Ik heb een Volkswagen Polo 1.4 16V van bouwjaar 2000. 2 maanden nadat de garantietermijn verstreek (14 maanden oud dus) ging het voorste uitlaatdeel kapot. Er zit een flexibel deel in zodat de motor kan kantelen, dit deel scheurt van binnen hetgeen een resonerend geluid als gevolg heeft. Ik was hier van tevoren al op de hoogte geswteld door 2 VW monteurs aangezien dit een bekende kwaal was.
Ondanks dat het hier om een fabricagefout gaat moest ik een deel van het (toen) 1600 gulden dure onderdeel zelf betalen, onder de coulanceregeling kwam ik op een bedrag rond de 600 gulden uit.
Ik was op zijn zachts gezegd niet blij aangezien zo'n onderdeel normaal gezien makkelijk 10 - 15 jaar mee moet gaan.
Afijn, 13 maanden later was het weer raak, het onderdeel was weer defect en werd deze keer zonder kosten vervangen.
Nu, de auto is inmiddels 3 jaar en 1 maand oud (1 maand buiten de coulance termijn) is het wéér zover. Pon (de importeur) wil er niet meer aan, ik zit buiten de coulancetermijn en de kosten zijn voor mijzelf volgens Pon.
Woorden schieten mij tekort, ik was al niet bepaald overtuigd meer over de kwaliteit en de service van VW, maar dit gaat me echt te ver. Ik heb nu in totaal al 3 defecte onderdelen in 3 jaar tijd die normaal gezien ieders 10 - 15 jaar mee moeten kunnen.
Maargoed, stel dat ik nu zelf een nieuwe onderdeel zou betalen, wie garandeert me nu wel een lange levensduur?
Ik ben van plan om het er niet bij te laten zitten, waar zal ik beginnen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] VW Polo uitlaat systeem
Re: VW Polo uitlaat systeem
Zie je wel...weer iemand met een probleem net buiten de garantieperiode. (zie mijn posting van haal dure vw onderdelen uit duitsland) Je hebt veel geluk gehad dat ze nog iets aan coulance hebben gedaan. Ik denk dat het vechten tegen de bierkaai wordt..en wens je veel succes.
Re: VW Polo uitlaat systeem
hallo dave
ik heb namelijk dezelfde auto en dezelfde bouwjaar
ik heb het volgende,de box van het computergedeelte
gaat elke keer weer kapot,word wel opgelost met nieuwe
software,maar ben nu ongeveer een keer of 10
daarvoor terug geweest,ik zou nog worden terug gebeld
door pon,maar je kan net zo goed tegen een muur lullen.
ja in het jaar 2010 zeker ??? :-(
met de uitlaat heb ik dat ook gehad,maar toen was het de
katalysator die kapot was,ja bijbetalen zei men.
dacht het niet,dit was na 17 maanden ik vertelde ook als ik moest bijbetalen dat ik naar de rechter zou stappen
want als je een auto koopt,kan je daar iets degelijks van verwachten,en zeker niet dat het naar een korte tijd kapot
zo gaan,en ja hoor na veel vijven en zessen werd het vergoed
maar ben het met je eens je word behandelt als .....
maar o wee als je met een zak centen een nieuwe auto
komt halen dan is het,ja hoor graag gedaan (brrr)
en wat vreemd is bij jou de eerste keer moet je bij betalen
en de tweede keer niet mijn advies laat je voorlichten
ik weet zeker dat elke rechter je gelijk geeft.
3 jaar oud en drie keer kapot mmmm
ga naar deze site en lees wat je het beste kan doen.
http://www.staiksterk.nl/
voorbeeld :
Vraag:
De heer Zwagemakers heeft een tijd geleden een nieuwe auto gekocht. Kort na afloop van de fabrieksgarantie gaat de automatische portiervergrendeling kapot. Hij moet geheel moet worden vervangen en de heer Zwagemakers krijgt een gepeperde rekening. De verkoper zegt dat hij alle kosten moet betalen, omdat de fabrieksgarantie is verstreken. Klopt dat?
Antwoord:
Nee, de verkoper moet ervoor zorgen dat de heer Zwagemakers zijn auto gedurende een bepaald aantal jaren op een normale manier kan gebruiken. Dit geldt ook als de garantie is verstreken.
Garantie betekent dat de heer Zwagemakers in eerste instantie niet hoeft te bewijzen dat de portiervergrendeling buiten zijn schuld kapot is gegaan. Als de garantie is afgelopen, dan heeft de verkoper nog steeds de plicht om te zorgen dat de heer Zwagemakers normaal gebruik kan maken van zijn auto. De heer Zwagemakers zal dan wel moeten bewijzen dat de portiervergrendeling buiten zijn schuld kapot is gegaan.
