LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Twee weken geleden dachten wij te genieten van een heerlijke skivakantie in Oostenrijk. Maar al de eerste avond moesten wij het zonder onze Volkswagen doen. Een kijkje bij de nieuwe skilift, eindigde ook direct op die plek. Bij een snelheid van 30km/uur viel de motor uit, en was nooit meer aan de gang te krijgen.
De conclusie van de reparateur was al snel: defecte pompverstuiver, het grote euvel van de passat van uw jaartal!!!
Op onze vraag of dit ook kon gebeuren bij hogere snelheden,vertelde hij,dat dit ook kon gebeuren bij 200km per uur!!! Alles valt dan uit,ook de stuurbekrachtiging!!!!
Je moet er toch niet aan denken dat dit gebeurd als je op de linkerrijstrook van de autobaan rijd????
In ons geval werd er door de Oostenrijkse garage een 100% coulance-regeling voor die ene verstuiver toegepast, maar er werd/word slechts 1 van de 4 verstuivers vervangen....
Nog steeds 75% kans op die kamikazerit op de autobaan.....
Bij navraag/nazoeken op internet blijkt dit inderdaad een groot euvel van deze passat;s. En de coulance van Pon is erg onduidelijk....
Zijn er meer mensen met deze ervaring, misschien is het mogelijk om Pon tot een terugroepactie te bewegen??
De conclusie van de reparateur was al snel: defecte pompverstuiver, het grote euvel van de passat van uw jaartal!!!
Op onze vraag of dit ook kon gebeuren bij hogere snelheden,vertelde hij,dat dit ook kon gebeuren bij 200km per uur!!! Alles valt dan uit,ook de stuurbekrachtiging!!!!
Je moet er toch niet aan denken dat dit gebeurd als je op de linkerrijstrook van de autobaan rijd????
In ons geval werd er door de Oostenrijkse garage een 100% coulance-regeling voor die ene verstuiver toegepast, maar er werd/word slechts 1 van de 4 verstuivers vervangen....
Nog steeds 75% kans op die kamikazerit op de autobaan.....
Bij navraag/nazoeken op internet blijkt dit inderdaad een groot euvel van deze passat;s. En de coulance van Pon is erg onduidelijk....
Zijn er meer mensen met deze ervaring, misschien is het mogelijk om Pon tot een terugroepactie te bewegen??
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Dat de motor geen noodloop heeft en dus alles uitvalt, heeft te maken met de hoge spanning van 220v, die de overige 3 pompverstuivers ook zou slopen. Dan heb je een kostenpostje van 4 stuks....en nu is er maar 1 defect.Op onze vraag of dit ook kon gebeuren bij hogere snelheden,vertelde hij,dat dit ook kon gebeuren bij 200km per uur!!! Alles valt dan uit,ook de stuurbekrachtiging!!!!
Overigens is er een modificatie geweest, en zijn er verstuivers kostenloos vervangen. Ik weet natuurlijk niet wat de leeftijd en de km stand van je auto is, maar wellicht kun je nog iets reclameren. (ook belangrijk dat de auto vw onderhouden is volgens schema...)
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Riddert,
Onze auto is van 2006, met een km.stand van 180.000.....Hij is door volkswagen onderhouden volgens schema. Maar bij navraag bij de garage word duidelijk aangegeven dat zij alleen de defecte verstuiver vervangen, en dat het afwachten is of dit nogmaals voorkomt. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat VW willens en wetens duizenden chauffeurs de weg opstuurt met het risico van uitvallen van de motor....het blijkt een foute serie verstuivers.
Bij onze vorige Passat was er een terugroepactie omdat een "accubak"waar de accu in staat kon gaan roesten. Iets wat volgens mij minder gevaar oplevert als het uitvallen van een motor......
Onze auto is van 2006, met een km.stand van 180.000.....Hij is door volkswagen onderhouden volgens schema. Maar bij navraag bij de garage word duidelijk aangegeven dat zij alleen de defecte verstuiver vervangen, en dat het afwachten is of dit nogmaals voorkomt. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat VW willens en wetens duizenden chauffeurs de weg opstuurt met het risico van uitvallen van de motor....het blijkt een foute serie verstuivers.
Bij onze vorige Passat was er een terugroepactie omdat een "accubak"waar de accu in staat kon gaan roesten. Iets wat volgens mij minder gevaar oplevert als het uitvallen van een motor......
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Pompverstuivers (inmiddels vervangen door commonrail techniek) hebben inderdaad niet het eeuwige leven (ook niet vreemd bij een dergelijke druk) en ook bij andere merken kunnen en gaan ze kapot.
