LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teruggedraaide KM-stand VW Caravelle 2500 TDI, bouwjaar 2001

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Christel Keizer

teruggedraaide KM-stand VW Caravelle 2500 TDI, bouwjaar 2001

Ongelezen bericht door Christel Keizer »

Geachte heer, mevrouw,

Graag wil ik mijn ongenoegen bij u ventileren in de hoop dat u iets voor ons kunt betekenen.

Allereerst zal ik het probleem ventileren.
Naar aanleiding van een advertentie in de Telegraaf, oktober 2002, waarin Gidding Auto's te Elst (GLD) adverteert met een Volkswagen Caravelle met een km-stand van 69.000 km, hebben wij een bezoek gebracht aan zijn bedrijf. Volgend hierop hebben wij op 18 december 2002 vorenomschreven auto gekocht. De km-stand van de auto gaf op het moment van aankoop 69.500 km aan.

Tot voor (inmiddels) drie maanden geleden waren wij zeer content met deze aankoop. Echter toen de auto mankementen begon te vertonen, die eigenlijk nu nog niet aan de orde zouden moeten zijn, kon er maar één ding geconcludeerd worden: vroegtijdige slijtage. Voor ons is dit aanleiding geweest om verder onderzoek naar de herkomst van de auto op te starten.

Via het Duitse kenteken: NK-KZ1, vermeld op de "Fahrzeugbrief" en het chassisnr is de historie van de auto in Duitsland achterhaald. Contact met de Duitse eigenaar van de auto en de werkplaatshistorie van de auto wijzen uit dat de auto op het moment van aankoop méér dan 220.500 km moeten bedragen. De km-stand stond op het moment van overdracht op 69.500 km, een absurd verschil van méér dan 151.000 km.

Tijdens de overdracht is er nimmer sprake geweest van een eventueel gemanipuleerde km-stand. Ook heeft dhr Gidding achteraf geen contact met ons opgenomen over een mogelijke manipulatie van de km-stand. Dit terwijl hij in een eerder gevoerd gesprek met mijn echtgenoot op 7 april 2004, heeft aangegeven dat hij in verband met soortgelijke problemen bij andere VW-bussen is gestopt met het importeren via zijn contactpersoon waarvan hij ook onze bus heeft afgenomen.

Gezien het bovenstaande voelen wij ons ontzettend bedrogen door een volwaardig autoschadebedrijf dat in de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Centraal Gelderland is ingeschreven met als bedrijfsomschrijving: "Herstellen autoschade, spuiterij in de ruimste zin, in- en verkoop (detailhandel) en restauraties van auto's".

Wij dachten een luxe bus met een geringe km-stand te hebben aangekocht voor een normale prijs (€ 23.000,00). Gidding auto's is een professioneel autoschadebedrijf en autohandelaar en dan mogen wij toch ook van hem verwachten dat hij daadwerkelijk levert, naar de gegevens die bij de overdracht zijn voorgesteld. Het blijkt dat hij ons een auto met een gemanipuleerde km-stand heeft verkocht en hij heeft ons daar geenszins van op de hoogte gesteld. Wij houden hem hiervoor verantwoordelijk en aansprakelijk !!

Conform het BW art. 22, eisen wij het volgende van Gidding Auto's:
ongedaan making van de koopovereenkomst. Wij leveren de auto met het kenteken 83-BG-NG in en wordt daarmee weer vanzelfsprekend het eigendom van Gidding Auto's. De door ons betallde € 23.000,00 ontvangen wij retour, minus het aantal verreden km's maal € 0,06.

Mijn echtgenoot heeft bovenstaande allereerst in een gesprek met de heer Gidding gemeld. Dhr Gidding gaf aan meteen over te gaan tot een rechtszaak. In verband met tijd losten wij het liever met behulp van een tussenpersoon op. Wij hebben hiervoor een procedure gevolgd bij de Geschillencommissie van de Focwa, een organisatie waarbij Gidding auto's is aangesloten.

Wij hebben Gidding na het gevoerde gesprek met mijn echtgenoot allereerst schriftelijk aangeschreven en hem hiervoor een termijn van 2 weken gegeven. Een kopie van die brief hebben wij toegezonden aan de Focwa en dit ook gemeld in zijn brief. Hierop heeft hij niet gereageerd. Vervolgens heb ik de Geschillencie weer benaderd en gemeld dat dhr Gidding niet heeft gereageerd.
De Geschillencie heeft toen een proces van hoor en wederhoor opgestart. Hierop heeft Gidding letterlijk gereageerd:
"Wij hebben uw brief ontvangen wat betreft de verkoop auto aan de fam. Keizer waarvan de km-stand niet klopte. Wij hebben deze auto ingekocht via een Nederlandse handelaar waarmee wij al jaren zaken doen. Deze koopt zijn auto's in Duitsland waar waarschijnlijk de km-stand is teruggezet. Aan deze auto heeft geen schadeherstel plaatsgevonden. Verkoop van auto's is een aparte afdeling van ons bedrijf. Dit heeft dus eigenlijk niets met de Focwa van doen. Deze zaak is in behandeling bij een advocaat van onze rechtsbijstandverzekering".

