LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 okt 2008 07:43
wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Hallo
Ik heb een lpg g3 installatie onderlatenbouwen en nu is dus mijn reservewiel en ophangbeugel geheel verwijderd en toch val ik automatisch in een hoger gewichts belastingtarief .
Ik heb geinformeerd bij de inbouwer .RDW en de belasting dienst en die zeggen dat het standard is als je gas in of onderbouwd dat je auto in gewicht toeneemt maar die beugel en res.wiel wegen ook nogal wat .
Het gaat hier om een Hyundai santa fe van 2004
Wie heeft hier ervaring mee of een advies
Groeten Wim
Ik heb een lpg g3 installatie onderlatenbouwen en nu is dus mijn reservewiel en ophangbeugel geheel verwijderd en toch val ik automatisch in een hoger gewichts belastingtarief .
Ik heb geinformeerd bij de inbouwer .RDW en de belasting dienst en die zeggen dat het standard is als je gas in of onderbouwd dat je auto in gewicht toeneemt maar die beugel en res.wiel wegen ook nogal wat .
Het gaat hier om een Hyundai santa fe van 2004
Wie heeft hier ervaring mee of een advies
Groeten Wim
Laatst gewijzigd door wimijpelaar op 07 okt 2008 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Wat is dit nu weer voor onzin?
Ga hem eens wegen en vergelijk dit met het ledig gewicht. Dan kom je met feiten. Nkiet dit soort verongelijkt geneuzel.
Ga hem eens wegen en vergelijk dit met het ledig gewicht. Dan kom je met feiten. Nkiet dit soort verongelijkt geneuzel.
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Nog nooit van gehoord. Ledig gewicht van mijn auto is incl gastank exact gelijk als die van een benzine uitvoering. Wellicht dat Wimijpelaar in de war is met het standaard hogere tarief dat voor G3 geldt (zoals bv ook diesel duurder is in de belasting dan benzine).
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 okt 2008 07:43
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Voorbeeld
Als in een auto een gastank van 60 liter wordt ingebouwd, neemt de massa van de auto die op het kentekenbewijs staat, met 0,8 x 60 = 48 kilogram toe
Dit is een citaat van de belastingdienst.
Die heb ik vanmorgen gebeld en kreeg te horen dat ik hem bij een rdw keurings station kon laten wegen en dan beroep aan tekenen
Als in een auto een gastank van 60 liter wordt ingebouwd, neemt de massa van de auto die op het kentekenbewijs staat, met 0,8 x 60 = 48 kilogram toe
Dit is een citaat van de belastingdienst.
Die heb ik vanmorgen gebeld en kreeg te horen dat ik hem bij een rdw keurings station kon laten wegen en dan beroep aan tekenen
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 okt 2008 07:43
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Ik ben dus niet in de war en de inbouwer en rdw bevestigen dat het standaard is dat de auto altijd een categorie hoger in gewicht valt na in of onderbouw .
Ik heb een lpg tank van 70 liter dus word 70x0.8=56 kilo bij geteld en het gwewicht van mijn res.wiel en beugel zijn tesamen 28 kilo als ik de resterende 28 kilo bij het ledig gewicht optel blijf ik in het gewicht klasse zoals bij aflevering dus rara pliesiepet
Ik heb een lpg tank van 70 liter dus word 70x0.8=56 kilo bij geteld en het gwewicht van mijn res.wiel en beugel zijn tesamen 28 kilo als ik de resterende 28 kilo bij het ledig gewicht optel blijf ik in het gewicht klasse zoals bij aflevering dus rara pliesiepet
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
je geeft zelf de oplossing al:
Die heb ik vanmorgen gebeld en kreeg te horen dat ik hem bij een rdw keurings station kon laten wegen en dan beroep aan tekenen
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07 okt 2008 00:46
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
De extra wegenbelasting is niet alleen vanwege het gewicht! Was dat maar zo... Als het alleen maar om gewicht ging, dan trok ik namelijk sowieso het halve interieur uit m'n auto en nam ik wel zo'n anti-lek spuitbus mee ipv een reservewiel. En doe ook maar meteen polycarbonaat zijraampjes...
Nee, onze ROVERHEID vraagt extra belasting voor deze uitermate schone brandstof, simpelweg omdat ze er anders niet genoeg aan verdienen!! (volgens mij was de smoes ooit dat zo'n LPG-tank "gevaarlijk" is... wat een onzin)
En dat terwijl het eigenlijk juist gestimuleerd moet worden, want het verbrand beter (schoon) en het betreft fracties uit de petrochemische industrie waar anders vrij weinig mee gedaan wordt. (zoals bijv. affakkelen...) Dan kan je er toch veel beter op rondrijden, niet??
