LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PT Cruiser automaat
PT Cruiser automaat
Ik ben de eigenaar van een Chrysler PT Cruiser uit 2003. De huidige Km-stand is bijna 88.000. Van deze auto is de automatische versnellingsbak uitgevallen en zal vervangen moeten worden. Dit is een reparatie van ca. € 4.000.
Ik ben van mening, en met mij een aantal deskundigen die ik geraadpleegd heb, dat het niet van deze tijd is dat de automatische versnellingsbak van een auto van ruim € 25.000 na nog geen 88.000 Km defect gaat en vervangen moet worden.
Bovendien ben ik de afgelopen 1½ jaar al met meer ongewone mankementen geconfronteerd geworden, die ik uiteraard door de dealer heb laten verhelpen:
20-10-2009, KM 76887 Radiator Ven vervangen: € 454
25-05-2010, KM 80607 Radiator vervangen € 708
25-05-2010, KM 80607 Klepstoters vervangen € 112
08-10-2010, KM 82695 Draagarm rubbers vervangen € 346
02-11-2010, KM 82920 Airco reparatie € 624
Totaal € 2244 (ex BTW) aan reparaties alleen al in de laatste 1½ jaar!
Bovenstaande in acht nemend, vind ik het alleszins redelijk om voor de reparatie van de automatische versnellingsbak voor coulance in aanmerking te komen ondanks dat de auto al ruim 7 jaar oud is.
De dealer, GIVA Rotterdam, zegt dat het coulance verzoek door de importeur, tegenwoordig FIAT, wordt afgewezen en dat zij ook niets kunnen doen.
Na telefonisch contact met FIAT geven zij aan dat de leeftijd van de auto dusdanig is dat zij geen coulance kunnen geven. Ik vind dat een beetje kort door de bocht.
De dealer geeft aan dat vervanging door een gereviseerde bak goedkoper is, maar is dit wel slim om te doen?
Wie heeft een soortgelijke ervaring en heeft wel coulance gekregen?
Ik ben van mening, en met mij een aantal deskundigen die ik geraadpleegd heb, dat het niet van deze tijd is dat de automatische versnellingsbak van een auto van ruim € 25.000 na nog geen 88.000 Km defect gaat en vervangen moet worden.
Bovendien ben ik de afgelopen 1½ jaar al met meer ongewone mankementen geconfronteerd geworden, die ik uiteraard door de dealer heb laten verhelpen:
20-10-2009, KM 76887 Radiator Ven vervangen: € 454
25-05-2010, KM 80607 Radiator vervangen € 708
25-05-2010, KM 80607 Klepstoters vervangen € 112
08-10-2010, KM 82695 Draagarm rubbers vervangen € 346
02-11-2010, KM 82920 Airco reparatie € 624
Totaal € 2244 (ex BTW) aan reparaties alleen al in de laatste 1½ jaar!
Bovenstaande in acht nemend, vind ik het alleszins redelijk om voor de reparatie van de automatische versnellingsbak voor coulance in aanmerking te komen ondanks dat de auto al ruim 7 jaar oud is.
De dealer, GIVA Rotterdam, zegt dat het coulance verzoek door de importeur, tegenwoordig FIAT, wordt afgewezen en dat zij ook niets kunnen doen.
Na telefonisch contact met FIAT geven zij aan dat de leeftijd van de auto dusdanig is dat zij geen coulance kunnen geven. Ik vind dat een beetje kort door de bocht.
De dealer geeft aan dat vervanging door een gereviseerde bak goedkoper is, maar is dit wel slim om te doen?
Wie heeft een soortgelijke ervaring en heeft wel coulance gekregen?
Re: PT Cruiser automaat
Hebben ze bij de jaarlijkse grote beurt deze bak wel op olie gecontroleerd?
Als je nu eens de oorzaak van defect gaat zoeken kan je deze trouwe dealer die al het onderhoud heeft gedaan wel eens aanklagen wegens wanprestatie...
Maar ook een auto heeft niet eeuwige leven en roest en tijd maken ook wel eens wat stuk.