Uitleg:
De heer Zwagemakers kan de verkoper na afloop van de garantie alleen maar aansprakelijk stellen als een auto-onderdeel abnormaal snel kapot gaat, terwijl hij er wel voorzichtig mee is geweest. Hij moet kunnen bewijzen dat het gebrek buiten zijn schuld is ontstaan. Dit kan lastig zijn; vooral als hij zijn auto niet steeds bij de verkoper heeft laten onderhouden. Bij normale slijtage of onderhoud, moet de heer Zwagemakers zelf de kosten betalen.
veel geluk.
ik heb namelijk dezelfde auto en dezelfde bouwjaar
ik heb het volgende,de box van het computergedeelte
gaat elke keer weer kapot,word wel opgelost met nieuwe
software,maar ben nu ongeveer een keer of 10
daarvoor terug geweest,ik zou nog worden terug gebeld
door pon,maar je kan net zo goed tegen een muur lullen.
ja in het jaar 2010 zeker ??? :-(
met de uitlaat heb ik dat ook gehad,maar toen was het de
katalysator die kapot was,ja bijbetalen zei men.
dacht het niet,dit was na 17 maanden ik vertelde ook als ik moest bijbetalen dat ik naar de rechter zou stappen
want als je een auto koopt,kan je daar iets degelijks van verwachten,en zeker niet dat het naar een korte tijd kapot
zo gaan,en ja hoor na veel vijven en zessen werd het vergoed
maar ben het met je eens je word behandelt als .....
maar o wee als je met een zak centen een nieuwe auto
komt halen dan is het,ja hoor graag gedaan (brrr)
en wat vreemd is bij jou de eerste keer moet je bij betalen
en de tweede keer niet mijn advies laat je voorlichten
ik weet zeker dat elke rechter je gelijk geeft.
3 jaar oud en drie keer kapot mmmm
ga naar deze site en lees wat je het beste kan doen.
http://www.staiksterk.nl/
voorbeeld :
Vraag:
De heer Zwagemakers heeft een tijd geleden een nieuwe auto gekocht. Kort na afloop van de fabrieksgarantie gaat de automatische portiervergrendeling kapot. Hij moet geheel moet worden vervangen en de heer Zwagemakers krijgt een gepeperde rekening. De verkoper zegt dat hij alle kosten moet betalen, omdat de fabrieksgarantie is verstreken. Klopt dat?
Antwoord:
Nee, de verkoper moet ervoor zorgen dat de heer Zwagemakers zijn auto gedurende een bepaald aantal jaren op een normale manier kan gebruiken. Dit geldt ook als de garantie is verstreken.
Garantie betekent dat de heer Zwagemakers in eerste instantie niet hoeft te bewijzen dat de portiervergrendeling buiten zijn schuld kapot is gegaan. Als de garantie is afgelopen, dan heeft de verkoper nog steeds de plicht om te zorgen dat de heer Zwagemakers normaal gebruik kan maken van zijn auto. De heer Zwagemakers zal dan wel moeten bewijzen dat de portiervergrendeling buiten zijn schuld kapot is gegaan.
Uitleg:
De heer Zwagemakers kan de verkoper na afloop van de garantie alleen maar aansprakelijk stellen als een auto-onderdeel abnormaal snel kapot gaat, terwijl hij er wel voorzichtig mee is geweest. Hij moet kunnen bewijzen dat het gebrek buiten zijn schuld is ontstaan. Dit kan lastig zijn; vooral als hij zijn auto niet steeds bij de verkoper heeft laten onderhouden. Bij normale slijtage of onderhoud, moet de heer Zwagemakers zelf de kosten betalen.
veel geluk.
Re: VW Polo uitlaat systeem
Dave, gewoon geen geld meer aan spenderen... Heb je al es contact opgenomen met de aftersales manager van de betreffende VW garage? Die doen vaak meer voor je dan je denkt...
Informeer ook es bij de juridische club van de ANWB. Die zijn er voor jou (als je lid bent) en hebben vaak goede adviezen, evt. bemiddelen ze zelfs.
Vervolgens op naar www.uitlaten.com voor een mooi RVS setje en het gezeur is over.
Informeer ook es bij de juridische club van de ANWB. Die zijn er voor jou (als je lid bent) en hebben vaak goede adviezen, evt. bemiddelen ze zelfs.
Vervolgens op naar www.uitlaten.com voor een mooi RVS setje en het gezeur is over.