LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Toyota navigatiesysteem
Toyota navigatiesysteem
Nu er van die innige contacten tussen Radar en Louwman & Parqui aan het ontstaan zijn is het wellicht ook het juiste moment om mijn ervaringen met het navigatiesysteem van Toyota te etaleren.
Bij de aanschaf in juni 2000 van een nieuwe auto, een Yaris Verso, was deze reeds gedeeltelijk voorbereid op een navigatiesysteem en voor een betrekkelijk lage prijs kon dat dus - als accessoire - worden ingebouwd. Ik heb van die aanschaf inmiddels veel plezier gehad, maar er zaten ook wel wat foutjes in. Zo werd ik bij Gieten het talud van de provinciale weg afgestuurd (het kruispunt bleek toch niet gelijkvloers te zijn) en moest ik af en toe een rondje maken waarvan de logica mij eveneens ontging. Ook de route door Raamsdonkveer werd niet correct aangegeven, maar dat had de importeur kennelijk nog niet geprobeerd. Maar dat er foutjes in zitten hoeft geen verbazing te wekken en zelfs geen ergernis, want het is een complexe materie. Je wilt als klant echter wel weten hoe dat nu opgelost gaat worden. En dan kom je in een gebied van After Sales Service waar zelfs geen Toyota navigatiesysteem je meer kan helpen.
De dealer heeft geen verstand van de materie, maar wil graag helpen, want men heeft daar een zekere voorliefde voor tevreden klanten.
Nadat er een uitgebreid overzicht van problemen, fouten en suggesties is gestuurd naar de importeur blijkt men er ook daar geen kaas van gegeten te hebben en stuurt men het spul door naar Toyota Europe.
En daarna wordt het doodstil.
Al met al heeft Toyota nog steeds de vraag niet beantwoord hoe het zit met updates op de data (niet het programma) van het navigatiesysteem. Het lijkt er op, dat men van mening is dat de klant gewoon iedere keer een nieuwe CD-ROM zou moeten aanschaffen (ongeveer NLG 300,--). Een werkelijk volkomen krankzinnige manier van denken. Maar, eerlijk is eerlijk, men zegt het niet, want het is doodstil. en dat zal het ook wel blijven?!?
Bij de aanschaf in juni 2000 van een nieuwe auto, een Yaris Verso, was deze reeds gedeeltelijk voorbereid op een navigatiesysteem en voor een betrekkelijk lage prijs kon dat dus - als accessoire - worden ingebouwd. Ik heb van die aanschaf inmiddels veel plezier gehad, maar er zaten ook wel wat foutjes in. Zo werd ik bij Gieten het talud van de provinciale weg afgestuurd (het kruispunt bleek toch niet gelijkvloers te zijn) en moest ik af en toe een rondje maken waarvan de logica mij eveneens ontging. Ook de route door Raamsdonkveer werd niet correct aangegeven, maar dat had de importeur kennelijk nog niet geprobeerd. Maar dat er foutjes in zitten hoeft geen verbazing te wekken en zelfs geen ergernis, want het is een complexe materie. Je wilt als klant echter wel weten hoe dat nu opgelost gaat worden. En dan kom je in een gebied van After Sales Service waar zelfs geen Toyota navigatiesysteem je meer kan helpen.
De dealer heeft geen verstand van de materie, maar wil graag helpen, want men heeft daar een zekere voorliefde voor tevreden klanten.
Nadat er een uitgebreid overzicht van problemen, fouten en suggesties is gestuurd naar de importeur blijkt men er ook daar geen kaas van gegeten te hebben en stuurt men het spul door naar Toyota Europe.
En daarna wordt het doodstil.
Al met al heeft Toyota nog steeds de vraag niet beantwoord hoe het zit met updates op de data (niet het programma) van het navigatiesysteem. Het lijkt er op, dat men van mening is dat de klant gewoon iedere keer een nieuwe CD-ROM zou moeten aanschaffen (ongeveer NLG 300,--). Een werkelijk volkomen krankzinnige manier van denken. Maar, eerlijk is eerlijk, men zegt het niet, want het is doodstil. en dat zal het ook wel blijven?!?
