LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkoop van product via marltplaats door bedrijf

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
HondaD

Verkoop van product via marltplaats door bedrijf

Ongelezen bericht door HondaD »

Even mijn verhaal doen, want ik ben erg gefrusteerd geraakt. Wist anders ook niet waar ik tips kon vragen.

Vorige week woensdag heb ik een uitlaat voor mijn motor gevonden op markplaats en zag dat deze bij een motordealer te koop stond. Ik heb dus gemaild en kreeg reactie van de verkoper die onder de naam van zijn bedrijf met mij terug mailde.

We hebben die dag nog gebeld, en ik zou het geld overmaken en hij zou het vanuit de motorzaak opsturen. De motorzaak heeft dus de demper aan mij verkocht en heb daar ook een bon van gehad. Het was wel een gebruikte demper.

Nu na ontvangst van de demper was ik er niet tevreden mee en wilde ik hem terug sturen. En toen heel simpel aan de telefoon werd er gezegd. Wij nemen geen gebruikte onderdelen terug. Nou ben ik verder gaan bellen, en naar ander personeel gevraagd, en ik zou nog bericht krijgen.

Ik moet er nog bij zeggen dat er mij niet telefonisch, via de mail of op de bon is vermeld dat ik niet mocht retourneren.

Ik kreeg dus vandaag inderdaad bericht. De demper heeft mij 275,- euro gekost.

Het bericht dat ik kreeg alsvolgt:
hoi HondaD

gezien de werkdag al weer op zijn einde loopt
wil ik je deze dag toch een antwoord geven
de bedrijfsleider heeft me gemeld dat we het wel terug willen kopen voor een bedrag van 150 euro
of dat je hem anders zelf op marktplaats zou kunnen zetten
ik ga ervanuit dat je daar niet mee akkoord gaat,dus wil ik je zelf een voorstel doen,dat we hem terug kopen voor 225 euro
ik zie je reactie graag tegemoet
Ik weet nou niet of ik kopen op afstand wet op deze situatie voldoet. Maar ik weet iig wel, dat we de uiteindelijke deal niet met een particulier hebben gesloten maar metde motorzaak.

Heb ik nu juist nog geluk dat ik wat terug krijg, of slaat dit gewoon nergens op?

Emmy75

Re: Verkoop van product via marltplaats door bedrijf

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik zou zeggen dat in dit geval de wet van koop op afstand wel van toepassing is.
Omdat er sprake is van een consumentenkoop (tussen consument en bedrijf).
Bij koop tussen particulieren is deze wet inderdaad niet van toepassing.
Dat jullie per toeval via marktplaats in contact zijn gekomen is m.i. niet relevant.

Het volgende is wel nog van belang: Indien het bedrijf gevestigd is in uw woonplaats (of directe omgeving) dan is er waarschijnlijk geen sprake van koop op afstand.

Kijk eens op ConsuWijzer:
http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand.
Bij de meestgestelde vragen staat zelfs iets over Marktplaats en het verschil tussen particulieren en bedrijven..

Probeer je hierop te beroepen en als dit niet helpt dan even bij een wetswinkel langs voor de te ondernemen stappen.

HondaD

Hey idd je hebt volgens mij gelijk.

Dit staat er

Gelden de regels van de Wet koop op afstand bij aankopen op Marktplaats?

Meestal niet! De wet koop op afstand geldt alleen voor aankopen tussen consumenten en bedrijven. De meeste aankopen op Markplaats vinden plaats tussen particulieren (allebei consument) en dan geldt de Wet koop op afstand dus niet.

In mijn geval is de aankoop tussen mij (consument) en bedrijf.

Zou dus betekenen dat, indien zij mij niet het volledige bedrag retourneren, ze deze wet gewoon overtreden.

Maar voor die 50 euro extra terug dan te krijgen zal ik natuurlijk wel meer kosten maken als ik juridische stappen oid moet gaan nemen denk ik zo.

