LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Renault Megane II 1.4 16V 98pk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Gonny

Renault Megane II 1.4 16V 98pk

Ongelezen bericht door Gonny »

dag allemaal,

ik wil graag van mede Megane II 1.4 16v 98pk rijders weten of de volgende problemen bekend voorkomen:

Wij rijden sinds een week of 6 een Megane II van jan. 2003, ten tijde van de aankoop had de auto 3000 km gelopen.
Na wat kleine probleempjes zijn we met volle moed een weekendje naar Luxemburg vertrokken, de problemen begonnen halvewege belgie, de snelweg loopt daar een beetje stijl omhoog, ik moet wat afremmen voor een langezame auto, terwijl ik ga inhalen plankgas in zijn 5, misschien niet zo slim ok, ik ga niet harder dan 95 km/u, terug schakkelen naar zijn 4 en hoppa we gaan er weer, maar nu kan ik plankgas niet eens harder dan 90 km/u. dus heb het maar opgegeven en ben een slakkengangetje doorgereden.
Beetje vreemd leek het ons, maar het kan zijn dat de 1.4 met 98pk een beetje licht is.
In luxemburg zelf: de motor begint te tikken, de uitlaat, lijkt valse lucht aan te zuigen(geeft een hoog piepend sis-geluid) en ploft en rammelt. We willen van ons Hotel een tochtje gaan maken, de auto moest daarvoor wel een hellinkje nemen, en dat ging alles behalve soepel: in zijn 2e versnelling valt de auto zo ver terug dat ie bijna uitvalt. Ok dan maar in zijn 1 opstekken en dan nog een keer proberen, in de 1e versnelling wil het nog wel lukken, met pijn en moeite, in opdracht vand e garage de auto meer dan 4000 toeren laten draaien, doorschakelen naar zijn 2 en gasgeven, en weer gebeurd het zelfde... garage in Roosendaal gebeld, het is niet normaal.... ga maar een renault dealer in de omgeving. Ook dat gedaan, netjes 3 uur zitten wachten, er is nix aan de hand, maar het zou wat kunnen zijn dat nu nog niet vast te stellen is... nee daar ben je lekker mee! waarom sleutelt iemand 3 uur aan eeb auto als er nix mis is? dat antwoord zullen we nooit krijgen denk ik.

je houd er toch een iets minder fijn gevoel aan over, zeker omdat de auto niet trekt en nu wel erg veel op een koffiemolen begint te lijken.
de anwb maar gebeld, die vertrouwd het niet en stuurt een anwb man uit luxemburg: zijn conclusie de auto mist vermogen, de olie is te smerig voor de 7000km die de auto gelopen heeft en deze stinkt. de auto tikt, wat het is weet ie niet, maar wel naar laten kijken, we kunnen naar huis rijden als het niet erger wordt. Wij gaan 2x per jaar naar zwitsreland, zijn mening: met het vermogen wat deze auto heeft, heb je daar nix te zoeken.

we hebben netjes een lijst gemaakt voor de garage, het enige wat er mis was met de auto was een bougie. voordat de bougie vervangen was de reactie van de medewerker werkplaats die er meegereden heeft:
HELE FIJNE AUTO!,Nix mismee.
die plof in de uitlaat kun je niet missen, de tik in de motor hoor je tijdens het rijden ... maar goed toch maar een anwb keuring aangevraagd. voor 18.000 euri mag je wel wat meer verwachten.

de vraag is: zijn deze vermogens problemen herkenbaar? de plof in de uitlaat is dat bekend? het probleem van smerige olie?

graag een reactie

en dan als laatste:
de koolstof filter is naar 6500 km al helemaal verstopt geweest, wat is de aanleiding hiervan en zijn daar ook meerdere ervaringen mee?

alsvast heel erg bedankt!

groetjes, Gonny

we weten dat de motor wat aan de lichte kant is, maar die 98pk moet daat iets van goedkmaken. gezien de reactie van onze garage vragen wij ons af of het aan ons ligt of dat er werkelijk iets mis is met de auto!

Benjamin1

Re: Renault Megane II 1.4 16V 98pk

Ongelezen bericht door Benjamin1 »

Afgezien van de reactie van sommige minder begaafden (er komen er vast meer; trek het je niet aan ze hebben het iq van jouw aantal pk's) lijkt het me dat er iets grondig mis is met de auto. Ik ben te weinig techneut om te kunnen zeggen wat het is. Ik neem aan dat er garantie (fabrieksgarantie?) op de auto zit. Ik raad je aan om de auto terug te brengen bij de dealer en hem pas weer op te halen als ie weer helemaal goed is. Anders zou je hem bij een onafhankelijke derde kunnen brengen voor onderzoek en de geconstateerde gebreken bij je dealer kunnen laten repareren (onder garantie natuurlijk)
tenslotte moet een 1.4 met 98 pk gewoon de dingen doen die hij moet doen.
Succes!