Meer lezen over LPG?:
"LPG, goed idee!"
Nee, onze ROVERHEID vraagt extra belasting voor deze uitermate schone brandstof, simpelweg omdat ze er anders niet genoeg aan verdienen!! (volgens mij was de smoes ooit dat zo'n LPG-tank "gevaarlijk" is... wat een onzin)
En dat terwijl het eigenlijk juist gestimuleerd moet worden, want het verbrand beter (schoon) en het betreft fracties uit de petrochemische industrie waar anders vrij weinig mee gedaan wordt. (zoals bijv. affakkelen...) Dan kan je er toch veel beter op rondrijden, niet??
Meer lezen over LPG?:
"LPG, goed idee!"
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
sjee, je wist niet dat je op lpg in een hoger belastingstarief zou vallen?
sorry maar een beetje suf is het wel
iedereen weet dat verschillende brandstoffen verschillende wegenbelasting inhoudt, waarom denk je dat mensen ervoor kiezen nog op benzine te rijden als je op lpg 2/3 e goedkoper uit bent per liter
juist, omdat de wegenbelasting fors omhoog gaat
daarbij krijg je op g3 installatie wel subsidie
sorry maar een beetje suf is het wel
iedereen weet dat verschillende brandstoffen verschillende wegenbelasting inhoudt, waarom denk je dat mensen ervoor kiezen nog op benzine te rijden als je op lpg 2/3 e goedkoper uit bent per liter
juist, omdat de wegenbelasting fors omhoog gaat
daarbij krijg je op g3 installatie wel subsidie
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 okt 2008 07:43
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Geplaatst op 07 Okt 2008 16:44 door Mallemalle
--------------------------------------------------------------------------------
sjee, je wist niet dat je op lpg in een hoger belastingstarief zou vallen?
sorry maar een beetje suf is het wel
iedereen weet dat verschillende brandstoffen verschillende wegenbelasting inhoudt, waarom denk je dat mensen ervoor kiezen nog op benzine te rijden als je op lpg 2/3 e goedkoper uit bent per liter
juist, omdat de wegenbelasting fors omhoog gaat
daarbij krijg je op g3 installatie wel subsidie
JIJ KAN BLIJKBAAR NIET LEZEN
ZE HEBBEN HET GEWICHT VAN DE AUTO IN EEN HOGERE SCHAAL GEDAAN TERWIJL DAT NIET VAN TOEPASSING IS WANT HET RESEVE WIEL EN DE OPHANG BEUGEL COMPENSEREN HET GEWICHT VAN DE GASTANK
--------------------------------------------------------------------------------
sjee, je wist niet dat je op lpg in een hoger belastingstarief zou vallen?
sorry maar een beetje suf is het wel
iedereen weet dat verschillende brandstoffen verschillende wegenbelasting inhoudt, waarom denk je dat mensen ervoor kiezen nog op benzine te rijden als je op lpg 2/3 e goedkoper uit bent per liter
juist, omdat de wegenbelasting fors omhoog gaat
daarbij krijg je op g3 installatie wel subsidie
JIJ KAN BLIJKBAAR NIET LEZEN
ZE HEBBEN HET GEWICHT VAN DE AUTO IN EEN HOGERE SCHAAL GEDAAN TERWIJL DAT NIET VAN TOEPASSING IS WANT HET RESEVE WIEL EN DE OPHANG BEUGEL COMPENSEREN HET GEWICHT VAN DE GASTANK
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
vraag me af of dat zo is
iedere wagen wordt gewogen na inbouw , omdat het nieuwe gewicht op kenteken vermeld moet worden, en een reservewiel weegt niet hetzelfde als een complete gas installatie , het resevewiel wordt overigens nog gewoon meegewogen
je had dus sowieso gewichtsverhoging kunnen verwachten
iedere wagen wordt gewogen na inbouw , omdat het nieuwe gewicht op kenteken vermeld moet worden, en een reservewiel weegt niet hetzelfde als een complete gas installatie , het resevewiel wordt overigens nog gewoon meegewogen
je had dus sowieso gewichtsverhoging kunnen verwachten
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Ook het opnieuw wegen van de auto na de gasinbouw is nieuw voor mij. Dat het reservewiel wederom wordt meegewogen in dat geval zal dan per auto verschillen. Ik heb mijn tank in de reservewielbak liggen, en derhalve geen reservewiel meer.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
wordt gedaan om belastingpercentage te bepalen
ik rij alleen maar belastingvrij dus voor mij maken de extra kilos niet uit
maar daar is het dus voor
al weet ik niet of men bij inbouwstations - die ook je nieuwe kenteken mogen afgeven - ook daadwerkelijk weegt
ik denk dat daar nogal wat makkelijk gedaan wordt over gewichtsbijtelling, ten gunste van de klant wellicht
maar bij rdw gebeurt dat wegen sowieso
ik rij alleen maar belastingvrij dus voor mij maken de extra kilos niet uit
maar daar is het dus voor
al weet ik niet of men bij inbouwstations - die ook je nieuwe kenteken mogen afgeven - ook daadwerkelijk weegt
ik denk dat daar nogal wat makkelijk gedaan wordt over gewichtsbijtelling, ten gunste van de klant wellicht
maar bij rdw gebeurt dat wegen sowieso
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Bij inbouw van een lpg-installatie wordt per liter tankinhoud 0,8 kg bij het kentekengewicht van de auto geteld. Daarbij kán het voorkomen dat de auto in een hogere gewichtsklasse komt voor de motorrijtuigenbelasting.
