LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermogen van brommers wel of niet beperkt ?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
unSOUND

Vermogen van brommers wel of niet beperkt ?

Ongelezen bericht door unSOUND »

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe scooter. Deze is standaard aangepast, zodat hij meer toeren maakt en langzamer rijdt. Door deze hogere toeren verbruikt hij meer, maakt hij een irritant geluid, en slijt alles veel harder.

Ik wil dus die aanpassing ongedaan maken, maar de dealer zegt dat de politie hem dan op de rollerbank kan gooien en je een boete kan geven.

MAAR:

Volgens de wet die in 1997 al is veranderd mag een brommer helemaal niet meer getest worden op vermogen of topsnelheid... als gevolg van de europeese wetgeving. Zolang de cilinderinhoud onder de 50cc is, en ik me aan de snelheid hou, mogen ze niets doen... lees hier een krantenartikel over die wet

Waarom worden er dan nog steeds controles gehouden ? Het mag immers volgens de wet !

Gast

Re: Vermogen van brommers wel of niet beperkt ?

Ongelezen bericht door Gast »

Een brommer mag 300 Pk aan de krukas hebben!, als de topsnelheid maar onder de 45km/u blijft!,

Helaas loopt de politie met regelgeving nogal achter en geven bekeuringen weg aan standaard scooters en brommers die geheel conform de Europese én Nederlandse regels voldoen!,

Veel brommerrijders zijn hier al mee het schip in gegaan, en de politie controleerd nog apatisch door op... het vermogen van de motor!....

Gast

Bovenstaande gast heeft gelijk, alleen de cilinderinhoud mag ten hoogste 50cc bedragen,

Zeker weten dat de motor van uw scooter, die nu nog begrenst is, meer slijt, neemt meer olie en benzine, en de uitlaatgassen zijn een stuk smeriger!, "Lang leve het milieu!"

Als u in uw auto op de snelweg constant 120 km/u rijdt met de versnelling in de 3 zit u niet prettig in de auto, de motor jankt zowat onder de motorkap vandaan!,

Dit doet nu de motor van uw scooter ook!, wees er maar zeker van dat de motor van binnen behoorlijk versmeerd!, de tweetakt olie verbrand niet optimaal, hetgeen te zien is aan een natte uitlaatpijp, op den duur zal de uitlaat verstopt raken, en moet dan meestal vervangen worden,

Mijn eerlijke mening, eruit met die begrenzer!, technisch het allerbeste voor uw scooter, en rustig met de scooter rijden, is het allerbeste, et benzine en olie verbruik zal zeker dalen, en de scooter is een stuk stiller geworden!,

Zo nu en dan even op een lang, recht stuk weg even topsnelheid rijden met de onbegrensde scooter, om de motor even goed schoon te laten draaien,

Wel even controleren dat er geen politie in de buurt is, de scooter rijdt dan toch al snel 65 km/u, afhankelijk van het merk en type,

Sommige scooters lopen over de 100 km/u heen!, dit zijn gewoon begrensde 50cc motorscooters!,

De begrenzer bestaat meestal uit een ringetje tussen de voorste pully die aan de motor bevestigd is, de pully kan dan niet ver genoeg de aandrijfsnaar omhoogduwen, waardoor de scooter sneller gaat rijden, dan 45km/u

Soms is er een vernauwing in de uitlaat gelast, deze "prop" zoals de vernauwing genoemd wordt, is meestal gemakkelijk te verwijderen,

Soms wordt er een plaatje op het inlaatspruitstukje bevestigd, zodat het benzine/luchtmengsel, die vanuit de carburateur naar de motor gaat, afgeknepen wordt,

Dit zijn allemaal letterlijk smerige truukjes om een scooter het rijden af te leren, de enige verliezer, bent u, en het milieu,

Het wordt tijd dat de overheid hier wat aan doen!, geen brommerrijder weet meer waar die aan toe is!,

De vervuiling van de 2-takt motor is zo hevig, dat in bepaalde Aziatische landen geen brommer met 2 taktmotor mag rijden!, vanwege de vervuiling!,

Nu de viertakt motor in opkomst is wordt het al weer een stuk beter!, maar die motoren zijn weer op zo'n rottige manier begrenst, dat er niet mee te rijden is!, en dat de motoren zeer snel slijten!, als de begrenzer niet verwijderd wordt!,

Dit is Nederland, het land van de regeltjes en wetjes!, ik hoop dat ze hier ooit nog een wakker worden, en deze rotregels veranderen, de brommerijders én het milieu zijn hier zeker mee bediend!,

Veel succes en veilige kilometers met uw nieuwe scooter.

Groeten Jan Veenman.

unSOUND

Ongelezen bericht door unSOUND »

Alsof de duivel er mee speelt, is mijn vriendin vandaag gecontrolleerd.
Ik was er helaas niet bij, want ik had ze gelijk bestookt met vragen.

Ik ben gelijk doorgereden naar het politiebureau, waar de aanwezige agent allesbehalve behulpzaam was. Een kort overzicht van het gesprek:

Ik had even een vraag over die controles van vanmiddag...

Ja...?

Klopt het dat die controles helemaal niet meer mogen ?

Hoezo ?

Nou, sinds 1997 is het vermogen van de brommer niet meer van belang, alleen de snelheid die je er mee rijdt... dus je mag helemaal niet controleren met een rollerbank.

Hmm.

Maar hoe zit dat dan ?

Wat ?

Nou, aan welke regels moet mijn brommer nou voldoen ?

Geen idee.

Maar waarom controleren ze dan nog ?

Weet ik het. Ze doen het, dus zal het wel mogen, waarom zouden ze het anders doen ?

Laat maar... bedankt.

Hmm.

Gast

Ik heb deze @#$@# nog zien staan op het fietspad, 's middags als de scholen uitgaan, staan de heren met een rollenbankje klaar om argeloze bromfietsers, die moe van de schooldag, naar huis knetteren,

Krijgen ze nog een bekeuring mee, als hun brommer met 6 pk en 46 km/h rijden!.

Triest, dat de heren agenten geen andere dingen te doen hebben, dan dit knoeiwerk!. :evil:

Gast

Brommers die een paar kilometer te hard rijden mogen ze voor mij laten rijden,

Brommers én fietsers, die 's avonds en 's nachts geen licht voeren mogen ze om mijn part een bon geven van € 200,-!, het is notabene hun eigen veiligheid,

Hoe vaak ik al niet fietsers op het laatste ogenblik nog net kon ontwijken, is niet meer op één hand te tellen!, dan hebben ze vaak ook nog het lef om de middelvinger naar je op te steken!,

Je zou ze dan bijna van de sokken rijden, dat tuig!, ze weten niet half waar mee ze werken!, totdat ze een keer onder een auto liggen te kermen!, kunnen ze enkele reis ziekenhuis, of erger..., maar daar komen ze vaak te laat achter!.

Politie!, doe uw plicht!, vermogenbegrenzing afschaffen!, bij nacht en ontij, verlichting controle!, succes gegarandeerd,

Daar red je levens mee, met vermogencontrole vrijwel niet.

Gesloten