Gonny

Re: Renault Megane II 1.4 16V 98pk

Ongelezen bericht door Gonny »

hoi,


bedankt voor je reactie!
volgens mij hebben sommige forum-gangers het IQ van de motor inhoud van mijn auto.
Heb er bewust niet op gereageerd.

De auto staat nog bij de garage, we hebben redelijk asociale velgen onder de auto liggen, die lagen er al onder toen we hem kochten, het zijn 17inch 225 banden. Nu gaan ze deze vervangen voor de standaard maat om de te kijken of dat wat uitmaakt, het trillen van de auto zou minder moeten worden, maar wij waren op de hoogte van het comfort-verlies door de banden. Nu de grote vraag of het vermogen terug is, mij lijkt die kans klein. Die banden liggen eronder, geplaats door Renault dus neem ik aan dat de auto dat kan hebben.

Er komt maandag een second-opion, we gaan een deelkeuring bij de ANWB laten doen. Daar gaan ze heel de motor na kijken, ff afwachten dus. Vandaag krijgen we de auto terug en dan maar weer zien. Er is weinig gedaan heb ik het idee, wat computers ge-reset en iets met de bougies gedaan. de overige problemen hebben ze niet waar genomen... wie weet is het oplost... fingers crossed dus

nogmaals bedankt!

RCS

Re: Renault Megane II 1.4 16V 98pk

Ongelezen bericht door RCS »

In verband met de belastingwetten in de zuidelijke landen leveren autofabrikanten al sinds jaar en dag uitvoeringen met voor een bepaald type auto te zwakke motoren.

Heb eens een proef met een VW Jetta 1300 gezien op de testbaan. De wagen had de maximaal toegestane belading in de vorm van vier personen plus bagage aan boord en moest toen een helling oprijden. Nauwelijks op tweederde van de helling aangekomen begon de auto bij gebrek aan trekkracht terug te rollen zonder dat de bestuurder ook maar iets kon doen.

Heb zelf wel eens zoiets aan de hand gehad met een Opel Astra Caravan 1.4 in Portugal. Liep de wagen op de snelweg moeiteloos naar de 150 km/u, met het verlaten van een hotelgarage via een steile helling lag dat wel even wat anders.

Niet verwonderlijk overigens, want voor de trekkracht zijn niet het aantal pk's, maar de hoeveelheid newtonmeters van belang.

En hoe de autoindustrie er de laatste jaren ook in is geslaagd het aantal paardekrachten op te voeren, inzake het aantal newtonmeters is de toename duidelijk geringer. En als je dan nog rekent dat zelfs kleine auto's als een Opel Corsa e.d. de 1000 kg met gemak overschrijden is het niet verwonderlijk dat er zich problemen gaan voordoen.

Voor wie zo vaak naar bergachtige gebieden gaat lijkt het aan te bevelen om - als je niet voor een grote benzinemotor wilt kiezen - een dieseluitvoering aan te schaffen. Deze geeft door de constructie van huis uit bij een laag toerental reeds veel trekkracht. En dat is toch precies wat gewenst wordt.

raket

Re: Renault Megane II 1.4 16V 98pk

Ongelezen bericht door raket »

Ik heb geen ervaring met de 1.4 Megane II, echter wel met de 1.6 Megane II. Ik had een 1.6 Megane I en ik wilde "over" naar een Megane II 1.6. Echter tijdens de proefrit bleek de auto (in vergelijking met de Megane I,1.6) niet voor uit te branden te zijn. Dit aan de dealer doorgegeven en die vond het maar vreemd dat ik zoiets gemerkt had. Toch maar even samen de boekjes er op nageslagen en wat blijkt: de Megane II is een behoorlijk stuk zwaarder en het maximale koppel wordt pas geleverd bij 4250-toeren (dit is bij de Megane I,1.6 3750 toeren). Ik denk dan ook dat een 1.4 een beetje ondermaats is voor de Megane II. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de auto voor de rest goed moet rijden, begrijp me niet verkeerd!

Jollebol

Re: Renault Megane II 1.4 16V 98pk

Ongelezen bericht door Jollebol »

Beste Gonny,

Ik heb ook een Megane II 1.4. Had ook een ratel/tik dat ergens onder bij de pedalen vandaan kwam. Er is toen na veel aandringen van mijn garage door Renault een nieuwe versnellingsbak geplaatst (auto was toen net een half jaar). De ratel is nu weg. Alleen zit ik nu steeds met het euvel dat de versnelling spontaan in zijn vrij springt (gevaarlijk op de snelweg).
Lees dit en nog meer van mijn ervaringen cq belevenissen met mijn Megaantje in het forum (onder 'Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?').

Groetjes en sterkte,

Jollebol

Gesloten