LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met boordcomputers van auto's

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
edek

Problemen met boordcomputers van auto's

Ongelezen bericht door edek »

Volgens mij hebben boordcomputers van auto's (niet alleen van ford) over 't algemeen gewoon last van elektromagnetische storingen van buitenaf. Je moet nagaan dat zo'nbeetje heel nederland vol hangt met radioantennes waarover steeds hogere frequenties worden verspreid (neem nu dat nieuwe UMTS). Het is helemaal niet zo gek te bedenken dat sommige elektronika daar een beetje van in de war raakt. Er zal dan hier en daar een bitje "omvallen", en dan snapt de computer er niets meer van. Een remedie is dan , zoals gezegt in de uitzending van 17-11-2003, even de +pool van de accu loshalen zodat het hele reset/reboot.

angenent

Re: Problemen met boordcomputers van auto's

Ongelezen bericht door angenent »

Graag zou ik willen weten vanaf welk bouwjaar deze problemen zich voordoen

Jeroen Scheer

Ongelezen bericht door Jeroen Scheer »

Ik ben het met deze reactie eens. Er is van een flink aantal auto's en merken bekend dat ze grote problemen hebben met de boordcomputer, maar ook met de computer voor het aansturen van het motormanagement. Dit betreft de volgende:

a. Citroen C5: tijdens het rijden blijkt bij een flink aantal C5s de computer te gaan resetten. Dan valt alles uit, en start de computer 1 voor 1 alle systemen opnieuw op.

b. Mercedes: dit betreft alle modellen. Twee structurele problemen: eentje betreft het COMAND systeem (boordcomputer dat ook de verwarming, radio, navigatie etc. regelt). Dit valt te pas en te onpas uit. De andere betreft het motormanagement van de CDI dieselmotoren. Om volstrekt onverklaarbare redenen valt dit onverwqacht uit.

c. BMW: met name de 7 serie. Volledige uitval van de elektronica. Zowel de boordcomputer als motormanagement

d. Opel, met name Vectra en Astra. Uitvallende electronica mbt motormanagement. Totale stilval auto's, en vervolgens met grote moeite weer starten.

e. Alfa Romeo 156 en 147. Totale uitval boordcomputer. Verschillende oorzaken, komt veel voor.

f. VW Golf: stilvallende TDI motoren door falend motormanagement.

g. Renault Laguna. Twee grote, structurele problemen. De Laguna is uitgerust zonder sleutel, maar met een keycard. Die bestuurt de totale elektronica van de auto en valt regelmatig uit. Dan kom je dus niet van je plaats, de auto doet dan helemaal niets meer. Zeer veelvuldig voorkomend probleem, veel vaker dan bij de Ford Focus. Tweede probleem: Laguna heeft een bandenspanningsmeetsysteem aan boord, dat werkelijk te pas en te onpas, en altijd foutief, een boodschap geeft dat de spanning te laag is. Renault schijnt aan beide problemen niets te kunnen doen.

Zoals hierboven aangetoond is Ford zeker niet het enige merk daty last heeft van elektronica problemen. Mijn eigen ervaringen: wij hebben twee Focussen, eentje met 160000 km in 2 en 1/2 jaar, de ander ruim 30000 in 2 jaar. Bedie auto's hebben nog geen enkel probleem gehad, een zeer betrouwbare auto, die aantoont dat het TUV onderzoek in Duitsland terecht aangeeft dat de Focus de meest betrouwbare auto van zijn klasse is en die van daarboven. Ook mensen in mijn omgeving die in een Focus rijdend zijn allemaal (zonder uitzondering) bijzonder te spreken over deze auto, en hebben nog nooit stilgestaan.

Overigens, bij navraag blijkt dat de uitval vrijwel altijd veroorzaakt wordt door de SLEUTEL, waar een chip in verwerkt is. Deze stuurt de brandstofpomp aan (startonderbrekingssysteem). Dit is eenvoudig te voorkomen door de besturuders zelf (eigen verantwoordelijkheid) door deze sleutel even te laten testen. Het op tijd vervangen van de batterij diet werkelijk wonderen!

Wat me verder opvalt is dat Tros Radar blijkbaar nu vooral FORD wil aanpakken. Zie bovenstaande lijst voor meer urgente merken waar dat echt nodig is. Radar heeft nu ontdekt dat de centrale vergrendeling bij kou minder functioneert. Dat klopt (constructie is niet anders), maar je kan altijd met de sleutel je auto openmaken en als dan je auto het tenminste gewoon doet, dan is de ergenis niet zo groot. Lijkt me geen onderwerp van grote frustratie.

Dus het verzoek aan Radar is om meer genuanceerd met zaken om te gaan en eerst beter onderzoek te doen naar ergere problemen (nogmaals, zie boven de lijst van auto's en merken waar veel eer aan te behalen is), en begin niet een negatief publiciteits offensief tegen alleen Ford. Dat is namelijk niet terecht. Ik raad Radar en lezers/kijkers ook aan om even de AutoWeek Tevredenheidsenquete 2003 te raadplegen. Niet alleen over Ford, maar alle merken. En dan blijkt dat Ford het helemaal niet zo slecht doet. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Volkswagen en Opel.

