LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweedehands VW nw APK blijkt na 2 dagen diesel te lekken

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
adjust

Tweedehands VW nw APK blijkt na 2 dagen diesel te lekken

Ongelezen bericht door adjust »

Ik voel me belazerd en wil advies of weten wat mijn rechten zijn.

Ik heb een VWT4 kampeerbus zonder garantie, gekocht uit 1993 (245.000 op de teller, aankoopbedrag 4500,-) bij een RDW erkende verkoper en met een nieuwe APK die op mijn verzoek en in de onderhandeling is uitgevoerd (korten voor verkoper). Ik heb met een expert een proefrit gemaakt en geen diesel geroken.....

De bus is na wat reparaties goedgekeurd maar na een kleine 200 km rijden (2 dagen) sta ik langs de weg te wachten op de ANWB. Het contactslot start niet, blijkt geen spanning op kabel naar startmotor...kan relais zijn of stoppenkast... ik had het al een x eerder toen ik de bus ging halen maar de 2ex deed hij het dus zo gelaten. De verkoper had dit ook al eens gehad. er is ook duidelijk al eerder aan gesleuteld maar goed. Dit mankement is mijn risico en kan ik overheen komen.

Nu komt het; de ANWB ziet dat de brandstof pomp lekt, druppel per seconde.... hij zegt dat dit nooit zomaar ineens ontstaat en dat de verkoper en APK station dit moeten hebben gezien en dus hebben genegeerd. De verkoper gesproken en ontkent natuurlijk, dit moet gebeurd zijn nadat ik ben weggereden.... hij geeft geen haarbreed mee. Wil niet naar de bus kijken, wil niet tegemoetkomen in kosten als ik hem in mijn woonplaats (Amsterdam) laat repareren. Garage en APK wel 144 km van mijn huis dus lastig even naartoe te rijden (met lekkende dieselpomp...)

VRAAG:
-Kan dit lek zomaar binnen 200 km ontstaan?
- Is het mogelijk dat APK station dit niet heeft gezien? en kan hij hier dus mee wegkomt?
- wat kan ik doen? heb ik rechten?
- ik heb bij RDW een klachtenformulier ingevuld, heeft dit zin? valt er te bewijzen dat het lek er al eerder zat? of wacht ik op niksen kan ik beter laten repareren zsm.
ik moet volgens RDW klachtenprocedure nu geen reparaties aan mn auto laten doen (die ik heel hard voor werk nodig heb) totdat zij het onderzoek starten (wat weken kan duren) en ik las dat dit onderzoek dan bij het APK station moet gebeuren waar de goedkeuring uit voortgekomen is... dus weer 144 km rijden met lekkende diesel...????

HELP, ben ik echt genaaid of heb ik vette pech en hoe nu verder......

newmikey

Re: Tweedehands VW nw APK blijkt na 2 dagen diesel te lekken

Ongelezen bericht door newmikey »

adjust schreef: Ik heb een VWT4 kampeerbus zonder garantie, gekocht uit 1993 (245.000 op de teller, aankoopbedrag 4500,-) bij een RDW erkende verkoper en met een nieuwe APK die op mijn verzoek en in de onderhandeling is uitgevoerd (korten voor verkoper). Ik heb met een expert een proefrit gemaakt en geen diesel geroken.....

HELP, ben ik echt genaaid of heb ik vette pech en hoe nu verder......
Lijkt me het laatste. Bij het kopen van een dusdanig oude auto met zoveel kilometers op de teller kan de APK iets zeggen over de veiligheidssituatie van de auto op het moment van verkoop maar een APK heeft géén voorspellend vermogen. Een APK is ook géén vervanging van een volwaardige aankoopkeuring waar dergelijke mankementen misschien wel aan het licht gekomen zouden zijn.

Vette pech lijkt mij de voor de hand liggende conclusie, gecombineerd met een foute/domme beslissing om een APK te doen in plaats van een volwaardige technische keuring voor aankoop.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

RDW erkend houdt in dat ze vrijwaring mogen doen en meestal ook APK keuringen, verder zegt het eigenlijk niets, je kunt dan beter voor het BOVAG keurmerk kijken.

bokkel

Ongelezen bericht door bokkel »

snuffel1 schreef:... en vrij simpel te herstellen.
Da's ook mijn idee. Geen garantie..nou ja, whatever. Ik zou pas echt gaan klagen als de reparatie van een onvoorzien defect honderden euri zou gaan kosten.

Gesloten