LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Mijn 4 jaar oude Punto stuurde heel zwaar en er bleef een rood lampje branden. Terug naar de dealer en die konden dat maken middels een nieuwe stuurkolom. Kosten ongeveer € 1100,00 leek mij wel duur.
Na een beetje zoeken op het internet zag ik dat een bedrijf uit Holten dit kon repareren voor € 285,00 gisteren geweest en de stuurbekrachtiging werkt weer. Het zijn gereviseerde onderdelen met garantie.
Zij doen dit ook voor o.a. Ford, Opel etc. Hoop dat iemand met zo'n probleem hier ook iets aan heeft.
Na een beetje zoeken op het internet zag ik dat een bedrijf uit Holten dit kon repareren voor € 285,00 gisteren geweest en de stuurbekrachtiging werkt weer. Het zijn gereviseerde onderdelen met garantie.
Zij doen dit ook voor o.a. Ford, Opel etc. Hoop dat iemand met zo'n probleem hier ook iets aan heeft.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Dat scheelt een stukkie.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Tegenwoordig is het herstellen van techniek niet meer aan de orde in merkgarages. Defecte onderdelen worden in zijn geheel vervangen. Geen idee waarom ze dat doen.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Omdat ze daaraan veel meer geld verdienen. En aangezien onderhoud nog een van de weinig echt winstgevende onderdelen van het garagebedrijf is, moeten ze wel.
Maar daarnaast, veel merken staan het gebruik van gereviseerde onderdelen niet toe en eisen dat de merkgarage nieuwe onderdelen gebruikt (zelfde reden als hierboven)
Maar daarnaast, veel merken staan het gebruik van gereviseerde onderdelen niet toe en eisen dat de merkgarage nieuwe onderdelen gebruikt (zelfde reden als hierboven)
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Als je met zulke beschuldigingen komt is het wel zo netjes om dat met bronnen te onderbouwen. Je beweert nogal wat namelijk.peteroo schreef:Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Lijkt me stug. Ik heb een Punto uit januari 2011 (ouder dus) en nooit dit probleem gehad. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit dus binnen 4 jaar weer zou zijn of dat een gereviseerd onderdeel beter is. Ik zou het tegenovergestelde zelfs waarschijnlijker vinden.peteroo schreef:Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Volgens de fiat dealer was het probleem een kwestie van een relais toen ze het uitgelezen hadden. Maar er moest een nieuwe stuurkolom in. Het bedrijf waar ik geweest ben heeft 4 gebreken geconstateerd. Het motortje en de computer zijn beiden vervangen voor gereviseerde onderdelen. De vervangen onderdelen van mijn Punto worden door hun dus ook weer gereviseerd.
Maar ik moet wel zeggen dat de Punto nog nooit zo fijn heeft gestuurd zoals nu. Overigens is dit een vaak voorkomende klacht bij Fiat, Ford, Opel, Peugeot etc. die allemaal de stuurkolommen van dezelfde fabrikant inbouwen.
Je weet natuurlijk nooit hoe oud zo'n gereviseerd onderdeel is. Maar je krijgt wel een jaar garantie op die onderdelen volgens de Bovag normen.
Maar ik moet wel zeggen dat de Punto nog nooit zo fijn heeft gestuurd zoals nu. Overigens is dit een vaak voorkomende klacht bij Fiat, Ford, Opel, Peugeot etc. die allemaal de stuurkolommen van dezelfde fabrikant inbouwen.
Je weet natuurlijk nooit hoe oud zo'n gereviseerd onderdeel is. Maar je krijgt wel een jaar garantie op die onderdelen volgens de Bovag normen.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Fiat, Ford, GM en PSA hebben beslist niet
. Zou handig zijn geweest...allemaal...stuurkolommen van dezelfde fabrikant
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Dat is de info die ik kreeg maar wie ben ik. In ieder geval kunnen zij die onderdelen van die merken ook repareren want er stond ook een Ford en een Opel waarmee ze bezig waren, dat heb ik zelf gezien
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Vaak worden er onderdelen van zelfde leverancier gebruikt maar wel aangepast aan merk en type!
Zo heeft VW Polo, VW Golf en Audi A2 dezelfde 1.4 benzine motor maar wel 4 aangepaste Lambda sondes.
De Universele is meestal na een jaar of 3 weer aan de beurt omdat deze gemiddeld is ingesteld.
De echte op sloop halen, even poetsen gaat dan langer mee.
Ja, dezelfde 1.4 benzine motor maar wat er nog verder aanhangt is wel aangepast.
Zelfde leverancier VAG groep maar zomaar ruilen, ik zou het niet doen.
Ik denk dat Fiat, Opel en Ford hetzelfde doen, dus aangepaste onderdelen voor hun model en type, lijken hetzelfde.
Verder is een gereviseerde vaak beter, ze weten de zwakke punten en mogen aanpassen, en origineel is dus soms verouderde.
Een dealer in mijn regio stuurde daarom sommige naar Universele garage die wel merkloze delen van zelfde leverancier mag plaatsen tegen lagere kosten dan het merk doosje... en vaak wel eerder aangepast.
Ja, een goede dealer weet dit en je mag een klant ook adviseren en met eerlijke uitleg dat de importeur verplicht maar die verbied niet om klanten naar de buren te sturen.
In werkelijkheid is de occasion had van zijn neef, en hij verkoopt de nieuwe en komt zo beter van de inruil af....
Ik weet dat een dealer zelfs geen onderdelen van universele merken in huis mag hebben geschikt voor zijn merk.....
Er is soms controle en kwijt raken dealerschap, dan maar naar je neef naast je sturen.