Verder kun je op een auto forum beter vragen of er nog mogelijkheden zijn.
Ik denk dan aan een merk onafhankelijke zoals www.nationaalautoforum.nl
Die doen alle merken dus als je overstapt raak je de vrienden niet kwijt zoals de meeste merk forums.
Als je nu eens de oorzaak van defect gaat zoeken kan je deze trouwe dealer die al het onderhoud heeft gedaan wel eens aanklagen wegens wanprestatie...
Maar ook een auto heeft niet eeuwige leven en roest en tijd maken ook wel eens wat stuk.
Verder kun je op een auto forum beter vragen of er nog mogelijkheden zijn.
Ik denk dan aan een merk onafhankelijke zoals www.nationaalautoforum.nl
Die doen alle merken dus als je overstapt raak je de vrienden niet kwijt zoals de meeste merk forums.
Re: PT Cruiser automaat
Op de rekeningen zie ik in ieder geval niet dat ze iets aan de versnellingsbak gedaan hebben...
Bedankt voor de tip.
Bedankt voor de tip.
Re: PT Cruiser automaat
Versnellingsbak of Automaat olie moet ook ververst worden!
Dit hoorde op de rekening te staan en via een kleine olie firma kun je opzoeken welke olie en hoeveel erin moet.
Dus kijk even op www.eurol.com en je ziet de hoeveelheid en hoe lang het er in mag.
Verder is bij elke grote of jaar beurt controle olie pijl nodig.
Dit hoorde op de rekening te staan en via een kleine olie firma kun je opzoeken welke olie en hoeveel erin moet.
Dus kijk even op www.eurol.com en je ziet de hoeveelheid en hoe lang het er in mag.
Verder is bij elke grote of jaar beurt controle olie pijl nodig.
Re: PT Cruiser automaat
ATF 4100, als je op hun site kijkt zie je alleen jou merk dus hebben ze wel de juiste olie gebruikt.
Zomaar Automaten olie kan fout gaan.
De 77.000 km is tevens een aantal jaren en dat ontbreekt helaas...
Ik vermoed dat ze het eerder hebben gedaan maar welk merk en type olie.
Ook www.kroonoil.nl , een echte Nederlandse firma die nog maar ruim 100 jaar bestaat geeft info.
Dus kijk deze ook eens, lees via klik de specificatie van automaten olie voor jou PT en zoek de oude rekeningen.
Ook via Bovag kun je een klacht indienen als ze niet de juiste olie in voorraad zouden hebben want die kans is erg groot als ze meerdere merken verkopen en deze is ook wel goed..... denk ze vaak.
Zomaar Automaten olie kan fout gaan.
De 77.000 km is tevens een aantal jaren en dat ontbreekt helaas...
Ik vermoed dat ze het eerder hebben gedaan maar welk merk en type olie.
Ook www.kroonoil.nl , een echte Nederlandse firma die nog maar ruim 100 jaar bestaat geeft info.
Dus kijk deze ook eens, lees via klik de specificatie van automaten olie voor jou PT en zoek de oude rekeningen.
Ook via Bovag kun je een klacht indienen als ze niet de juiste olie in voorraad zouden hebben want die kans is erg groot als ze meerdere merken verkopen en deze is ook wel goed..... denk ze vaak.
Re: PT Cruiser automaat
Dit bedoel ik dus:
De huidige transmissies stellen steeds specifiekere eisen aan smeermiddelen. De tijd dat standaard smeermiddelen gebruikt konden worden is grotendeels voorbij. de automotive- sector vraagt steeds meer om 'Special Product' producten. Producten die aan specifieke eisen van fabrikanten voldoen. Als antwoord op deze vragen uit de markt heeft Kroon-Oil, in samenwerking met deze fabrikanten, haar hoogwaardige SP lijn ontwikkeld.