Dit is een kunstmatige berekening. Denk je dat de auto niettemin een ander (lager) gewicht heeft, dan zou je de auto kunnen laten wegen (heeft alleen zin als de auto nét boven de grens uitkomt en het op één of twee kilogram aankomt). Mogelijk hoeft het reservewiel daarbij niet meegewogen te worden. Een reservewiel is namelijk geen verplicht onderdeel van de auto (maar indien aanwezig: bagage).
Dit is een kunstmatige berekening. Denk je dat de auto niettemin een ander (lager) gewicht heeft, dan zou je de auto kunnen laten wegen (heeft alleen zin als de auto nét boven de grens uitkomt en het op één of twee kilogram aankomt). Mogelijk hoeft het reservewiel daarbij niet meegewogen te worden. Een reservewiel is namelijk geen verplicht onderdeel van de auto (maar indien aanwezig: bagage).
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
mijn lpg inbouw bracht een gewichtstoename van 165 kilo met zich mee
tank van 80 liter, lijkt me wat overdreven die 165 kilo,maar is rdw gewogen
niet dat het me wat uitmaakt
het is simpelweg het verschil in gewicht , afgegeven door fabrikant, in dit geval GM, en de werkelijke weging bij de rdw
in realiteit is er hooguit 100 kilo bijgekomen
tank van 80 liter, lijkt me wat overdreven die 165 kilo,maar is rdw gewogen
niet dat het me wat uitmaakt
het is simpelweg het verschil in gewicht , afgegeven door fabrikant, in dit geval GM, en de werkelijke weging bij de rdw
in realiteit is er hooguit 100 kilo bijgekomen
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Waarom zou het je niet uitmaken? Met zó'n gewichtstoename val je sowieso één gewichtsklasse, maar mogelijk zelfs twéé gewichtsklassen hoger in de motorrijtuigenbelasting.
Ófwel het oude kentekengewicht was niet juist, ófwel men heeft een fout gemaakt, ófwel je had ten tijde van de weging de auto vol met rotzooi, een bomvolle lpg-tank én een bomvolle benzinetank en heb je dat allemaal mee laten wegen.
Normaal is dat bij een lpg-installatie met een tank van 80 liter 56 kilogram bij het kentekengewicht wordt opgeteld en niet 165 kilogram.
Het kan ook zijn dat men bij de herweging (abusievelijk) van een ander gewichtsbegrip is uitgegaan.
De RDW registreert namelijk LEDIG GEWICHT (Geeft aan hoe zwaar een voertuig is, uitgedrukt in kilogram, zonder passagiers en lading. De RDW registreert dit voor alle voertuigsoorten), maar ook de MASSA RIJKLAAR (Deze waarde geeft aan hoe zwaar een voertuig is (in kilogram) met een voor 90 procent gevulde brandstoftank*. In het geval van een personenauto of bedrijfsauto wordt bovendien ook de bestuurder meegeteld (75kg).
'Massa rijklaar' is een gegeven dat sinds juni 2004 op het kentekenbewijs vermeld wordt.).
Deze definities komnen van de RDW (www.rdw.nl).
* Opmerkelijk die 90%, want een lpg-tank mag officieel maar tot 80% van zijn inhoud gevuld zijn en moderne gasinstallaties slaan bij het bereiken van die 80% automatisch af bij het tanken.