Re: Toyota navigatiesysteem
Het navigatiesysteem in onze |Yaris Verso die wij in januari 2001 hebben aangeschaft stuurde ons zelfs de Beemsterringvaart in. De dealer heeft dit zelf kunnen constateren dat op de meest vreemde plekken andere richtingen werden aangegeven. Er werd praktisch nooit naar een huisnummer gevraagd, waardoor je in geheel andere delen van een stad werd gestuurd. Het was geen hulpinstrument maar een toaal onbruikbaar instrument. De dealer die er totaal geen raad mee wist, heeft hem uitgebouwd en het volledige bedrag gerestitueerd! Mede omdat de Toyota importeur totaal geen soulaas boodt!
Re: Toyota navigatiesysteem
ben meteen genezen van mijn neiging om dit extra aan te schaffen. denk dat ik beter af ben met inbouw van app. van gespecialiseerde firma. Tip is wel een cruisecontrol in te laten bouwen (waarschijnlijk alleen geldig voor rijders die niet meer willen jakkeren) hiermee haal ik met mijn Yaris toch verbruik van dik 1 op 17!
Re: Toyota navigatiesysteem
Geachte 'ontevreden gebruikers van een Toyota nav. systeem,
Zelf gebruik ik al 2 jaar het systeem in een Toyota Yaris naar volle tevredenheid. Natuurlijk komt het systeem er niet altijd volledig uit, maar noem mij EEN systeem dat dat wel doet en U zult mij niet meer horen... Daarbij, moeten we ons verstand volledig uitschakelen en de rest van ons leven ook maar laten besturen door een PC (durf af en toe eens creatief te denken en de oplossing af en toe ook eens zelf te vinden...)
Als U namelijk weet hoeveel fabrikanten er zijn van CD-roms voor dit soort systemen (2), zou U ook geen navigatiesysteem kunnen gebruiken van welk ander merk dan ook. In praktisch elk systeem zit namelijk een rommetje van dezelfde fabrikant!!
Zelf gebruik ik al 2 jaar het systeem in een Toyota Yaris naar volle tevredenheid. Natuurlijk komt het systeem er niet altijd volledig uit, maar noem mij EEN systeem dat dat wel doet en U zult mij niet meer horen... Daarbij, moeten we ons verstand volledig uitschakelen en de rest van ons leven ook maar laten besturen door een PC (durf af en toe eens creatief te denken en de oplossing af en toe ook eens zelf te vinden...)
Als U namelijk weet hoeveel fabrikanten er zijn van CD-roms voor dit soort systemen (2), zou U ook geen navigatiesysteem kunnen gebruiken van welk ander merk dan ook. In praktisch elk systeem zit namelijk een rommetje van dezelfde fabrikant!!
Re: Toyota navigatiesysteem
Mijn opmerkingen over het navigatiesysteem in mijn Toyota Yaris Verso hebben GEEN betrekking op het feit dat er fouten en foutjes in voorkomen; dat is heel begrijpelijk. Maar ik zou graag van de fabrikant willen horen wat we er dan mee doen. Als er een bout los zit aan mijn bumper, dan kan ik naar de garage gaan en wordt die prima vastgedraaid. Waarom zou je dan niet mogen verwachten dat fouten in software en/of data op een of andere manier worden gecorrigeerd. Dat is toch geen uitzonderlijke vraag?
Re: Toyota navigatiesysteem
Ook ik heb een navigatiesysteen in 2 yarissen, toen de yaris pas uitkwam, werkte het systeem niet goed, in Culemborg een plaats met 25.000 inwoners kende de TNS2000 slechts enkele hoofdwegen. dit kwam omdat de cd-rom veel te weinig informatie bevatte, het bleek dat dat te maken had, met de hoeveelheid data die de fabrikant "inkocht" bij de databedrijven Navtech of Teleatlas, terwijl de TNS200 cd's karige info bevatten, gaven Navtech en Teleatlas al cd's uit met alle straten van nederland notabene voor dezelfde prijs als die van de Toyota. Ik heb toen mijn systeem terug gegeven omdat de folder niet repte over zo weinig info op de cd's.