Hopend op een genuanceerd beeld dat Radar voortaan schetst,

mvg
Jeroen Scheer

tevredenrijder

Ongelezen bericht door tevredenrijder »

wat mij niet alleen bij radar maar ook bij kassa opvalt is dat de klagers over een lekker onderwerp gelijk worden neergezet als het topje van de ijsberg en de stem van de zwijgende meerderheid. Zonder dat die bewering concreet wordt onderbouwd. Als ik maandag jl de vertegenwoordiger van Ford goed heb begrepen rijden er zo'n 100 duizend focus'sen rond. Het aantal meldingen dat Radar had gekregen was nog geen 100. Dus nog minder dan 1 promille. Natuurlijk is er elke een teveel, doch om daar yo'n ophef over te maken.

fred1

Ongelezen bericht door fred1 »

Het kan geen een oplettende kijker zijn ontgaan dat het een zeer slecht
onderzoek was. En dat alleen de resultaten die in radar straatje pasten werden weergeven.
Zoiets noemen ze stemmingmakerij en het valt mij op dat radar zich daar steeds vaker schuldig aan maakt.
Het is jammer dat een betrouwbaar merk als Ford zo neergezet word door radar.
Als dit programma zo doorgaat dan gaan ze de kant op van wilibord frequien met zijn ontploffende flessen en dat is toch niet de bedoeling hoop ik.

Goede

Ongelezen bericht door Goede »

Volkomen mee eens .Er is bij elk merk wel wat te vinden .
Rij al jaren Ford Focus.Het is mijn inderdaad één keer voorgekomen maar om hier nou zo druk over te maken .
Ga dan geen één merk aanvallen want een ander auto kan ook uitvallen.
Vindt wel dat ze de klanten beter moet behandelen Want het kan natuurlijk niet zo zijn als er een storing is buiten je eigen schuld dat je ook nog zelf er nog aan mee moet gaan betalen.
En niet pas gaan doen als er een Tv kamera er bij komt.

hancar

Ongelezen bericht door hancar »

Ik heb al gemeld aan radar dat ford absoluut niet de enige is die een falende boordcomputer heeft, dit is on redelijk als je ford alleen noemt ik hebvermeldt dat ook OPEL ( vivaro) dit verschijnsel heeft en dat wilde men in RADAR niet noemen dat vindt ik eenzijdige journalistiek.

IK BEGRIJP DAT ER NOG GEEN ONDERZOEK WAS GEDAAN, MAAR VERMELDT DAT JE DIT GAAT DOEN.

Ik heb een OPEL VIVARO dus heb dat probleem gehad maar hier wordt FORD voor heel veel geld en naams bekendheid benadeeld.

Jammer RADAR.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ik had een leuk geintje met m'n opel astra.
Ben in de polder bij het antenne park van de nozema, wil m'n auto gewoon niet meer starten, wel dat oude ding van een vriend, die heeft me daar weg gehaald en een eind verder deed de auto het weer...

Lang leve de electronica in de auto.

Zender

Ongelezen bericht door Zender »

Dat is ook niet gezond .Moet je maar is naar het zenderpark van Flevoland (SW) gaan.Er is daar wel eens een reportage over geweest van iemand ,die kon de radio op zijn orgel horen.
Maar het zijn voornamelijk MW ,LW en SW zenders.Met Fm heb je daar nauwelijks of geen last van .
Maar even nu over Ford : Het is inderdaad raar dat ze alleen maar over de Ford Focus hebben.

Gast

duhhhhhhhh, die bedoel ik........
polder.......flevoland...... :idea:

Nu heb je 't wel over die zenders, maar wat denk je wat een mobieltje is... Het kan nog jaren duren, maar dan komen de eerste klachten over de oren en zenders....en mobieltjes....
Vooral de Nokia's, die zijn het minst afgeschermd, kan dit ook het geval wezen met de Ford, dat deze het meestkwestbaar is??

(rij zelf geen ford)

lies ter haar

Ongelezen bericht door lies ter haar »

:( Wij hebben sinds mei 2002 een Fiat Stilo 1.2 80 W - de zuinige Stilo. Gesteld werd in prospekt en informatie dat deze rond de 1 : 20 zou moeten rijden.

Ten eerste zit er vanaf het begin al een fout in het motormanagement systeem, waardoor telkens de melding "engine fault" kwam (inmiddels hopenlijk veholpen), maar ook gebruikt de auto veel meer dan de gestelde norm.
Vanaf het begin hebben wij het verbruik gemeten. Alleen in de eerste maanden (voorafgaande aan de storingsmeldingen) was het verbruik rond de 1 : 18 , 1 : 19, maar daarna liep dit terug tot 1 : 11 tot 1 : 14 afhankelijk van het rijgedrag.

