LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VW Transporter T4, automaat. Wie kent het probleem?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
ANJAKIND
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2006 11:42

VW Transporter T4, automaat. Wie kent het probleem?

Ongelezen bericht door ANJAKIND »

In juni 2001 hebben we een nieuwe VW Transporter
met automatische versnellingsbak gekocht.
In juni 2005 kregen we problemen.
De auto trilde bij 70/80 km per uur.
De dealer Wittebrug, Forepark, te Den Haag
en de importeur Pon willen gedeeltelijk meebetalen
aan de kosten voor een nieuwe (gereviseerde)
versnellingsbak. Maar wij moeten zelf dan nog
€ 1930,-- gaan betalen.
Belachelijk veel geld voor een toen 5 jaar
oude auto. Een transmissiebedrijf in Rotterdam,
die versnellingsbakken repareert, vertelde,
dat ze 3/4 Transporters per maand krijgen met hetzelfde
probleem. Het is overduidlijk een fabrieksfout.
Wij willen een claim indienen bij de fabrikant.
Ze moeten, o.i. hun verantwoordelijkheid nemen
en de reparaties totaal gaan vergoeden!
Wat vinden anderen hiervan?

Fam. De Wit
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2006 00:25

Re: VW Transporter T4, automaat. Wie kent het probleem?

Ongelezen bericht door Fam. De Wit »

De problemen die u eerder heeft beschreven komen ons bekend voor.

Januari 2005 hebben wij wegens familie omstandigheden een Transporter T4 2,5 TDI (bouwjaar 2000) met automaat aangeschaft. Hoewel het de bedoeling was om juist zorgeloos rond te kunnen rijden heeft de automatische versnellingsbak vanaf het begin kuren vertoont. In overleg met de dealer is toen besloten deze in begin april 2005 nog onder garantie te vervangen. Ondanks dat de auto nog onder garantie viel (nog geen 3 maanden na aanschaf) hebben wij als klant toch voor de helft bijgedragen aan de vervanging hiervan, wat neer kwam op een ongeveer 1500 euro. Helaas hield deze tweede automatische bak het niet lang vol.

De oorzaak hiervan was de ongewijzigde software, die net als bij de eerste automaat de lock-up af en toe vrijgaf. Hierdoor verbrande de koppelingsplaat van de lock-up. De Lock-up zet de vierde versnelling vast waardoor er geen slip meer in de koppelomvormer plaatsvindt en zuiniger gereden kan worden. Deze gereviseerde automaat is binnen een maand weer kapot gegaan.

Deze tweede automaat is juni 2005 weer vervangen onder garantie, nu logischerwijs zonder kosten. We zijn net (1 oktober, 2006) teruggekeerd uit Noorwegen met een Transporter van het nieuwe type (T5). Dit omdat onze derde automaat binnen anderhalf jaar weer kapot is gegaan. Maar nu buiten de garantie periode van 1 jaar na aanschaf van de auto.

Nu wil het geval dat wij in 1995 zelf een automatische versnellingbak van een klassieke Volvo (1970) hebben gereviseerd, die het nog steeds probleemloos zijn kilometertjes draait. Even voor goede orde, tot 2005 hebben we hetzelfde soort wegen gereden met een Volvo uit 1970, als nu met de Transporter. We hebben dus enig inzicht in hoe een automatische versnellingsbak in elkaar steekt en hoe je deze heel houdt. Het probleem van de automatische bak van Volkswagen is dat deze naar ons idee ontwikkeld voor een benzinemotor. De Systeemdruk is hierom niet aangepast aan het karakter van een dieselmotor - hoger koppel en vermogen bij een veel lager toerental.

Grofweg kan je stellen dat een automatische versnellingsbak drie soorten druksystemen heeft. Regulatordruk, dit systeem bouwt druk op naar mate de aandrijfas meer omwentelingen maakt. Hierdoor kan je boven bepaalde snelheden niet meer terugschakelen. De tweede is de modulatordruk, deze bouwt druk op afhankelijk van de stand van het gas pedaal. Een goed voorbeeld hiervan is de kickdown. De modulator en regulator druk zijn beiden elektronisch te beïnvloeden door de software te veranderen. Je kunt de schakelmomenten dus veranderen.

De derde soort is systeemdruk. De systeemdruk bouwt druk op in de automaat en zorgt ervoor dat er op het juiste moment volledige druk op de schakelgroep staat en de koppeling aangrijpt. De systeemdruk is niet via software te veranderen, omdat deze wordt op gebouwd door een pomp, die aangedreven wordt via de aandrijfas. Hier ligt volgens ons de oorzaak, dat de automatische versnellingsbak in de T4 serie niet ontworpen is voor een dieselmotor. Door het hogere koppel en vermogen bij een veel lagere toertal is de systeemdruk te laag en verbrand de koppeling.