Alleen bij een vreemd merk in werkplaats mag hij die bestellen voor die klus maar absoluut geen voorraad voor dit soort dingen aanleggen.
Zo heeft VW Polo, VW Golf en Audi A2 dezelfde 1.4 benzine motor maar wel 4 aangepaste Lambda sondes.
De Universele is meestal na een jaar of 3 weer aan de beurt omdat deze gemiddeld is ingesteld.
De echte op sloop halen, even poetsen gaat dan langer mee.
Ja, dezelfde 1.4 benzine motor maar wat er nog verder aanhangt is wel aangepast.
Zelfde leverancier VAG groep maar zomaar ruilen, ik zou het niet doen.
Ik denk dat Fiat, Opel en Ford hetzelfde doen, dus aangepaste onderdelen voor hun model en type, lijken hetzelfde.
Verder is een gereviseerde vaak beter, ze weten de zwakke punten en mogen aanpassen, en origineel is dus soms verouderde.
Een dealer in mijn regio stuurde daarom sommige naar Universele garage die wel merkloze delen van zelfde leverancier mag plaatsen tegen lagere kosten dan het merk doosje... en vaak wel eerder aangepast.
Ja, een goede dealer weet dit en je mag een klant ook adviseren en met eerlijke uitleg dat de importeur verplicht maar die verbied niet om klanten naar de buren te sturen.
In werkelijkheid is de occasion had van zijn neef, en hij verkoopt de nieuwe en komt zo beter van de inruil af....
Ik weet dat een dealer zelfs geen onderdelen van universele merken in huis mag hebben geschikt voor zijn merk.....
Er is soms controle en kwijt raken dealerschap, dan maar naar je neef naast je sturen.
Alleen bij een vreemd merk in werkplaats mag hij die bestellen voor die klus maar absoluut geen voorraad voor dit soort dingen aanleggen.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Waarom niet? Ik doel vooral op verbeterde onderdelen. Een auto is een generiek product dat met onderdelen wordt geleverd die niet altijd de beste keuze zijn, maar de prijstechnisch meest gunstige/aanvaardbare keuze voor de fabrikant, die tenslotte ook geld moet verdienen. Anders zouden er ook veel minder terugroepacties zijn. We spreken hier niet direct over Rolls Royce. Veel onderdelen komen ook van toeleveranciers en die slaan de plank ook wel eens mis, al dan niet onder prijsdruk.Julie4444 schreef:Lijkt me stug. Ik heb een Punto uit januari 2011 (ouder dus) en nooit dit probleem gehad. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit dus binnen 4 jaar weer zou zijn of dat een gereviseerd onderdeel beter is. Ik zou het tegenovergestelde zelfs waarschijnlijker vinden.peteroo schreef:Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.
Verder heb je het verschijnsel geplande levensduur. Een kennis van me zit in de automaterialenhandel en vertelde me: 'een auto is vandaag de dag ook een doos onderdelen en die onderdelen gaan stuk, onderdeel van het verdienmodel van de fabrikant'.
Ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar gebruik dit als voorbeeld.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Gereviseerd en verbeterd is niet per definitie het zelfde.peteroo schreef:Waarom niet? Ik doel vooral op verbeterde onderdelen.Julie4444 schreef:Lijkt me stug. Ik heb een Punto uit januari 2011 (ouder dus) en nooit dit probleem gehad. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit dus binnen 4 jaar weer zou zijn of dat een gereviseerd onderdeel beter is. Ik zou het tegenovergestelde zelfs waarschijnlijker vinden.peteroo schreef:Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.
[...]
Afijn, er is nog steeds geen enkele reden om aan te nemen dat een nieuw onderdeel binnen 4 jaar weer stuk is.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Hoe dan ook, 285 euro of 1100 euro is een substantieel verschil.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Dat neemt niet weg dat je belastende beweringen deed zonder fundering. Dat was meer mijn punt.peteroo schreef:Hoe dan ook, 285 euro of 1100 euro is een substantieel verschil.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Het gaat hier om een stuurhoeksensor , deze zijn niet zo duur.peteroo schreef:Hoe dan ook, 285 euro of 1100 euro is een substantieel verschil.
Een compleet stuurhuis kost iid 1000-1200 euro inclusief montage.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Quote van TShawkwind schreef:Het gaat hier om een stuurhoeksensor , deze zijn niet zo duur.peteroo schreef:Hoe dan ook, 285 euro of 1100 euro is een substantieel verschil.
Een compleet stuurhuis kost iid 1000-1200 euro inclusief montage.
Het motortje en de computer zijn beiden vervangen voor gereviseerde onderdelen.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Sterkte met je motortje en computer....................lulkoek.
Gewoon de stuurhoeksensor , Fiat kwaal.
Gewoon de stuurhoeksensor , Fiat kwaal.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 okt 2016 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële informatie verwijderd
Reden: Commerciële informatie verwijderd
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Is idd lulkoek van je. @harkja heeft gelijk.hawkwind schreef:Autobedrijf Pots te Holten.
Sterkte met je motortje en computer....................lulkoek.
Gewoon de stuurhoeksensor , Fiat kwaal.
In sommige gevallen gaat bij punto type 2 de motor defect deze reparatie zit op € 250,- incl btw.
Uitzonderingen bevestigen de regel. Dus wel een topic lezen alvorens commentaar te geven !Voor 99% zitten de problemen in de stuurhoeksensor. Deze kunnen wij voor u vervangen en kalibreren.
Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto
Ik keek even op problemcar.nl en ja hoor, de stuurhoek sensor en er zijn garage's die het nog voordeliger kunnen doen dus ook de
€285,- is nog vrij stevige prijs.
€285,- is nog vrij stevige prijs.