Is er iemand bekend met het oxideren van het moederbord van de Seat Cordoba.
Onze auto kreeg mankementen in het elektronische deel, na veel onderzoek en reparaties bleek het moederbord de veroorzaker te zijn van alle storingen, deze zou kortsluiting hebben veroorzaakt naar diverse sensoren. Moederbord was geheel geoxideerd en moest vervangen. Onze auto is 6 jaar en heeft een km stand van 74.000 en is altijd keurig in onderhoud geweest. Kan dit zomaar en is het "normaal" om na 6 jaar meer dan 2000 euro kwijt te zijn voor een reparatie waar jezelf echt totaal niets aan kunt doen? Heeft iemand enig idee wat ik moet/kan doen om de hoge onkosten vergoed te krijgen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] seat cordoba, moederbord
Re: seat cordoba, moederbord
Gebeurt wel meer bij Seat Ibiza/Cordoba. Moederbord zoals jij het noemt zit namelijk onder afwatering en dat is wel een heel domme plek om zoiets te monteren. Je zou je af kunnen vragen of alles wel goed geseald was. Of je de kosten kan verhalen durf ik niet te zeggen.
Als oplossing word er weleens een plastic zak rond gedaan.
Kijk ook eens op www.seat-online.nl
Als oplossing word er weleens een plastic zak rond gedaan.
Kijk ook eens op www.seat-online.nl
Re: seat cordoba, moederbord
ben wel benieuwd welk onderdeel dat precies is. bdoel je gewoon de boardcomputer? Daar moet toch wel voordeleiger aan te komen zijn. Wat willen ze precies vervangen?
Re: seat cordoba, moederbord
Denk dat de ECU word bedoelt.
Re: seat cordoba, moederbord
Dank je wel voor jullie reactie. Ik weet niet wat ECU is, maar met moederbord bedoel ik dat platte rechthoekige ding waar een heleboel mooi gekleurde draadjes naar toe gaan (of uitkomen, zo je wil) en die de hele rataplan regelt rondom de elektronica van de auto.
Inderdaad is ie geplaatst onder de afwatering, achterin onder de motorkap. Er is wel gesproken over een tweedehandsje, maar deze zijn moeilijk te krijgen: moet precies dat bouwjaar zijn, met exact dezelfde specificaties als onze auto en nog een hoop voorwaarden. Ergens zal wel een geschikte zijn, maar voor je die gevonden hebt ben je een paar maand verder. E.e.a. is inmiddels al gerepareerd.
Vraag voor Cr@m: hoe weet je dat dit wel meer gebeurt bij Seat I en C? De monteur vond het ook niet een echt goed plan om dit onderdeel daar te plaatsen. Valt dit dan niet onder fabricagefout?
De dealer zei dat hij ieder jaar een zo'n geval heeft en dat vond hij weinig. (Ik dus niet)
Dank voor de tip seat-online, ik zal dadelijk kijken.
Inderdaad is ie geplaatst onder de afwatering, achterin onder de motorkap. Er is wel gesproken over een tweedehandsje, maar deze zijn moeilijk te krijgen: moet precies dat bouwjaar zijn, met exact dezelfde specificaties als onze auto en nog een hoop voorwaarden. Ergens zal wel een geschikte zijn, maar voor je die gevonden hebt ben je een paar maand verder. E.e.a. is inmiddels al gerepareerd.
Vraag voor Cr@m: hoe weet je dat dit wel meer gebeurt bij Seat I en C? De monteur vond het ook niet een echt goed plan om dit onderdeel daar te plaatsen. Valt dit dan niet onder fabricagefout?
De dealer zei dat hij ieder jaar een zo'n geval heeft en dat vond hij weinig. (Ik dus niet)
Dank voor de tip seat-online, ik zal dadelijk kijken.
Re: seat cordoba, moederbord
Hoe ik dat weet ... Tja ik rijd al jaren Seat en zit ook al jaren op het forum van seat-online en dan lees je veel wat andere seat rijders allemaal meemaken zoek maar eens op vocht in ecu op so
Re: seat cordoba, moederbord
Klopt Ecu (regelcomputer) zit (overigens ook bij Ibaza en Leon 1) onder de ruitenwissers. Niet echt een gelukkige plek maar meestal gaat het goed (tot de box voor tuning of reparatie een keer op is geweest).
Vervelend en niet echt slim qua ontwerp maar helaas bij een zes jaar oude auto geen reden voor garantie.
Vervelend en niet echt slim qua ontwerp maar helaas bij een zes jaar oude auto geen reden voor garantie.