LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Ik heb met veel tevredenheid een Opel Astra gekocht een dealer waar ik ook mijn eerdere auto had aangeschaft. De auto is van 30 augustus 2018. Heb deze bij een officiële Opel dealer gekocht op 12 oktober 2019 met 25.000 km op de teller. De stand is op dit moment 50.000 km. En de fabrieksgarantie is voorbij. Nu blijkt de versnellingsbak kapot en is niet meer te repareren. Ik heb altijd netjes onderhoud gedaan bij de officiële Opel dealer. Ik zie dat KIA bijvoorbeeld uitgaat van 7 jaar garantie en 150.000 km. Ik zit hier beide nog lang niet aan. De verwachting is dat ik een nota ga krijgen voor een paar duizend euro. Volgens de DAS zou ik voor kosteloos herstel in aanmerking moeten komen aangezien een versnellingsbak langer mag meegaan dan deze nu doet. De verkopende partij gaat hier niet mee akkoord. Zelf heb ik nu geen vervoer. Heeft iemand nog tips/ideeën of ervaringen mee?
-
- Berichten: 13040
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
U zal moeten aantonen dat de versnellingsbak kapot is gegaan buiten uw, of die van de eerste eigenaar, om. Het is best leuk wat DAS zegt, maar dat gebeurt enkel in het geval dat het een productfout is die al vanaf fabricage er in zit. Als het kapot gaan van de versnellingsbak is ontstaan door, en dat als voorbeeld, te schakelen zonder te ontkoppelen, of door zelf rare dingen te doen, dan valt dat natuurlijk niet onder welke garantie dus ook.
Heeft de garage verteld hoe de versnellingsbak kapot is gegaan?
Dat Kia meer, langer en uitgebreider garantie geeft doet niet ter zake. Opel is geen Kia en elke fabrikant mag zelf bepalen hoe lang ze garantie willen geven. De wet staat voorop en in het voordeel van de klant mag iedereen doen wat ze willen.
Heeft de garage verteld hoe de versnellingsbak kapot is gegaan?
Dat Kia meer, langer en uitgebreider garantie geeft doet niet ter zake. Opel is geen Kia en elke fabrikant mag zelf bepalen hoe lang ze garantie willen geven. De wet staat voorop en in het voordeel van de klant mag iedereen doen wat ze willen.
-
- Berichten: 5355
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Ik zou bij Opel Nederland eens gaan informeren. Heel vaak willen in dit soort gevallen de importeur een gedeelte van de kosten voor hun rekening nemen.
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Is de versnellingsbak uit de auto gehaald en gedemonteerd om te kunnen zien wat er defect aan is.
Alleen als het versnellingsbakhuis kapot/gescheurd is dan is reparatie niet meer mogelijk, maar in alle andere gevallen zeker wel.
Mocht u geen coulance regeling van de dealer of de importeur krijgen, ga dan naar een gespecialiseerd revisie bedrijf en laat een gereviseerde bak plaatsen of laat de huidige bak repareren/reviseren.
Laat dit in iedergeval niet bij de dealer doen, want die besteden het ook uit en leggen er een aardig bedragje aan winstmarge bovenop.
Alleen als het versnellingsbakhuis kapot/gescheurd is dan is reparatie niet meer mogelijk, maar in alle andere gevallen zeker wel.
Mocht u geen coulance regeling van de dealer of de importeur krijgen, ga dan naar een gespecialiseerd revisie bedrijf en laat een gereviseerde bak plaatsen of laat de huidige bak repareren/reviseren.
Laat dit in iedergeval niet bij de dealer doen, want die besteden het ook uit en leggen er een aardig bedragje aan winstmarge bovenop.
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Je hebt wettelijke garantie wat je minimaal moet hebben. Fabriek mag natuurlijk de garantie langer maken.
Je hebt al contact met je rechtsbijstandverzekering. Wat wil je wat wij meer kunnen doen?
Eventueel kan je contact opnemen met www.bovag.nl/info/auto/klachten, echter tenzij er sprake is van een productiefout (en zelfs dan is het heel moeilijk) is er geen andere mogelijkheid om zelf de reparatie kosten te betalen (of de auto in te leveren).
Je hebt al contact met je rechtsbijstandverzekering. Wat wil je wat wij meer kunnen doen?
Eventueel kan je contact opnemen met www.bovag.nl/info/auto/klachten, echter tenzij er sprake is van een productiefout (en zelfs dan is het heel moeilijk) is er geen andere mogelijkheid om zelf de reparatie kosten te betalen (of de auto in te leveren).