De motrrijtuigenbelasting gaat uit van het begrip "eigen massa" en verstaat daaronder: de massa van het voertuig in bedrijfsvaardige staat met inbegrip van de bedrijfsstoffen, reservedelen en gereedschappen die behoren tot de normale uitrusting (artikel 2 Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994). Zie ook artikel 23 van die wet.
Dit komt feitelijk overeen met LEDIG GEWICHT (massa leeg voertuig).
Het lijkt mij de moeite waard nog eens naar die gewichten te informeren. Een auto die na lpg-inbouw 56 kilogram zwaarder had moeten zijn, maar ineens als 165 kilogram zwaarder wordt geregistreerd: dat is opmerkelijk. Een dergelijke gewichtstoename zou overeenkomen met een gastankl van 206 liter!
Ófwel het oude kentekengewicht was niet juist, ófwel men heeft een fout gemaakt, ófwel je had ten tijde van de weging de auto vol met rotzooi, een bomvolle lpg-tank én een bomvolle benzinetank en heb je dat allemaal mee laten wegen.
Normaal is dat bij een lpg-installatie met een tank van 80 liter 56 kilogram bij het kentekengewicht wordt opgeteld en niet 165 kilogram.
Het kan ook zijn dat men bij de herweging (abusievelijk) van een ander gewichtsbegrip is uitgegaan.
De RDW registreert namelijk LEDIG GEWICHT (Geeft aan hoe zwaar een voertuig is, uitgedrukt in kilogram, zonder passagiers en lading. De RDW registreert dit voor alle voertuigsoorten), maar ook de MASSA RIJKLAAR (Deze waarde geeft aan hoe zwaar een voertuig is (in kilogram) met een voor 90 procent gevulde brandstoftank*. In het geval van een personenauto of bedrijfsauto wordt bovendien ook de bestuurder meegeteld (75kg).
'Massa rijklaar' is een gegeven dat sinds juni 2004 op het kentekenbewijs vermeld wordt.).
Deze definities komnen van de RDW (www.rdw.nl).
* Opmerkelijk die 90%, want een lpg-tank mag officieel maar tot 80% van zijn inhoud gevuld zijn en moderne gasinstallaties slaan bij het bereiken van die 80% automatisch af bij het tanken.
De motrrijtuigenbelasting gaat uit van het begrip "eigen massa" en verstaat daaronder: de massa van het voertuig in bedrijfsvaardige staat met inbegrip van de bedrijfsstoffen, reservedelen en gereedschappen die behoren tot de normale uitrusting (artikel 2 Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994). Zie ook artikel 23 van die wet.
Dit komt feitelijk overeen met LEDIG GEWICHT (massa leeg voertuig).
Het lijkt mij de moeite waard nog eens naar die gewichten te informeren. Een auto die na lpg-inbouw 56 kilogram zwaarder had moeten zijn, maar ineens als 165 kilogram zwaarder wordt geregistreerd: dat is opmerkelijk. Een dergelijke gewichtstoename zou overeenkomen met een gastankl van 206 liter!
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
heldere info
het maakt me niet uit omdat ik belastingvrij rij
ten tijde van de eerste weging - ik heb de wagen ingevoerd vanuit berlijn en weging hoort bij invoer - had ik idd veel gereedschap en materialen in de wagen liggen
dus het basisgewicht kwam hoger uit dan het werkelijke gewicht wat normaal wordt opgegeven door fabrikant, in dit geval general motors
de rdw gaat echter uit van hun werkelijke weging
het zou zo maar kunnen dat de wagen toen zon 70 a 80 kilo zwaarder was vanwege de spullen die erin lagen
daarom valt de wagen met mijn lpg installatie nu wellicht hoger uit in gewicht en dan kan die 165 kilo extra wel eens kloppen
maar belastingvrij heeft dat geen effect en ik vind het prima
het maakt me niet uit omdat ik belastingvrij rij
ten tijde van de eerste weging - ik heb de wagen ingevoerd vanuit berlijn en weging hoort bij invoer - had ik idd veel gereedschap en materialen in de wagen liggen
dus het basisgewicht kwam hoger uit dan het werkelijke gewicht wat normaal wordt opgegeven door fabrikant, in dit geval general motors
de rdw gaat echter uit van hun werkelijke weging
het zou zo maar kunnen dat de wagen toen zon 70 a 80 kilo zwaarder was vanwege de spullen die erin lagen
daarom valt de wagen met mijn lpg installatie nu wellicht hoger uit in gewicht en dan kan die 165 kilo extra wel eens kloppen
maar belastingvrij heeft dat geen effect en ik vind het prima
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Oké, je boft omdat je auto belastingvrij rijdt (minimaal 25 jaar oud?). Totdat men in Den Haag de regels gaat veranderen (al ziet het er daar voorlopig nog niet naar uit).
