijk is misgegaan, voordat er een stoeptegel door jouw ruit vliegt. Succes !Ook als de auto slecht en achterstallig onderhoud gehad heeft, en dit is eerlijk aan de koper medegedeeld, dan is het risico voor de koper.
Re: Ontevrede Koper
Bovenstaande zou ik dus helemaal niet doen. Dit betreft een overeenkomst tussen twee particulieren en de koper had vooraf alles mogen / moeten onderzoeken. Is dit niet gebeurd/heeft hij hiervan afgezien dan is de auto gekocht zoals hij er bijstond. Gezien het genoemde bedrag kan de koper zich al helemaal nergens op beroepen.
Persoonlijk zou ik hem veel succes wensen bij het nemen van stappen en wellicht leert hij er iets van.....
Gelukkig staan alfa's (zeker de oudere) bekend als bomb proof en kan "even trappen" in Duitsland voor de rechter nooit de reden zijn om de koper in het ongelijk te stellen
Persoonlijk zou ik hem veel succes wensen bij het nemen van stappen en wellicht leert hij er iets van.....
Gelukkig staan alfa's (zeker de oudere) bekend als bomb proof en kan "even trappen" in Duitsland voor de rechter nooit de reden zijn om de koper in het ongelijk te stellen
-
- Berichten: 32489
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ontevrede Koper
Hoeveel olie moest je bijvullen?Een dag voor de verkoop alle vloeistoffen aangevuld incl. Olie. Na 13 dagen krijg ik telefoon van de koper en hij zei dat het moterblok kapot is.
Re: Ontevrede Koper
Als ts een rechtsbijstand verzekering heeft kan die misschien een reactie voor hem opstellen, maar als de koper toch heeft toegegeven dat hij met de auto is gaan blazen..... Dan zie ik echt niet waar de verkoper ook maar iets te verwijten is.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Ontevrede Koper
Die koper heeft geen poot om op te staan.
Ten eerste is garantie verstrekken geen verplichting.
Punt twee is dat het om een gebruikte auto gaat. Kijkend naar de km stand is het wel mogelijk dat er "verborgen" gebreken in zitten, wat weer de verkoper niet aangerekend kan worden.
Ten derde is niet bewezen dat de koper voorzichtig met de auto is omgegaan en de schade veroorzaakt is door een probleem die eventueel al in de auto zou hebben gezeten.
Ten eerste is garantie verstrekken geen verplichting.
Punt twee is dat het om een gebruikte auto gaat. Kijkend naar de km stand is het wel mogelijk dat er "verborgen" gebreken in zitten, wat weer de verkoper niet aangerekend kan worden.
Ten derde is niet bewezen dat de koper voorzichtig met de auto is omgegaan en de schade veroorzaakt is door een probleem die eventueel al in de auto zou hebben gezeten.
Re: Ontevrede Koper
Zijn recht is 0,0. Zeggen dat ie lekker een eindje op moet zouten, en zo niet, je hem wel even een bezoekje komt brengen met je Antilliaanse schoonfamilie
Re: Ontevrede Koper
Bedankt voor al jullie reacties. Voor het eerst dat ik gebruik maak van dit forum, maar wel erg handig en goede reacties.
Iemand vroeg hoeveel Olie ik had bijgevuld: een halve liter.
Iemand anders vroeg hoe hij is onderhouden. Altijd bij een alfa specialist en heel veel bonnen. Allemaal meegegeven.
Een goed gesprek heb ik geprobeerd te voeren, maar de persoon in kwestie wilde dat ik de auto terug kocht of de reparatie ging betalen anders had ik een probleem. Hier heb ik op gezegd hem niet te kunnen helpen.
Bedankt allemaal.
Gr. N
Iemand vroeg hoeveel Olie ik had bijgevuld: een halve liter.
Iemand anders vroeg hoe hij is onderhouden. Altijd bij een alfa specialist en heel veel bonnen. Allemaal meegegeven.
Een goed gesprek heb ik geprobeerd te voeren, maar de persoon in kwestie wilde dat ik de auto terug kocht of de reparatie ging betalen anders had ik een probleem. Hier heb ik op gezegd hem niet te kunnen helpen.
Bedankt allemaal.
Gr. N
Re: Ontevrede Koper
Goede reacties?
Een hoop dom gelul wat mij betreft. Je hebt in goed vertrouwen een auto op leeftijd verkocht. De idioot die hem koopt denkt, ha Alfa, gaat even lekker scheuren in Duitsland en blaast de boel op. Die moet je niet eens meer te woord staan.
