LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
Mijn zoon heeft met zijn Kia Picanto uit 2012 bijna 2 ton gereden en van slijtage koppeling was geen sprake.
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
Dat een koppeling helemaal nooit onder garantie valt moet ik nuanceren. Als je een occasion koopt en je merkt vrij direct na aflevering dat de koppeling slipt valt dit wel onder garantie. Ik heb dat 2x meegemaakt. Het product wat je hebt gekocht is dan immers niet helemaal in orde. In het geval van TS die de auto nieuw heeft gekocht en na 4 jaar met de reparatie wordt geconfronteerd ligt dat natuurlijk anders.
Voor een stadsauto is 50.000 km niet heel gek, maar het ligt inderdaad aan het gebruik. Bij ons op de zaak was een koppeling soms na 10000km aan zijn eind, veel verschillende weinig zorgzame berijders.
Voor een stadsauto is 50.000 km niet heel gek, maar het ligt inderdaad aan het gebruik. Bij ons op de zaak was een koppeling soms na 10000km aan zijn eind, veel verschillende weinig zorgzame berijders.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 mei 2017 16:56
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
Ik rijd met mijn huidige handgeschakelde auto "pas 220.000 km met dezelfde platen; mijn vorige heeft - helaas door een ongelijk uit het verkeer gegaan - 360.000 km met dezelfde platen gereden.
Eigenlijk, ik heb maar bij een auto de koppelingsplaat preventief vervangen bij 260.000 km (de motor moest eruit voor revisie, dan ligt de plaat "voor het oprapen")
Volgens mij ben je door die ex-dealer getild, of de huidige dealer wil je tillen.
Vraag bij een andere garage een second opinion!
Eigenlijk, ik heb maar bij een auto de koppelingsplaat preventief vervangen bij 260.000 km (de motor moest eruit voor revisie, dan ligt de plaat "voor het oprapen")
Volgens mij ben je door die ex-dealer getild, of de huidige dealer wil je tillen.
Vraag bij een andere garage een second opinion!
-
- Berichten: 12835
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
50.000km stadsverkeer kan meer slijtage opleveren dan 220.000km op de snelweg. Ik heb ook auto's gehad die bleven doorrijden, maar ook eentje die na 16.000km al versleten platen had. En die laatste was een auto van 16 jaar oud en van een oud mannetje geweest.rvdebruijn schreef: ↑12 jul 2021 17:55Ik rijd met mijn huidige handgeschakelde auto "pas 220.000 km met dezelfde platen; mijn vorige heeft - helaas door een ongelijk uit het verkeer gegaan - 360.000 km met dezelfde platen gereden.
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
Ik lees in het verhaal van TS……. daar er erg veel ruimte zit op het pedaal voordat deze vrij kom……..
Dus veel vrije slag voordat koppeling vrij komt. Dit duidt niet op een probleem met de koppelingsplaten maar eerder met de drukgroep. Ook een drukgroep valt onder een slijtagedeel.( raakvlak koppeling-drukgroep ). Echter, wanneer er een van de diafragmaveren is gebroken dan is er sprake van een defect………dus garantie.
Ik zou er voorlopig gewoon mee doorrijden. Vertrouw je het zelf ook niet….even langs een andere garage.
Dus veel vrije slag voordat koppeling vrij komt. Dit duidt niet op een probleem met de koppelingsplaten maar eerder met de drukgroep. Ook een drukgroep valt onder een slijtagedeel.( raakvlak koppeling-drukgroep ). Echter, wanneer er een van de diafragmaveren is gebroken dan is er sprake van een defect………dus garantie.
Ik zou er voorlopig gewoon mee doorrijden. Vertrouw je het zelf ook niet….even langs een andere garage.
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
PeterPeters1966 schreef: ↑12 jul 2021 10:33Die ervaring heb ik nu weer bij die kleinere onafhankelijke garagebedrijven. Na 2 keer te zijn belazerd door zo'n Vakgarage ga ik al jaren weer gewoon naar de merkdealer. Al was het maar omdat de koffie daar beter en de wachtruimte schoner is.
Bij de Vakgarage kom ik niet, ben ik 1x geweest.
Ik woon in een dorpje van max. 1650 inwoners, een zgn. ons kent ons dorpje en ik heb alleen maar goede ervaringen. Heb zelfs 3 auto's terug (Suzuki Samurai), meegemaakt dat de voorruit lekte. De voorruit van de Samurai kon je namelijk neerklappen op de motorkap, de rubbers bleken slecht. De garagehouder wilde nieuwe rubbers bestellen, maar ik gaf aan dat hij de boel ook mocht vastkitten, omdat je toch nooit met een neergeklapte voorruit rijdt.
Enige tijd later had ik problemen met de ruitensproeier, dus naar de garage. De boel doorgespoten, maar helaas, sproeier werkte nog niet, het vermoeden was dat het motortje stuk was. Ik zou de auto daar laten en hij zou achter een gebruikt motortje aan gaan. Einde dag weer de auto opgehaald en alles werkte weer, maar hij had iets op te biechten, hij had namelijk bij het kitten van de voorruit per ongeluk het slangetje van de sproeier tussen het raam geklemd. Heb dus uiteraard niets hoeven te betalen, maar had hij mij een tweedehands motortje berekend, had ik het ook geloofd. En zo zie je maar weer, eerlijk duurt het langst.
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
Bij de Aygo c.s. komt het veel voor omdat die juist geen zelfstellende koppeling heeft, heel veel garages stellen 'm niet en dan is ie dus veel sneller aan z'n einde.
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
Dat trio is inderdaad een van de weinige auto's die nog geen zelfstellende koppeling heeft, klopt. En het nalaten van dat stellen werkt inderdaad mee aan de slijtage. Maar wat bij die undersized motortje van tegenwoordig ook meewerkt aan de relatief hoge koppelingsslijtage is het lage koppel. Dat klinkt tegenstrijdig , maar is het niet. Door dat lage koppel wordt er met meer slip en hogere toeren weggereden dan bij een motor met hoger koppel, simpelweg omdat het ding anders afslaat.
Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie
Las het verhaal van NeoDutchio over die airco. Had precies zoiets bij de merkdealer. APK en kleine onderhoudsbeurt laten doen. Toen ik mijn auto kwam ophalen werd gezegd dat er problemen waren met mijn airco. Reparatie kwam op 350-400 euro. Eerlijk gezegd, had ik niets van problemen gemerkt. Ik heb toen een aircocheck bij Profile laten doen. Alles was in orde, alleen een nieuwe filter van 15 euro moest erin! Het lijkt een soort verdienmodel. Het beste wat TS kan doen is een check laten doen door een onafhankelijke garage.