Maar ook kán het zijn dat het gewicht invloed heeft op de verzekeringspremie.
De premie voor de WA-verzekering wordt vaak berekend aan de hand van het gewicht van de auto. Tenzij je misschien een (goedkope) klassiekerverzekering hebt, maar daar zitten dan weer vaak beperkende bepalingen aan vast, zoals een zeer beperkt jaarlijks kilometrage, waardoor die verzekering voor dagelijks gebruik meestal niet geschikt is.
Maar ook kán het zijn dat het gewicht invloed heeft op de verzekeringspremie.
De premie voor de WA-verzekering wordt vaak berekend aan de hand van het gewicht van de auto. Tenzij je misschien een (goedkope) klassiekerverzekering hebt, maar daar zitten dan weer vaak beperkende bepalingen aan vast, zoals een zeer beperkt jaarlijks kilometrage, waardoor die verzekering voor dagelijks gebruik meestal niet geschikt is.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
naja boffen, de staat vangt al genoeg van mij en dus rijd ik sinds een jaar of 8 alleen belastingvrij en op lpg, het is een duidelijke keuze
ik voer een wagen in, bouw de installatie zelf in en laat hem keuren bij rdw
je moet het wel doen als je het ook leuk vind je auto's zelf te onderhouden ,wat meer sleutelen dan met een moderne auto (hoewel zo betrouwbaar zijn moderne wagens vol electronica nu ook weer niet) dat ook kan, en niet alleen voor de financien
de 25 jaar norm maak ik me niet zo druk om, die verhalen van 30 jaar of zelfs naar 35 gaan al de ronde sinds er een oldtimerwetgeving bestaat
ik heb idd een oldtimerverzekering van 70 euro per jaar en rijd er maximaal 10.000 mee
is geen probleem, heb meestal meer dan 1 belastingvrije auto , die gebruik ik voor woon werkverkeer en ook vakanties, en derhalve haal ik de 10.000 nooit
ik voer een wagen in, bouw de installatie zelf in en laat hem keuren bij rdw
je moet het wel doen als je het ook leuk vind je auto's zelf te onderhouden ,wat meer sleutelen dan met een moderne auto (hoewel zo betrouwbaar zijn moderne wagens vol electronica nu ook weer niet) dat ook kan, en niet alleen voor de financien
de 25 jaar norm maak ik me niet zo druk om, die verhalen van 30 jaar of zelfs naar 35 gaan al de ronde sinds er een oldtimerwetgeving bestaat
ik heb idd een oldtimerverzekering van 70 euro per jaar en rijd er maximaal 10.000 mee
is geen probleem, heb meestal meer dan 1 belastingvrije auto , die gebruik ik voor woon werkverkeer en ook vakanties, en derhalve haal ik de 10.000 nooit
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
Voorlopig denk ik dat de belastingvrije leeftijd van 25 jaar wel gehandhaafd blijft in Nederland.
In het onlangs gepubliceerde voorontwerp van wet van de Wet Kilometerprijs (het rekeningrijden) is ook opgenomen dat auto's van 25 jaar en ouder (behalve sommige bedrijfswagens) vrijgesteld zullen zijn.
Met mijn auto tel ik nu ook de laatste belaste maanden af, waarna ik aan motorijtuigenbelasting ruim 1000 euro per jaar zal gaan besparen (de lpg-installatie zit er al dik 24 jaar in).
In het onlangs gepubliceerde voorontwerp van wet van de Wet Kilometerprijs (het rekeningrijden) is ook opgenomen dat auto's van 25 jaar en ouder (behalve sommige bedrijfswagens) vrijgesteld zullen zijn.
Met mijn auto tel ik nu ook de laatste belaste maanden af, waarna ik aan motorijtuigenbelasting ruim 1000 euro per jaar zal gaan besparen (de lpg-installatie zit er al dik 24 jaar in).
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: wegenbelasting automatischhoger GEWICHT bij lpg g3 onderbouw
die 1000 is de reden dat ik al die jaren belastingvrij rij
wat een geld zeg
wat een geld zeg