LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
Twee weken terug kocht ik een 45 kilometer auto voor 1200 euro.
Ik bekeek de auto die er echt heel netjes uitzag, vroeg of hij in orde was en hij gaf aan dat hij prima reed.
De jongen was monteur bij een garagebedrijf en reed tegenwoordig een luxwewagen.
De auto heb ik ook opgehaald bij het garagebedrijf waar de jongen werkte.
Ik tikte 1200 euro's af en schreef het wagentje over.
Over garantie is niet gesproken.
Thuisgekomen (na 17 kilometer) begaf de motor het ineens.
Na veel smsén dat dit wel heel snel was heeft hij het autotje opgehaald met de autoambulance.
Hij zou er naar kijken. Nu twee weken later bleek dat de distributieriem gebroken is.
Op de kilometerteller stond 14000 kilometer.
Wat mag ik van hem verwachten? Dat hij hem repareert? Of dat hij geld teruggeeft en de auto weer in eigen bezit neemt?
Welke rechten en plichten heb ik nu naar hem toe, en hij omgekeerd naar mij?
Ik neem aan dat een goede distributiesnaar bij die kilometerstand het niet begeeft.
En dat de kilometerstand niet kloppend is.
Ik bekeek de auto die er echt heel netjes uitzag, vroeg of hij in orde was en hij gaf aan dat hij prima reed.
De jongen was monteur bij een garagebedrijf en reed tegenwoordig een luxwewagen.
De auto heb ik ook opgehaald bij het garagebedrijf waar de jongen werkte.
Ik tikte 1200 euro's af en schreef het wagentje over.
Over garantie is niet gesproken.
Thuisgekomen (na 17 kilometer) begaf de motor het ineens.
Na veel smsén dat dit wel heel snel was heeft hij het autotje opgehaald met de autoambulance.
Hij zou er naar kijken. Nu twee weken later bleek dat de distributieriem gebroken is.
Op de kilometerteller stond 14000 kilometer.
Wat mag ik van hem verwachten? Dat hij hem repareert? Of dat hij geld teruggeeft en de auto weer in eigen bezit neemt?
Welke rechten en plichten heb ik nu naar hem toe, en hij omgekeerd naar mij?
Ik neem aan dat een goede distributiesnaar bij die kilometerstand het niet begeeft.
En dat de kilometerstand niet kloppend is.
Re: 45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
Je hebt geen rechten. Mogelijk zit er garantie op de distibutiesnaar maar van welk jaar is de snaar ?
Waarom geen garantie afgesproken ? Voor 1200 kun je ook weer niet al te veel verwachten.
Waarom geen garantie afgesproken ? Voor 1200 kun je ook weer niet al te veel verwachten.
Re: 45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
Kosten delen lijkt mij in dit geval redelijk.
Re: 45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
Over garantie niet gesproken, ook niets zwart op wit..?
Is er een contract getekend, of gewoon handje contante?
Is er een contract getekend, of gewoon handje contante?
Re: 45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
Aangezien je bij een particulier gekocht hebt, heb je geen garantie. De brommobiel is gekocht als gezien en gereden, en toen door u goedgekeurd.
Dit betekend dat u zelf verantwoordelijk bent voor eventuele gebreken bij een voertuig van deze leeftijd en een dergelijk aankoopbedrag.
Dit betekend dat u zelf verantwoordelijk bent voor eventuele gebreken bij een voertuig van deze leeftijd en een dergelijk aankoopbedrag.
Re: 45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
Er is maar één uitwijkclausule en dat is een gestempeld boekje met de door de leverancier voorgeschreven beurten. Als de leverancier na x km (of in dit geval jaren) bij een beurt een riem voorschrijft en dit is niet gebeurd (dus als de eerste riem er nog op zit) en de auto was ten tijde van die beurt al in het bezit van de verkoper dan heb je kleine kans (verkoper heeft willens en wetens voorgeschreven onderhoud nagelaten en heeft dit bij verkoop niet gemeld).
Schrijft de producent niets voor of zit er wel een nieuwe riem in (garagerekening) dan gaat de verkoper vrijuit en heb je geen poot om op te staan.
Schrijft de producent niets voor of zit er wel een nieuwe riem in (garagerekening) dan gaat de verkoper vrijuit en heb je geen poot om op te staan.
Re: 45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
Veldt01 schreef:Er is maar één uitwijkclausule en dat is een gestempeld boekje met de door de leverancier voorgeschreven beurten. Als de leverancier na x km (of in dit geval jaren) bij een beurt een riem voorschrijft en dit is niet gebeurd (dus als de eerste riem er nog op zit) en de auto was ten tijde van die beurt al in het bezit van de verkoper dan heb je kleine kans (verkoper heeft willens en wetens voorgeschreven onderhoud nagelaten en heeft dit bij verkoop niet gemeld).
Schrijft de producent niets voor of zit er wel een nieuwe riem in (garagerekening) dan gaat de verkoper vrijuit en heb je geen poot om op te staan.
-Het is geen auto.
-De brommobiel is particulier gekocht.
Re: 45 km Ligier nova, 17 km na koop distributiesnaar gebroken.
Ja en?
Ligier schrijft volgens mij 60.000 km of 6 jaar voor. Gezien de prijs zal deze er waarschijnlijk wel over de zes jaar zitten (en dan doet de km. stand er ook niet meer toe). Particuliere koop en zelf onderhouden ontslaat de verkoper er niet van het reguliere onderhoud uit te voeren. Doet hij dit wel, meld hij het bij verkoop niet en kan hij het vervangen niet onderbouwen dan heb je een kansje op succes. Particuliere verkoop sluit veel uit maar bewust de volgende koper schade toebrengen volgens mij niet.
Gezien de opbouw van het blokje hoeft een geknapte riem bij een ligier niet het einde te betekenen maar als de kleppen echt krom zijn / de zuigers schade hebben dan wordt het een ruilblok.
Persoonlijk denk ik dat reparatie tegen kostprijs al heel coulant zou zijn.....
Ligier schrijft volgens mij 60.000 km of 6 jaar voor. Gezien de prijs zal deze er waarschijnlijk wel over de zes jaar zitten (en dan doet de km. stand er ook niet meer toe). Particuliere koop en zelf onderhouden ontslaat de verkoper er niet van het reguliere onderhoud uit te voeren. Doet hij dit wel, meld hij het bij verkoop niet en kan hij het vervangen niet onderbouwen dan heb je een kansje op succes. Particuliere verkoop sluit veel uit maar bewust de volgende koper schade toebrengen volgens mij niet.
Gezien de opbouw van het blokje hoeft een geknapte riem bij een ligier niet het einde te betekenen maar als de kleppen echt krom zijn / de zuigers schade hebben dan wordt het een ruilblok.
Persoonlijk denk ik dat reparatie tegen kostprijs al heel coulant zou zijn.....