Een hoop dom gelul wat mij betreft. Je hebt in goed vertrouwen een auto op leeftijd verkocht. De idioot die hem koopt denkt, ha Alfa, gaat even lekker scheuren in Duitsland en blaast de boel op. Die moet je niet eens meer te woord staan.
Re: Ontevrede Koper
Wat ik nog mis in dit verhaal: wat mankeert er dan precies aan de auto?Nilles88 schreef:Bedankt voor al jullie reacties. Voor het eerst dat ik gebruik maak van dit forum, maar wel erg handig en goede reacties.
Iemand vroeg hoeveel Olie ik had bijgevuld: een halve liter.
Iemand anders vroeg hoe hij is onderhouden. Altijd bij een alfa specialist en heel veel bonnen. Allemaal meegegeven.
Een goed gesprek heb ik geprobeerd te voeren, maar de persoon in kwestie wilde dat ik de auto terug kocht of de reparatie ging betalen anders had ik een probleem. Hier heb ik op gezegd hem niet te kunnen helpen.
Re: Ontevrede Koper
De koper mag van een tweedehandse auto verwachten dat deze geschikt is voor normaal gebruik. Dit betekent dat de auto geschikt moet zijn voor normaal gebruik op de Nederlandse wegen. Het motorblok moet het daarom redelijkwijs langer meegaan dan twee weken.Nilles88 schreef:Weet iemand wat mijn rechten/plichten zijn. Ik hoor het graag, Groeten N
Echter, de vraag is hoe het komt dat het motorblok kapot is. Kleeft er aan de auto een verborgen gebrek (dat is onaannemelijk als ik je zo hoor) of heeft de koper de auto abornmaal gebruikt? Nu het een overeenkomst tussen twee consumenten is, moet de koper bewijzen dat het 't eerste is. Dat zal geen eenvoudige klus blijken.
Ik zou me voorlopig op het standpunt stellen dat je een conform product hebt verkocht en dus tot niets verplicht bent.
Re: Ontevrede Koper
thecure schreef:Wat ik nog mis in dit verhaal: wat mankeert er dan precies aan de auto?
Nilles88 schreef:... Na 13 dagen krijg ik telefoon van de koper en hij zei dat het moterblok kapot is. ...
Nog aan hem gevraagd hoe dit kwam, hij was in Duitsland hard wezen rijden en daar ging het mis.
-
- Berichten: 32489
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ontevrede Koper
Ik heb de vraag niet zomaar gesteld. Een halve liter olie bijvullen is niet ongebruikelijk. Het is wel ongebruikelijk om een dag voordat je een auto verkoopt nog even alle vloeistoffen te controleren, dus vandaar.Nilles88 schreef:Iemand vroeg hoeveel Olie ik had bijgevuld: een halve liter.
Iemand anders vroeg hoe hij is onderhouden. Altijd bij een alfa specialist en heel veel bonnen. Allemaal meegegeven.
Gr. N
Of de motor kapot ging vanwege te weinig olie weet ik natuurlijk niet, toch zet ik onderstaand verhaal even neer, ter aanvullende informatie.
Of een verlies van een halve liter olie met een olielekkage te maken heeft, is zo niet te beoordelen. Een en ander hangt er van af hoeveel er gereden is alvorens die halve liter bijgevuld moest worden. Als er een olielekkage was en je om die reden de auto verkocht, dan is je dat wel aan te rekenen.
Aan de andere kant: als het olieverbruik buitensporig hoog is, dan zie kun je dat aan de olie zien die aan de peilstok blijft hangen. Zoals gezegd: geen mens geeft een paar dagen voordat hij een auto verkoopt het ding een kleine/grote beurt. Als de olie aan de peilstok nagelnieuw is, dan klopt er iets niet. Ik heb wel eerder om die reden (te schone olie) een auto laten staan, achteraf, na het resumeren van de verkooppraatjes, bleek inderdaad dat er iets niet goed moet zijn geweest aan de motor. Als dat bij jouw Alfa het geval was, had de koper dat dus makkelijk zelf kunnen constateren.
Daarbij, als je een andere auto koopt, is het zeker in het begin verstandig om regelmatig alle vloeistoffen te controleren, alvorens te gaan rijden, om de auto te leren kennen, zeg maar. Dat had in die 13 dagen toch zeker wel een keer of twee moeten/kunnen gebeuren. Als het probleem inderdaad aan te weinig olie lag, dan had de koper dat op die manier kunnen voorkomen.
