| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] waarschuwing voor uitlaat en geblindeerde ramen
-
spijkenissenaar
waarschuwing voor uitlaat en geblindeerde ramen
Wij werden gisteren staande gehouden door de politie voor de geblindeerde ramen en het geluid van de uitlaat. Na een zeer onprettig gesprek met dreigementen voor bekeuring etc mochten wij zogezegd met een waarschuwing verder.
Zover ons bekend staat er nergens iets zwart op wit (wettelijk) over gecoat of geblindeerde ramen (percentage van doorzichtigheid). De voorruit is natuurlijk niet geblindeerd en de zij ruiten op normaal niveau. Alleen de achterruit is 5% doorlaatbaar. Ook vond de agent de uitlaat te lawaaierig.
Wij mochten verder met het verhaal dat alles verwijderd moet worden en de uitlaat vervangen moet worden. Ook vertelde hij dat de gemeente Spijkenisse strenger gaat bekeuren voor deze feiten.
Weet iemand nu echt wat er wel of niet mag?? Als je bv met een caravan rijdt kun je ook niet door je achterruit kijken, met een bestelauto kan dit ook niet altijd.
Wie weet meer ?
Zover ons bekend staat er nergens iets zwart op wit (wettelijk) over gecoat of geblindeerde ramen (percentage van doorzichtigheid). De voorruit is natuurlijk niet geblindeerd en de zij ruiten op normaal niveau. Alleen de achterruit is 5% doorlaatbaar. Ook vond de agent de uitlaat te lawaaierig.
Wij mochten verder met het verhaal dat alles verwijderd moet worden en de uitlaat vervangen moet worden. Ook vertelde hij dat de gemeente Spijkenisse strenger gaat bekeuren voor deze feiten.
Weet iemand nu echt wat er wel of niet mag?? Als je bv met een caravan rijdt kun je ook niet door je achterruit kijken, met een bestelauto kan dit ook niet altijd.
Wie weet meer ?
-
corsaman
Re: waarschuwing voor uitlaat en geblindeerde ramen
HE een bekent verhaal!!
doen ze bij iedereen die donkere ruiten heeft& een sport uitlaat!
laat het maar voorkomen wordt jij in je gelijk gesteld,heeft een maat van mij ook gehad!!??
succes......

doen ze bij iedereen die donkere ruiten heeft& een sport uitlaat!
laat het maar voorkomen wordt jij in je gelijk gesteld,heeft een maat van mij ook gehad!!??
succes......
-
r4
In de Wegenverkeerswet is onder " De inrichtingseisen volgens het Voertuigreglement" het volgende bepaald: "De uitlaat moet deugdelijk zijn bevestigd er het geluidsniveau mag niet hoger zijn dan de waarde in het kentekentegister plus 2 dB". Deze waarde wordt gemeten tijdens de typegoedkeur van het betreffende model.
Ten aanzien van geblindeerde ruiten kan een opsporingsambtenaar altijd een procesverbaal opmaken op grond van art 5 uit de Wegenverkeerswet , het gevaar of hinder of mogelijk gevaar of hinder veroorzaken. De kans dat een rechter dit ongegrond verklaart is wat ik begrepen heb niet zo erg groot . In het Voertuigreglement wordt alleen gesproken over "voldoende lichtdoorlatend" en het zou kunnen dat indien het procesverbaal op grond hiervan is opgesteld, een rechter de betreffende automobilist wel in het gelijk stelt.
Ten aanzien van geblindeerde ruiten kan een opsporingsambtenaar altijd een procesverbaal opmaken op grond van art 5 uit de Wegenverkeerswet , het gevaar of hinder of mogelijk gevaar of hinder veroorzaken. De kans dat een rechter dit ongegrond verklaart is wat ik begrepen heb niet zo erg groot . In het Voertuigreglement wordt alleen gesproken over "voldoende lichtdoorlatend" en het zou kunnen dat indien het procesverbaal op grond hiervan is opgesteld, een rechter de betreffende automobilist wel in het gelijk stelt.
-
Gast
Zo'n geblindeerde auto geeft al snel het gevoel van "heb je wat te verbergen?"
Als zo'n uitlaat dan ook zo'n "sportief" geluid geeft, is dit voor de politie soms wel eens reden om even zo'n auto aan te houden,
Vaak rijden pubers, van wie de inkt op het rijbewijs nog nat is, in dergelijke auto's rond,
Met een mentaliteit van: Klep in de nek en aan gaan met die bak!
