LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06 apr 2020 16:55
Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Geachte mevrouw/mijnheer,
Ik heb op 22-02-2020 een auto gekocht (bij een auto handelaar) een Volvo V40 uit 2002 voor 1750.00 euro met nieuwe APK, zonder garantie maar als er iets was kon ik er mee terug komen.
Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie. Ook moet ik elke 2 a 3 dagen de rechter voorband oppompen en 1 keer per 2 weken de rechter achterband.
Ook krijg ik elke keer als ik met de auto rijd een foutmelding met storingscode (Motor en versnellingsbak P0171) via mijn connected van de ANWB.
Ik ben direct terug gereden naar de handelaar en hij wilde hem wel repareren. Dat heeft hij in eerste instantie gedaan dacht hij, de pakking van de oliedrukmeter is vervangen.
Maar hier was het niet mee opgelost, intussen ben ik al 3 keer 3 dagen mijn auto kwijt geweest en intussen heeft hij nog steeds geen onderdelen om het te maken, hij geeft het de schuld aan de Corona, ook woont hij in België en heeft het bedrijf in Nederland.
Ik heb al direct voorgesteld om de koop ongedaan te maken, maar daar wil hij niets van weten.
Hij geeft aan als de onderdelen binnen zijn dat hij dan ook de rechter banden zal vervangen.
Maar we zijn nu 1,5 maand verder en heb ik nog steeds geen betrouwbare auto, ook heb ik geen vertrouwen meer in de auto.
Wat moet, kan of mag ik hiermee?
Hopende op een snel en positief antwoord verblijf ik.
Met vriendelijke groet,
Walter
Ik heb op 22-02-2020 een auto gekocht (bij een auto handelaar) een Volvo V40 uit 2002 voor 1750.00 euro met nieuwe APK, zonder garantie maar als er iets was kon ik er mee terug komen.
Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie. Ook moet ik elke 2 a 3 dagen de rechter voorband oppompen en 1 keer per 2 weken de rechter achterband.
Ook krijg ik elke keer als ik met de auto rijd een foutmelding met storingscode (Motor en versnellingsbak P0171) via mijn connected van de ANWB.
Ik ben direct terug gereden naar de handelaar en hij wilde hem wel repareren. Dat heeft hij in eerste instantie gedaan dacht hij, de pakking van de oliedrukmeter is vervangen.
Maar hier was het niet mee opgelost, intussen ben ik al 3 keer 3 dagen mijn auto kwijt geweest en intussen heeft hij nog steeds geen onderdelen om het te maken, hij geeft het de schuld aan de Corona, ook woont hij in België en heeft het bedrijf in Nederland.
Ik heb al direct voorgesteld om de koop ongedaan te maken, maar daar wil hij niets van weten.
Hij geeft aan als de onderdelen binnen zijn dat hij dan ook de rechter banden zal vervangen.
Maar we zijn nu 1,5 maand verder en heb ik nog steeds geen betrouwbare auto, ook heb ik geen vertrouwen meer in de auto.
Wat moet, kan of mag ik hiermee?
Hopende op een snel en positief antwoord verblijf ik.
Met vriendelijke groet,
Walter
Laatst gewijzigd door Radar op 06 apr 2020 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Tja, het bekende verhaal weer. De auto pas op de brug na aanschaf in plaats van daarvoor. En tijdens de proefrit, toen geen blauwe walm gezien?
Waar u recht op hebt is een auto met alle kenmerken die horen bij de leeftijd en kilometerstand. Een auto van 18 jaar oud zal de nodige gebreken hebben en ook het nodige onderhoud. Daarom is vooraf onderzoek doen het belangrijkste wat er is. Een nieuwe APK zegt niets. Zonder onderzoeksplicht staat u redelijk zwak om meteen te kunnen ontbinden.
Waar u recht op hebt is een auto met alle kenmerken die horen bij de leeftijd en kilometerstand. Een auto van 18 jaar oud zal de nodige gebreken hebben en ook het nodige onderhoud. Daarom is vooraf onderzoek doen het belangrijkste wat er is. Een nieuwe APK zegt niets. Zonder onderzoeksplicht staat u redelijk zwak om meteen te kunnen ontbinden.
