LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelost

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
DeFries

Opgelost

Ongelezen bericht door DeFries »

Opgelost
Laatst gewijzigd door DeFries op 23 dec 2015 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

DeFries

Re: Opgelost

Opgelost
Laatst gewijzigd door DeFries op 23 dec 2015 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeFries schreef:Het ABS systeem van de R1200RT is in mijn geval in storing geslagen terwijl ik remde. Hij gaf daardoor een grote hoeveelheid extra remkracht waardoor ik dus onderuit ben gegaan. BMW spreekt van een probleem waardoor de rembekrachtiging wegvalt en je ineens twee tot drie keer harder moet knijpen om tot dezelfde remkracht te komen. Zij beweren dat dit niet gevaarlijk is, echter wijst de praktijk anders uit.
Dan denk ik gelijk: waarop baseer je dan dat jouw probleem tóch hetzelfde is als waarvoor de terugroepactie geldt? Je spreekt jezelf een beetje tegen zo! Je omschrijft andere symptonen, met andere gevolgen, maar tegelijk vind je dat de terugroepactie waarvan je niet de symptonen hebt, wel op jouw situatie van toepassing is? :?

DeFries

-
Laatst gewijzigd door DeFries op 23 dec 2015 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zie niet helemaal hoe jouw abs ervoor kan zorgen dat je motor ineens meer remkracht heeft.
ik heb zelf een RT uit 2012, maar ben toch wel benieuwd.
ik zou eerder denken aan problemen met de rembekrachtiging.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

ABS zorgt er toch (alleen) voor dat remmen niet blokkeren, en zou in die hoedanigheid dan toch ook geen extra remkracht moeten genereren zoals jij mee maakte?

Moneyman

Ik heb het gevoel dat er net ff wat teveel aannames is het verhaal zitten. Niet alleen over de vraag of ABS wel de oorzaak is, maar ook (zoals ik al eerder zei) over de vraag of dit specifieke probleem onder de terugroepactie valt. Het enkele feit dat het ook over de ABS-module gaat, maakt niet automatisch dat daar dan ook de terugroepactie van een ander probleem voor geldt.

DeFries

-
Laatst gewijzigd door DeFries op 23 dec 2015 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

DeFries schreef:Hoe kan het dan dat na de vervanging van de ABS module het probleem verholpen is? De ABS staat in verbinding met de rembekrachtiging. In ieder geval het gaat om het probleem met de ABS, een model wat dus niet deugdelijk is.
Mijn punt is niet de vraag of het met ABS te maken heeft, maar wél dat je het (zo te zien ten onrechte) aan een terugroepactie verbindt en daar conclusies uit trekt.
DeFries schreef:Laten we dan beginnen met het falen van het ABS systeem zoals beschreven is in de terugroepactie. Als deze uitvalt moet je dus 2 a 3 keer zo hard remmen om het zelfde effect te creëren om te remmen. Als je remt wil je dat die het doet, als je ineens 2 keer zo hard moet remmen ontstaat er paniek. De gevolgen kun je wel raden. Waarom wordt zoiets geaccepteerd?
Blijkbaar wórdt het niet geaccepteerd; er is toch een terugroepactie? Alleen is die niet van toepassing op jouw probleem.

DeFries

-
Laatst gewijzigd door DeFries op 23 dec 2015 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Als je je eigen link leest, zie je dat er uberhaupt geen sprake is van een terugroepactie, maar van een informatieactie. Nogal een cruciaal verschil, getuige jouw definitie van terugroepactie. Het gaat erom om motoren te controleren, niet persé om onderdelen te vervangen.

DeFries

-
Laatst gewijzigd door DeFries op 23 dec 2015 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie

DeFries schreef:Informeer eerst eens bij de BMW dealer wat de zogenoemde informatieactie inhoudt en wat ze doen. Een informatieactie is naar mijn mening een actie waarbij ze vermelden dat je ABS stuk is of niet. Ze vervangen met die actie ABS modules en dat is naar mijn mening een vermomde terugroepactie.

Maar ik snap jouw gedachtegang: Probleem A doet zicht voort in onderdeel A. Echter komt er een klant die een probleem B meldt in onderdeel A. Sorry meneer, is geen probleem A.

Zoiets neem je toch mee in je onderzoek om een samenhang te zoeken?
Dat hóeft dus niet. Zoals al geobserveerd in dit topic door een motorrijder op een zelfde soort motor, kan heel goed wat anders geweest zijn.

Zie het zo, als jij hoofdpijn hebt kan dat oa komen door teveel drank gisteren, omdat iemand je net een klap met een honkbalknuppel heeft verkocht, of door een serieuze medische aandoening. Als de lokale sportzaak dan net de honkbalknuppels in de aanbieding heeft, is dat toeval, en niet meteen causaal verbonden aan je hoofdpijn.