Je kwam er pas achter al je de cdhoes bekeek, daarin stonden gekleurde velden, met wat de dekking was.
Bij mijn nieuwe Verso, heb ik weer een systeem in laten bouwen, omdat de cd's nu pas wel de meeste straten van nederland herkennen, ik ben nu rdelijk tevrden met het systeem.
Aantekening op vorige reacties:
Alle systemen werken niet geheel nauwkeurig, heeft te maken met de rijsnelheid van het voertuig, ontvangst van aantal satellieten enz.
Meestal loopt het navigatiesyteem "iets achter" op de werkelijke positie van de auto, vooral als men in kleinere straten rijdt, duurt het wat langer voordat de nieuwe straat gevonden is in het systeem.
Verder moet je altijd zelf opletten, of de info klopt, de cd's worden gemaakt van door gemeenten jaren gelden aangeleverde data, nieuwe rotondes etc hoef je pas een jaar later op de cd te verwachten.
ook mijn vroegere CARIN systeem van Philips/VDO was wel eens "de kluts kwijt"
Het is dus wel hetzelfde verhaal als bij de afwijkende boordcomputer, Toyota verteld een te rooskleurig verhaal bij de navigatiesytemen en moet gewoon vertellen dat alle sytemen nooit 100% exact werken.
Je kwam er pas achter al je de cdhoes bekeek, daarin stonden gekleurde velden, met wat de dekking was.
Bij mijn nieuwe Verso, heb ik weer een systeem in laten bouwen, omdat de cd's nu pas wel de meeste straten van nederland herkennen, ik ben nu rdelijk tevrden met het systeem.
Aantekening op vorige reacties:
Alle systemen werken niet geheel nauwkeurig, heeft te maken met de rijsnelheid van het voertuig, ontvangst van aantal satellieten enz.
Meestal loopt het navigatiesyteem "iets achter" op de werkelijke positie van de auto, vooral als men in kleinere straten rijdt, duurt het wat langer voordat de nieuwe straat gevonden is in het systeem.
Verder moet je altijd zelf opletten, of de info klopt, de cd's worden gemaakt van door gemeenten jaren gelden aangeleverde data, nieuwe rotondes etc hoef je pas een jaar later op de cd te verwachten.
ook mijn vroegere CARIN systeem van Philips/VDO was wel eens "de kluts kwijt"
Het is dus wel hetzelfde verhaal als bij de afwijkende boordcomputer, Toyota verteld een te rooskleurig verhaal bij de navigatiesytemen en moet gewoon vertellen dat alle sytemen nooit 100% exact werken.
Re: Toyota navigatiesysteem
'elk navigatiesysteem heeft wel wat'.
Dus niet. Het navigatiesysteem in mijn bmw 330 heeft nog nooit een steekje laten vallen wat betreft het juist dirigeren naar de bestemming. Zowel de kaart als de aanwijgingen kloppen exact alsmede de aangegeven verwachte aankomsttijd. Voor mij nooit meer een losse kaart in de auto. Ik gebruik dit systeem elke dag al was het maar voor de vermelding van de files. Misschien moet er wel een update van de cd-rom geladen worden in de Yaris.
Succes ermee
Dus niet. Het navigatiesysteem in mijn bmw 330 heeft nog nooit een steekje laten vallen wat betreft het juist dirigeren naar de bestemming. Zowel de kaart als de aanwijgingen kloppen exact alsmede de aangegeven verwachte aankomsttijd. Voor mij nooit meer een losse kaart in de auto. Ik gebruik dit systeem elke dag al was het maar voor de vermelding van de files. Misschien moet er wel een update van de cd-rom geladen worden in de Yaris.
Succes ermee
Re: Toyota navigatiesysteem
Dit ligt dus niet aan het navigatie systeem
Ligt aan de software !
En daar is Toyota afhankelijk van derde
Zelf heb ik Philips Carin er in en daar klopt ook wel eens iets niet, met de nieuwste cd er in !
Ik vind het geen probleem
Ligt aan de software !
En daar is Toyota afhankelijk van derde
Zelf heb ik Philips Carin er in en daar klopt ook wel eens iets niet, met de nieuwste cd er in !
Ik vind het geen probleem