LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met Fiat Doblo ?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Wiend
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2008 12:46

Problemen met Fiat Doblo ?

Ongelezen bericht door Wiend »

In Mei 2004 heb ik een Fiat Doblo gekocht. Over het model hoeft verder niet gediscussieerd te worden 8) . Niet iedereen vind 'm mooi, maar het is wel een hele praktische gezinsauto. Over het concept van de Doblo ben ik dik tevreden.

Minder tevreden ben ik over de techniek van de Doblo en over de leverancier, Preuninger in Den Haag. Al bij de levering waren er een aantal probleempjes die nog steeds niet of na veel pijn en moeite verholpen werden. Je wordt er als klant, na de aankoop, niet serieus genomen.

De auto heeft nu 55.000 km. gelopen. Ik ben een rustige rijder, kan ook niet anders met zo'n auto :D

Na 10.000 km. bleek de verf van de geleiderailsen van de schuifdeuren na open- en dicht gaan af te bladderen en bleek het metaal te gaan roesten. De railsen zouden door Preuninger vervangen worden bij de volgende servicebeurt. Toen het zover was, had Preuninger er ineens geen zin in en zijn de railsen NIET vervangen. Hierbij moet ik eerlijk toegeven dat ik dit toen niet doorgezet heb omdat ik toen al genoeg had van dat hele bedrijf. Als ik 'mijn poot stijf gehouden zou hebben" dan was het misschien wel gebeurt, maar goed.

Na ± 25.000 km. waren de voorbanden aan de binnenkant tot op het canvas versleten. Was natuurlijk geen garantie volgens Preuninger want het zou wel aan mijn rijstijl liggen of ik zou wel te hard over een drempel gereden zijn.

Na ± 45.000 km. flikkerde de uitlaat onder de auto vandaan, op de Duitse autobahn. De aansluiting van de pijp op de achterpot was finaal weggeroest en dat binnen twee jaar. Zal ook wel aan mijn rijstijl liggen.

Nu, 55.000 km. verder lekt de radiator op twee plaatsen. Er zijn ondertussen bobines vervangen die defect waren. De centrale deurvergrendeling werkt niet meer goed, de achterdeur gaat niet meer op slot. Onder de auto zitten rubbers bij de schrokbrekers die finaal versleten zijn.

Daarnaast MOET om de drie jaar de distributieriem vervangen worden, dat hadden ze er bij de koop effe niet bijverteld. Een reparatie/servicebeurt van dik 700 euro elke drie jaar weer.

De auto is natuurlijk uit de garantie dus ik weet al wat leverancier Preuninger gaat zeggen als ik terug ga en vervanging van een radiator onder garantie ga claimen, omdat het product niet voldoet aan de eisen die je aan het produkt mag stellen (een radiator zou minstens 10 jaar probleemloos moeten funcioneren. Ze zullen alles doen om er onderuit te komen. Overigens ben ik geen klant meer bij Preuninger, onderhoud laat ik elders plegen (wel bij een echte garage, niet bij BdH of een handige kennis).

Zo, ik heb mijn hart gelucht :lol: maar ik ben zo benieuwd of er meer mensen zijn met een Doblo, die deze problemen herkennen of die ook al veel geld aan onderhoud aan een relatief jonge auto hebben moeten uitgeven.

Ben benieuwd naar de reacties.

Consumentt
Berichten: 758
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Problemen met Fiat Doblo ?

Ongelezen bericht door Consumentt »

Mijn vriendin had een Fiat Punto. Toen daar de roest onder de vooruitrubbers tevoorschijn kwam bleek dat de fabrieks roestgarantie van Fiat niks voorstelde. Het mankement voldeed aan de voorwaarden en was nog ruim binnen de garantietermijn maar er werd geen garantie verleend.

De dealer heeft gelukkig nog wel wat gedaan. Die heeft tegen een schappelijke prijs van € 100 de roest netjes weggewerkt.
Zo kon mijn vriendin de auto tenminste elders inruilen. Want roest op die plek komt beslist terug. Einde oefening, geen Fiat meer dus.

Wbt de Doblo. Dat is net als de Renault Kangoo of de Dacia MPV een budget auto. Groot voor relatief weinig geld en dan is er echt wel door de fabrikant bezuinigd op de materialen om het model rendabel te kunnen produceren.

Mijn zwager met zijn Kangoo kreeg bij een niet merkgebonden garage van de monteur te horen dat de Kangoo de slechtste auto was die hij onder ogen had gehad. Hij had nog een andere klant met een Kangoo, dat was net als die van mijn zwager een misbaksel vol slechte constructies met te zwakke onderdelen en vaak mankementen.
De Kangoo had ook een geschiedenis met dan weer is dit kapot en dan weer dat en allerlei slijtage verschijnselen aan bijvoorbeeld de stoelbekleding. Maar bij de 50000 begonnen de echte problemen. Oa een gebroken wielveer, koppakking, versnellingsbak. Het lijkt echt wel of het einde van de levensduur voor een hoop onderdelen bij die km stand bereikt is.

