LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Hallo,
Sinds februari 2011 bezitten wij een Peugeot 407 2.0 HDiF uit van juni 2006. We hebben de auto gekocht met 166.xxx km's op de teller en inmiddels staat de teller bijna op 234.xxx km's. Wij hebben de auto gekocht bij een garage bij ons in het dorp, wij laten al het onderhoud ook door hun uitvoeren en waar wij ook uitermate te vrede over zijn.
Bij 190.xxx km's (september 2011) is de koppeling vervangen inclusief het vliegwiel i.v.m. het slippen van de koppeling in de 4,5 en 6 bij 2000 toeren. De kost waren bijna 1500 euro.
Nu na een jaar en een maand en iets meer dan 43.xxx km's verder begint de koppeling weer te slippen. Onze garage heeft contact gehad met Peugeot, aangezien de koppeling en vliegwiel zijn vervangen met originele onderdelen van Peugeot. Peugeot geeft aan dat het slijtage onderdelen zijn en het dus buiten de garantie valt.
Mag Peugeot zich er zo makkelijk van afmaken?
Sinds februari 2011 bezitten wij een Peugeot 407 2.0 HDiF uit van juni 2006. We hebben de auto gekocht met 166.xxx km's op de teller en inmiddels staat de teller bijna op 234.xxx km's. Wij hebben de auto gekocht bij een garage bij ons in het dorp, wij laten al het onderhoud ook door hun uitvoeren en waar wij ook uitermate te vrede over zijn.
Bij 190.xxx km's (september 2011) is de koppeling vervangen inclusief het vliegwiel i.v.m. het slippen van de koppeling in de 4,5 en 6 bij 2000 toeren. De kost waren bijna 1500 euro.
Nu na een jaar en een maand en iets meer dan 43.xxx km's verder begint de koppeling weer te slippen. Onze garage heeft contact gehad met Peugeot, aangezien de koppeling en vliegwiel zijn vervangen met originele onderdelen van Peugeot. Peugeot geeft aan dat het slijtage onderdelen zijn en het dus buiten de garantie valt.
Mag Peugeot zich er zo makkelijk van afmaken?
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Ja,
Peugeot zal blijven volhouden dat het uw rijgedrag is. Het komt nogal eens voor at autorijders te vaak een zwevend linkerbeen hebben, het tegendeel bewijzen gaat u niet lukken.
Peugeot zal blijven volhouden dat het uw rijgedrag is. Het komt nogal eens voor at autorijders te vaak een zwevend linkerbeen hebben, het tegendeel bewijzen gaat u niet lukken.
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
na 43000 km is een versleten koppeling wel heel snel, of je moet inderdaad constant je voet laten rusten op het pedaal waardoor hij steeds (deels) ontkoppelt.
mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik toch eens naar de garage voor wat coulance op een nieuwe koppeling, het is wel een flink bedrag waar we over praten...
mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik toch eens naar de garage voor wat coulance op een nieuwe koppeling, het is wel een flink bedrag waar we over praten...
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Ik rij dagelijk 150 km (40 km is een 80 weg en 110 km is snelweg) woonwerk verkeer waarbij ik 90 % van de tijd op de cruise control rij. Ik heb altijd mijn linker voet naast het koppelingpedaal tot dat ik moet schakelen. Ik rij ook redelijk normaal met de auto en tuurlijk gebruik ik het vermogen van de auto af en toe wel, maar dit moet kunnen. Ik doe zo'n 60.000 km's met Michelin banden, dus dat zegt genoeg.
Omdat Peugeot geen garantie op de onderdelen wil geven, heeft onze garage ons een coulance voorstel gedaan. Wij betalen de onderdelen à 350/400 euro en zij nemen de werkplaats uren voor hun rekening à 400 euro (8 uur sleutelen). Dit is voor ons al de tweede keer dat de garage ons gegemoet wil komen. De vorige keer hebben wij ruim 200 euro korting gekregen op de turbo, omdat wij na aanschaf van de auto (weliswaar zonder garantie) zowel de koppeling als de turbo hebben moeten vervangen.
Ik vind het niet normaal dat ik en mijn garage moeten opdraaien voor de kosten, terwijl Peugeot slechte kwaliteit onderdelen levert.
Omdat Peugeot geen garantie op de onderdelen wil geven, heeft onze garage ons een coulance voorstel gedaan. Wij betalen de onderdelen à 350/400 euro en zij nemen de werkplaats uren voor hun rekening à 400 euro (8 uur sleutelen). Dit is voor ons al de tweede keer dat de garage ons gegemoet wil komen. De vorige keer hebben wij ruim 200 euro korting gekregen op de turbo, omdat wij na aanschaf van de auto (weliswaar zonder garantie) zowel de koppeling als de turbo hebben moeten vervangen.