-
- Berichten: 33023
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Er zit dus een zekere discrepantie tussen waar je volgens DAS recht op hebt en wat de verkoper aangeeft. Heeft DAS exact alle relevante informatie gekregen? Want hier kom je ook niet verder als: 'hij is kapot en kan niet hersteld worden'. De voorgaande reacties geven voldoende aan dat er situaties kunnen zijn die niet onder garantie vallen.
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Je hebt de auto niet nieuw gekocht, dus kan je ook niet weten hoe er hiervoor mee gereden is helaas.
Wat is het voor astra? Ik hoor veel ellende over die opc, en dan met name de versnelingsbak.
Je zou je vraag kunnen stellen aan de bovag of anwb, die kunnen je wel een indicatie geven wat je zou kunnen verwachten.
Wat is het voor astra? Ik hoor veel ellende over die opc, en dan met name de versnelingsbak.
Je zou je vraag kunnen stellen aan de bovag of anwb, die kunnen je wel een indicatie geven wat je zou kunnen verwachten.
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
De klacht op Klachtencompas;
Het gaat om een type M32 6-versnellingsbak generatie 1 dat gebruikt is in verschillende Opel modellen en ook in andere merken. De versnellingsbakken zijn door Opel met de bosjes omgeruild onder coulance. Maar omruilen is uitstel van de problemen. Omdat deze versnellingsbakken vanuit de fabriek geleverd zijn met een te grote voorspanning op de lagers waardoor deze stuk lopen na verloop van tijd. Er ontstaat schade al in in vroeg stadium bij normaal gebruik.
De eerste symptomen zijn geluid als je gas geeft in de 5de en de 6de versnelling. Vervolgens als je niet tijdig een revisie laat doen zullen er ergere problemen optreden zoals het bewegen van de pook, slecht schakelen, het wel of niet meer in of uit de gang krijgen enzovoorts.
Opel geeft aan dat coulance alleen mogelijk is tot een leeftijd van 8 jaar.
En dat de auto altijd Opel dealer onderhouden moet zijn.
Onze auto is nu 8 jaar maar Opel zegt de auto is niet 100% Opel dealer onderhouden. Alvorens Opel een aanvraag voor coulance kan indienen moeten wij eerste een beurt laten doen bij Opel.
Dit is natuurlijk reine geldklopperij. En hiermee zullen weinig klanten in de toekomst nog voor een Opel kiezen als je het mij vraagt.
De oplossing
Wij vinden dat als er wereldwijd bekend is (bij bijna alle revisie bedrijven, youtube, forums) dat er fabrieksmatig een probleem hiermee is, Opel deze bakken moet laten reviseren of omruilen met een 2de generatie van de bakken.
Een goede coulance van misschien een procentuele vergoeding aan de hand van de kilometerstand.
Bijvoorbeeld :
0-100.000 km 100% vergoeding
100.000 -150.000 km 80% of 60% vergoeding
Het gaat om een type M32 6-versnellingsbak generatie 1 dat gebruikt is in verschillende Opel modellen en ook in andere merken. De versnellingsbakken zijn door Opel met de bosjes omgeruild onder coulance. Maar omruilen is uitstel van de problemen. Omdat deze versnellingsbakken vanuit de fabriek geleverd zijn met een te grote voorspanning op de lagers waardoor deze stuk lopen na verloop van tijd. Er ontstaat schade al in in vroeg stadium bij normaal gebruik.
De eerste symptomen zijn geluid als je gas geeft in de 5de en de 6de versnelling. Vervolgens als je niet tijdig een revisie laat doen zullen er ergere problemen optreden zoals het bewegen van de pook, slecht schakelen, het wel of niet meer in of uit de gang krijgen enzovoorts.
Opel geeft aan dat coulance alleen mogelijk is tot een leeftijd van 8 jaar.
En dat de auto altijd Opel dealer onderhouden moet zijn.
Onze auto is nu 8 jaar maar Opel zegt de auto is niet 100% Opel dealer onderhouden. Alvorens Opel een aanvraag voor coulance kan indienen moeten wij eerste een beurt laten doen bij Opel.
Dit is natuurlijk reine geldklopperij. En hiermee zullen weinig klanten in de toekomst nog voor een Opel kiezen als je het mij vraagt.