Emmy75

Dat van die woonplaats staat ook ergens op ConsuWijzer.
Maar voor die 50 euro extra terug dan te krijgen zal ik natuurlijk wel meer kosten maken als ik juridische stappen oid moet gaan nemen denk ik zo.
Volgens mij is het zo dat als je in het gelijk wordt gesteld de tegenpartij ook deze kosten moet betalen. :wink:
Vraag dit wel even na bij een wetswinkel ofzoiets dergelijks, want ik ben geen jurist. Of bel eerst even zelf met ConsuWijzer.. misschien weten ze dat.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Uit mijn blote hoofd, en er van uitgaande dat de verkoper u niet gewezen heeft op een zichttermijn / het retourrecht:
U heeft 3 maanden zichttermijn (normaal 7 dagen, zou u nu te laat zijn, als de verkoper u er niet op wijst wordt het 3 maanden).
Wanneer u het product retourneert moet de verkoper het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen terugbetalen.

Advies:
Terugsturen vergezeld van briefje waarop u zich beroept op uw retourrecht, met verwijzing naar het verhaal over 3 maanden ipv. 7 dagen, en de uitspraak van de verwachting dat het volledige aankoopbedrag van 275 euro binnen 30 dagen terugbetaald wordt.
Heeft u niet binnen 30 dagen uw geld terug in gebreke stellen, en wettelijke rente en kosten ter voldoening buiten rechte aanzeggen, termijn van 10 dagen geven om alsnog aan hun verplichtingen te voldoen.

Wanneer dit niet helpt kunt u contact met me opnemen via PB of mail (zie profiel), gaan wij (incassobureau) uw vordering kostenloos innen (vooropgesteld dat er geen addertjes onder het gras van uw verhaal zitten als gemaakte afspraken oid).

HondaD

adSolvendum schreef:Uit mijn blote hoofd, en er van uitgaande dat de verkoper u niet gewezen heeft op een zichttermijn / het retourrecht:
Niet op voorhand nee, pas na ontvangst van het product werd dit mij telefonisch vermeld. Verder heb ik alle emails bewaard. En slechts 1 telefoon gesprek gehad. Ook de bon heb ik nog waar niks over retour nemen staat.

U heeft 3 maanden zichttermijn (normaal 7 dagen, zou u nu te laat zijn, als de verkoper u er niet op wijst wordt het 3 maanden).
Wanneer u het product retourneert moet de verkoper het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen terugbetalen.

Advies:
Terugsturen vergezeld van briefje waarop u zich beroept op uw retourrecht, met verwijzing naar het verhaal over 3 maanden ipv. 7 dagen, en de uitspraak van de verwachting dat het volledige aankoopbedrag van 275 euro binnen 30 dagen terugbetaald wordt.
Heeft u niet binnen 30 dagen uw geld terug in gebreke stellen, en wettelijke rente en kosten ter voldoening buiten rechte aanzeggen, termijn van 10 dagen geven om alsnog aan hun verplichtingen te voldoen.

Wanneer dit niet helpt kunt u contact met me opnemen via PB of mail (zie profiel), gaan wij (incassobureau) uw vordering kostenloos innen (vooropgesteld dat er geen addertjes onder het gras van uw verhaal zitten als gemaakte afspraken oid).
Verder als het idd niet werkt ga ik jullie idd gelijk dan mailen of bellen, wat dan ook. Zoals het verhaal erboven staat is alles wat gezegd er besproken, en zoals ik al zei ik heb alle emails bewaard. Kortgezegd, geen addertjes onder het gras.

Verder met kostenloos bedoelen jullie, dat ik mijn geld dan terug zou krijgen en zij voor de eventuele kosten opdraaien? Want wat nou als jullie het niet lukt om het geld te krijgen? Dan moet ik het waarschijnlijk betalen (Al zou ik geen rechtsgeldige rede weten waarom jullie het niet zou lukken om het geld terug te krijgen).

Emmy75

Want wat nou als jullie het niet lukt om het geld te krijgen?
:lol: :lol: :lol:
Sorry moest even lachen...

Als het incassobureau van adSolvendum de hele zaak bestudeerd heeft en zij zien geen addertjes. Gaan ze het echt wel halen.. :) Desnoods via procedure...
Gemakshalve doe ik even de assumptie dat de url makkelijk te achterhalen is... maar k mag geen reclame maken.. :wink:

adSolvendum

Kostenloos betekend kostenloos.
Als het zover komt en ik na doornemen van de stukken ervan overtuigd ben dat u in uw recht staat, sta ik in voor het resultaat. Mocht het onverhoopt bij de kantonrechter misgaan wegens ongesteld zijn van de rechter of weet ik veel wat (het gebeurt, echt), is dat dan jammer voor ons, moet ik maar niet zo eigenwijs zijn.
Dus kosten buiten en in rechte zijn voor ons, verhalen we op verkoper.
Kosten van de demper gaan we uiteraard niet vergoeden, daar is het te vroeg in het jaar voor.