Denk dat het al meer dan netjes is als de defecte bobine als coulance is vervangen aangezien het wel degelijk een slijtdeel betreft en het na een dergelijke kilometrage aannemelijk is dat ze kapot kunnen gaan (net als de turbo).
Denk dat je met de wetenschap moet leren leven (een motor kan ook vast slaan en een ploffende turbo komt ook voor). Drie extra nieuwe verstuivers krijgen als deze niet defect zijn zal er niet in zitten maar zelf nieuwe aanschaffen (als je zekerheid wilt) is ook behoorlijk prijzig (dan maar normaal rijden op de Autobahn).
Overigens zitten er ook fouten in de bobines bij de Vag benzinemotoren en die krijg je bijv. in Duitsland wel vergoed maar in Nederland weer niet.
Denk dat het al meer dan netjes is als de defecte bobine als coulance is vervangen aangezien het wel degelijk een slijtdeel betreft en het na een dergelijke kilometrage aannemelijk is dat ze kapot kunnen gaan (net als de turbo).
Denk dat je met de wetenschap moet leren leven (een motor kan ook vast slaan en een ploffende turbo komt ook voor). Drie extra nieuwe verstuivers krijgen als deze niet defect zijn zal er niet in zitten maar zelf nieuwe aanschaffen (als je zekerheid wilt) is ook behoorlijk prijzig (dan maar normaal rijden op de Autobahn).
Overigens zitten er ook fouten in de bobines bij de Vag benzinemotoren en die krijg je bijv. in Duitsland wel vergoed maar in Nederland weer niet.
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Ben in de zomer van 2010 stil gevallen op de snelweg in Duitsland, passat van op dat moment 3,5 jaar oud met 131000 km. Vroeg in de ochtend het was nog donker op een drie baans zonder vluchtstrook! Levensgevaarlijk! Uiteindelijk bij een duitse dealer de pompverstuiver vervangen, zonder enige coulance. Heb PON nog aangeschreven, dit was de reactie:
"Als vervolg op uw verzoek tot een coulanceregeling hebben wij de door u gemaakte reparatiekosten, d.d. 1 september 2010, intern besproken. Tot onze spijt kunnen wij u in deze aangelegenheid niet anders berichten dat het toekennen van een coulanceregeling zijn grenzen heeft. Gezien de overschrijding van de garantietermijn, te rekenen vanaf de leveringsdatum nieuw, is het voor ons als Volkswagenorganisatie niet mogelijk aan uw verzoek invulling te kunnen geven en kunnen wij u derhalve geen tegemoetkoming aanbieden."
Terwijl er in de US een terugroep actie is waarbij alle verstuivers vervangen worden! Blijkbaar zijn ze daar wel bang voor rechtzaken.
"Als vervolg op uw verzoek tot een coulanceregeling hebben wij de door u gemaakte reparatiekosten, d.d. 1 september 2010, intern besproken. Tot onze spijt kunnen wij u in deze aangelegenheid niet anders berichten dat het toekennen van een coulanceregeling zijn grenzen heeft. Gezien de overschrijding van de garantietermijn, te rekenen vanaf de leveringsdatum nieuw, is het voor ons als Volkswagenorganisatie niet mogelijk aan uw verzoek invulling te kunnen geven en kunnen wij u derhalve geen tegemoetkoming aanbieden."
Terwijl er in de US een terugroep actie is waarbij alle verstuivers vervangen worden! Blijkbaar zijn ze daar wel bang voor rechtzaken.
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
tjonge, wat een paniek-praat weer!Ineke1965 schreef:Op onze vraag of dit ook kon gebeuren bij hogere snelheden,vertelde hij,dat dit ook kon gebeuren bij 200km per uur!!! Alles valt dan uit,ook de stuurbekrachtiging!!!!
Je moet er toch niet aan denken dat dit gebeurd als je op de linkerrijstrook van de autobaan rijd????
Een auto die 200 km/u rijdt, heeft een heleboel kinetische energie in zich om een hééééél eind uit te rollen!
Dus als de motor uitvalt, direct koppeling in (anders remt de auto alsnog af op de motor) en rustig de vluchtstrook opzoeken.
En zonder stuurbekrachtiging kun je prima sturen hoor, hoe deden ze het 50 jaar gelden dan?
Door paniek gebeurden er juist ongelukken.. niet door falende techniek.
Het is maar net hoe je ermee omgaat.
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Zo te zien heeft u vaker een motoruitval gehad!? Ik ook,een keer bij het inhalen van een vrachtauto op een bergweg ergens in Kroatie met nog een tegenligger bij.Daarom kan ik u vertellen (met alle respect) dat deze zin "Door paniek gebeurden er juist ongelukken.. niet door falende techniek" nergens op slaat.thecure schreef:tjonge, wat een paniek-praat weer!Ineke1965 schreef:Op onze vraag of dit ook kon gebeuren bij hogere snelheden,vertelde hij,dat dit ook kon gebeuren bij 200km per uur!!! Alles valt dan uit,ook de stuurbekrachtiging!!!!