-
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Met alle respect, een V40 van 18 jaar oud zonder garantie, dan moet je zelf heel handig zijn, of een forse spaarpot hebben.
Als de handelaar hem wil repareren, zou ik daar geduldig op wachten, veel meer kan je niet doen.
Er zullen best mensen gaan roepen over de rechten die je hebt als consument en blablabla, maar als de handelaar hem niet terugneemt, heb je geen poot om op te staan.
Wachten tot hij gerepareerd is, en dan snel zien te verkopen en een Japanner zoeken, want dat is nog enigzins betrouwbaar op die leeftijd.
Als de handelaar hem wil repareren, zou ik daar geduldig op wachten, veel meer kan je niet doen.
Er zullen best mensen gaan roepen over de rechten die je hebt als consument en blablabla, maar als de handelaar hem niet terugneemt, heb je geen poot om op te staan.
Wachten tot hij gerepareerd is, en dan snel zien te verkopen en een Japanner zoeken, want dat is nog enigzins betrouwbaar op die leeftijd.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
22-02-2020 uit 2002,, wel een hele hoop tweeën en nullen, maar dat terzijde !
Wat ik mis in het verhaal over blauwe walm achter de auto is het olieverbruik en het bijvullen daarvan, want dat zou wel aan de orde moeten zijn.
Kapotte zuigerveren zou wel eens oorzaak kunnen zijn, als dat zo is dan is een motorrevisie de enige optie en aangezien de auto dat niet meer waard kan zijn, is de sloop de volgende optie.
Cardan olie er in en blijven rijden tot hij spontaan de geest geeft, want dat hij dat gaat doen is een gegeven.
Wat ik mis in het verhaal over blauwe walm achter de auto is het olieverbruik en het bijvullen daarvan, want dat zou wel aan de orde moeten zijn.
Kapotte zuigerveren zou wel eens oorzaak kunnen zijn, als dat zo is dan is een motorrevisie de enige optie en aangezien de auto dat niet meer waard kan zijn, is de sloop de volgende optie.
Cardan olie er in en blijven rijden tot hij spontaan de geest geeft, want dat hij dat gaat doen is een gegeven.
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Je mag verwachten dat de auto beschikt over alle eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik, behoudens gebreken die je zelf als leek makkelijk kon ontdekken (art. 7:17 BW). Onder normaal gebruik valt het veilig mee rijden op de Nederlandse weg. Deze auto is duidelijk niet geschikt om mee te rijden op de Nederlandse weg. De vraag daarbij is wat had je zelf als leek redelijkerwijs kunnen ontdekken en wat niet. De bewijslast ligt bij de verkoper.
Dat is iets dat je alleen kan ontdekken als je een testrit rijd en de auto op dat moment ook helemaal nat is van de olie. Van wat je beschrijft is dat niet het geval.Walter07071960 schreef: ↑06 apr 2020 16:57Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie.
Wederom weer iets dat je zelf niet kan ontdekken, maar ook iets dat normaal gebruik niet in de weg staat.Walter07071960 schreef: ↑06 apr 2020 16:57Ook moet ik elke 2 a 3 dagen de rechter voorband oppompen en 1 keer per 2 weken de rechter achterband.
Heb je een testrit gemaakt?Walter07071960 schreef: ↑06 apr 2020 16:57Ook krijg ik elke keer als ik met de auto rijd een foutmelding met storingscode (Motor en versnellingsbak P0171) via mijn connected van de ANWB.
Daar zou ik langzamerhand ook aan denken.Walter07071960 schreef: ↑06 apr 2020 16:57Ik heb al direct voorgesteld om de koop ongedaan te maken, maar daar wil hij niets van weten.
Dat is aardig maar m.i. niet verplicht.Walter07071960 schreef: ↑06 apr 2020 16:57Hij geeft aan als de onderdelen binnen zijn dat hij dan ook de rechter banden zal vervangen.
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Waar leest u dat TS de auto van te voren bekeken heeft en niets gemerkt heeft bij een proefrit?alfatrion schreef: ↑06 apr 2020 21:27Dat is iets dat je alleen kan ontdekken als je een testrit rijd en de auto op dat moment ook helemaal nat is van de olie. Van wat je beschrijft is dat niet het geval.Walter07071960 schreef: ↑06 apr 2020 16:57Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie.