De oplossing
Wij vinden dat als er wereldwijd bekend is (bij bijna alle revisie bedrijven, youtube, forums) dat er fabrieksmatig een probleem hiermee is, Opel deze bakken moet laten reviseren of omruilen met een 2de generatie van de bakken.
Een goede coulance van misschien een procentuele vergoeding aan de hand van de kilometerstand.
Bijvoorbeeld :
0-100.000 km 100% vergoeding
100.000 -150.000 km 80% of 60% vergoeding
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Wat zegt de wet van Monti hierover?150747 schreef: ↑25 dec 2021 11:04De klacht op Klachtencompas;
Het gaat om een type M32 6-versnellingsbak generatie 1 dat gebruikt is in verschillende Opel modellen en ook in andere merken. De versnellingsbakken zijn door Opel met de bosjes omgeruild onder coulance. Maar omruilen is uitstel van de problemen. Omdat deze versnellingsbakken vanuit de fabriek geleverd zijn met een te grote voorspanning op de lagers waardoor deze stuk lopen na verloop van tijd. Er ontstaat schade al in in vroeg stadium bij normaal gebruik.
De eerste symptomen zijn geluid als je gas geeft in de 5de en de 6de versnelling. Vervolgens als je niet tijdig een revisie laat doen zullen er ergere problemen optreden zoals het bewegen van de pook, slecht schakelen, het wel of niet meer in of uit de gang krijgen enzovoorts.
Opel geeft aan dat coulance alleen mogelijk is tot een leeftijd van 8 jaar.
En dat de auto altijd Opel dealer onderhouden moet zijn.
Onze auto is nu 8 jaar maar Opel zegt de auto is niet 100% Opel dealer onderhouden. Alvorens Opel een aanvraag voor coulance kan indienen moeten wij eerste een beurt laten doen bij Opel.
Dit is natuurlijk reine geldklopperij. En hiermee zullen weinig klanten in de toekomst nog voor een Opel kiezen als je het mij vraagt.
De oplossing
Wij vinden dat als er wereldwijd bekend is (bij bijna alle revisie bedrijven, youtube, forums) dat er fabrieksmatig een probleem hiermee is, Opel deze bakken moet laten reviseren of omruilen met een 2de generatie van de bakken.
Een goede coulance van misschien een procentuele vergoeding aan de hand van de kilometerstand.
Bijvoorbeeld :
0-100.000 km 100% vergoeding
100.000 -150.000 km 80% of 60% vergoeding
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Monti schrijft dat ieder welke garage welke auto dan ook mag repareren en dat de fabrikant zorg moet dragen voor documentatie en levering van onderdelen.
Ik denk dat de eis die de fabrikant stelt wel reëel is om aanspraak te kunnen maken op deze vorm van garantie buiten de garantieperiode.
Ik denk dat de eis die de fabrikant stelt wel reëel is om aanspraak te kunnen maken op deze vorm van garantie buiten de garantieperiode.
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
-
- Berichten: 33023
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Ik vraag me dan toch af wat voor onderhoud er door de dealer in die drie jaar/50.000 kilometer gedaan zou moeten zijn, als dat een compleet vernagelde versnellingsbak voorkomt die toch al niet conform was.
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Geen onderhoud inderdaad. De olie in de bak hoeft bij de meeste moderne bakken niet meer vervangen te worden, en gaat een autoleven lang mee.witte angora schreef: ↑25 dec 2021 12:47Ik vraag me dan toch af wat voor onderhoud er door de dealer in die drie jaar/50.000 kilometer gedaan zou moeten zijn, als dat een compleet vernagelde versnellingsbak voorkomt die toch al niet conform was.
In dit geval is die eis van onderhoud complete onzin.
Conformiteit is bij auto's vaak een drama. Wij hebben een auto waar na 33.000 km de koppeling er compleet uit lag. Half jaar buiten de fabrieksgarantie.
Ik kon hemel en aarde bewegen, maar geen tegemoetkoming.
Kosten 750 euro.
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
De garantie die Opel biedt op haar auto's is mij ook behoorlijk tegengevallen. Mijn cabrio ( die met 2 weken en 300km werd aangeschaft) was voorzien van 2 jaar fabrieksgarantie en 1 jaar aanvullende garantie.
Toen echter na 2 jaar en 2 weken sprake was van een forse lekkage van het cabriodak kreeg ik nul op rekest, want de garantie was afgelopen. Het extra jaar garantie dekte geen lekkage. Dat een auto zonder aanwijsbare reden na 2 jaar niet hoort te gaan lekken deed volgens dealer en Opel Nederland niet ter zake, de garantie was afgelopen.