Je moet er toch niet aan denken dat dit gebeurd als je op de linkerrijstrook van de autobaan rijd????
Een auto die 200 km/u rijdt, heeft een heleboel kinetische energie in zich om een hééééél eind uit te rollen!
Dus als de motor uitvalt, direct koppeling in (anders remt de auto alsnog af op de motor) en rustig de vluchtstrook opzoeken.
En zonder stuurbekrachtiging kun je prima sturen hoor, hoe deden ze het 50 jaar gelden dan?
Door paniek gebeurden er juist ongelukken.. niet door falende techniek.
Het is maar net hoe je ermee omgaat.
De tegenligger was,gelukkig,net genoeg verweg en dat is de enige reden dat ik dit noch kan navertellen.
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Het gaat niet om wel of geen stuurbekrachtiging, maar om het plotseling uitvallen daarvan. Daar zit het gevaar in. Al zal dat probleem bij hogere snelheden meevallen omdat de stuurbekrachtiging dan toch al minder is.thecure schreef:Ineke1965 schreef: En zonder stuurbekrachtiging kun je prima sturen hoor, hoe deden ze het 50 jaar gelden dan?
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Ik zou met een snelheid van 200km per uur bij motoruitval de koppeling zeker niet intrappen, de auto wordt dan een ongeleid projectiel. Als de stuurbekrachtiging snaar aangedreven is blijft die gewoon werken omdat je op de motor afremt. Rembekrachtiging blijft ook werken omdat de vacuümpomp bij veel dieselmotoren op de dynamo is geplaatst. Om bij de vraag van Ts terug te komen, er is onder coulance één verstuiver vervangen de andere drie zijn dus goed bevonden, geen reden voor de importeur de andere verstuivers uit voorzorg te vervangen.
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Wij hebben met onze Passat uit 2002 en 228000 km op de teller momenteel ook problemen met de verstuivers.
Die worden inderdaad één voor één vervangen i.v.m. de kosten.
Een verstuiver vernieuwen kwam ons de eerste keer op ruim € 700,00 en de tweede keer € 900,00 maar toen werd er ook meteen een of ander kabeltje vernieuwd, dat daar ook ergens zit, omdat hij toch open lag.
Op het moment, dat de verstuiver uitvalt, gaat de motor op "3 poten" lopen, dus zeg maar, op 3 cilinders.
In principe geen gevaarlijke situatie, de motor loopt nog en dus heb je ook stuurbekrachtiging en rembekrachtiging.
Je kan er dus rustig mee de vluchtstrook (indien aanwezig) op.
Je hebt alleen geen vermogen meer.
Die worden inderdaad één voor één vervangen i.v.m. de kosten.
Een verstuiver vernieuwen kwam ons de eerste keer op ruim € 700,00 en de tweede keer € 900,00 maar toen werd er ook meteen een of ander kabeltje vernieuwd, dat daar ook ergens zit, omdat hij toch open lag.
Op het moment, dat de verstuiver uitvalt, gaat de motor op "3 poten" lopen, dus zeg maar, op 3 cilinders.
In principe geen gevaarlijke situatie, de motor loopt nog en dus heb je ook stuurbekrachtiging en rembekrachtiging.
Je kan er dus rustig mee de vluchtstrook (indien aanwezig) op.
Je hebt alleen geen vermogen meer.
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Voor de 2e keer in 9 maanden langs de kant van weg komen te staan door een defecte pompverstuiver. 2.0 TDI 125 kW/170pk. Bouwjaar 2006. De 1e keer bij 50 km/u in de bebouwde kom (km stand 160000),de 2e keer met 100km/u op de Duitse autobahn met de caravan aangehaakt (km stand 168000).
Door het plotseling en volledig uitvallen zonder enige waarschuwing vooraf, leidt dit tot een gevaarlijke situatie als je niet heel koel reageert. Vooral op de Autobahn (aug 2012) kwamen we goed weg doordat ik de koppeling direct intrapte en kon uitrollen op de uitrit die we net passeerden. Zonder deze uitrit waren we 50m verderop op een viaduct zonder vluchtstrook tot stilstand gekomen in druk verkeer...
Ik begrijp niet waarom Volkswagen dit zo heeft ontworpen en waarom de motor niet gewoon 'op 3 poten' verder kan rijden om op een rustige en veilige manier naar een dealer te kunnen rijden.