Wij waren er al van overtuigd dat volkswagen een probleem met dit type automatische versnellingsbak voorzien van diesel motoren (zie forums van weetjewel.nl), maar dit werd nog eens onderstreept door deze vervelende onderbreking in Noorwegen. Wij zijn niet van plan om zelf voor de kosten van een, mits gemodificeerd voor diesel motoren, vierde automatische versnellingsbak (binnen anderhalf jaar) op te draaien. Maandag 2 oktober hebben we een afspraak met Martin Schilder (de VW dealer in Alkmaar) om een degelijke oplossing te komen.

Wij houden u op de hoogte.

Met vriendelijke groeten,

Familie de Wit
Uit Schagen.
(http://home.hetnet.nl/~ronthuydewit/index.html)
(www.weetjewel.nl)

ANJAKIND
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2006 11:42

Re: VW Transporter T4, automaat. Wie kent het probleem?

Ongelezen bericht door ANJAKIND »

Hartelijk bedankt voor uw reactie.
Ik hoop, dat u intussen tot een goede overeenkomst bent gekomen met uw dealer in Alkmaar.
Ik had voor de vakantie de Rijdende rechter over ons probleem gemaild.
Zij hebben onlangs laten weten niets te kunnen doen, omdat bij eerdere gelegenheden de tegenpartij, Pon of Wittebrug (dat stond er niet bij vermeld) had laten weten, niet aan het programma te willen meewerken. Er zijn bij dit programma natuurlijk 2 partijen nodig.
Wij hebben nu besloten om de automaat toch maar te laten vervangen.
Maar nu is 3 weken geleden ineens de salesmanager, met wie we steeds hebben gesproken, van Wittebrug uit Den Haag vertrokken. Zijn opvolger weet van niets.
Ik wacht al 2 weken op bericht of er al iets meer duidelijk is.
Na uw ervaring zijn wij toch wel huiverig voor een reparatie.
Wij begrijpen, dat bij vervanging van de automaat absoluut ook vervanging van de software nodig is.
Wij vinden nog steeds, dat de fabrikant verantwoordelijk is voor deze problemen.
Intussen heb ik het programma Radar de suggestie gedaan dit probleem te behandelen in een uitzending.

Met vriendelijke groet,
Anja Kind

kleijntje
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2006 17:29

Re: VW Transporter T4, automaat. Wie kent het probleem?

Ongelezen bericht door kleijntje »

Ik heb een T4 automaat b.j. 2003 met camper opbouw. Dat betekent een flinke belasting voor de automaat.
Al binnen de 10.000 km de eerste keer het probleem met het niet werken van de overbruggingskoppeling. Daarna trad dit steeds vaker op. Bij 24.000 km is een extra oliekoeler geplaatst. Omdat dit niet hielp is de bak daarna gereviceerd. Toen bleek dat de olie volledig verbrand was. Ook is toen een andere besturingsunit geplaatst met de nieuwste software. De overbruggings koppeling sluit nu alleen in de vierde versnelling bij een snelheid boven de 80 km/h.
Ik heb inmiddels weer een 12.000 km gereden en geen probleem meer gehad.

Ik heb op de ingang van de extra oliekoeler een thermometer aangesloten waarmee ik de olie temperatuur in de gaten kan houden. Gemiddeld is de temp 100 graden, bij zwaardere belasting gaat hij snel naar de 120 graden. Door handmatig terug te schakelen kan ik voorkomen dat de temperatuur boven de 120 graden komt.
Voordat alle problemen optraden ging ik er vanuit dat de automaat zijn werk deed. Met de kennis van nu, vraag ik me af hoe heet de olie toen geweest is.

M.i. is de bak gewoon te licht voor zijn taak, de overbruggingskoppeling kan het grote koppel bij lage toerentallen niet aan en dat is opgelost door alleen boven een bepaald toerental deze koppeling in te schakelen. In de bergen, of op een 70 km weg met stoplichten is de standaard capaciteit van de koeling veel te klein waardoor de temperatuur te hoog oploopt. Daardoor verbrandt de olie en verharden rubberen klepjes waardoor de bak het voortijdig opgeeft.

P.S. Alles is onder volledige garantie door de dealer afgehandeld.

ANJAKIND
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2006 11:42

Re: VW Transporter T4, automaat. Wie kent het probleem?

Ongelezen bericht door ANJAKIND »

Bedankt voor uw reactie.
Fijn, dat bij u alles onder garantie is opgelost.
Uw informatie en de informatie van de fam. de Wit hebben we doorgegeven aan de dealer Wittebrug, Forepark in Den Haag.
De dealer neemt nog contact op met Pon, de importeur van Volkswagen.
We weten nog niet precies wat de uitslag zal zijn.
Zodra we meer weten, hoort u van mij.
Met vriendelijke groet,
Anja Kind

Gesloten