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Beste TS,
Ik heb in het verleden ook een 2e hand auto gekocht. Bij een dealer omdat mij dat betrouwbaar leek. De auto zou zijn nagekeken en een grote beurt hebben gehad maar het was een berg ellende. Ik heb toen via meerdere kanalen juridisch advies ingewonnen maar helaas kreeg ik overal te horen dat ik eigenlijk geen 'poot had om op te staan'. Ik vrees dus dat je er weinig aan kunt doen. Maar ik hoop natuurlijk voor je dat je meer geluk hebt dan ik: )
Ik heb in het verleden ook een 2e hand auto gekocht. Bij een dealer omdat mij dat betrouwbaar leek. De auto zou zijn nagekeken en een grote beurt hebben gehad maar het was een berg ellende. Ik heb toen via meerdere kanalen juridisch advies ingewonnen maar helaas kreeg ik overal te horen dat ik eigenlijk geen 'poot had om op te staan'. Ik vrees dus dat je er weinig aan kunt doen. Maar ik hoop natuurlijk voor je dat je meer geluk hebt dan ik: )
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Waarom zou een dealer per definitie onder betrouwbaar vallen?
Een beurt is normaal onderhoud, maar zegt niets over de staat. Nakijken is nogal een vaag begrip.nicolesw1981 schreef: ↑06 apr 2020 22:24De auto zou zijn nagekeken en een grote beurt hebben gehad maar het was een berg ellende.
Het ligt iets genuanceerder als u nu lijkt blijken. Normale slijtage hoort de koper voor lief te nemen. Ook zaken die vooraf makkelijk te zien zou zijn komt ook voor eigen rekening.nicolesw1981 schreef: ↑06 apr 2020 22:24Ik heb toen via meerdere kanalen juridisch advies ingewonnen maar helaas kreeg ik overal te horen dat ik eigenlijk geen 'poot had om op te staan'.
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Het is zeker niet zo dat de koper normale slijtage altijd voor lief moet nemen.
-
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
U kocht de auto bij de handelaar, gaat bij klachten niet terug naar de handelaar maar laat "een monteur" er naar kijken.
Wat ik lees is dat de verkoper welwillend is in uw situatie. Dat moet u koesteren.
En het Corona verhaal aangaande onderdelen. Daar heb ik zelf vandaag ook mee te maken gehad. Ik heb iets nodig voor een telefoon reparatie maar onderdeel komt op zijn vroegst in augustus binnen. Soms is er echt overmacht.
Wat ik lees is dat de verkoper welwillend is in uw situatie. Dat moet u koesteren.
En het Corona verhaal aangaande onderdelen. Daar heb ik zelf vandaag ook mee te maken gehad. Ik heb iets nodig voor een telefoon reparatie maar onderdeel komt op zijn vroegst in augustus binnen. Soms is er echt overmacht.
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Tijdens de proefrit zitten de spiegels er toch ook op?alfatrion schreef: ↑06 apr 2020 21:27Dat is iets dat je alleen kan ontdekken als je een testrit rijd en de auto op dat moment ook helemaal nat is van de olie. Van wat je beschrijft is dat niet het geval.Walter07071960 schreef: ↑06 apr 2020 16:57Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie.
Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie
Het hetzelfde meegemaakt, toen ik een jaar of 10 geleden nog een V40 reed uit 2000. Bij mij was het in ieder geval wel de pakking van de oliedrukmeter, maar die kan je zelf ook vrij makkelijk zien, die zit namelijk aan de voorzijde van het blok. Nadeel bij mij was dat die sputterde bij gas geven en de sputters kwamen op en in de dynamo. De reparatie van de pakking en vervanging van de meter vielen nog mee. De vervanging van de dynamo was wel iets duurder.Walter07071960 schreef: ↑06 apr 2020 16:57de pakking van de oliedrukmeter is vervangen.
Maar hier was het niet mee opgelost
Maar goed. Dat van die banden zal als verrassing kunnen komen. Die olielekkage kunnen ze ook mogelijk verbloemen. Maar die blauwe walm had toch op moeten vallen? En een blauwe walm uit de uitlaat betekent normaliter het verbranden van olie in het blok, lekkage aan de voorzijde van het blok veroorzaakt normaliter geen blauwe walm uit de uitlaat.