Bij de 1e reparatie was er ook schade aan de olie-inlaat van de tuimelas. Totale kosten 1e reparatie 1400 EUR. De 2e keer in Duitsland alleen een pompverstuiver, kosten 650 EUR.
Uit de inmiddels vele gelijksoortige reacties begrijp ik dat dit een bekend euvel is van deze motor en deze jaargang.
Zoals anderen al aangaven: auto's worden voor veel minder ernstige zaken teruggeroepen. Wat weerhoudt VW ervan om dat voor dit ernstige euvel niet te doen? Gezien de serieuze aandacht van de fabrikant voor veiligheid in gebruik en onderhoud van de auto (zie de vele aandachtspunten in de gebruikershandleiding) heb ik grote moeite met het feit dat je met een dergelijk sluipend gebrek blijft opgescheept (wanneer faalt de volgende pompverstuiver?). Triest dat de importeur zich beroept op het verstrijken van de garantietermijn en er geen verantwoordelijkheid wordt genomen voor een duidelijke ontwerpfout. Of wil men hiermee aangeven dat een VW diesel niet langer meegaat dan pakweg 100000-150000km en dat je daarna onveilige situaties en dure reparaties voor lief moet nemen?
Het spijt me beste VW! maar mijn vertrouwen in U is danig geschaad. Niet vanwege de ontwerpfout op zich (dat kan altijd gebeuren), maar vooral door de rigide en onverantwoorde wijze waarop dit veiligheidsrisiko en prijzige betrouwbaarheidsprobleem op de koper wordt afgewenteld zonder enig initiatief om de situatie pro-actief te corrigeren.
Door het plotseling en volledig uitvallen zonder enige waarschuwing vooraf, leidt dit tot een gevaarlijke situatie als je niet heel koel reageert. Vooral op de Autobahn (aug 2012) kwamen we goed weg doordat ik de koppeling direct intrapte en kon uitrollen op de uitrit die we net passeerden. Zonder deze uitrit waren we 50m verderop op een viaduct zonder vluchtstrook tot stilstand gekomen in druk verkeer...
Ik begrijp niet waarom Volkswagen dit zo heeft ontworpen en waarom de motor niet gewoon 'op 3 poten' verder kan rijden om op een rustige en veilige manier naar een dealer te kunnen rijden.
Bij de 1e reparatie was er ook schade aan de olie-inlaat van de tuimelas. Totale kosten 1e reparatie 1400 EUR. De 2e keer in Duitsland alleen een pompverstuiver, kosten 650 EUR.
Uit de inmiddels vele gelijksoortige reacties begrijp ik dat dit een bekend euvel is van deze motor en deze jaargang.
Zoals anderen al aangaven: auto's worden voor veel minder ernstige zaken teruggeroepen. Wat weerhoudt VW ervan om dat voor dit ernstige euvel niet te doen? Gezien de serieuze aandacht van de fabrikant voor veiligheid in gebruik en onderhoud van de auto (zie de vele aandachtspunten in de gebruikershandleiding) heb ik grote moeite met het feit dat je met een dergelijk sluipend gebrek blijft opgescheept (wanneer faalt de volgende pompverstuiver?). Triest dat de importeur zich beroept op het verstrijken van de garantietermijn en er geen verantwoordelijkheid wordt genomen voor een duidelijke ontwerpfout. Of wil men hiermee aangeven dat een VW diesel niet langer meegaat dan pakweg 100000-150000km en dat je daarna onveilige situaties en dure reparaties voor lief moet nemen?
Het spijt me beste VW! maar mijn vertrouwen in U is danig geschaad. Niet vanwege de ontwerpfout op zich (dat kan altijd gebeuren), maar vooral door de rigide en onverantwoorde wijze waarop dit veiligheidsrisiko en prijzige betrouwbaarheidsprobleem op de koper wordt afgewenteld zonder enig initiatief om de situatie pro-actief te corrigeren.
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Dat lijkt me niet zo'n ingewikkeld verhaal. De motor loopt niet op 3 cilinders omdat dat de rest van de verstuivers zou slopen.Ik begrijp niet waarom Volkswagen dit zo heeft ontworpen en waarom de motor niet gewoon 'op 3 poten' verder kan rijden om op een rustige en veilige manier naar een dealer te kunnen rijden.