En dan is er nog, bij monde van het RDW in het artikel achter je link, dat BMW stelt dat bij normaal jaarlijks onderhoud & controle van het remsysteem, en aanvulling van de remvloeistof wanneer nodig, dit probleem zich niet voor zal doen.

Daaruit zou je op kunnen maken dat ze mensen die hun motor niet voldoende (frequent) onderhouden, desondanks tegemoet komen met de gratis inspectie.

Dan rijst dus de vraag, is jouw motor onderhouden zoals BMW voorschrijft?

Moneyman

Ik baseer mijn reactie op de door jou zelf aangedragen informatie (via de link). BMW roept de motoren terug om ze te inspecteren. Ze vervangen vervolgens als ik zo zie alleen modules als die kapot zijn. De oorzaak daarvan zou achterstallig/ verkeerd onderhoud zijn. Omdat de oorzaak dan niet is gelegen in een fout in het systeem, is het ook logisch dat ze eenzelfde systeem terugplaatsen.

DeFries

-
Laatst gewijzigd door DeFries op 23 dec 2015 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Tsja. Exact dezelfde logica gebruikend kan ik zeggen dat ik wel snap dat jij het probleem bij BMW legt, dat doet men namelijk altijd in dergelijke discussies ;-) Maar dat is het punt niet. Ik kan wel verder denken en van alles verzinnen/ bedenken, maar t gaat erom wat je hard kunt maken. Je stelt van alles en concludeert van alles, maar ik kan de door jou getrokken conclusies niet volgen.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik zou niet alteveel hulp / verantwoording van BMW als firma verwachten (in ieder geval niet van BMW Nederland).
Kennis is op dit moment bezig met een claim aangaande een geplofte 528 motor. (kunststof kettingspanrol is versplinterd waarna de volledige motor is de soep is gelopen).
Zo'n ketting moet een leven lang meekunnen echter ondanks dat de volgens het serviceboekje onderhouden auto vindt BMW het ook na herhaald aandringen/vragen om coulance doodnormaal dat een in nieuwstaat verkerende 3.5 jaar auto van ruim 60k gewoon einder verhaal is (de voorafgaande X5 van dezelfde eigenaar kon na vier jaar met een haperende kabelboom naar de opkomer).
Normaal verwacht je zoiets enkel van Pon maar als dit al de visie van BMW is op "kwaliteit" zou ik me wat betreft enige abs problemen al helemaal niet tot deze firma wenden (en overstappen op iets uit japan).

sjohie

Veldt01 schreef:Ik zou niet alteveel hulp / verantwoording van BMW als firma verwachten (in ieder geval niet van BMW Nederland).
Kennis is op dit moment bezig met een claim aangaande een geplofte 528 motor. (kunststof kettingspanrol is versplinterd waarna de volledige motor is de soep is gelopen).
Zo'n ketting moet een leven lang meekunnen echter ondanks dat de volgens het serviceboekje onderhouden auto vindt BMW het ook na herhaald aandringen/vragen om coulance doodnormaal dat een in nieuwstaat verkerende 3.5 jaar auto van ruim 60k gewoon einder verhaal is (de voorafgaande X5 van dezelfde eigenaar kon na vier jaar met een haperende kabelboom naar de opkomer).
Normaal verwacht je zoiets enkel van Pon maar als dit al de visie van BMW is op "kwaliteit" zou ik me wat betreft enige abs problemen al helemaal niet tot deze firma wenden (en overstappen op iets uit japan).
Euuh, dit gaat over motorfietsen, en volgens mij zijn een 528 en X5 auto's?

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Gaat om dezelfde producent en als je aanspraak wilt maken op de betrokkenheid van een producent bij een probleem met een ouder product kun je op je vingers natellen wat de uitkomst zal zijn als hetzelfde merk met bijna nieuwe producten productie/materiaalfouten al totaal negeert/afwijst.
en ja ik snapte dit het hier om motoren gaan maar Bmw is volgens mij Bmw.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Veldt01 schreef:Gaat om dezelfde producent en als je aanspraak wilt maken op de betrokkenheid van een producent bij een probleem met een ouder product kun je op je vingers natellen wat de uitkomst zal zijn als hetzelfde merk met bijna nieuwe producten productie/materiaalfouten al totaal negeert/afwijst.
en ja ik snapte dit het hier om motoren gaan maar Bmw is volgens mij Bmw.
BMW motorfietsen komen uit berlijn..de auto's van bmw niet

Gesloten