Is hiervan meer bekend bij Fiat Stilo 1.2 gebruikers ??????????

Lies ter Haar

Gast

Wij hebben een Fiat Punto en volgens de folder moet deze 1 op 14 rijden. Nu een paar keer getankt en blijkt deze gemiddeld 1 op 24 te rijden.

Helma

resp00121936

Ongelezen bericht door resp00121936 »

Ik heb een Volkswagen Polo van 3 jaar oud. Ook deze heeft de soort gelijke problemen als de Ford Focus. Uit vallende motor, pingelen enzv.

Wat er niet vervangen aan de auto. Het is een was lijst maar tot op heden komen de probelemen nog steeds voor. En wat zegt de dealer... zij weten niet waar het probleem vandaan komt en PON laat niets van zich horen.

Zijn er meerdere mensen die het soort gelijke hebben met de Volkswagen Polo? [/i]

leo

Ongelezen bericht door leo »

Tros Radar, ik hoop dat jullie inderdaad eens naar andere merken willen kijken en niet alleen Ford in een kwaad daglicht stellen. Ben al jaren tevreden Ford rijder....Getuige alle positieve reacties tav Ford zou het netjes van jullie zijn om hier ook eens aandacht aan te besteden in jullie programma, hopelijk komt er vaanvond eens een positief geluid van jullie kant uit. Graag dus eens een objectief onderzoek naar ALLE merken verrichten en dan zien jullie dat Ford het eigenlijk goed, nee zelfs heel goed doet en niet om jullie programma te vullen maar eens even denken: Tsja wat moeten/zullen we deze uitzending eens doen???Heee, er ligt een brief van een ontevreden consument, goh laten we eens een hele uitzending gaan besteden aan dit ene (op zichzelf staande) probleem....tsja tuurlijk waren er 40 mensen die "hetzelfde" hadden (iedereen denkt ,kom laat ik ook eens reageren mijn achterband is een keer stuk gegaan) Heb begrepen van de directeur van Ford dat het om allemaal verschillende Fords gaan en dus is het geen structureel probleem maar een spijtig voorval wat bij elk merk (vaker) kan voorkomen.....Jammer Tros Radar dat jullie de laatste tijd zo omgaan met deze (incidentele) voorvallen. Excuus aan Ford lijkt mij hier op zijn plaats!!!!

Gast

Mijn boordcomputer funktioneert perfect.

Ik rijdt een Renault Laguna Gran Tour en zoals hierboven omschreven problemen die bij renault vaker voorkomen ken ik helemaal niet

Zelfs dat bandenspanningscontrollesysteem is perfect ik kreeg laatst een paar keer een melding van te lage druk rechts achter en kon niets vinden, wat denk je dit weekend wissel ik van zomer op winterbanden blijkt rechtsachter een klijn nageltje te zitten dat voor geringe drukverlies zorgde.

Welke andere merken hebben in deze prijsklasse zo'n goed systeem ??

NEE NEE ben geen Renault dealer en ook niet werkzaam bij Renault.

Renault Grote klasse bedankt voor die bandenspanningscontrolle.

NL Mobiel

Ongelezen bericht door NL Mobiel »

Dat het niet Fords zijn bewijst al genoeg.
Kijk maar is naar deze Belgische Reportage
http://195.0.110.53/html/tv1_web/koppen ... sbreed.ram
Afspeelbaar met Real-Speler of Real One.

245kbps.

user

Ongelezen bericht door user »

Een tijd geleden had ik een zelfde probleem met mijn auto.
pingel, afslaan, zelf gas geven, niet gestart krijgen etc.

Ook een boordcomputer (motor management systeem)
Terug naar de garage, hadden al vanalles vervangen aan de auto.
Probleem bleef. :cry:
Naar de officiele dealer, labda sonde vervangen (gaf de boordcomputer aan als gevonden storing), ondertussen al >Euro 800 afgerekend.
Probleem bleef echter bestaan.!!!

:shock: Let nu op attente lezers!!,
-----------------------------------
Het bleek nl dat telkens als de auto aan de meet apparatuur lag, geen fouten konden worden gevonden. Echter tijdens het rijden ontstond het probleem telkens.

:D Oplossing:??!!
---------------------
Voor Euro 30,- werd de massa strip vervangen!!! Alle problemen opgelost.
Wellicht is door slecht massa contact of zwevende massa, of string op de massa (dus geen RF etc etc) veel te verklaren.

BounceMeister

Ongelezen bericht door BounceMeister »

Probleem met computers, electronica en vooral sensoren is dat ze erg gevoelig zijn voor storingen. Nu is precies een auto één grote storingsbron. Wanneer de voedingen en massa's van bv. sensoren en andere onderdelen niet goed gescheiden worden, zul je sneller storingen krijgen. Een sensor kan met een paar millivolt storing door een ander apparaat al snel een heel verkeerde waarde aangeven. Helaas besparen de fabrikanten nog wel eens een draadje heb ik het idee.

Gesloten