Als je met zo'n auto rijdt, vraag je er eigenlijk zelf om, dat je wel eens aangehouden kunt worden.
Als zo'n uitlaat dan ook zo'n "sportief" geluid geeft, is dit voor de politie soms wel eens reden om even zo'n auto aan te houden,
Vaak rijden pubers, van wie de inkt op het rijbewijs nog nat is, in dergelijke auto's rond,
Met een mentaliteit van: Klep in de nek en aan gaan met die bak!
Als je met zo'n auto rijdt, vraag je er eigenlijk zelf om, dat je wel eens aangehouden kunt worden.
Even googlen :
http://www.infopolitie.nl/verkeer/diver ... dering.php
En over het uitlaatgeluid.. dat is zo op gehoor totaal ongegrond. Ze kunnen je wel laten langskomen en dan onder bepaalde vastgestelde omstandigheden een meting verrichten.
http://www.infopolitie.nl/verkeer/diver ... dering.php
En over het uitlaatgeluid.. dat is zo op gehoor totaal ongegrond. Ze kunnen je wel laten langskomen en dan onder bepaalde vastgestelde omstandigheden een meting verrichten.
-
Gast
Even mijn kleine bijdrage in het blinderingsverhaal:
Het voertuigreglement bestaat uit twee delen, de inrichtingseisen (toelatingseisen) en de gebruikerseisen. De inrichtingseisen zijn hierboven al genoemd, maar deze poster had even iets verder moeten kijken, naar de gebruikerseisen dus.
Zover mijn kleine bijdrage.
Het voertuigreglement bestaat uit twee delen, de inrichtingseisen (toelatingseisen) en de gebruikerseisen. De inrichtingseisen zijn hierboven al genoemd, maar deze poster had even iets verder moeten kijken, naar de gebruikerseisen dus.
Op grond van lid 1 mag er dus geen folie of coating worden toegepast op voor- en zijruiten. De overige ruiten mogen wel geblindeerd worden.Artikel 5.2.42 voertuigreglement
De voorruit en de zijruiten van personenauto’s mogen:
1) geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
2) niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Zover mijn kleine bijdrage.
-
dan moeten
Dan moeten ALLE auto's afgekeurd worden omdat ze af fabriek al GETINT zijn, de z.g.n. zonwering ( groen, blauw, geel )Artikel 5.2.42 voertuigreglement
De voorruit en de zijruiten van personenauto’s mogen:
1) geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
2) niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Op grond van lid 1 mag er dus geen folie of coating worden toegepast op voor- en zijruiten. De overige ruiten mogen wel geblindeerd worden.
Zolang het zicht naar buiten GOED is zal er niemand over vallen ( licht getint dus )
Daarbij sinds ik op voorportieren folie heb is het zelfs veiliger geworden omdat ik GEEN last meer heb van hinderlijke schittering van zon en lampen en mijn uitzicht er dus BETER op is geworden
-
boebertje
Bijna gelijk aar het betreft hier dan wel om de voorste zijramen en het voorraam de rest mag helemaal zwart gemaakt worden daar gaat niemand over vallen tenminste dta mag dan weer niet. Het is ook verboden want er is nog een ander artikelnummer wat zegt dat bestuurders zichtbaar meoten zijn voor wetshandhavers of iets dergelijks. Jij als besturuder meot zichtbaar zijn tijdens een aanhoudign e.d. het zou anders een onacceptabel onaanvaardbaarrisico worden voor een agent je aan te houden en naar je autodeur te lopen terwijl hij je neit kan zien terwijl je 9 mm pakt 
dus conslusie is dat agenten neit moeilijk mogen doen over blindering zolang het maar NIET de voorste zijramen zijn en het voorraam. Je ziet dan ook dta bijvoorbeeld bij de lexus jeep alles flink geblindeerd is behalve de voorste zijramen en het voorraam.
Hte klopt overigens wel dat er een aantal merken zonnewerende ramen gebruitk di egekleurd zijn, echter de bestuurder is gewoon volledig zichtbaar.