Automatic Transmission Fluid SP 2052 is een hoogwaardige synthetische long life ATF, speciaal ontwikkeld voor gebruik in automatische transmissies van Chrysler en Jeep. Het product beschikt over de volgende eigenschappen:
* Een zéér goede oxidatie-stabiliteit;
* Zéér goede smerende eiegenschappen (optimale bescherming);
* Zéér goed anti-corrosie en anti-schuimvormings vermogen (goede bescherming);
* Een zéér laag stolpunt (ook bij extreem lage temperaturen te gebruiken);
* Neutraal ten opzichte van gebruikte afdichtingen (voorkomt lekkage)
Toepassing
Automatic Transmission Fluid SP 2052 is speciaal ontwikkeld voor automatische transmissies Chrysler en Jeep die de DC 9602 (ATF +4) specificatie vragen. ATF SP 2052 is ook te gebruiken voor Chrysler en Jeep modellen die de ATF +, ATF +2 of de ATF +3 specificatie vragen.
En ik weet dat vele een altijd goed product gebruiken omdat voor Jeep dealers wel eens vaker meerdere merken hebben....
Gezien jou 88.000 km had het dus al gewisseld moeten zijn en gezien de leeftijd meestal ver voor de 77.000 km die hun opgeven wegens vocht en verouderen....
De huidige transmissies stellen steeds specifiekere eisen aan smeermiddelen. De tijd dat standaard smeermiddelen gebruikt konden worden is grotendeels voorbij. de automotive- sector vraagt steeds meer om 'Special Product' producten. Producten die aan specifieke eisen van fabrikanten voldoen. Als antwoord op deze vragen uit de markt heeft Kroon-Oil, in samenwerking met deze fabrikanten, haar hoogwaardige SP lijn ontwikkeld.
Automatic Transmission Fluid SP 2052 is een hoogwaardige synthetische long life ATF, speciaal ontwikkeld voor gebruik in automatische transmissies van Chrysler en Jeep. Het product beschikt over de volgende eigenschappen:
* Een zéér goede oxidatie-stabiliteit;
* Zéér goede smerende eiegenschappen (optimale bescherming);
* Zéér goed anti-corrosie en anti-schuimvormings vermogen (goede bescherming);
* Een zéér laag stolpunt (ook bij extreem lage temperaturen te gebruiken);
* Neutraal ten opzichte van gebruikte afdichtingen (voorkomt lekkage)
Toepassing
Automatic Transmission Fluid SP 2052 is speciaal ontwikkeld voor automatische transmissies Chrysler en Jeep die de DC 9602 (ATF +4) specificatie vragen. ATF SP 2052 is ook te gebruiken voor Chrysler en Jeep modellen die de ATF +, ATF +2 of de ATF +3 specificatie vragen.
En ik weet dat vele een altijd goed product gebruiken omdat voor Jeep dealers wel eens vaker meerdere merken hebben....
Gezien jou 88.000 km had het dus al gewisseld moeten zijn en gezien de leeftijd meestal ver voor de 77.000 km die hun opgeven wegens vocht en verouderen....
Re: PT Cruiser automaat
Op alle rekeningen die ik heb staat niets van olie verversen van de versnellingsbak, alleen motorolie. Ik ga maandag naar GIVA Rotterdam!
Re: PT Cruiser automaat
deze reparaties hebben dus niet met de automaat te maken.25-05-2010, KM 80607 Klepstoters vervangen € 112
08-10-2010, KM 82695 Draagarm rubbers vervangen € 346
02-11-2010, KM 82920 Airco reparatie € 624
deze wel want de koeler voor de transmissie olie is vaak in de radiator opgenomen en dus is de olie ook vervangen. Vraag is of de mechanica in de bak is uitgevallen of de electronica. Als ik met het probleem geconfronteerd zou worden ging ik eerst naar een lokale garage want bij de dealer betaal je de hoofdprijs en coulance maakt de nota niet minder.20-10-2009, KM 76887 Radiator Ven vervangen: € 454
25-05-2010, KM 80607 Radiator vervangen € 708
Re: PT Cruiser automaat
Volgens de rekening is er alleen koelvloeistof vervangen (7 liter) en geen olie
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: PT Cruiser automaat
amtrans bellen en daar je bak laten reviseren, gaat je geheid geen 4000 kosten maar fors minder