Is de auto VW dealer onderhouden conform onderhoudsschema? Er is namelijk een modificatie geweest, waarbij er kosteloos verstuivers zijn vervangen?Zoals anderen al aangaven: auto's worden voor veel minder ernstige zaken teruggeroepen. Wat weerhoudt VW ervan om dat voor dit ernstige euvel niet te doen?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06 dec 2012 21:26
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Ik heb inmiddels 4 pompverstuivers vervangen gehad. Inderdaad geeft pon niet thuis als je vraagt om vervanging van 4 stuks als er 1 stukgaat. Inmiddels is bekend gemaakt dat deze pomp verstuivers onder coulance worden vervangen tot 250000 km. Dat is een fabrieksregeling en kost pon dus verder niets. Ik heb 2 keer stil gestaan op de Nederlandse snelwegen. Steeds wilde men maar 1 stuks vervangen. De derde ging kapot in Duitsland en dat heeft VW/Audi zeer netjes opgelost. Ik was niet de eerste die om een preventieve vervanging heeft gevraagd en dat werd door VW gehonoreerd. Het is alleen jammer dat men niets doet aan alle tijd die je kwijt raakt door het wachten en heen en weer reizen. Gelukkig waren de eerste twee nog voorkeurselekt garantiezaken. Ik heb daarna ook nog een verlengde garantie gekocht, maar ook onder coulance moet dit kosteloos opgelost kunnen worden. Het is vast een verkeerde serie, maar geef dit dan toe en roep die auto's terug. Doet Toyota ook........
Ik hoop dat dit helpt om het probleem echt op te lossen.
Ik hoop dat dit helpt om het probleem echt op te lossen.
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Ik heb een 2.0 TDI uit 2007 waarbij 2 de pompverstuivers defect zijn gegaan rijdende op de snelweg. 1 x nog in de garantie periode van de leverancier ( auto is geimporteerd uit buitenland met 6 mnd garantie) bij 135.000 km en later onder coulance regeling bij VW dealer bij 165.000 km. Vanuit de dealer wordt alleen de defecte verstuiver vervangen incl. kabelboom. Tevens heb ik bij 145.000 een storingsmelding waarbij de BDP sensor en /of impulssensor defect zou zijn. In alle drie de gevallen valt de motor spontaan uit en is niet meer te starten. Met dit type motor zijn veel problemen: bij de 178.000 km valt de oliepomp stil door een versleten zeskantige as die door een klapperende ketting aandrijving rond afgesleten is waardoor oliedruk wegvalt en de motor veel schade oploopt: Zuiger ingevreten in cilinder wand en drooggelopen turbo. Inmiddels nieuw draaiend gedeelte laten monteren inclusief nieuwe turbo en gereviseerde kop. Inmiddels is vertrouwen in de motor volledig weg, de vreemdste storingen komen naar boven zoals defecte LMM, en druksensor vlak na het starten, hierdoor gaat de motor in noodbedrijf waardoor vermogen fors wegvalt en je niet harder kunt dan 100 km p/u ; achteraf blijkt dat dit wordt veroorzaakt door een startmotor die de spanning te lang onder de 10 a 11 volt trekt waardoor de computer de gekste fouten detecteert die er feitelijk niet zijn.
Voor het probleem met de afgesleten as en wegvallende oliedruk heb ik formeel de leverancier = ( importeur en verkopende partij ) aangeschreven vanweg het conformiteitsbeginsel: een auto van 5 jaar oud en met 178.000 km mag deze problemen niet hebben, te meer er een modificatie heeft plaats gevonden op deze zg balansasmodule. De leverancier van deze 2e hands auto reageert niet vanwege de afloop van de garantietermijn. De Importeur PON aangeschreven, deze verschuilt zich achter het feit dat zij deze auto niet hebben geimporteerd en dus niet kunnen bemiddelen tussen reparerende partij en Importeur. In dit forum ga ik het probleem van de wegvallende oliedruk door een afgesleten zeskantige as inbrengen. Wie heeft er op voorhand ervaringen met dealers of importeur over dit probleem ?
Voor het probleem met de afgesleten as en wegvallende oliedruk heb ik formeel de leverancier = ( importeur en verkopende partij ) aangeschreven vanweg het conformiteitsbeginsel: een auto van 5 jaar oud en met 178.000 km mag deze problemen niet hebben, te meer er een modificatie heeft plaats gevonden op deze zg balansasmodule. De leverancier van deze 2e hands auto reageert niet vanwege de afloop van de garantietermijn. De Importeur PON aangeschreven, deze verschuilt zich achter het feit dat zij deze auto niet hebben geimporteerd en dus niet kunnen bemiddelen tussen reparerende partij en Importeur. In dit forum ga ik het probleem van de wegvallende oliedruk door een afgesleten zeskantige as inbrengen. Wie heeft er op voorhand ervaringen met dealers of importeur over dit probleem ?
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Voor iedereen die dit onderwerp leest en dezelfde problemen ondervind of bang is dat zijn pompverstuivers ook de geest geven op een willekeurige snelweg.