Wat betreft de uitlaat, van die 2db klopt maar er is nog een regel die stelt dat je uitlaat goedgekeurd meot zijn aan bepaalde richtlijnen. Als dat zo is dan zijn erop je uitlaat bepaalde e-nummers te vinden. Als die er neit op zitten zijn ze afgekeurd en mag je ze dus neit gebruiken.
dus conslusie is dat agenten neit moeilijk mogen doen over blindering zolang het maar NIET de voorste zijramen zijn en het voorraam. Je ziet dan ook dta bijvoorbeeld bij de lexus jeep alles flink geblindeerd is behalve de voorste zijramen en het voorraam.
Hte klopt overigens wel dat er een aantal merken zonnewerende ramen gebruitk di egekleurd zijn, echter de bestuurder is gewoon volledig zichtbaar.
Wat betreft de uitlaat, van die 2db klopt maar er is nog een regel die stelt dat je uitlaat goedgekeurd meot zijn aan bepaalde richtlijnen. Als dat zo is dan zijn erop je uitlaat bepaalde e-nummers te vinden. Als die er neit op zitten zijn ze afgekeurd en mag je ze dus neit gebruiken.
-
Gast
Daarmee haal je dus toelatingseisen en gebruikerseisen door elkaar.Dan moeten ALLE auto's afgekeurd worden omdat ze af fabriek al GETINT zijn, de z.g.n. zonwering ( groen, blauw, geel )
Af fabriek worden auto's type-gekeurd. Als het type auto wordt goedgekeurd wordt hij goedgekeurd zoals hij is aangeboden. Alles wat een gebruiker er daarna aan verandert, moet binnen de regels van gebruikerseisen blijven.
In het voertuigregelment staan de toelatingseisen in hoofdstuk 3, de gebruikerseisen staan in hoofdstuk 5.
Europees gezien mag de voorruit en de voorste zijruiten een bepaald percentage blindering hebben. (voorruit 25%, zijruiten 30%)
Tegenwoordig worden de meeste auto's af fabriek al voorzien van getint glas. Daarmee wordt die grens van 25/30% meestal al bereikt. Alles wat een gebruiker er daarna bijvoegt (folie/coating) is meer dan die toegestane 25/30% en dus niet toegestaan.
[/quote]
-
Gast
Over geluid moeten ze niet zeuren.
Weleens op die motorrijders gelet? Als die hun gas opendraaien van vallen de ramen uit je huis. En dat is er niet één, dat zijn de meesten.
Dus is het daar wel mag....
Maar je die motorlui mogen alles: parkeren, door de file scheuren, dus met geluid zullen zo ook wel een streepje voor hebben.
Weleens op die motorrijders gelet? Als die hun gas opendraaien van vallen de ramen uit je huis. En dat is er niet één, dat zijn de meesten.
Maar je die motorlui mogen alles: parkeren, door de file scheuren, dus met geluid zullen zo ook wel een streepje voor hebben.
-
fleur
ik ben vandaag aangehouden omdat ik mijn ramen heb geblindeerd....
mijn ramen zijn minder dan 35 procent gekleurd....
dus is het goed te overzien....
ik heb een hele discussie gehad en alleen gespoten coating, mag wel maar folie niet....
kan iemand mij zeggen of ik in mijn gelijk sta???
en ik wilde het terplekke er aftrekken en dat mocht ik ook niet doen...
ik moest zelfs mijn auto laten staan en mocht niet verder rijden...
ik ga die vent echt een proces verbaal aan zijn broek hangen want....
er is nog een discussie gaande of het wel wettelijk word toegestaan
omdat het inderdaad voordelen heeft.....
met zon en glas splinter enz....
dus laat het mij even weten bedankt gr fleur
mijn ramen zijn minder dan 35 procent gekleurd....
dus is het goed te overzien....
ik heb een hele discussie gehad en alleen gespoten coating, mag wel maar folie niet....
kan iemand mij zeggen of ik in mijn gelijk sta???
en ik wilde het terplekke er aftrekken en dat mocht ik ook niet doen...
ik moest zelfs mijn auto laten staan en mocht niet verder rijden...
ik ga die vent echt een proces verbaal aan zijn broek hangen want....
er is nog een discussie gaande of het wel wettelijk word toegestaan
omdat het inderdaad voordelen heeft.....
met zon en glas splinter enz....
dus laat het mij even weten bedankt gr fleur
-
Gast
Motorrijders rijden graag met open pijpen, zodat de hele stad hen horen kan,
Standaard motorfietsen, vooral de sportfietsen hebben een flinke herrie met de originele uitlaten!, hoe dit mag, is mij nog een raadsel, als mijn auto dit geluid heeft, wordt onmiddelijk de wagen afgekeurd voor APK,
Vreemd geregeld in de wet.
