LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgeblazen motor

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Peter115

Opgeblazen motor

Ongelezen bericht door Peter115 »

Ik hen de volgende vraag:
In mijn auto is een nieuwe motor geplaatst.
Vervolgens ben ik een week later op vakantie gegaan. Voor ik op vakantie ben gegaan heb voor controle naar garage gegaan. Moete een beetje olie en koelvloestof worden bijgevuld.
Voor mijn vertrek naar Nederland ben ik gaan tanken en heb oliepeil gecontroleerd. Volgens peilstok zat er helemaal geen olie meer in. Vervolgens personeel van tankstation er bij gehaald. Deze waren van mening dat er olie bij moest. Na twee liter nog steeds niets te zien op de peilstok en heb naar garage gebeld. Deze zei dat hij (begrijpelijk) vanuit Nederland niet kan zien. Vervolgens nog een liter olie er bij En weer gebeld. Gevraagd of ik zo kon ga rijden want teveel olie zal er worden uitgegooid.
Vervolgens motor helemaal defect. Bij terugkomst kreeg ik de mededeling dat de peilstol kapot is (was volgens de garage een stuk afgebroeken) en dat dit tegen mij verteld is. Het was niet mogelijk om binnen een week een stok te bestellen.

Vraag is wat ik hier nu aan kan doen

JtC

Re: Opgeblazen motor

Ongelezen bericht door JtC »

Wat versta je onder "motor helemaal defect"? Dat kan van alles zijn. Had je een vastloper? Op het moment dat je constateerde dat er helemaal geen olie meer in zat, had je toch echt de auto niet meer moeten gebruiken. Had je last van lekkages? Blauwe rook? Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar een liter of 6-7 gaat er snel in.

Peter115

Motor is toeren gaan maken en heeft grote schade (wordt nu bekeken of hij gereviseerd kan worden) achteraf zat er dus voldoende olie in. Ik was inderdaad bang dat er geen olie meer in zat maar heb daarom assistentie er bij gehaald van de pompbediende en ook nog gebeld met mijn garage in Nederland. Toen is niet gezegd dat er een stuk van de peilstok af was. Wel leek het erop dat er twee indicatiestreepjes opstonden maar dat scheen iets anders te betekenen.
Vraag is of bij een nieuwe motor ook geen nieuwe peilstok geleverd moet worden. En of dit, zeker als je weet dat iemand met de auto op vakantie gaat, dit bijv. niet op de faktuur moet worden vermeld.
Overigens geen lekkage maar een hele grote zwarte rookwolk achte me.

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

Ik weet nu nog niet wat de schade was, de symptomen?... Wat bedoel je met toeren maken?

Peter115

schade is nog niet bekend. Maar zeker dat het ernstig is. Er wordt nu gekeken of het nog te maken is. Maar waar het mij om gaat is of er bij een nieuwe motor ook een nieuwe pijlstok moet worden geleverd. (dit was de pijlstok uit het oude blok). Daarnaast mag men zo iemand op pad sturen. Monteur zegt dat hij het gezegd heeft. Heb vertrouwen in de monteur maar heb alles een beetje terug gehaald en kan me dit niet herinneren. Dus of ik het niet gehoord of hij denkt dat hij gezegd heeft. Oplossing had geweest dit op de faktuur te vermelden.
Vraag is, en dat hoor ik graag van iemand die juridisch onderlegd is, wie hier verantwoordelijk voor is. Daarnaast heb ik vanuit Italie gevraagd of het kwaad kon dat ik ging rijden, opmerking was de olie gooit de motor er van zelf uit. Dat er zoveel te veel in zat kon de garage ook weer niet weten.

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Tot op zekere hoogte wordt het teveel aan olie wel verbrand of eruit gegooid via de carter ontluchting. Maar 3 liter olie teveel, dat is wel heel veel teveel. Dan wordt de druk in het blok te hoog met alle schade vandien.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het was niet mogelijk om binnen een week een stok te bestellen.
Ze hadden je ook even naar de sloop kunnen verwijzen, pijlstokken genoeg daar, lijkt me...

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

witte angora schreef:
Het was niet mogelijk om binnen een week een stok te bestellen.
Ze hadden je ook even naar de sloop kunnen verwijzen, pijlstokken genoeg daar, lijkt me...
Gemiste kans voor de garage inderdaad.

Peter115

Maar blijft de vraag hoe ik dit moet gaan oplossen.
Garage gaat me wel vermoedelijk tegemoet komen (als reperatie mogelijk is).

Wat is redelijk. Alles? De helft?