Datzelfde gold wat mij betreft ook voor Opel. Het is voor mij een eenmalige exercitie geweest, nooit meer een Opel. Ik heb er nog een tijdje mee doorgereden maar elk jaar was er wel sprake van een prijzige reparatie.
Sinds die tijd rijd ik tot groot genoegen een Mazda cabrio, 7,5 jaar in bezit, leeftijd nu 11 jaar en er is welgeteld 1 dingetje aan kapot gegaan, namelijk het interieurlampje.
En topic: heel vervelend voor u, ik ben bang dat men weinig voor u zal doen en ik onderschrijf een eerder gedaan advies, informeer bij een gespecialiseerd bedrijf voor een revisie of informeer bij de onderdelendemontagelijn Nederland voor een versnellingsbak uit een schadeauto. Sterkte
Toen echter na 2 jaar en 2 weken sprake was van een forse lekkage van het cabriodak kreeg ik nul op rekest, want de garantie was afgelopen. Het extra jaar garantie dekte geen lekkage. Dat een auto zonder aanwijsbare reden na 2 jaar niet hoort te gaan lekken deed volgens dealer en Opel Nederland niet ter zake, de garantie was afgelopen.
Datzelfde gold wat mij betreft ook voor Opel. Het is voor mij een eenmalige exercitie geweest, nooit meer een Opel. Ik heb er nog een tijdje mee doorgereden maar elk jaar was er wel sprake van een prijzige reparatie.
Sinds die tijd rijd ik tot groot genoegen een Mazda cabrio, 7,5 jaar in bezit, leeftijd nu 11 jaar en er is welgeteld 1 dingetje aan kapot gegaan, namelijk het interieurlampje.
En topic: heel vervelend voor u, ik ben bang dat men weinig voor u zal doen en ik onderschrijf een eerder gedaan advies, informeer bij een gespecialiseerd bedrijf voor een revisie of informeer bij de onderdelendemontagelijn Nederland voor een versnellingsbak uit een schadeauto. Sterkte
Re: Opel Astra versnellingsbak stuk na 3 jaar en net 50.000 km op de teller
Ik heb met mijn Opel Astra hetzelfde gehad in 2019 met een kilometerstand van slechts 45.000 kilometer. Bouwjaar 2013
In eerste instantie klonk het " raar" in de auto ( geluid alsof de radio niet goed op zender stond).
Als het geluid van de radio uit stond kon ik het geluid pas echt goed horen.
Na een bezoek aan 3 garages voor een oordeel kreeg ik te horen dat de lagers in de versnellingsbak versleten waren. Een onafhankelijke garagehouder zei mij dat dit een bekend euvel was bij deze Opels. Er zijn goedkopere (tussen) lagers ingezet.
Bij een bezoek aan de dealer waar ik hem gekocht heb moest ik ff slikken van de reparatiekosten ( 1800 Euro).
Ik ben bij deze dealer gelijk naar de afdeling verkoop gegaan en daar met de verkoper gesproken die mij de auto verkocht had en hem het probleem voorgelegd. Hij heeft het met zijn leidinggevende besproken en aan het eind van de rit is er een coulance-regeling afgesproken.
Uiteindelijk heb ik 789 Euro moeten betalen. Ook niet echt weinig maar in ieder geval fors minder dan het bedrag dat ik in eerste instantie zou moeten betalen.
In eerste instantie klonk het " raar" in de auto ( geluid alsof de radio niet goed op zender stond).
Als het geluid van de radio uit stond kon ik het geluid pas echt goed horen.
Na een bezoek aan 3 garages voor een oordeel kreeg ik te horen dat de lagers in de versnellingsbak versleten waren. Een onafhankelijke garagehouder zei mij dat dit een bekend euvel was bij deze Opels. Er zijn goedkopere (tussen) lagers ingezet.
Bij een bezoek aan de dealer waar ik hem gekocht heb moest ik ff slikken van de reparatiekosten ( 1800 Euro).
Ik ben bij deze dealer gelijk naar de afdeling verkoop gegaan en daar met de verkoper gesproken die mij de auto verkocht had en hem het probleem voorgelegd. Hij heeft het met zijn leidinggevende besproken en aan het eind van de rit is er een coulance-regeling afgesproken.
Uiteindelijk heb ik 789 Euro moeten betalen. Ook niet echt weinig maar in ieder geval fors minder dan het bedrag dat ik in eerste instantie zou moeten betalen.