Ik zit met een probleem. Ik heb een Ford Ka bouwjaar 2009 met 110.000 km op de teller. Nu is het schutbord onder het paravan, en de bovenkant van de bevestiging van mijn schokdempers bijna volledig verroest. Ik ben hiermee naar de Ford dealer van der Schoor (Oud-Beijerland) geweest. Pas sinds kort ben ik erachter gekomen dat deze van der Schoor geen officele Ford dealer meer is. Heeft hij nooit tegen mij gezegd.
Ik ben door de van der Schoor erop gewezen dat dit niet meer onder de garantie valt. Omdat de auto van 05-06-2009 is. Dus de carrosseriegarantie is vervallen. Die was 5 jaar.
En omdat ik mijn laatste service beurt in 2013 had bij van der Schoor, heeft van der Schoor gezegd dat het sowieso niet meer onder de garantie valt. Ik heb hem wel bij een andere garage laten nakijken en keuren. Maar dit is nooit opgevallen. Maar mr. van der Schoor vertelde mij ook dat die roest komt doordat de afwateringsrubbers voor het schutbord er nog opzaten. Daardoor bleef er water in staan, en daardoor is het gaan roesten. Deze rubbers moesten er eigenlijk al af zijn. Dat was al algemeen bekend bij de Ford dat die rubbers eraf moesten, vertelde mr. van der Schoor. En van der Schoor wist dit ook al een tijdje (vanaf 2011), dus vraag ik mezelf af waarom ik daar dan nooit bericht over gehad heb. Van de Ford of van van der Schoor. Want daardoor heb ik nu ook deze problemen.
Van der Schoor heeft mij doorverwezen naar Ford Nederland. Die had ik ook aangeschreven. En die schuiven het weer af naar van der Schoor. De Ford Nederland zegt ook dat het niet meer onder de garantie valt.
Maar het hoort toch niet dat roest onder mijn motorkap zit. Dat is dan toch een productiefout. Heel het schutbord is doorgeroest, net zoals mijn schokdempers. Mijn opa had in 2009 3 Ford Ka's tegelijk bij van der Schoor gekocht. Voor mijn zusje, neefje en ikzelf. En wat ik ook raar vind is dat mijn zusje en mijn neefje precies dezelfde Ford Ka hebben van hetzelfde bouwjaar. En deze hebben geen roest.
Het is erg ongezond om nu in mijn auto te rijden omdat de lucht van de motor direct bij mij in de auto komt. Er werd mij geadviseerd om met het raam open te rijden.
Maar ik vind het een grote fout dat die afwateringsrubbers nooit verwijderd zijn. Ook niet in 2013, bij mijn laatste servicebeurt bij van der Schoor. Want het is al vanaf 2011 bekend bij de Ford dat die afwateringsrubbers verwijderd moesten worden. Dit is nooit een officiele terugroepactie van de Ford geweest. Maar dat had wel gemoeten, zei van der Schoor tegen mij. Maar ook de autodealer van der Schoor heeft hier nooit wat meegedaan. Ik ben in 2011, 2012 en 2013 bij hem geweest voor een beurt. Maar hij heeft deze rubbers nooit verwijderd, ondanks dat hij dit wist.
Dus ik zit met mijn handen in het haar, en ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Roestvorming Ford Ka 2009
Re: Roestvorming Ford Ka 2009
Een beroep op het comformiteitsbeginsel kan wellicht uitkomst bieden. Bij een nieuw gekochte auto van zeven jaar mag je verwachten dat íe niet al vergaand doorgeroest is.
Als het nu een Ka uit de jaren '90 was geweest had het anders gelegen. Het zijn gewilde autootjes, maar ze staan bekend als erg roestgevoelig.
Als het nu een Ka uit de jaren '90 was geweest had het anders gelegen. Het zijn gewilde autootjes, maar ze staan bekend als erg roestgevoelig.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 okt 2016 14:33
Re: Roestvorming Ford Ka 2009
Ok, bedankt voor uw reactie. Ik ga even uitpluizen wat een comformiteitsbeginsel is. En hoe ik dat verder kan aanpakken. U nog tips toevallig? Groeten
Re: Roestvorming Ford Ka 2009
het comformiteitsbeginsel houd in dat je er van mag uitgaan dat een product een bepaalde tijd meegaat maar omdat voor elkaar te krijgen moet je wel een advocaat in schakelen en dit kan zeer kostbaar hoop dat je een rechtsbijstand verzekering hebt
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 okt 2016 14:33
Re: Roestvorming Ford Ka 2009
Ok, bedankt voor uw reactie. Ik ben ondertussen aan het zoeken naar een oplossing met de autodealer. Zijn verzekering gaat er naar kijken. Dus hopen maar.
Re: Roestvorming Ford Ka 2009
u moet bij de verkoper zijn om dit te regelen, dealer kan u doorverwijzen wat ie wil maar hij moet dit oplossen, als hij verzuimd heeft om in 2011 de rubbers te verwijderen is dit verwijtbaar gedrag en daar kunt u hem op aanspreken...