Hij rijdt ondertussen ook nooit meer Renault.

rene3889
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2008 14:02

Re: Problemen met Fiat Doblo ?

Ongelezen bericht door rene3889 »

ook ik heb problemen met de fiat doblo 1.6 januari 2003 momenteel heb ik heel veel problemen met het motormanagment systeem om een indicatie te geven van de laatste twee maanden 6x al bij de garage geweest elke keer als mijn systeem weer gereset is krijg ik binnen twee dagen de zelfde fout melding en er is de afgelopen tijd al een inlaatdruksensor vernieuwd kosten 194 euro/bobine 166 euro en motor regelmodule met zender 230 euro nog een paar dingen meer waarvan ik de naam niet meer weet dus is mijn vraag zijn er meer mensen die deze problemen hebben met de fiat doblo en wat kunnen we er aan doen en ps mijn linker en rechtershuifdeur hebben ook al de nodige problemen op geleverd

Wiend
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2008 12:46

Re: Problemen met Fiat Doblo ?

Ongelezen bericht door Wiend »

@Rene,

Ik heb dat probleem met het motormanagement ook. Bij mij zijn er ook al bobines verwisseld, maar het lampje gaat toch weer knipperen.

rene3889
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2008 14:02

Re: Problemen met Fiat Doblo ?

Ongelezen bericht door rene3889 »

mijn laatste update van mijn problemen met de doblo woensdag 20 feb de auto weer naar de garage hij heeft daar twee dagen gestaan en ze hebben alles getest en nu moest hij weer goed zijn het lukte alleen niet om nieuwe software er op te zetten maar dat hadden ze al eerder gedaan dus was het probleem al bekend bij mijn en het mooie was de auto heeft het drie dagen goed gedaan ik heel blij maar naar drie dagen ging het lampje weer branden dus weer een nieuwe afspraak gemaakt bij de dealer :twisted: :twisted: donderdag 28 feb auto naar de garage weer de heledag in de garage gestaan en hij was weer gemaakt alleen hadden ze nu een paar kabels afgesloten met klemmen en een moer maar dat kom geen kwaat volgen de dealer dat deden ze wel vaker volgens fiat en ik moet zeggen hij reed weer ouderwets goed en lekker maaaaaaaaaaarrrrrrr het is nu weer een paar dagen later maandag 3 maart en het is weer zover gisteren 2 maart is het lampje weer gaan branden dus heb ik maar weer gebeld naar de garage dus aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa k#t auto

tuftuf
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2009 19:05

Re: Problemen met Fiat Doblo ?

Ongelezen bericht door tuftuf »

hallootjes doblo rijders. Sinds 2005 rijd ik de 1.6 16v dynamic +. Bij aflevering had ik ook iets vreemds. Er bleek bij het uitrijden vanaf fabriek geen enkel smeermiddel op de vering te zijn aangebracht. Wel lachen hoor met klinkerweggetjes. Nadat dit was verholpen heb ik alleen nog een vreemd gevalletje gehad met dat de motor stationair niet stabiel liep. Gewoon als vrouw!! op mijn strepen gestaan en net zolang lopen zeuren tot er een ouderwetse monteur (want de comp gaf niets aan) er een weekje in had gereden...conclusie een scheefgetrokken gasklep. Zie je wel ik kan tenminste lezen en schrijven met de doblo. Nu scheelt het wel dat ik ook voor de importeur vroeger heb gewerkt en kan dus wat makkelijker bepalen wat wel en niet onder garantie valt. Wat veel mensen niet weten is dat de garantie dus gewoon ook geldt bij een ander fiat-garage (ook in het buitenland!!). Deze week heb ik wel een leuk probleem om op te lossen....Bij mijn model (geen diesel) is het middenstuk van de uitlaat kapot gegaan. Kwik-fit kan helaas niet uit voorraad het stuk leveren omdat dit niet echt standaard eronder zit. Bij de delen op voorraad zit er in het begin een potje/bus en bij dat geval van mij zit eerst een flexibel potje (net een vissennetje) en daarna volgt een bus/pot. Dus even laten zoeken en zelf zoeken. Zouden jullie eens onder de voiture kunnen kijken welke jullie eronder hebben zitten? verder heb ik geen problemen met de auto en als tip wil ik nog mee geven dat op www.fiat.nl je gewoon de standaard prijzen van de beurten kan opzoeken.
Groetjes en tot tuftufs!

Gesloten