De Geschillencie heeft alsvolgt hierop gereageerd:
"Wij moeten u berichten dat de Focwa Algemene betalings-en leveringsvoorwaarden betrekking hebben op uitgevoerd schadeherstel. Verkoop van voertuigen is geen Focwa activiteit en valt derhalve niet onder deze voorwaarden. Daarmee is uw klacht voor de ANWB-Focwa Geschillencie niet ontvankelijk, zij kan uw klacht dan ook niet in behandeling nemen.
Wel krijgt ons lid Gidding Autoschade een formele waarschuwing dat hij voor de verkoop van automobielen geen gebruik mag maken van briefpapier waarop Autoschade en Focwa uitingen voorkomen. Wij zijn van mening dat klanten hierdoor worden misleid. Inmiddels heeft er reeds een aanpassing van zijn briefpapier plaatsgevonden.
Wij adviseren u het bedrijf aansprakelijk te blijven stellen en dit via uw rechtsbijstandverzekeraar of via een rechtswinkel te laten behandelen".

Daar wij onze rechtshulpverzekering reeds enige tijd geleden hebben opgezelgd, kunnen wij ons daar niet op beroepen. De rechtswinkel wil alleen info verschaffen, maar helpt verder niet. Gidding Auto's is niet aangesloten bij de BOVAG.

Deze week heb ik de ANWB-jurist benaderd en het hele geval uitgelegd. Hij gaf aan dat ik weinig kans maakte, omdat er geen wetgeving is omtrent het terugdraaien van de km-stand. Het is alleen verplicht dat de auto aangeeft hoe hard iemand rijdt, een km-stand is niet verplicht.

Toch zit het ons goed dwars. Dit zou betekenen dat er kan worden gemanipuleerd met km-standen wat men maar wil, zonder dat de wet er iets over zegt.
Het BW zegt hier toch duidelijk wél iets over. Ik wil u hiervoor verwijzen naar Boek 7, titel 1, koop en ruil, waaronder de IKEA-clausule.

Zo langzamerhand weten wij niet welke weg wij nog kunnen bewandelen. Wij hopen dan ook dat u iets voor ons kunt betekenen.

Met vriendelijke groet,

Christel Keizer
Schelp 16
8271 KP IJsselmuiden
tel. 038-3314812
email: [email protected]

helaasje

Re: teruggedraaide KM-stand VW Caravelle 2500 TDI, bouwjaar 2001

Ongelezen bericht door helaasje »

Helaas gebeuren dit soort zaken nog steeds met de regelmaat
U geeft al aan dat de verkoper de bus via een tussenhandelaar heeft ingekocht
Hieruit maak ik op dat ook Uw verkoper is opgelicht door die bemiddelaar/invoerder, die dus geknoeid heeft met km stand
En hij dus eigenlijk geen schuld treft, wat te verwijten valt is dat hij niets nagetrokken heeft kwa km stand, doch denk een km stand van 69.00 km voor een 1 jaar oude bus is niet ongewoon !

Vaak werken dit soort bedrijven met AFGELEZEN KM STAND !

Ook ik denk dat U weinig kans maakt Uw geld terug te krijgen, helaas

Hier in de regio zijn veel dealers die ingevoerde auto's NIET inruilen omdat de herkomst/geschiedenis erg ondeudelijk is

Wens U veel sterkte !

P.

hoe wil je

Ongelezen bericht door hoe wil je »

Contact met de Duitse eigenaar van de auto en de werkplaatshistorie van de auto wijzen uit dat de auto op het moment van aankoop méér dan 220.500 km moeten bedragen. De km-stand stond op het moment van overdracht op 69.500 km, een absurd verschil van méér dan 151.000 km.
Hoe wil je in 1 jaar meer dan 220.000 km rijden met zo'n bus ???????

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

is dat ding als stadsbus gebruikt ofzo, dik 600 km per dag 365 dagen lang.

Cornelis X

Ongelezen bericht door Cornelis X »

Goed lezen... er staat DUITSLAND.

Daar zijn de afstanden al snel wat groter. Ooit es nagedacht hoeveel km een 24-uurs koerier aflegt met 1 auto? Na 8 uur werken stapt de volgende er in en gaat die gewoon verder met die auto. Die halen lachend de 1000 km per dag.

ja ja

Ongelezen bericht door ja ja »

Die halen lachend de 1000 km per dag.
JA JA met een camper ! :P

Gesloten