Ik vind het niet normaal dat ik en mijn garage moeten opdraaien voor de kosten, terwijl Peugeot slechte kwaliteit onderdelen levert.
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Peugeot koppelingen zijn naar mijn ervaring van prima kwaliteit. Als u zegt dat u de koppeling spaart (dus niet continu laat slippen en veel snelweg rijdt) kan het zomaar zijn dat de koppeling niet voldoende vrij komt en de garage wel degelijk een montagefoutje heeft gemaakt (of vergeten is een lager te wisselen).
Als u ingaat op het voorstel van de garage zou ik voorstellen de betere / sterkere koppelingsplaten van Sachs te nemen, kosten nauwelijks meer en dan ben je (mits alles naar behoren wordt geinstalleerd voor lange tijd van dit probleem af).
Als u ingaat op het voorstel van de garage zou ik voorstellen de betere / sterkere koppelingsplaten van Sachs te nemen, kosten nauwelijks meer en dan ben je (mits alles naar behoren wordt geinstalleerd voor lange tijd van dit probleem af).
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Vorig jaar is de koppeling (incl. drukgroep en lager), vliegwiel en twee olie keeringen vervangen. Dit is zoals Peugeot het voorschrijft. De garage vermoed een probleem met de drukgroep, maar er zou ook olie kunnen lekken. Zodra de versnellingsbak los is geweest weten we pas de oorzaak.
Bijvoorbaat geeft Peugeot al aan dat er geen garantie zit op de onderdelen, zonder dat de exacte oorzaak bekend is.
Bijvoorbaat geeft Peugeot al aan dat er geen garantie zit op de onderdelen, zonder dat de exacte oorzaak bekend is.
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Ik gok inderdaad dat er een probleempje is met het functioneren van de drukgroep (de platen komen dan niet vrij), dat komt bij sommige Peugeots vaker voor en dat dient bij montage door de garage goed gecheckt te worden (verklaard ook wel waarom de eerste koppeling het naar behoren heeft uitgehouden en de nieuwe het ver onder het te verwachten aantal heeft begeven. Defecten/problemen met de frictieplaten hadden al veel eerder op moeten treden en niet na 50 k. Nu is het dus alles demonteren, goed controleren en een nieuwe (en bij voorkeur sterkere) set platen monteren.
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Volgende week maandag gaat de auto naar de garage om gerepareerd te worden, dan zullen we ook meer te weten komen over de oorzaak. Mocht het een montage fout zijn, dan is onze garage hiervoor verzekerd. Mocht het toch aan de onderdelen liggen, dan laten we een expert er naar kijken om zo eventueel garantie te claimen. Gelukkig is onze garage erg meewerkend en volgende week maandag weten we meer.
Ik heb de garage gevraagt naar sterkere koppelingsplaten, maar deze zijn niet leverbaar voor onze auto.
Ik heb de garage gevraagt naar sterkere koppelingsplaten, maar deze zijn niet leverbaar voor onze auto.
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Heb nog niet uitgebreid gezocht maar voor de 407 hdi 135 vanaf 9/2006 is er wel een versterkte Sachs versie en mij staat bij dat hij er voor de oude ook is.
deze is dus voor het af 09 model
für Modell Peugeot 407 Baujahr ab 09/2006 und ab OrgNr. 10910
Motorcode: RHK, RHR
für 88KW
für 100KW
Durchmesser: 230mm
Verzahnung: 21N
inkl.Ausrücklager
nur als Satz lieferbar
XTend - selbstnachstellend
Abbildung ähnlich
deze is dus voor het af 09 model
für Modell Peugeot 407 Baujahr ab 09/2006 und ab OrgNr. 10910
Motorcode: RHK, RHR
für 88KW
für 100KW
Durchmesser: 230mm
Verzahnung: 21N
inkl.Ausrücklager
nur als Satz lieferbar
XTend - selbstnachstellend
Abbildung ähnlich
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
Vandaag is de auto naar de garage geweest en is het probleem opgelost. De koppelingsplaat en drukgroep zagen er nog als nieuw uit. De garage kon het niet helemaal verklaren waarom, maar waarschijnlijk is vorige jaar tijdens het afstellen van de koppelingsplaat en de drukgroep iets niet helemaal goed gegaan. Ze hebben de koppelingsplaat en de drukgroep opnieuw afgesteld met speciaal gereedschap en het zou nu goed moeten zijn. De garage heeft alle kosten voor zijn rekening genomen. Bedankt voor de reacties.
Re: Peugeot 407 2.0 HDiF - Koppeling slipt weer
luistert inderdaad nauw en een foutje is zo (in de haast) gemaakt, mooi dat het is opgelost!