Want momenteel loopt er voor ons als Passat rijders een werkplaatsactie (in Duitsland zelfs een terugroepactie) m.b.t. de piëzoverstuivers in een Passat 2.0 tdi. Deze verstuivers staan in menig (social)media artikel in binnen- en buitenland nou niet direct bekend om hun betrouwbaarheid. Vervangen kost al snel 1500 euro.
Wanneer je met je Passat de VW dealer bezoekt voor onderhoud zal deze de werkplaatsactie uitvoeren (even bellen en vragen om alleen het uitvoeren van de werkplaatsactie kan ook uiteraard). Deze werkplaatsactie is bij de VW dealers bekend onder de code 23H9. De verstuivers incl. kabelboom worden dan, als je er voor in aanmerking komt kosteloos vervangen. De te vervangen verstuivers hebben de onderdeelnummers 03G 130 073 D en 03G 130 073 M welke gebruikt zijn tot 01 okt 2010, daarna zijn de verbeterde verstuivers gebruikt.
Doe er je voordeel mee..
Overigens zijn er ook verhalen dat klanten hun al gemaakt kosten alsnog terug konden vorderen bij PON!
Want momenteel loopt er voor ons als Passat rijders een werkplaatsactie (in Duitsland zelfs een terugroepactie) m.b.t. de piëzoverstuivers in een Passat 2.0 tdi. Deze verstuivers staan in menig (social)media artikel in binnen- en buitenland nou niet direct bekend om hun betrouwbaarheid. Vervangen kost al snel 1500 euro.
Wanneer je met je Passat de VW dealer bezoekt voor onderhoud zal deze de werkplaatsactie uitvoeren (even bellen en vragen om alleen het uitvoeren van de werkplaatsactie kan ook uiteraard). Deze werkplaatsactie is bij de VW dealers bekend onder de code 23H9. De verstuivers incl. kabelboom worden dan, als je er voor in aanmerking komt kosteloos vervangen. De te vervangen verstuivers hebben de onderdeelnummers 03G 130 073 D en 03G 130 073 M welke gebruikt zijn tot 01 okt 2010, daarna zijn de verbeterde verstuivers gebruikt.
Doe er je voordeel mee..
Overigens zijn er ook verhalen dat klanten hun al gemaakt kosten alsnog terug konden vorderen bij PON!
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Ik heb een VW Passat gekocht 2.0 TDI 2006
Met deze auto is van alles aan de hand, de aandrijving van de olie pomp is dolgedraaid met als gevolg dat de motor en turbo kapot loopt.
Het is des te vervelender dat deze auto’s onder de 2000 RPM niet eens een olie druk probleem aangeven, en je dus als bestuurder niets in de gaten hebt, dus in een file of 120 in de 6e versnelling loopt de motor geen 2000 RPM en dus rij je je auto kapot.
Ik heb inmiddels kontact gehad met de importeur hoe hiermee om te gaan maar deze geeft niet thuis, ik had de auto maar bij een dealer moeten kopen, dus allen VW's die niet bij een dealer zijn gekocht kunnen fluiten naar een regeling volgen PON
Ik heb navraag gedaan en het blijkt dat dit een bekend probleem is bij dit type motor, er wordt nu ook een aangepast onderdeel (balansasmodule) voor geleverd.
Kosten zijn een nieuwe motor en een turbo +- 7000 euro.
Bij deze auto is bijna alles al kapot geweest, bv Vliegwiel, ECO motor unit, al eerder een turbo en nu de motor.
We moeten ons verenigen en een vuist maken naar PON of VW om deze problemen op te lossen, alle 2.0 TDI motoren lopen het gevaar van een uitvallende olie pomp.
Kan TROS hier niet een uitzending over maken, misschien wordt er dan geluisterd het gaat om heel veel geld voor de klanten
Met deze auto is van alles aan de hand, de aandrijving van de olie pomp is dolgedraaid met als gevolg dat de motor en turbo kapot loopt.
Het is des te vervelender dat deze auto’s onder de 2000 RPM niet eens een olie druk probleem aangeven, en je dus als bestuurder niets in de gaten hebt, dus in een file of 120 in de 6e versnelling loopt de motor geen 2000 RPM en dus rij je je auto kapot.
Ik heb inmiddels kontact gehad met de importeur hoe hiermee om te gaan maar deze geeft niet thuis, ik had de auto maar bij een dealer moeten kopen, dus allen VW's die niet bij een dealer zijn gekocht kunnen fluiten naar een regeling volgen PON
Ik heb navraag gedaan en het blijkt dat dit een bekend probleem is bij dit type motor, er wordt nu ook een aangepast onderdeel (balansasmodule) voor geleverd.
Kosten zijn een nieuwe motor en een turbo +- 7000 euro.