Zelf vind ik (want ik kan me echt niet herinneren dat het is gezegd maar wil ze ook niet voor leugenaar uitmaken want het zijn eerlijke mensen maar misschien denkt hij dat hij het gezegd heeft) dat het al heb ik zelf de olie er in laten gooien het de schuld is van de garage. Hoorde van een renaultdealer dat een peilstok binnen een dag besteld is en dat zij nooirt de mensen zo op vakantie zouden sturen, Daarnaast vermelden zij als het niet snel op te lossen is op de faktuur om zich te vrijwaren.

pima

Ongelezen bericht door pima »

Elke peilstok is voorzien van minimum en maximum merktekens, dus hoe heb je de olie kunnen peilen zonder dat deze tekens op de peilstok te zien waren?
Nog een vraag: waarom is de eerste motor in de soep gelopen.
En daarbij komt ook nog eens : ik kan me niet voorstellen, dat er een nieuwe motor ingelegd wordt, waar de oude peilstok inzit.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Wat verstaat TS onder nieuw, een geheel nieuwe motor af fabriek of een ruil/revisie motor. Is de motor compleet vervangen of enkel het kale blok, in het laatste geval worden alle losse motordelen dus ook de peilstok over gezet.
Vervolgens ben ik een week later op vakantie gegaan. Voor ik op vakantie ben gegaan heb voor controle naar garage gegaan. Moete een beetje olie en koelvloestof worden bijgevuld.
Hoe is de olie toen gepeild?

grun

Ongelezen bericht door grun »

Peter115 schreef:Maar waar het mij om gaat is of er bij een nieuwe motor ook een nieuwe pijlstok moet worden geleverd. (dit was de pijlstok uit het oude blok).
Als het de oude peilstok is dan wist je zelf toch wel dat die niet goed was, ongeacht of de monteur dat tegen je zegt of niet? Of peil je zelf als bestuurder nooit de vloeistofniveau's van je auto? Volgens het instructieboekje zou dat wel moeten eigenlijk. Ik doe het tenminste wel voor iedere lange rit.

Peter115

Op de faktuur staat vermeld nieuwe motor. Dus niet gereviseerd. Volgens de garage is van de oude peilstok het onderste flexibele stuk afgebroken. Als je de stok ziet is het niet te zien dat er een stuk ontbreekt. Wel staan er een soort >> << op. Dus net of het olieniveau daar tussen moet zitten. Inderdaad vraag ik me ook af hoe zij hebben kunnen peilen dat er ca. een halve liter bij moest.
Daarnaast of je nu een peilstok over moet zetten of niet vraag me af of een kapotte stok wel mag.
Wat er de vorige motor wqas weet ik niet precies, maar ik hebbegrepen dat vaak het geval is na ca. 250.000 kn 1,5 dci

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Zij hebben in elk geval olie gepeild en een halve liter tekort gekontstateerd:

Was die stok toen al kapot en hebben ze dat idd gezegd? Had jij het ook kunnen weten omdat je de auto al veel langer hebt en dus ook al veel vaker zult hebben moeten peilen.

Andere kant van het verhaal: je had er 3 liter!!!! bij gegooid, dat kan eigenlijk zo goed als niet zonder zichtbaar te zijn op de peilstok in een 1.5 (diesel)
In mijn 2.4 benzine zit in totaal 4,25 liter olie (inclus oliefilter bij wisselen beurt) en dat is max peil, verschil tussen min en max is ± bijna litertje dus met 3 liter zit ik nog ± op min peil en voordat het peil op peilstok niet meer te zien is zit je richting 2 liter of misschien nog minder....dan praten we dus over volledig leeg en bijvullen....dus als er met 3 liter olie bijvullen dan geen plas olie onder de auto ligt of geen dikke rookwolk erachter hangt was je telefoontje naar de garage in NL sowieso onvoldoende en had je ter plekke al iemand met verstand ervan even naar moeten laten kijken en de olie helemaal moeten laten wisselen (want met een lege carterpan had je het tankstation niet gehaald + olielampje zou ook defekt zijn)......dat haal ik als leek al uit mijn eigen serviceboekje wat in het dashboard zit, dan zou ik niet meer blind op iemands oordeel af gaan die 2000KM verderop zit en sowieso niets kan uitrichten.
Dat er zoveel te veel in zat kon de garage ook weer niet weten.
Waarom niet? Je had ze toch vertelt hoeveel liter je bij aan het vullen was + zij weten hoeveel er precies in moet; waarom zijn bij hun niet de alarmbellen gaan rinkelen; had je de "receptioniste" aan de lijn?
Bij terugkomst kreeg ik de mededeling dat de peilstol kapot is (was volgens de garage een stuk afgebroeken) en dat dit tegen mij verteld is. Het was niet mogelijk om binnen een week een stok te bestellen.
Bestellen kan meteen gewoon per direkt....maar dat is dus ook niet gebeurd...als het dus bekend zou zijn geweest waarom is er niet besteld.....op de levering kun je dan gewoon wachten.....doe je met kapotte remmen/verlichting/ toch ook niet; dan maar niet bestellen en verder rijden.

Gesloten