Bewaar alles wat bewijskracht (factuur, verzendbewijzen, tracking printjes, correspondentie, etc.) heeft goed.
Bevestig eventuele toekomstige telefoongesprekken schriftelijk (via mail is prima), in de trant van 'Ter bevestiging van het telefoongesprek gevoerd datum/tijd, waarin ik/u etcetera.
Verstuur uw ingebrekestelling per post en per email, ik hoor het wel als u een voorbeeldje nodig heeft.

Om vragen vooruit te zijn, zo nu en dan staan wij mensen, meestal in onze omgeving, kostenloos bij. Normaal gesproken in het gevecht tegen dwalende collega-incassobureaus, maar soms ook bij vorderingen. Waarom nu, waarom u? Simpel, ik heb ook een honda...

HondaD

Nou net nog gebeld. En nu is uitleg gehad van hoe of wat en voornamelijk waarom. Al vorens incassobureau te noemen stelden ze voor er 250 van te maken en verzendkosten te betalen. Ze hadden mij het ook al gratis toegezonden. dus voor dat laatste tientje laat ik het er maar bij.

Daarna noemde ik nog de woorden advocaat en incassobureau, en kreeg ik nog een mooie uitleg van waarom zij de producten dan eigenlijk niet retour namen. Kreeg ook van de contactpersoon en de bedrijfsleider verontschuldigingen dat ze het niet hadden genoegmd over retourneren omdat dat eigenlijk standaard policy was.

Ook al is het zo goed als opgelost. Ik doe daar in ieder geval geen zaken meer.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik zou me de rechtsgang besparen, dit ga je gewoon dik verliezen (mondelinge garantie valt niet te bewijzen en de bewijslast voor het ontstaan van de klacht is niet rond te krijgen).
Wees blij dat het enkel de turbo is. Goede revisieturbo is nog te betalen en montage kost ook niet de wereld.

Gewoon een goede les voor de volgende keer.

Emmy75

Ik zou me de rechtsgang besparen, dit ga je gewoon dik verliezen (mondelinge garantie valt niet te bewijzen en de bewijslast voor het ontstaan van de klacht is niet rond te krijgen).
Wees blij dat het enkel de turbo is. Goede revisieturbo is nog te betalen en montage kost ook niet de wereld.
Huh? Of om het netter te verwoorden: begrijp ik deze reactie niet helemaal.
In het verhaal van TS gaat het nergens om garantie op het artikel. Dat is ook niet relevant. Ze zaak is dat het gaat om een koop op afstand en of de wet hierop van toepassing is. Om kopers te beschermen is de wet koop op afstand in het leven geroepen. Aangezien je een product (op foto's ed) nooit precies zo kan beoordelen dan dat je het zelf zou zien en bekijken. In deze wet is een zichttermijn geregeld. Dan kun je de goederen om wat voor reden dan ook retourneren en behoort het volledige aankoopbedrag vergoed te worden. Dit is totaal anders dan een garantieclaim.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Was het duidelijk dat het een gebruikte was?

Als verkeerde model dus niet passend en verkeerd omschreven mag je altijd terug sturen.
Maar gebruikte delen zijn op foto soms mooier en dus gewoon ophalen.

Van gebruikte producten mag je enige sporen van gebruik verwachten en als het wel een goed passend type was betwijfel ik of dit ook onder retour recht valt.
Opruiming en gebruikte en/of retour gestuurde met beschadigde verpakkingen vallen er wel vaker buiten dus vooraf vragen bij twijfel is beter.

HondaD

Veldt01 die praat complete onzin. Die heeft het volgens mij over een ander topic met turbo´s en montage en weet ik veel wat :lol: Niet over mijn probleem iig.

Het product dat ik had gekregen was gewoon niet naar mijn zin. Heeft niks te maken met of het nou gekrast was of niet.

Nouja, heb het net terug gestuurd. Dusja kan nu niet meer terug. :)

adSolvendum

Mooi geregeld!

Wat de 'policy' van dit bedrijf betreft, deze is ondergeschikt aan de wet.

Veldt01 reageert op een topic over een garantievraag mbt. een defecte turbo op een seat. Posting zal wel de weg kwijt zijn geraakt na drukken van 'Bevestig'-knop oid.

Gesloten