Bij deze auto is bijna alles al kapot geweest, bv Vliegwiel, ECO motor unit, al eerder een turbo en nu de motor.
We moeten ons verenigen en een vuist maken naar PON of VW om deze problemen op te lossen, alle 2.0 TDI motoren lopen het gevaar van een uitvallende olie pomp.
Kan TROS hier niet een uitzending over maken, misschien wordt er dan geluisterd het gaat om heel veel geld voor de klanten
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Een passat diesel van 2006, 7 jaar oud, km stand >250.000 km? Inderdaad, voor deze auto's zou VW alles onder garantie kostenloos moeten repareren.Piet 1954 schreef:Ik heb een VW Passat gekocht 2.0 TDI 2006
Met deze auto is van alles aan de hand, de aandrijving van de olie pomp is dolgedraaid met als gevolg dat de motor en turbo kapot loopt.
Het is des te vervelender dat deze auto’s onder de 2000 RPM niet eens een olie druk probleem aangeven, en je dus als bestuurder niets in de gaten hebt, dus in een file of 120 in de 6e versnelling loopt de motor geen 2000 RPM en dus rij je je auto kapot.
Ik heb inmiddels kontact gehad met de importeur hoe hiermee om te gaan maar deze geeft niet thuis, ik had de auto maar bij een dealer moeten kopen, dus allen VW's die niet bij een dealer zijn gekocht kunnen fluiten naar een regeling volgen PON
Ik heb navraag gedaan en het blijkt dat dit een bekend probleem is bij dit type motor, er wordt nu ook een aangepast onderdeel (balansasmodule) voor geleverd.
Kosten zijn een nieuwe motor en een turbo +- 7000 euro.
Bij deze auto is bijna alles al kapot geweest, bv Vliegwiel, ECO motor unit, al eerder een turbo en nu de motor.
We moeten ons verenigen en een vuist maken naar PON of VW om deze problemen op te lossen, alle 2.0 TDI motoren lopen het gevaar van een uitvallende olie pomp.
Kan TROS hier niet een uitzending over maken, misschien wordt er dan geluisterd het gaat om heel veel geld voor de klanten
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Wij hebben hetzelfde gehad, ongeveer een jaar geleden. Ik kwam stil te staan op de autoweg in Nederland. Wij hebben onze VW Passat model 2006, niet bij de dealer in onderhoud. De reparatie van een verstuiver kostte € 1100, want de vervanging en het controleren van de verstuivers is door een gespecialiseerd bedrijf geschied.
In juli 2013, reden we op de Franse autoroute en toen gebeurde hetzelfde. We zijn opgesleept naar de Volkswagengarage en daar zijn de DRIE overige verstuivers gratis vervangen, omdat er sprake was van een TERUGROEPACTIE van Volkswagen voor verstuivers met een bepaalde nummercode en wel uit het jaar 2010!
Dus ik vind het belachelijk dat er hier in Nederland zo gereageerd wordt door PON en/of Volkswagen. Dat er in de dealer garage uit 'coulance' 1 van de 4 vervangen wordt, maar dat er geen sprake is van een terugroepactie. Als je geen terugroepactie wilt als fabricant, noem je zo'n euvel een MODIFICATIE en dan hoef je niet alle bezitters van de betreffende auto's op te roepen via de RDW en je hoeft niet gelijk het hele setje van vier te vervangen, maar slechts die ene, terwijl je weet dat de rest ook van inferieure kwaliteit is.
Wij zijn dus al twee keer op de grote weg stil komen te staan. En zowel VW als PON weet van de slechte kwaliteit van de verstuivers met die bepaalde fabricatiecode.
Pon Nederland moet dezelfde verantwoordelijkheid nemen als VW Frankrijk, het euvel is immers sinds 2010 bekend!
In juli 2013, reden we op de Franse autoroute en toen gebeurde hetzelfde. We zijn opgesleept naar de Volkswagengarage en daar zijn de DRIE overige verstuivers gratis vervangen, omdat er sprake was van een TERUGROEPACTIE van Volkswagen voor verstuivers met een bepaalde nummercode en wel uit het jaar 2010!
Dus ik vind het belachelijk dat er hier in Nederland zo gereageerd wordt door PON en/of Volkswagen. Dat er in de dealer garage uit 'coulance' 1 van de 4 vervangen wordt, maar dat er geen sprake is van een terugroepactie. Als je geen terugroepactie wilt als fabricant, noem je zo'n euvel een MODIFICATIE en dan hoef je niet alle bezitters van de betreffende auto's op te roepen via de RDW en je hoeft niet gelijk het hele setje van vier te vervangen, maar slechts die ene, terwijl je weet dat de rest ook van inferieure kwaliteit is.