Standaard motorfietsen, vooral de sportfietsen hebben een flinke herrie met de originele uitlaten!, hoe dit mag, is mij nog een raadsel, als mijn auto dit geluid heeft, wordt onmiddelijk de wagen afgekeurd voor APK,
Vreemd geregeld in de wet.
Dat is ook niet altijd zo.Weleens op die motorrijders gelet? Als die hun gas opendraaien van vallen de ramen uit je huis. En dat is er niet één, dat zijn de meesten.
-
Gast
mensen relax
geblindeerd = Snel de pijp uit
motorrijders = Snel motorblok kwijt
pijp = niet pijpen maar rijden
geblindeerd = Snel de pijp uit
motorrijders = Snel motorblok kwijt
pijp = niet pijpen maar rijden
-
Tazteam
Wij hebben onze ruiten laten tinten met folie bij een erkend en gerenomeerd bedrijf.
Deze heeft de regel:
De voorruit liever NIET, maar als je toch wilt max 5% blindering
De voorste zijruiten max 25% verduistering, liever iets minder, wij hebben 20% verduistering.
De achterste zijruiten en achterruit mogen volledig geblindeerd worden MITS er een rechterbuitenspiegel is gemonteerd.
Bijgevoegd een link naar een foto van onze auto met folie.

Deze heeft de regel:
De voorruit liever NIET, maar als je toch wilt max 5% blindering
De voorste zijruiten max 25% verduistering, liever iets minder, wij hebben 20% verduistering.
De achterste zijruiten en achterruit mogen volledig geblindeerd worden MITS er een rechterbuitenspiegel is gemonteerd.
Bijgevoegd een link naar een foto van onze auto met folie.

-
Gast
Centen zoeken is wat die ****** mee bezig zijn.
jou centen naar de staatskast het werk van de politie.
jou centen naar de staatskast het werk van de politie.
-
Gast
Per 1 januari van dit jaar is er een nieuwe wet van kracht !!!!!
Ik rijdt zelf al 6 jaar met donkere ramen en nog nooit problemen mee gehad !!!
Door deze wetswijziging is het verboden om folie op de de voorste portier ruiten te hebben.
Ook is het verboden om een sticker of zonnenband op de voorruit te hebben.
stickers op de achterruit mogen ook nietmeer, als je geen rechter buitenspiegel hebt.
Ik kreeg voor mijn donkere portier ramen een boete van € 95,-
En ik moest het verwijderen, ik heb aangegeven dat ik dit niet van plan was.
Waarna de agent mij mededeelde dat dan mijn kentekenbewijs deel 1
inbeslag genomen zou worden en ik nietmeer met de auto mocht rijden.
Hierna heb ik nogmaals geweigerd, en is het uiteindelijk bij de bekeuring van € 95,- gebleven.
( Niet zogek natuurlijk want als ze m,n kentekenbewijs inbeslag zouden nemen hadden ze weer papierwerk te doen en aangezien die agentjes natuurlijk het liefst vanuit hun luie stoel argenloze burgers lastig willen vallen hebben ze het maar bij een bekeuring gelaten )
Maargoed ik zou zeggen doe hier je voordeel mee !!!!
Ik laat het in ieder geval voorkomen en ik ziewel wat eruitkomt.
Zodra ik meer weet zal ik het hier posten
Succes,
Een mede autoliefhebber
Ik rijdt zelf al 6 jaar met donkere ramen en nog nooit problemen mee gehad !!!
Door deze wetswijziging is het verboden om folie op de de voorste portier ruiten te hebben.
Ook is het verboden om een sticker of zonnenband op de voorruit te hebben.
stickers op de achterruit mogen ook nietmeer, als je geen rechter buitenspiegel hebt.
Ik kreeg voor mijn donkere portier ramen een boete van € 95,-
En ik moest het verwijderen, ik heb aangegeven dat ik dit niet van plan was.
Waarna de agent mij mededeelde dat dan mijn kentekenbewijs deel 1
inbeslag genomen zou worden en ik nietmeer met de auto mocht rijden.
Hierna heb ik nogmaals geweigerd, en is het uiteindelijk bij de bekeuring van € 95,- gebleven.