Ik kan niet met zekerheid aangeven of jou als verkoper geen enkele blaam treft. Maar of de koper verhaal bij je kan halen betwijfel ik, die heeft zelf hoe dan ook boter op zijn hoofd.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29
Re: Ontevrede Koper
In beginsel klopt dat ook wel, maar het is niet bekend wat er precies kapot is en hoe dat ontstaan is.alfatrion schreef:De koper mag van een tweedehandse auto verwachten dat deze geschikt is voor normaal gebruik. Dit betekent dat de auto geschikt moet zijn voor normaal gebruik op de Nederlandse wegen. Het motorblok moet het daarom redelijkwijs langer meegaan dan twee weken.Nilles88 schreef:Weet iemand wat mijn rechten/plichten zijn. Ik hoor het graag, Groeten N
Bij normaal gebruik moet je wel hele gekke dingen doen om de motor op te blazen.
De bewijslast ligt daarbij in beginsel altijd bij de koper. Aangezien het hier niet om consumentenkoop gaat, vervalt daarbij automatisch regel 7:18 lid 2 BW.alfatrion schreef:Nu het een overeenkomst tussen twee consumenten is, moet de koper bewijzen dat het 't eerste is. Dat zal geen eenvoudige klus blijken.
Komt ook nog bij dat de aard van de zaak een gebruikte auto is, wat betekent dat de auto wel degelijk "verborgen gebreken" kan bezitten.
Sowieso.alfatrion schreef:Ik zou me voorlopig op het standpunt stellen dat je een conform product hebt verkocht en dus tot niets verplicht bent.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03
Re: Ontevrede Koper
1. De koper kan je niets maken.
2. 'het motorblok is kapot' ,..... wát is er kapot? Het is heel makkelijk te roepen dat de (hele) motor kapot is,... De koper zal toch met iets meer details moeten komen om jou als verkoper als nalatig te bestempelen.
Ik heb ook wel eens pech gehad waardoor ik niet meer kon rijden, maar dat zegt niet dat 'de motor' niet meer bruikbaar is. Een onderdeel vervangen en je rijd in veel gevallen weer.
3. Scheuren in Dld klinkt me niet erg positief en zeker niet met een wagen die op leeftijd is (hoe goed het onderhoud ook is gedaan). Als de koper kilometers lang op de toerenbegrenzing rijdt lijkt me dat geen goede zaak voor de motor.
2. 'het motorblok is kapot' ,..... wát is er kapot? Het is heel makkelijk te roepen dat de (hele) motor kapot is,... De koper zal toch met iets meer details moeten komen om jou als verkoper als nalatig te bestempelen.
Ik heb ook wel eens pech gehad waardoor ik niet meer kon rijden, maar dat zegt niet dat 'de motor' niet meer bruikbaar is. Een onderdeel vervangen en je rijd in veel gevallen weer.
3. Scheuren in Dld klinkt me niet erg positief en zeker niet met een wagen die op leeftijd is (hoe goed het onderhoud ook is gedaan). Als de koper kilometers lang op de toerenbegrenzing rijdt lijkt me dat geen goede zaak voor de motor.
Re: Ontevrede Koper
Grote of kleine beurt is wellicht wat veel van het goede maar een nieuwe APK vlak voor verkoop is zeker niet ongebruikelijk, ook (of juist zelfs) voor een oudere auto. Een geldige APK van een jaar maakt best wat uit op de waarde dacht ik.witte angora schreef:Zoals gezegd: geen mens geeft een paar dagen voordat hij een auto verkoopt het ding een kleine/grote beurt.
Leuke wetenswaardigheid, klinkt best plausibel zeker bij koop van een oudere auto of van een particulier.witte angora schreef: Als de olie aan de peilstok nagelnieuw is, dan klopt er iets niet. Ik heb wel eerder om die reden (te schone olie) een auto laten staan, achteraf, na het resumeren van de verkooppraatjes, bleek inderdaad dat er iets niet goed moet zijn geweest aan de motor.
Eerlijk gezegd zou ik daar niet zo snel aan denken. Maarja ik ben dan ook niet echt ervaren (helemaal niet) in het kopen van gebruikte auto's. Ik rij nog altijd in mijn 1e auto die ik kocht als jonge occasion (toen bijna 3 jaar oud) bij de merkdealer en nog betaalde met guldens, maar dit is onze 2de auto. De 1e auto wordt altijd nieuw geleverd.