Wij zijn dus al twee keer op de grote weg stil komen te staan. En zowel VW als PON weet van de slechte kwaliteit van de verstuivers met die bepaalde fabricatiecode.
Pon Nederland moet dezelfde verantwoordelijkheid nemen als VW Frankrijk, het euvel is immers sinds 2010 bekend!
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Terugroepactie voor Frankrijk in 2010 toen al? Dat hoor ik voor het eerst, ik weet dat ze een jaar of 2 geleden dat wel in de UK hadden gedaan, maar in Frankrijk? Weet ik niks van af.Adsyl schreef:Wij hebben hetzelfde gehad, ongeveer een jaar geleden. Ik kwam stil te staan op de autoweg in Nederland. Wij hebben onze VW Passat model 2006, niet bij de dealer in onderhoud. De reparatie van een verstuiver kostte € 1100, want de vervanging en het controleren van de verstuivers is door een gespecialiseerd bedrijf geschied.
In juli 2013, reden we op de Franse autoroute en toen gebeurde hetzelfde. We zijn opgesleept naar de Volkswagengarage en daar zijn de DRIE overige verstuivers gratis vervangen, omdat er sprake was van een TERUGROEPACTIE van Volkswagen voor verstuivers met een bepaalde nummercode en wel uit het jaar 2010!
Dus ik vind het belachelijk dat er hier in Nederland zo gereageerd wordt door PON en/of Volkswagen. Dat er in de dealer garage uit 'coulance' 1 van de 4 vervangen wordt, maar dat er geen sprake is van een terugroepactie. Als je geen terugroepactie wilt als fabricant, noem je zo'n euvel een MODIFICATIE en dan hoef je niet alle bezitters van de betreffende auto's op te roepen via de RDW en je hoeft niet gelijk het hele setje van vier te vervangen, maar slechts die ene, terwijl je weet dat de rest ook van inferieure kwaliteit is.
Wij zijn dus al twee keer op de grote weg stil komen te staan. En zowel VW als PON weet van de slechte kwaliteit van de verstuivers met die bepaalde fabricatiecode.
Pon Nederland moet dezelfde verantwoordelijkheid nemen als VW Frankrijk, het euvel is immers sinds 2010 bekend!
Hier in Nederland is het dus een werkplaatsactie en word je er niet voor opgeroepen. Wij (van het Passat forum) zagen toevallig op de site van Vw dat er een terugroepactie voor ons in het systeem stond. We zijn toen (rond 17 januari 2013) gelijk naar de dealer geweest en dat bleek ook zo te zijn. De werkplaatsactie stond in het systeem sinds 14 januari 2013.
Word je auto niet dealer onderhouden, dan weet je hier ook niks van af. Kom je voor een of ander reden bij de dealer (onderhoud of apk bijvoorbeeld) en ze zetten je kenteken in het systeem, dan pas krijgen ze een pop-up schermpje, waarop wordt vermeld dat er een werkplaatsactie voor deze auto beschikbaar is.
Bij mij zaten de pompverstuivers van de 'slechte' serie erin tot 184.000km en die waren er fabrieksaf erin gezet, dus die problemen met de pompverstuivers herken ik niet echt, maar ik kan best begrijpen dat het niet zo leuk is om met pech langs de snelweg te staan.
Mijn 4 nieuwe pompverstuivers van de 'goeie' serie zitten er inmiddels al zo'n 15.000km erin en die doen het nog steeds perfect. Ik heb overigens nog niet gehoord dat de gemodificeerde pompverstuivers stuk gaan.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 09 dec 2014 22:48
Re: Pompverstuivers VW Passat 2.0 tdi
Mijn vw passat van 2007 met 203.000 km op de teller viel afgelopen weekend plots stil toen ik op vakantie was in Duitsland. Op dat ogenblik had ik gelukkig maar een snelheid van 50km/u. Het was toch wel even verschieten want niet alleen het servostuur viel uit, maar ook de servopomp van de remmen. Ik kon mijn wagen uiteindelijk zonder al te veel problemen tot stilstand brengen langs de kant van de weg. Ik heb mijn wagen laten wegtakelen naar de dichtsbijzijnde vw-garage waar men een probleem vaststelde aan de "pompe duse" of pompverstuivers. Er was er eigenlijk maar 1 defect maar ze zijn uiteindelijk alle 4 gratis vervangen. Volgens de plaatselijke dealer was er een "actie" van vw om de pompverstuivers gratis te vervangen. Indien ik dit zelf had moeten betalen zou mij dit 1.750 euro gekost hebben. Als ik de verhalen op dit forum lees mag ik mij gelukkig prijzen, en is dit gratis verhaal niet voor de hand liggend.