( Niet zogek natuurlijk want als ze m,n kentekenbewijs inbeslag zouden nemen hadden ze weer papierwerk te doen en aangezien die agentjes natuurlijk het liefst vanuit hun luie stoel argenloze burgers lastig willen vallen hebben ze het maar bij een bekeuring gelaten )
Maargoed ik zou zeggen doe hier je voordeel mee !!!!
Ik laat het in ieder geval voorkomen en ik ziewel wat eruitkomt.
Zodra ik meer weet zal ik het hier posten
Succes,
Een mede autoliefhebber
-
fleur
heel erg bedankt voor je reactie....
mijn zij ruiten zijn 25% geblindeerd met folie....
maar ik heb wel mooi een boete van 95 euro aan mijn broek hangen.
er staat trouwens ook niets in de wet daarover.... dus wat moet ik nu?
gr fleur
mijn zij ruiten zijn 25% geblindeerd met folie....
maar ik heb wel mooi een boete van 95 euro aan mijn broek hangen.
er staat trouwens ook niets in de wet daarover.... dus wat moet ik nu?
gr fleur
-
Gast
echt stom gezeur hebben die lui nix beters te doen!!!
BV.... computerzaak word overvallen en waar is de politie?
Waar is de politie als je ze echt nodig hebt!!?????
- staan met een lacergun op de 30km zone te spelen....
-schrijven boetes aan kinderen die hun licht van de fiets stuk hebben
-zeuren over donkere ramen en uitlaat die wat meer geluid maakt dan een standaard uitlaatje
-nieuw mobieltje kopen bij de primafoon tijdens werktijd
-rondhangen in de stad op koopavond......beetje dom ouwehoeren met bekende en met hun collega's de stadswachten/parkeerwachters
-koffie drinken bij de hema/ of bij het bureau
- de hond uitlaten omdat vrouwtje lief een half uurtje later thuis is
- en zo ken je er zelf vast nog wel meer.............
Oom agent doe eens echt JE WERK en ga eens achter de echte boeven aan
BV.... computerzaak word overvallen en waar is de politie?
Waar is de politie als je ze echt nodig hebt!!?????
- staan met een lacergun op de 30km zone te spelen....
-schrijven boetes aan kinderen die hun licht van de fiets stuk hebben
-zeuren over donkere ramen en uitlaat die wat meer geluid maakt dan een standaard uitlaatje
-nieuw mobieltje kopen bij de primafoon tijdens werktijd
-rondhangen in de stad op koopavond......beetje dom ouwehoeren met bekende en met hun collega's de stadswachten/parkeerwachters
-koffie drinken bij de hema/ of bij het bureau
- de hond uitlaten omdat vrouwtje lief een half uurtje later thuis is
- en zo ken je er zelf vast nog wel meer.............
Oom agent doe eens echt JE WERK en ga eens achter de echte boeven aan
Er is nog een reden dat blindering aan banden ligt.
Herkenning.
Een agent, of passant, kan niet zien wie er in de auto zit. Je zou dus met gemak een pistool kunnen richten op een agent, omdat deze het niet kan zien als gevolg van de geblindeerde ruit. Tevens is er niet te controleren of je je gordel om hebt met geblindeerde ruiten.
En iemand die aangereden word, kan de dader niet herkennen. Dus in principe kan iemand anders in de auto rijden, omdat de bestuurder niet van buitenaf te herkennen is.
Iemand die gefotografeerd wordt tijdens een aanrijding kan zeggen dat hij niet reed... en dat is dus ook niet te bewijzen als het niet te zien is...
Het klinkt allemaal wat overdreven, maar zo denkt de overheid er dus over.
Herkenning.
Een agent, of passant, kan niet zien wie er in de auto zit. Je zou dus met gemak een pistool kunnen richten op een agent, omdat deze het niet kan zien als gevolg van de geblindeerde ruit. Tevens is er niet te controleren of je je gordel om hebt met geblindeerde ruiten.
En iemand die aangereden word, kan de dader niet herkennen. Dus in principe kan iemand anders in de auto rijden, omdat de bestuurder niet van buitenaf te herkennen is.
Iemand die gefotografeerd wordt tijdens een aanrijding kan zeggen dat hij niet reed... en dat is dus ook niet te bewijzen als het niet te zien is...
Het klinkt allemaal wat overdreven, maar zo denkt de overheid er dus over.